Button gyors volt a harmadik szabadedzésen, míg a Ferrarinál Massa tűnik gyorsabbnak (Fotó: Action Images)

 

A helyi idő szerint 10 órakor kezdődő gyakorlás elején a levegő 28, az aszfalt 38 fokos volt. A legfrissebb jelentések úgy szólnak, hogy az eső helyi idő szerint szombat estétől vasárnap délelőttig tart majd, azaz legfeljebb a verseny elején lesz vizes a pálya Interlagosban.

Csakhogy, amint azt Vettel többször is elmondta, Sao Paulóban lehet a legkevésbé biztosra venni az előrejelzéseket, amelyek inkább csak irányadóak.

Erős szélben, sűrűsödő felhők alatt vette kezdetét a 2012-es idény utolsó szabadedzése, elsőként a két Toro Rosso ment ki a pályára.

De la Rosa HRT-jén olyan gumi volt, amelyet minden mérnök és szerelő aláírt a csapatból – ez a jel is arra utal, hogy ez lesz az istálló utolsó versenye. A z istálló spanyolországi főhadiszállásán már leálltak a jövő évi autógyártásával.

Ez Schumacher utolsó szabadedzése pilótaként

A két Mercedes kint maradt mért körre, Rosberg 1:20-szal, Schumacher 1:22-vel nyitott. A többiek a próbakörük után visszatértek a boxba. Másodszorra mindketten javítottak, Schumi 1:15.0-val megelőzte csapattársát élete utolsó szabadedzésén. A fotóügynökségek a németről szinte csak olyan képet adtak ki, amelyen a szemét törölgeti – de könnycsepp egyiken sem látszik…

Button közölte a rádión, hogy a péntekinél hűvösebb aszfalton meglepően jól viselkedett a gumi, erre egy kör után következtetett. Kobajasi csatlakozott a pályán a két Mercedeshez, valószínűleg a japánnak is ez az utolsó versenye a Formula–1-ben, a Sauber ugyanis jövőre Hülkenberggel és a mexikói Esteban Guitiérrezzel indul.

Rosberg 1:14.955-tel megelőzte veterán csapattársát.

Räikkönen Lotusából a 3-as és a 4-es kanyar közötti egyenesben sűrű füstfelhő tört ki, a finn leállította az autót a pálya mellett. A Renault-motor padlógáznál felmondta a szolgálatot, ami nem megnyugtató Vettel számára, a Red Bullnál ugyanis eleve aggódtak az erőforrás megbízhatósága miatt.

VB-ESÉLYEK 
Vettel a világbajnok, ha az évadzárón…
…legalább a negyedik helyen végez
…legalább a hetedik helyen ér célba, Alonso pedig nem nyer
…legalább kilencedikként végez, miközben Alonso legfeljebb harmadik
…Alonso nem dobogós
 
Alonso a világbajnok, ha Brazíliában…
…győz, és Vettel legfeljebb ötödik
…második, Vettel pedig legfeljebb nyolcadik
…harmadik, Vettel pedig legfeljebb tizedik
 
Pontegyenlőség esetén több győzelmének köszönhetően Vettel a világbajnok.

A pálya közben megtelt, a két McLaren megelőzte a Mercedeseket, Button 1:14.419-cel az élre állt. A pilóták a kemény keverékű abroncsokat használták. Hamilton megelőzte Buttont, de társa 1:13.917-tel válaszolt.

A vb-aspiránsok közül 20 perc elteltével Vettel az 5. helyen állt (Button, Hamilton, Grosjean és Hülkenberg mögött), Alonso viszont nem hagyta el a boxutcát a próbaköre óta.

Vettel feljött az 1:13.858-ra javító Button mögé, s Hamilton a 3. helyen szintén 1:14 alá került. A felhők sűrűsödésével az aszfalt hőmérséklete csökkent, 35 fokon 15-tel volt alacsonyabb, mint a második tréningen.

Alonso 1:14.8-cal a 9. helyen mutatkozott be, aztán 4 tizedet javítva feljött a 7. helyre. Az edzés felénél Button, Vettel, Hamilton, Webber, Maldonado, Massa, Alonso, Di Resta, Grosjean, Hülkenberg volt az első tíz. Massa Alonso szélárnyékát a célegyenesben kihasználva megelőzte Webbert, és feljött a 4. pozícióba. A Ferrari nem először trükközött a szélárnyék teremtéséve, Interlagosban a hosszú célegyenesben megéri egymás mögé sorolni a két autót.

A brazil végsebessége 313 kilométer per óra volt, eggyel kevesebb a két McLarenénél. Button már Hamiltonhoz hasonlóan meredek hátsó légterelőt használt, nem a pénteki laposabbat, amellyel 320 felett volt a végsebessége.

Alonso 13 pontos hátrányt szeretne ledolgozni az idényzárón
  Alonso: Tudjuk, hogy nem lesz könnyű - pénteki nyilatkozatok
  Alakul Hamilton búcsúajándéka, Vettel a 2., Alonso az 5.
  – 2. szabadedzés
  Hamilton az élen, négyen kilenc századon belül
  – 1. szabadedzés
  Egy kérdés maradt a végére: Vettel vagy Alonso?
  – futamelőzetes
  Interlagos: ahol még a boxutca is trükkös – pályabemutató
  Döntött már defekt, ütközés, csapatutasítás, sőt udvariasság is
  – utolsó futamos drámák
  Ferrari: Csak magunkra szabad figyelnünk
  Gutiérrez a Saubernél, Pic a Caterhamben folytatja
  – a 2013-as rajtrács eddig

A Lotus garázsában felkészültek Räikkönen motorjának kicserélésére – már csak az autó kellene hozzá, amely a pálya mellett várja az edzés végét. A csere, mivel egy korábbi hajtóművet (amellyel Abu-Dzabiban nyert) használnak majd és nem lépik át a 2012-re engedett nyolcmotoros határt, nem jár rajtbüntetéssel.

Vettel 20 perccel a vége előtt újabb menetbe kezdett a kemény gumikon, miközben Senna megpördült a célegyenes előtt. Schumachernek mázlija volt, hogy ki tudta kerülni. Vettel is lassított miatta, jó első szektora ellenére Button mögött maradt. A brazil visszagurult a boxba.

A záró negyedóra előtt Button, Vettel, Hamilton, Massa, Webber,  Rosberg, Schumacher, Alonso, Maldonado, Di Resta, Grosjean, Hülkenberg volt az első 12 sorrendje. A két Mercedes-pilóta már használta a közepesen kemény keverékű abroncsokat is, a többiek még nem.

Az utolsó tíz percig vártak vele, ekkor megtelt a pálya. Hülkenberg 1:13.623-mal az élre ugrott, de Button nagyon jó körön volt és 1:13.192-vel visszaelőzte a 2010-es pole pozícióst. Hülkenberget Di Resta és Grosjean is maga mögé utasította.

Webber feljött a 2. helyre, miközben Räikkönen egy műanyag kerti székből figyelte az eseményeket a pálya mellett. Hamilton első köre a közepesen kemény gumival nem volt jó, majd a másodikkal az 5. helyre jött fel, de nehéz volt tiszta helyet találni a pályán a nagy forgalomban. Vettel is lassú volt, vissza is ment a boxba.

Újra kijött, és feljött a második helyre, 57 ezreddel az 1:13.188-ra javító Button mögé. Az első négy helyen a két McLarent és a két Red Bullt 201 ezred választotta el egymástól, a fél másodperces hátrányban záró Alonsót ezúttal Grosjean és a két Force India is megelőzte.

BRAZIL NAGYDÍJ, 3. SZABADEDZÉS
1. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:13.188 átlag: 211.952 km/ó 22 kör
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:13.245 0.057 mp h. 21
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:13.385 0.197 25
4. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:13.389 0.201 17
5. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:13.420 0.232 24
6. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:13.486 0.298 21
7. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:13.602 0.414 22
8. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:13.691 0.503 15
9. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:13.700 0.512 20
10. Felipe Massa brazil Ferrari 1:13.712 0.524 17
11. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:13.948 0.760 20
12. Nico Rosberg német Mercedes 1:14.126 0.938 25
13. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:14.190 1.002 26
14. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:14.192 1.004 21
15. Michael Schumacher német Mercedes 1:14.347 1.159 24
16. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:14.687 1.499 21
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:14.972 1.784 19
18. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:15.159 1.971 22
19. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:15.707 2.519 21
20. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:15.763 2.575 24
21. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:16.059 2.871 21
22. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:16.198 3.010 15
23. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:16.793 3.605 18
24. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault idő nélkül   3

A VB ÁLLÁSA
  GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
  1. Sebastian Vettel 5 10 16 273
  2. Fernando Alonso 3 12 17 260
  3. Kimi Räikkönen 1 7 18 206
  4. Lewis Hamilton 4 7 14 190
  5. Mark Webber 2 4 14 167
  6. Jenson Button 2 5 13 163
  7. Felipe Massa 1 13 107
  8. Romain Grosjean 3 10   96
  9. Nico Rosberg 1 2 10   93
10. Sergio Pérez 3 7   66
11. Kobajasi Kamui 1 8   58
12. Nico Hülkenberg 10   53
13. Paul di Resta 9   46
14. Pastor Maldonado 1 1 5   45
15. Michael Schumacher 1 7   43
16. Bruno Senna 10   31
17. Jean-Éric Vergne 3   12
18. Daniel Ricciardo 6   10
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 440 (már bajnok)
2. Ferrari 367
3. McLaren-Mercedes 353
4. Lotus-Renault 302
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 124
7. Force India-Mercedes   99
8. Williams-Renault   76
9. Toro Rosso-Ferrari   22