Sebastian Vettelék eddig csak a feladatok 30 százalékát végezték el, de azt jól (Fotó: Veres Viktor)

 

NYERTESEK

FERRARI

 32. MAGYAR NAGYDÍJ
JÚLIUS 28., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Ricciardo 1:18.486
2. szabadedzés: 1. Ricciardo 1:18.455
JÚLIUS 29., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Vettel 1:17.017
pole: Vettel 1:16.276, 2. Räikkönen 1:16.444
JÚLIUS 30., VASÁRNAP
14.00: a verseny (70 kör, 306.630 km) rajtja
KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Augusztus 27., 14.00: Belga Nagydíj
Szeptember 3., 14.00: Olasz Nagydíj
Szeptember 17., 14.00: Szingapúri Nagydíj

Az olasz istálló a Monacói Nagydíj óta megrendezett négy futamon nem tudott nyerni, a két héttel ezelőtti Brit GP-n pedig úgy tűnt, jelentős hátrányba került a Mercedesszel vívott fejlesztési csatában. Sebastian Vettelék ezt nem ismerték el, a silverstone-i pálya karakterisztikájára és a hűvös időjárásra fogták a fő riválistól elszenvedett vereséget és a kettős defektet.

Úgy tűnik, igazuk lett, a Hungaroring viszonylag rövid egyenesei, lassú és közepesen gyors kanyarjai, valamint a napokban tapasztalható forróság együtt megint a Ferrarinak kedvez. Az sem mellékes, hogy a pénteken még fej fej mellett lévő három topcsapatból szombatra a Scuderia ugrott előre a legnagyobbat, és az időmérőn is képes volt reagálni a Mercedes szokásos előrelépésére.

„Még csak a feladatunk harminc százalékát végeztük el, hetven a versenyen hátravan. Ugyanekkora alázattal kell tovább dolgoznunk, mert csak ennek lesz eredménye" – szögezte le Maurizio Arrivabene, a Ferrari józan gondolkodású csapatfőnöke. 

McLAREN

Fernando Alonso a hétvége előtt azt nyilatkozta, hogy ebben az évben az egyetlen jó dolog vele az Indy 500-on való indulása volt, és a Hungaroringen jó esélyt lát arra, hogy kárpótolja magát. A McLaren-Honda a legjobb esetben is a negyedik erő lehet a Hungaroringen, a terv azonban megvalósulni látszik. A negyedik rajtsor – Nico Hülkenberg büntetése után – a csapat két autójáé; Alonso a hetedik rajtkockából várja a 70 körös futamot, tavaly ugyanerről a helyről hetedik lett, egy évvel korábban a 15.-ből indulva ötödik.

Ám az Indy 500 a Honda-motor hibájából idő előtt véget ért számára, és itt csak akkor teljesíti Alonso a küldetését, ha célba ér.

PAUL DI RESTA

Martin Brundle a két héttel ezelőtti Brit Nagydíj rajtja előtt a Mercedes motorhome-jában könnyített magán vírusos megbetegedése miatt, s ezt követően az orvosok azt tanácsolták neki, hosszabbítsa meg az augusztusi nyári szünetét, és már a Magyar Nagydíjat is hagyja ki. A Sky Sports Paul di Restát hívta meg a helyére a Hungaroringre, ahol a pénteki edzéseken elemezte is a versenyzőket és az autókat.

Csakhogy szóltak neki péntek este, hogy Felipe Massa vírusos megbetegedéssel küzd, és üléspróbára kéne mennie a Williams garázsába, mert az istálló tartalék pilótájaként beugorhat.

A legutóbb a 2013-as Brazil Nagydíjon induló, 2014-esnél újabb F1-es autót sohasem vezető skót a szombati szabadedzés után, ebédidőben kapta meg a hivatalos értesítést arról, hogy be kell ülnie a Williams-Mercedesbe.

Az időmérő első szakaszában 18 perce volt arra, hogy megszokja a gépet a verseny előtt. Továbbjutást senki sem várt tőle, hiszen a Williams gyenge volt a szabadedzéseken, inkább azon izgultak, hogy a 107 százalékos határon belülre kerüljön, vagy ne törje össze a nehezen vezethető autót.

Ehhez képest az 1:22.2-es körén körről körre javított, végig az aszfalton tartotta a négykerekűt, és Lance Strolltól nyolc tizedet sem kapva, Marcus Ericssont megelőzve a 19. lett. Ezzel a kvalifikáció első szakaszának hőse lett.

Ő az első Baumgartner Zsolt 2003-as beugrása óta, aki úgy indulhat versenyen, hogy az időmérő előtt nem vezette az autót azon a hétvégén – 14 éve a magyar pilóta is a 19. helyről rajtolt.

Lewis Hamiltonnál valami nem stimmelt (Fotó: Veres Viktor)

A VESZTESEK

LEWIS HAMILTON

Az angol a Brit GP-n aratott győzelmével egy pontra megközelítette Vettelt a pontversenyben, és a Hungaroringen esélyt kapott arra, hogy átvegye a vezetést. Soha senki sem nyert még annyi futamot hazánkban, mint ő, de ez az időmérő nem sikerült neki, autója egyensúlyával küszködve nemcsak a Ferrariktól kapott ki, hanem Valtteri Bottastól is.

Nyert már Magyar Nagydíjat a 4. helyről indulva (2009-ben, még az akkor általában szenvedő McLarennel), de most azért más a helyzet.

A Mercedes a szuperlágy gumikon küszködik, bár egy-két jó körre az időmérőn még Bottas és Hamilton is jó volt, de versenytávon a Red Bull szintén képbe kerülhet. A verseny előtt hasonlóan nagy a homály, mint az időmérőn, ebből Hamilton-győzelem is lehet, ám az sem elképzelhetetlen, hogy lemarad a dobogóról.

RED BULL

Daniel Ricciardo pénteki edzéselsőségei után a Red Bull abban bízott, hogy az időmérőn és a versenyen is harcba szállhat az első helyért. A Ferrari szombat délelőtti formajavulásánál is rosszabb hír volt az osztrák alakulat számára Ricciardo autójának leállása. A hidraulikus rendszer zavara miatt az ausztrál nem tudott rendesen felkészülni a kvalifikációra, de legalább váltó- és motorcsere nélkül megúszta, így nem sorolták vissza.

Az időmérőre megjavult az autója, ám nem ő villant meg, hanem Max Verstappen, aki az első szakaszt még a második helyen zárta. A második és a harmadik etapban azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a Red Bull esélytelen a pole-ra, és az egyetlen pozitívum, hogy Hamilton karnyújtásnyira volt a két autótól.

A harmadik sor azonban nem tükrözi a csapat javulását, az előrelépés bizonyítása a versenyre marad.

NICO HÜLKENBERG

A Renault német pilótája az idén gyakran előfordul a három élcsapat versenyzői mögött az időmérő edzéseken, és két hete a Brit Nagydíjon a futamon is tartani tudta a pozícióját, a hatodik helyen ért célba Silverstone-ban. Az angliai remeklést a Hungaroringen is meg tudta ismételni az időmérőn, csakhogy  váltócsere miatt a hetedik rajtkockából visszasorolják a 12. helyre.

Ez nagyon nem jön jól neki, hiszen a két McLaren-Honda előtt autózhatott volna, így amíg Alonsóék autói bírják, hátvédként szolgálhattak volna neki úgy, hogy az egyenesekben a Honda-motor tempója miatt nem jelentenek nagy veszélyt.

Így viszont hátrébb került, neki kellene támadnia a nehezen előzhető Force Indiát és Toro Rossót – innen a pontszerzés is bravúros lenne.

BRAZÍLIA

Felipe Massa a harmadik szabadedzés után vírusfertőzés miatt kénytelen volt lemondani a további szereplést a Magyar Nagydíjon. Ezzel eldőlt, hogy nem lesz a rajtrácson brazil pilóta, amire már 35 éve, az 1982-es San Marinó-i Nagydíj óta nem volt példa.

Abban az évben három brazil volt az F1 mezőnyében, a vb-címvédő Nelson Piquet a Brabham, Raul Boesel a March, Chico Serra pedig a Fittipaldi színeiben indult. Csakhogy az F1 politikai csatározásai odáig fajultak, hogy Imolában a brit kötődésű csapatok többsége nem állt rajthoz, így e három pilóta istállója is visszalépett.

Felipe Massa kénytelen volt csomagolni (Fotó: Meder István)

Mindössze 14 induló volt, a futam mégis beszámított a vb-pontversenybe. Azóta mindegyik versenyen volt legalább egy brazil a mezőnyben.

Ez a nélkülözés most csak egy viadalra szól, ám a dél-amerikai nemzet F1-es rajongói aggódhatnak, hiszen Massa és a Saubertől már tavaly év végén távozó Felipe Nasr mögött nem éppen erős az utánpótlásuk.

MAGYAR NAGYDÍJ, A MÓDOSÍTOTT RAJTSORREND
  1. Sebastian Vettel német Ferrari 1:16.276 átlag: 206.770 km/ó
  2. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:16.444 0.168 mp h.
  3. Valtteri Bottas finn Mercedes 1:16.530 0.254
  4. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:16.693 0.417
  5. Max Verstappen holland Red Bull-TAG Heuer 1:16.797 0.521
  6. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-TAG Heuer 1:16.818 0.542
  7. Fernando Alonso spanyol McLaren-Honda 1:17.549 1.273
  8. Stoffel Vandoorne belga McLaren-Honda 1:17.894 1.618
 9. Carlos Sainz Jr. spanyol Toro Rosso-Renault 1:18.311 2.035
10. Jolyon Palmer brit Renault 1:18.415  
11. Esteban Ocon francia Force India-Mercedes 1:18.495  
12.
Nico Hülkenberg*
német
Renault
1:17.468
 
13. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:18.639  
14. Romain Grosjean francia Haas-Ferrari 1:18.771  
15. Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari 1:19.095  
16.
Danyiil Kvjat**
orosz
Toro Rosso-Renault
1.18.538
 
17. Lance Stroll kanadai Williams-Mercedes 1:19.102  
18. Pascal Wehrlein német Sauber-Ferrari 1:19.839  
19. Paul Di Resta brit Williams-Mercedes 1:19.868  
20. Marcus Ericsson svéd Sauber-Ferrari 1:19.972  
*öt rajthelyes büntetés váltócsere miatt
 **három rajthelyes büntetés Stroll feltartásáért