F1: egy defekt fosztotta meg a vb-címtől Mansellt Adelaide-ben

I. SZ.I. SZ.
Vágólapra másolva!
2020.06.14. 07:08
null
Amikor Alain Prost defektet kapott, aligha hitt benne, hogy megnyeri a futamot és a vb-címet
A Nemzeti Sport Formula–1-es magazinjában sorrendbe állítottuk a sorozat első hetven évének 70 legjobb, legemlékezetesebb versenyét. A haláleseteket és súlyos sérüléseket kizártuk a kritériumok közül, inkább azokra összpontosítottunk, amelyek drámai fordulatait, előzéseit máig emlegetjük, illetve amelyek a világbajnoki csata szempontjából is kulcsfontosságúak voltak. Online sorozatunkban a húsz legjobbat vesszük sorra, a dobogóra felkerült az 1986-os világbajnokság ausztráliai idényzárója.

Az 1986-os Ausztrál Nagydíjon nemcsak a győzelemért, hanem a világbajnoki címért is elképesztően izgalmas csata folyt. Az idényben a Willliams kiemelkedett a mezőnyből, Nelson Piquet és Nigel Mansell között a csapat szabad versengést engedett, így egymástól csenték el a pontokat, míg az olykor körhátrányban célba érő Alain Prost szorgalmasan gyűjtögetett.

Utólagos okoskodás, de ha Monzában a vb-4. Piquet átengedte volna a győzelmet az összetett élén álló, mögötte célba érő Mansellnek, az angol már világbajnokként várta volna az idényzárót. Így viszont az Ausztrál GP előtt a 70 pontos Mansell és a 63 pontos Piquet között ott állt Prost 64-gyel. Utóbbi kettőnek mindenképpen nyernie kellett, míg Mansellnek az eredményüktől függetlenül a harmadik hely is elég lett volna a vb-címhez.

„Nem túl bonyolult, igaz? Nelsonnak és nekem könnyű, vagy nyerünk, vagy elbukunk. Nigel számára nem ennyire egyszerű a képlet. Talán van remény” – mondta a hétvége előtt sejtelmesen Prost.

„Én is győzni akarok, nem számolgatok. Nem akarok a mezőnyben vegyülni, még a végén valaki nekem jön” – mondta az idény során öt futamot már megnyerő Mansell.

Az időmérőt a Williams uralta, Mansell és Piquet indult az első sorból, míg Prost a Lotust kormányozó Ayrton Senna mellől a negyedik helyről. A rajt után Senna, Piquet és Keke Rosberg is megelőzte Mansellt, de Senna hamarosan visszacsúszott az ötödik helyre, Prost mögé.

JOHNNY DUMFRIES (LOTUS-RENAULT) ELSŐ KÖRE FEDÉLZETI KAMERÁBÓL

A videó az elindítást követően a „Megtekintés a YouTube-on” szövegre kattintva érhető el.

Rosberg a 7. körben az élre állt, Piquet 14 körrel később megcsúszott, Prost pedig nem sokkal később defektet kapott. Bár a legtöbben a Goodyear javaslata ellenére is úgy gondolták, hogy kerékcsere nélkül teljesíthető a versenytáv, a francia defektje miatt ezt újra kellett gondolni. Ám a legtöbben abban bíztak, hogy Prost balszerencséje egyedi eset…

Mansell mindenesetre hirtelen kényelmes helyzetbe került, a második helyen haladt, ráadásul mindkét vb-riválisa mögötte volt.

Még akkor sem kellett nagyon aggódnia, amikor a 82 körös futam 44. körében Piquet utolérte és visszaelőzte. Ám nem sokkal később Prost is felzárkózott rájuk, és fokozódtak az izgalmak, 25 körrel a vége előtt már hármas bolyt alkottak. Mansell ekkor már cseppet sem lehetett nyugodt, s rengeteg kérdés fogalmazódott meg a csatát szemlélőkben is.

Ha Prost a trió élére került volna, a másik McLarennel az élen haladó Rosberg a végén átadhatta volna a győzelmet a franciának? Vagy az élete utolsó futamát teljesítő finn számára fontosabb lett volna, hogy győzelemmel búcsúzzon? Köztudott volt, hogy a Williamsen belül nem volt ilyen nagy az összhang, azaz Piquet korántsem biztos, hogy megtette volna ezt a szívességet a 3. hellyel Mansell javára… (Piquet és a riválisok viszonyáról árulkodott Senna verseny előtti nyilatkozata is: „Már csak azért is nyerni akarok, mert akkor biztosan nem ő lesz a világbajnok.”)

Nigel Mansell a 64. körig a verseny minden pillanatában vb-győzelemre állt (Fotó: Getty Images)
Nigel Mansell a 64. körig a verseny minden pillanatában vb-győzelemre állt (Fotó: Getty Images)

A 63. körben aztán Rosberg defektjét követően a hármas csata immár a győzelemért folyt. Prost is megelőzte Mansellt, akinek azonban emiatt nem kellett aggódnia, hiszen neki a harmadik hely is elég volt a vb-címhez. Ám a második Goodyear-defekt már intő jel volt…

Egy körrel később aztán Mansell is defektet kapott, és bár sértetlenül megúszta a több mint 300 kilométer per órás sebességnél történt gumihibát, esélye sem volt arra, hogy versenyben maradjon. A vb-cím elszállt, de megpróbálta a jó oldalát nézni.

MANSELL DEFEKTJE

„Örülök, hogy egyben maradtam. Semmi jele sem volt a defektnek. Nem is nyomtam nagyon a gázt, tudtam, hogy ez a pozíció is elég a világbajnoki címhez. Ám a sors másként akarta” – mondta Mansell a kiesése után. Az Autosport tudósítása szerint Rosberg defektje után a Williams ki akarta hívni Mansellt kerékcserére, hiszen a negyedik helyezett Stefan Johansson körhátrányban volt. Ám nem maradt rá idő.

A gumigyártó Rosberg és Mansell defektje után már utasította a csapatokat a kerékcserére, így Piquet is kiállt Prost elől, és 16 másodperces hátrányban tért vissza a pályára. Csakhogy a remélt hajtóvadászat elmaradt: Piquet-nek a Honda fogyasztása miatt spórolnia kellett, így a hátrány körökön át nem csökkent, hanem nőtt, s szinte végig maradt 18-20 másodperc körül. Prost csak az utolsó két körben engedett ki, négy másodperccel nyert Piquet előtt, és megszerezte második világbajnoki címét.

ÖSSZEFOGLALÓ

A videó az elindítást követően a „Megtekintés a YouTube-on” szövegre kattintva érhető el.

„Helyes döntés volt a kerékcsere – mondta Piquet, akinek a lecserélt gumijait tökéletes állapotban találták a Goodyear szakértői. – Nem érdekel, hogy elveszítettem a vébécímet, a fő, hogy életben maradtam, és van még nyolc évem a versenyzésre, nyerhetek még pár világbajnoki címet.”

„Ez a világbajnoki cím sokkal többet jelent, mint az előző, hiszen tényleg nem hittük, hogy legyőzhetjük a Williamst – mondta Prost. – Két világbajnoki címet veszítettem el az utolsó futamon, tudom, mit érez most Nigel. Az idén ő volt a legjobb, és biztos vagyok benne, sőt, remélem, hogy jövőre ő nyer. Persze nem fogom megadni magam.”

Mansell végül hat évvel később, 1992-ben nyerte meg egyetlen vb-címét – amikor Prost és Piquet nem volt ott a mezőnyben.

Alain Prost a célban
Alain Prost a célban

2. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
1986. október 26., Adelaide
82 kör, a 16 futamos idény 16. versenye
1. rajtsor: Nigel Mansell (Williams-Honda) és Nelson Piquet (Williams-Honda)
A dobogósok
: 1. Alain Prost (McLaren-TAG Porsche), 2. Nelson Piquet (Williams-Honda), 3. Stefan Johansson (Ferrari)
A versenyben vezettek: Keke Rosberg (McLaren-TAG Porsche) 56 kör (7–62.), Alain Prost 18 (65–82.), Nelson Piquet 8 (1–6., 63–64.)

A TELJES FUTAMOT IDE KATTINTVA TEKINTHETI MEG.

SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

4.: a legőrültebb csata a legszorosabb befutóval Monzában

5.: a Monacói Nagydíj, amelyet senki sem akart megnyerni

6.: két ütközés, egy büntetés, mégis Button nyerte a kanadai négyórást

7.: Räikkönen és Alonso hajszája a mezőnyön át Szuzukában

8.: Damon Hill csodát tett a Hungaroringen – aztán megszakadt a szíve

9.:Fangio legyőzte a Ferrarikat és a Nordschleifét

10.: Hamilton és Vettel dupla ütközése az azeri káoszfutamon

11.: sosem látott csata egy második helyezésért Dijonban

12.: a sportág első igazi klasszikusa Ferrari-győzelmet hozott

EXTRA, 49.: az eddigi utolsó Holland Nagydíjon nyert utoljára Niki Lauda

13.: Jenson Button nyerte meg az első esős Magyar Nagydíjat

14.: Häkkinen és Schumacher párharcának ikonikus pillanata

15.: Senna parádés első kört futott, majd le is körözte Prostot

16.: Jim Clark körhátrányból állt az élre, de aztán jött az utolsó kör

EXTRA, 45.: Stirling Moss eltüntette az 50 lóerős hátrányt Monacóban

17.: Nigel Mansell óriási hajrája után 14 ezredmásodperc döntött

18.: Vettel hibája a Hamilton elleni harc végét jelentette – talán végleg

19.: Gilles Villeneuve utolsó győzelme az 1980-as évek mesterműve volt

20.: Vettel a sírból hozta vissza a világbajnoki címet Brazíliában

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik