F1: Hamilton csalódás, újra nyer Räikkönen? Ezt várjuk az idénytől

Vágólapra másolva!
2018.03.22. 14:56
null
A Mercedes négy éve ül az F1 trónján (Fotó: AFP)
A hétvégén az Ausztrál Nagydíjjal megkezdődik az idei F1-es szezon. Ennek kapcsán némileg szokatlan játékra vállalkoztunk: a F1-es rovatunk tagjai a rajt kapcsán saját véleményüket, az idényhez kapcsolódó várakozásaikat osztják meg olvasóinkkal. A formátum viszonylag egyszerű: hét kérdést tettünk fel magunknak, ezekre saját ízlésünknek megfelelően igyekeztünk felelni. Egyben kérjük olvasóinkat, ha kedvük van, kommentekben önök is osszák meg velünk a feltett kérdésekre a válaszaikat.

 

1. A V6-os hibridek bevezetése óta a Mercedes 79-ből 63 nagydíjon diadalmaskodott, mialatt sorozatban négyszer sajátította ki a konstruktőri és az egyéni verseny első pozícióját. Idén megtörik a német gárda sikersorozata?

BÖRZÖLI BERNADETT: – Igencsak elképzelhetőnek tartom, hogy nem törik meg. Számomra a Mercedes meggyőző volt a téli teszteken, és biztos vagyok benne, hogy Lewis Hamilton négy világbajnoki cím után is éhes a sikerre. Tavaly a Ferrari a szezon nagy részében fel tudta venni a versenyt a németekkel, kérdés viszont, hogy az idén ez mennyire megy neki, és/vagy jön-e újabb rivális – például a Red Bull.

HORVÁTH LILIÁNA: – A Mercedes bár még mindig magában hordozza a „díva” egyes személyiségjegyeit, a W09 az elődök sikerét folytatva újra elhódítja a csapatvilágbajnoki címet, igaz most nem három vagy négy versennyel a vége előtt. A nagy hármas a 2017-es év végén tapasztalt közelségben lesz egymáshoz képest, így pályától és időjárástól függően változhat az erősorrend. A konstruktőri bajnokság ezért „csak” az utolsó két nagydíj valamelyikén dől el, miközben az egyéni cím sorsa is sokkal tovább marad nyitott, mint az elmúlt években.

HARMATH ÁKOS: – Eléggé valószínűtlen, hogy a német alakulat ne nyerje meg a világbajnokságot – úgy a pilóták, mint a konstruktőrök versengésében. Hiába állítja Hamilton, hogy nem az övé a legerősebb autó és hogy a Red Bull meg a Ferrari csak altattak a téli teszten, miközben ők egy millimétert nem tettek meg a hiperlágy gumival, amin a riválisok azért jóval gyorsabb köröket szállítottak. Szóval, szerintem éppen a Mercedes volt az, amelyik altatott, vagyis idén jön sorozatban az ötödik bajnoki címe. Ha azonban őket nem vesszük figyelembe, a második helyért egészen izgalmas csatákra számíthatunk.

2. A McLaren három évnyi szenvedés után váltott a Renault-motorokra, miközben a Toro Rosso a Hondával állt össze. Bár előzetesen arra lehetett számítani, hogy előbbi jár jobban a váltással, az idény előtti tesztelésen mégis utóbbi okozott meglepetést. Az év végén melyik alakulat végez előrébb a bajnokságban?

B. B.: – Nem minden a motorerőn múlik, bár az erőforrás megbízhatósága mindig nagy hatással van az év végi sorrend kialakulására. Az biztos, hogy a McLaren nehéz teszteken van túl. Ha a Toro Rossóban működő Honda-motor annyira megbízható lesz az idei szezonban, mint a nyolc barcelonai tesztnapon volt, akkor sem biztos, hogy a Toro Rosso a wokingiak előtt tud végezni, hiszen az autóknak nem csak megbízhatónak, gyorsnak is kell lenniük. A McLaren szempontjából ne felejtsük el, hogy a Renault-erőforrások – amelyek az idén hajtják az autóit – is okoztak fejfájást egyes versenyzőknek és csapatoknak az előző idényben.

H. L.: – A Toro Rosso az elmúlt szezonokban kisajátította a konstruktőri hetedik helyet, annak ellenére is, hogy közben kipróbálta a Ferrari és a Renault motorjait, illetve folyamatosan cserélte a versenyzői felállást. Az olasz csapat okkal váltott idén a japán erőforrásra, aminek eredményeként a háttérben a Red Bullhoz fűződő kapcsolat is még szorosabbá vált. A Pierre Gasly, Brendon Hartley duó kiegyensúlyozott teljesítményt fog nyújtani, és a szezon folyamán néha a McLarent is megelőzi, azonban a wokingi gárda végez előrébb a konstruktőri tabellán.

H. Á.: – A Toro Rosso végez előrébb, bár szívem szerint örülnék, ha a McLaren eredményesebb lenne a Renault-val, mint az elmúlt három évben a japánokkal volt. A Honda mellett szól, hogy a teszteken láthattuk, komoly zökkenő nélkül beillesztették a japán gyártó erőforrását a Toro Rosso kasztnijába, szóval elvileg a McLarennel tapasztalt megbízhatatlanság a múlté. A wokingiaknál a jelek szerint nem a Honda okozta a megbízhatósági gondokat, nagy kérdés, hogy a teszten tapasztalt égető problémáktól sikerül-e megszabadulni.

Az év nagy kérdése, hogy a két csapat hogyan teljesít egymáshoz képest (Fotó: AFP)
Az év nagy kérdése, hogy a két csapat hogyan teljesít egymáshoz képest (Fotó: AFP)

3. A 2018-as szezonban két új név csatlakozik a „száguldó cirkuszhoz”. Szergej Szirotkin a Williams, míg Charles Leclerc a Sauber versenyzőjeként képezi a mezőny részét. Vajon melyikük teljesítménye lesz a meggyőzőbb?

B. B.: – Szirotkin nincs könnyű helyzetben, hiszen sokan azt várták, hogy Robert Kubica kapja meg Lance Stroll mellett a Williams másik ülését. Szirotkin viszont sok pénzt hoz a csapathoz, ami nincs feltétlenül jó hatással a megítélésére, így talán kicsit nagyobb teherrel kénytelen megkezdeni az újoncévét. Ha ráadásul összehasonlítjuk a tavalyi szezonját Leclerc-ével, a monacói emelkedik ki kettejük közül, hiszen ő könnyedén megnyerte a Formula–2-es bajnoki címet, míg Szirotkin a Renault tartalékversenyzőjeként utazott az F1-es hétvégékre, így nem sok versenyen állt rajthoz. Ha csak azt nézném, hogy melyik versenyzőtől várnék erősebb bemutatkozást, akár Leclerc-t mondanám, ám elképzelhető, hogy a szezon végén az orosz végez előkelőbb helyen az összetettben. Hiszen az is fontos tényező, hogy melyikük autója lesz képes jobb és konstans teljesítményre.

H. L.: – Szirotkin igazolása inkább negatív visszhangot váltott ki, miközben a Williams folyamatosan esik vissza a középmezőnyben. Az istálló több szempontból is csupán árnyéka önmagának, míg a tavalyi utolsó Sauber új konstrukciója rengeteg potenciált rejt magában. Leclerc meggyőzően versenyzett az alsóbb szériákban, és a királykategóriában sem fog csalódást okozni. Szerintem Hamiltonéhoz hasonló bemutatkozása lesz, igaz, a mezőny hátulsó felében, és néhány éven belül akár egy élcsapatnál is kiköthet. Szirotkin eközben nem fog olyan rosszul teljesíteni, mint ahogyan azt a közvélemény várná, ennek ellenére a fiatal monacói jóval többször lesz beszédtéma, és nem a rossz szereplése miatt.

H. Á.: – Teljesen egyértelmű, hogy Leclerc lesz az év újonca, míg Szirotkin elmondhatja majd magáról, hogy ebben a versenyben legnagyobb riválisa csak az utolsó előtti helyen zárt a szezon végén. Az orosz pilóta ugyan évek óta az F1 kapuján dörömböl – bár ezt a dörömbölést csak az őt támogatók pénzének köszönhetően teheti meg –, de Leclerc múltja alapján egyértelműen többre hivatott annál, hogy a Saubernél véget is érjen az F1-es pályafutása.

4. Esteban Ocon és Sergio Pérez tavaly több ízben is vérmes csatát vívott egymással. 2018-ban hogyan alakul a Force India csapaton belüli párharca?

B. B.: – Szerintem Ocon előtt nagy jövő állhat, és ezt nemcsak a tehetségével és szép eredményeivel, hanem a hozzáállásával és az elhivatottságával is bizonyította már. Amikor megérkezett a Force Indiához, kevés tapasztalattal rendelkezett az F1-ből, de azonnal felvette a kesztyűt Pérez ellen, és úgy vélem, hogy ezzel meglepte a mexikóit. Azt hiszem, hogy az idén is láthatunk tőlük egy-két izgalmas manővert, de a nézők szempontjából ez az, amire szüksége van a sportágnak.

H. L.: – Pérez részben a versenyzői megítéléséért, Ocon az F1-es jövőjéért küzd, és mindkettejük útjában jelenleg a másik áll. Ez újabb vitás helyzeteket teremt majd, elképzelhető, hogy a csapatnak dönteni kell kettejük között, hogy esély legyen a konstruktőri negyedik pozícióra. A párharcot a francia fogja nyerni, azonban szezon közben ez nem lesz végig egyértelmű, a kevesebb hiba dönt a javára.

H. Á.: – A tavalyi szezon egyik kellemes meglepetése volt a Force India, minden tekintetben. Nemcsak az F1-be némi pezsgést hozó rózsaszín festés és dizájn miatt, hanem Ocon és Pérez párharca miatt is. A két pilóta összecsapásai nélkül a tavalyi szezon sokkal szürkébb lett volna. Bízom benne, hogy ők ketten az idén is „megcsinálják a show-t” a Rózsaszín Párduccal, s hogy melyikük lehet a jobb? Elsőre azt mondanám, hogy Pérez legyűri fiatal csapattársát, ugyanakkor nem lehetetlen, hogy őrségváltás lesz a Force Indiánál, és Ocon több pontot gyűjt, mint a mexikói. Igazán nehéz megtippelni, mindenesetre az biztos, hogy nagy előnyre tehet szert kettejük különversenyében, aki esetleg dobogóra tud állni.

Ocon és Pérez tavaly többször is összetalálkozott a pályán (Fotó: AFP)
Ocon és Pérez tavaly többször is összetalálkozott a pályán (Fotó: AFP)

5. Négy évvel ezelőtt, 2014-ben, majd 2015-ben egyaránt hat, 2016-ban öt, míg tavaly négy különböző istálló jegyezhetett dobogós helyezést. Az idei szezonban összesen hány csapat pilótája állhat fel a pódiumra?

B. B.: – A három topcsapat versenyzői mellett nagy esélyt látok arra, hogy a Force Indiától legalább az egyik versenyzőt látjuk majd a dobogón pezsgőzni. Erre már tavaly is sor kerülhetett volna, akkor azonban Ocon és Pérez többször éppen egymást gátolta meg ebben.

H. L.: – A Mercedes, Red Bull, Ferrari alkotta trió mögött eléggé szoros a középmezőny, így a rekordhosszú idényben az alakulatoknak jócskán lesz esélyük egy-egy dobogós helyezés megszerzésére. A fenti hármashoz csatlakozik a Renault, a Haas, a Force India és a McLaren is.

H. Á.: – Ha a két végletet, vagyis a felfelé kilógó Mercedest, valamint a lefelé kilógó Saubert és Williamst kiveszem, akkor az elvi lehetősége a többi csapatnak megvan egy-egy dobogó elcsípésére a huszonegy futam valamelyikén a körülmények szerencsés alakulása esetén. Nem azt mondom, hogy rögtön nyolc különböző csapatot is a dobogóra várok, de elképzelhetően tartom, hogy ismét a három évvel ezelőtti sokszínűséget láthatjuk a pódiumot elcsípő istállókat nézve.

6. Az elmúlt hat évben öt versenyző nyert a szezonnyitón, azonban csak két esetben fordult elő, hogy azon pilóta győzött, aki utána bajnoki címet szerzett az adott kiírásban. Vasárnap vajon kik pezsgőzhetnek a dobogón?

SZAVAZÁS

Rajtol a Formula–1-es szezon. Ki nyeri az Ausztrál Nagydíjat?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

B. B.: – A szezonnyitó, sőt, az első néhány verseny gyakran rejteget izgalmakat e tekintetben, hiszen egyes csapatok számára a szezonkezdet olykor a sötétben való tapogatózásról szól. Örülnék neki, ha megismétlődne a 2012-es eset, amikor az első hét versenyt hét különböző pilóta nyerte meg, de kétlem, hogy a sors kedvezni fog nekem e tekintetben. Ha tippelnem kell, azt mondanám, hogy legalább egy Ferrari- és egy Mercedes-pilóta ott lesz a melbourne-i dobogón, harmadikként Verstappenre, Ricciardóra vagy az említett csapatok másik versenyzőjére számítok. Persze nem bánnám, ha meglepetés érne vasárnap reggel…

H. L.: – A hétvégére esőt jósolnak, ami magában hordozza a meglepetést, és arról sem szabad megfeledkezni, hogy Melbourne-ben nem egyszer volt káosz. Ehhez hozzájön a harmadik DRS-zóna is, így érdekesen indul az idei kiírás. A pódiumon Ricciardo, Hamilton és Verstappen pezsgőzhet, mialatt több baleset is lesz, amiből az egyikben az egyik nagy esélyes is kiesik.

H. Á.: – Ha egy sima, száraz pályán futott versenyt látunk, akkor a két Mercedes mellé egy Ferrari – és inkább Vettel – férhet oda a pódiumra. Ha viszont esővel, kiesésekkel, balesetekkel tarkított futamunk lesz, akkor nehéz jósolni. Ebben az esetben Hamilton, Ricciardo, Vettel összeállítású dobogót várok – nem feltétlenül ebben a sorrendben –, persze ha mindhárman befejezik a futamot. Amiben viszont szinte biztos vagyok: az első öt-hat kör után látjuk majd a pályán a biztonsági autót, jó eséllyel a hármas kanyarban történő baleset miatt.

7. Melyik pilóta és csapat szállítja az év meglepetését, illetve csalódását?

B. B.: – Jelenleg elképzelhető, hogy mindkettőhöz köze lesz a Hondának, így a Toro Rossónak és a McLarennek. Azt hiszem, az, hogy a két istálló közül melyik előtt áll jobb év, az egyik olyan kérdés, ami leginkább foglalkoztatja az F1 rajongóit. A Mercedesnél a Haastól várnak nagy előrelépést, én viszont arra is kíváncsi vagyok, hogy az Alfa Romeóval való együttműködés segít-e a Saubernek elmozdulni a sereghajtó pozícióból. Sok még a kérdés, és valószínűleg ezek nagy részére vasárnap még nem kapunk választ.

34. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
PÉNTEK
02.00–03.30: 1. szabadedzés
06.00–07.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
04.00–05.00: 3. szabadedzés
07.00–08.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
07.10: a verseny (58 kör, 307.574 km) rajtja
KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Április 8., 17.10: Bahreini Nagydíj
Április 15., 08.10: Kínai Nagydíj
Április 29., 14.10: Azeri Nagydíj

H. L.: – Több versenyző is fontos ponthoz érkezik a karrierjében. Kimi Räikkönen a 2013-as Ausztrál Nagydíj után újra felállhat a dobogó legfelső fokára, Verstappen megszerzi az első pole pozícióját, míg Nico Hülkenberg megtörve az „átkot”, végre a pódiumon pezsgőzhet. Az istállókat tekintve a Haas átmenti a teszten mutatott jó teljesítményét, és idén talán nem a Force India végez a tabella negyedik helyén.

H. Á.: – Hogy Hülkenberg dobogója meglepetés lenne, vagy csalódás, azt nehéz megítélni. Meglepetés lenne a Renault-tól, de csalódás, ha azt nézzük, hogy Hulknak milyen karriert jósoltak, amikor Brazíliában 2010-ben megszerezte első – és máig egyetlen – pole-ját a Williamsszel, és ehhez képest negatív rekorderként szerezheti meg az első pódiumát – ha ugyan megszerzi. Meglepetést okozhat a Haas, nagyon egyben lévőnek tűnik az idei autója, talán Grosjean szállíthatja az istálló első dobogóját. A szezon csalódására nagyon szívesen jelölném a fizetős pilóták bármelyikét, mégsem tudok egyértelmű döntést hozni közülük. Csalódnék-e abban a McLarenben, amelyik a Honda után idén talán a Renault-val is leszerepel? Vagy merjem csalódásnak nevezni, hogy a Sauber az F1-be idén visszatérő Alfa Romeóval is marad sereghajtó? Ezek nem jelentenének csalódást. Számomra az idény csalódása Hamilton és a Mercedes lenne, amennyiben az előjelek ellenére mégsem húzná be a csapat sorozatban ötödik konstruktőri vb-címét, és a brit pilóta nem ünnepelhetné meg szintén ötödik egyéni címét az év végén. Ez persze az év meglepetését is jelentené, hiszen akkor szükségszerűen más pilóta és csapat lenne a bajnok.

A VERSENYNAPTÁR
Rajt
Március 25. Ausztrál Nagydíj, Melbourne 7.10
Április 8.
Bahreini Nagydíj, Szahír
17.10
Április 15.
Kínai Nagydíj, Sanghaj
8.10
Április 29.
Azeri Nagydíj, Baki
13.10
Május 13. Spanyol Nagydíj, Barcelona 15.10
Május 27. Monacói Nagydíj, Monte-Carlo 15.10
Június 10. Kanadai Nagydíj, Montreal 20.10
Június 24.
Francia Nagydíj, Paul Ricard
16.10
Július 1. Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring
15.10
Július 8. Brit Nagydíj, Silverstone 15.10
Július 22.
Német Nagydíj, Hockenheim
15.10
Július 29. Magyar Nagydíj, Mogyoród 15.10
Augusztus 26. Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps 15.10
Szeptember 2. Olasz Nagydíj, Monza 15.10
Szeptember 16. Szingapúri Nagydíj, Szingapúr 14.10
Szeptember 30.
Orosz Nagydíj, Szocsi
13.10
Október 7. Japán Nagydíj, Szuzuka 7.10
Október 21. Amerikai Nagydíj, Austin 20.10
Október 26.
Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
20.10
November 11. Brazil Nagydíj, Sao Paulo18.10
November 25. Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi14.10
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik