Lewis Hamilton remekül kezdett Interlagosban, de szenved a gumikkal (Fotó: Reuters)

 

Az edzés helyi idő szerint 9 órakor, 23 fokos melegben, 34 fokos aszfalton kezdődött meg. A tartalék pilóták közül Valtteri Bottas a Williamsnél Bruno Sennát, Giedo van der Garde a Caterhamnél Heikki Kovalainent helyettesíti ezen az edzésen.

Előfordulhat, hogy Kovalainen és Senna is kikerül a mezőnyből a futam után, jövőre mással pótolják őket. A Caterham már bejelentette Charles Pic érkezését, de arról nem adott tájékoztatást, ki lesz a francia csapattársa.

A Pirelli a közepes és a kemény abroncsokat hozta el Interlagosba, plusz a jövő évi keverék egyik változatát, amelyet csak ezen az edzésen használhatnak a pilóták – ezeken a gumikon narancssárga betűkkel látható a felirat.

Gutiérrez a Sauber versenyzője lesz 2013-ban

A próbakörök során Bottas mért kört is futott, 1:21.218 perccel iratkozott fel a listára. A  többiek egy vagy két kör után visszatértek a boxba. A HRT-től nem sok mozgás várható a pénteki napon, az anyagi gondokkal küszködő csapatnak nem sok alkatrésze van, meg akarja óvni azokat a versenyre.

Lewis Hamilton sisakján a „Thank you McLaren" felirat látható, az Amerikai Nagydíj győztese ezzel a gesztussal is elköszön a csapattól, amelynél az utolsó versenyét futja. A helyére Sergio Pérez érkezik a Saubertől, a mexikói az edzésen másodikként mért kört futva 1:17.750 perces körével átvette a vezetést, majd 1:17.121-re javított a próbagumikon.

A mexikói egészen 1:15.869-ig javított, miközben a két Marussia és Schumacher is megkezdte a száguldást. A hétszeres világbajnok karrierje utolsó versenyhétvégéjén szerepel – a német az egyetlen, aki saját döntéséből zárja le pályafutását, míg mások, mint Kovalainen, Kobajasi kényszerből kerülhetnek ki a mezőnyből az idény után.

Hamilton 1:14.374-gyel megelőzte mclarenes utódját. Egy lassabb kör után újra belehúzott, 1:14.131-et ment, de jelentette, hogy a gumik túlhevültek.

BRAZIL NAGYDÍJ
PÉNTEK
17.00–18.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
14.00–15.00: 3. szabadedzés
17.00–18.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
17.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek.

Az első fél óra végén Vettel is megkezdte első mért körét, Alonso még a boxban várakozott, a garázsban ült napszemüvegben. A német 1:15.909-cel kezdett, majd 1:14.443-ra javított.

Massa is kiment a pályára, az egyedi, piros sisakban száguldó brazil a harmadik helyen mutatkozott be Hamilton és Vettel mögött. Massa sisakfestését apja tiszteletére változtatta meg, Luiz Antonio Massa túraautós karriere során viselte ezeket a színeket.Van rajta egy M betű is a tavaly elhunyt Sid Mosca tiszteletére, a tervező Ayrton Senna, Michael Schumacher és Mika Häkkinen festését készítette.

Vettel 34 ezredre megközelítette Hamiltont, Button 86 ezredre jött fel csapattárásra. A 35. percben Alonso is elhagyta a boxutcát.

A spanyol 1:18.0-val kezdett, s a második körében sem javított. Újabb első vezetőszárnyat használt, mint Massa, és a kemény keverékű gumikon száguldott. Inkább a versenyre készült, mint a jövő évi gumikat próbálgatta.

VB-ESÉLYEK 
Vettel a világbajnok, ha az évadzárón…
…legalább a negyedik helyen végez
…legalább a hetedik helyen ér célba, Alonso pedig nem nyer
…legalább kilencedikként végez, miközben Alonso legfeljebb harmadik
…Alonso nem dobogós
 
Alonso a világbajnok, ha Brazíliában…
…győz, és Vettel legfeljebb ötödik
…második, Vettel pedig legfeljebb nyolcadik
…harmadik, Vettel pedig legfeljebb tizedik
 
Pontegyenlőség esetén több győzelmének köszönhetően Vettel a világbajnok.

A két HRT mellett Räikkönen maradt a boxban, a finn Lotusát bütykölték a garázsban, a motorjával volt valami probléma.

Alonso rövidesen feljött az 5. helyre, majd megelőzte Massát és már a negyedik helyen állt. Hamilton továbbra is a gumikra panaszkodott, túlhevültek az abroncsok az autóján. Immár a kemény keverékű gumikon ment, amelyek sokkal rosszabbul viselték ezt az aszfaltot, mint egy hete az austinit, amely szinte tükörsima, ugyanakkor eleinte csúszós volt.

Féltávnál Hamilton, Vettel, Button, Alonso, Massa, Grosjean, Di Resta, Webber, Kobajasi, Hülkenberg, Maldonado, Pérez volt az első 12 sorrendje.

Glock, akinek Pic távozása (és Max Chilton feltehető érkezése) után jövőre negyedik marussiás (és virgines) idényében a negyedik csapattársa lesz, lesodródott az útról, de folytatni tudta. Ezt követően jelentette, hogy a hátsó tesztgumik, amelyek lágyabbak a másik két mostani keveréknél, teljesen elkoptak.

Pérez volt a következő, aki lecsúszott az útról a Descida do Lago (Lejtő a tó felé)-kanyarban.

Räikkönen autóján továbbra is javítgatták a motort, feltehetően a gyújtógyertyákat. Vettel az 54. percben 9 ezredre megközelítette Hamiltont.

Räikkönen kiment a pályára, de azonnal vissza is tért, a Renault-motor hangja nem volt tiszta a Lotusban – a csapat meg is erősítette a rádión, hogy még gond van a motorral. Az utolsó fél órában De la Rosa és Karthikeyan is elkezdte a felkészülést.

Miután aki akarta, teljesítette köreit a lágy próbagumikkal, nem sokat változott a helyzet az élcsoportban. Az utolsó félóra elején Hamilton, Vettel, Button, Webber, Alonso, Massa, Grosjean, Di Resta, Hülkenberg, Maldonado, Kobajasi, Pérez volt az első 12 sorrendje.

Michael Schumacher utolsó nagydíjhétvégéjén szerepel

Petrov arra panaszkodott, hogy a boxutca bejáratánál túl nagy a tömeg, és attól fél, hogy valakit elüt az ott ácsorgók közül.

Webber a kemény gumikon javított, 67 ezredre került Hamiltontól, a két-két McLaren és Red Bull 86 ezreden belül volt az első négy helyen. Alonso 474 ezreddel maradt el Hamiltontól. Romain Grosjean szerint a Lotus számára elérhető a dobogó ezen a hétvégén, de a Red Bull és a McLaren elmúlt hetekben mutatott tempóját és Webber brazíliai múltját tekintve ez nehéz feladat lesz.

Ugyanakkor Hamilton továbbra is panaszkodott a kemény keverékű gumikra, amelyek túl hamar elkopnak a McLarenjén, és nem tud velük mit kezdeni – gyors rajtuk, de nem bírják sokáig. Lesz tennivalója a csapatnak utolsó közös hétvégéjükön. Az angol a verseny után még elmegy a wokingi központba, hogy ott is elbúcsúzzon az istálló dolgozóitól.

Petrov továbbra is panaszkodik a boxutca bejáratánál állókra: „A többségük csak lézeng ott, semmit sem csinál. Zavarják el onnan őket!”

Az utolsó negyedórában Räikkönen megkezdte a száguldást, a kemény keverékű gumikkal eleinte csak a kiscsapatok pilótái közé, a 21. helyre jött be. Aztán a két Mercedest is megelőzte, miközben Massa megpördült.

Öt perccel a vége előtt csak Alonso nem volt a pályán, Vettel autója vibrációjára panaszkodott.

A célegyenes vége több pilótával is kifogott, azután, hogy Austinban emelkedőn volt a féktáv, itt lejtőn, ami valamelyest befolyásolta a fékezést. Persze az F1-es pilótáknak pár kör elég ahhoz, hogy hozzászokjanak, az edzés vége felé már a kopott gumik okozták a kisodródásokat.

A hajrában Schumacher feljött a 11. helyre, Alonso pedig 261 ezredre megközelítette Hamiltont, aki az élen zárta utolsó mclarenes versenyhétvégéjének nyitó tréningjét.

BRAZIL NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS 
 1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:14.131 átlag: 209.256 km/ó 33 kör
 2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:14.140 0.009 mp h. 35
 3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:14.198 0.067 34
 4. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:14.217 0.086 31
 5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:14.392 0.261 28
 6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:14.716 0.585 29
 7. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:14.719 0.588 33
 8. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:14.738 0.607 34
 9. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:15.015 0.884 37
10. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:15.050 0.919 32
11. Michael Schumacher német Mercedes 1:15.114 0.983 36
12. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:15.255 1.124 31
13. Sergio Perez mexikói Sauber-Ferrari 1:15.396 1.265 32
14. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:15.413 1.282 23
15. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:15.587 1.456 35
16. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:15.701 1.570 16
17. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:16.048 1.917 35
18. Nico Rosberg német Mercedes 1:16.315 2.184 36
19. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:16.460 2.329 32
20. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:16.506 2.375 31
21. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:16.617 2.486 30
22. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:17.234 3.103 26
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:17.678 3.547 15
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:17.895 3.764 13
A VB ÁLLÁSA
  GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
  1. Sebastian Vettel 5 10 16 273
  2. Fernando Alonso 3 12 17 260
  3. Kimi Räikkönen 1 7 18 206
  4. Lewis Hamilton 4 7 14 190
  5. Mark Webber 2 4 14 167
  6. Jenson Button 2 5 13 163
  7. Felipe Massa 1 13 107
  8. Romain Grosjean 3 10   96
  9. Nico Rosberg 1 2 10   93
10. Sergio Pérez 3 7   66
11. Kobajasi Kamui 1 8   58
12. Nico Hülkenberg 10   53
13. Paul di Resta 9   46
14. Pastor Maldonado 1 1 5   45
15. Michael Schumacher 1 7   43
16. Bruno Senna 10   31
17. Jean-Éric Vergne 3   12
18. Daniel Ricciardo 6   10
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 440 (már bajnok)
2. Ferrari 367
3. McLaren-Mercedes 353
4. Lotus-Renault 302
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 124
7. Force India-Mercedes   99
8. Williams-Renault   76
9. Toro Rosso-Ferrari   22