F1: bahreini legek – Räikkönen nyolcszor volt dobogós, de még nem nyert

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2017.04.15. 10:40
A hétvégén idei harmadik versenyével folytatódik a Formula–1-es világbajnoki sorozat, úgyhogy itt az ideje felidézni a legemlékezetesebb Bahreini Nagydíjak történéseit.
Räikkönen 13 próbálkozásból nyolcszor jutott a dobogóra Bahreinben.
Räikkönen 13 próbálkozásból nyolcszor jutott a dobogóra Bahreinben.
Räikkönen 13 próbálkozásból nyolcszor jutott a dobogóra Bahreinben.
Räikkönen 13 próbálkozásból nyolcszor jutott a dobogóra Bahreinben.
Räikkönen 13 próbálkozásból nyolcszor jutott a dobogóra Bahreinben.

13. BAHREINI NAGYDÍJ
ÁPRILIS 14., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Vettel 1:32.679
2. szabadedzés: 1. Vettel 1:31.310
ÁPRILIS 15., SZOMBAT
14.00–15.00: 3. szabadedzés
17.00–18.00: időmérő
ÁPRILIS 16., VASÁRNAP
17.00: a futam (57 kör, 308.238 km)
Egy héttel a Kínai Nagydíj után a sivatag közepébe, Bahreinbe látogat a Formula–1 mezőnye, két kivételtől eltekintve hagyományosan ez az idény harmadik vagy negyedik versenye – immár 13. éve. Korábban Fernando Alonso felségterülete volt az itteni aszfaltcsík, ám az elmúlt években a Mercedes uralkodik a sivatagban.

Bahrein fővárosától, el-Manámától délnyugatra, 40 percnyi autóútra fekszik a Bahrein International Circuit, amelyet a német Herman Tilke pályatervező mérnök útmutatásai alapján, körülbelül 150 millió dollárból építettek meg 2004-ben.

Nem sokon múlt, hogy rögtön ne egy elhalasztott futammal kezdődjön a Bahreini Nagydíjak történelme, miután az első futamot megelőzően maguk a szervezők kérték a verseny törlését, mert úgy érezték, nem fognak időben elkészülni a pálya építési munkálatai. Végül Bernie Ecclestone parancsára összekapták magukat, és a tervek szerint megtartották a futamot.

A pályarajz és a szektorok.
A pályarajz és a szektorok.

Az első verseny a hétszeres bajnok, Michael Schumacher győzelmét hozta, a német totálisan domináns volt az első közel-keleti F1-es futamon: nemcsak a versenyt, hanem az időmérőt is megnyerte, ráadásul a verseny leggyorsabb köre is az övé lett.

Ez volt a Ferrari első sikere a négyből – Felipe Massa 2007-es és 2008-as győzelme mellett az utolsó sikert már 7 éve jegyezhette fel az olasz alakulat: az akkor idénynyitó versenyt az első ferraris futamát teljesítő Fernando Alonso nyerte meg.

Az oviedói születésű spanyolnak ez volt a harmadik győzelme Bahreinben, az első kettőt még a Renault pilótájaként aratta 2005-ben és 2006-ban. A 2005-ös verseny már csak azért is emlékezetes, mert ekkor mérték a legnagyobb hőséget, amelyben F1-es versenyt rendeztek: a hivatalos adatok szerint 41.9 °C fok volt a levegő, 56 °C fok volt az aszfalt hőmérséklete a verseny rajtjának időpontjában.

Az említett 2006-os viadal már valamivel hűvösebb volt, de izgalmakban nem volt hiány. A Nemzetközösségi Játékok miatt Ausztrália nem tudta vállalni az idénynyitó Nagydíjat, ezért Bahrein örömmel vállalta, így itt és ekkor debütált a ma is használt háromszakaszos időmérőrendszer. Első versenyét teljesítette a Toro Rosso, a BMW Sauber, a Midland, és a Super Aguri csapata, valamint Scott Speed, továbbá a minden idők legpocsékabb F1-es pilótájának tartott Ide Júdzsi. Nem utolsósorban pedig ekkor mutatkozott be 2016 világbajnoka, Nico Rosberg is, aki rögtön első versenyén megfutotta a futam leggyorsabb körét a Williamssel.

Bár a 2007-es futamot Massa nyerte meg a Ferrarival, a sportág történelmének lapjaira Lewis Hamilton írta a nevét: az újoncévét teljesítő pilóta lett az első olyan versenyző, aki pályafutása első három F1-es futamán egyaránt dobogóra tudott állni – később ezt a rekordot 9 futamosra növelte.

Egy év múlva Massa megismételte a győzelmét, de a brazil sikerére árnyékot vetett Max Mosley akkori FIA-elnök szexbotránya, továbbá a tény, hogy Robert Kubica BMW-jével megszerezte F1-es pályafutása első és egyetlen pole pozícióját.

A 2009-es év Jenson Button és a Brawn GP diadalmenetét hozta, míg Jarno Trulli utolsó edzéselsőségét és egyetlen versenyben futott leggyorsabb körét jegyezte.

szelesseg=315|rendezes=2|cim=ÚJ RENDSZEREK|anyag_leirasa=Az új, ma is használatos pontozási szisztémát is itt mutatták be 2010-ben, amely a legjelentősebb változás volt a sportág történelme során. Az új rendszer a győztest jobban díjazza, mint a korábbiak, ráadásul a korábbi első nyolc helyett az első tíz kap pontot – soha ennyi pilóta nem kapott még pontokat.|
nso_uj_keretes_anyag
ÚJ RENDSZEREK
Az új, ma is használatos pontozási szisztémát is itt mutatták be 2010-ben, amely a legjelentősebb változás volt a sportág történelme során. Az új rendszer a győztest jobban díjazza, mint a korábbiak, ráadásul a korábbi első nyolc helyett az első tíz kap pontot – soha ennyi pilóta nem kapott még pontokat.
mceBlockPasteEnd

2010-ben ismét Nemzetközösségi Játékokat rendeztek, így megint Bahreinben kezdte az évet a mezőny és benne három új csapata, a Lotus, a Hispania és a Virgin – ma már egyikük sincs a sportágban... Az új csapatok számos újoncot adtak, ekkor teljesítette első versenyét Nico Hülkenberg, Karun Chandhok, a legendás Ayrton Senna unokaöccse, Bruno Senna, Lucas di Grassi, valamint az első orosz F1-es pilóta Vitalij Petrov.

Ismét ott volt a mezőnyben három év szünet után Michael Schumacher – a világbajnok csapat Brawn GP-t felvásárló Mercedes színeiben és visszatért a rajtrácsra a Hungaroringen előző évben elszenvedett fejsérüléssel járó balesete után Felipe Massa a Ferrarival. Ebben az évben egyébként a hosszabb, 6299 méteres pályát használták a versenyen, ezzel próbálták meg emlékezetessé tenné a Formula–1 60. évfordulóját..

szelesseg=315|rendezes=1|cim=KIMINEK NEM MEGY|anyag_leirasa=Kimi Räikkönen egy rekordot magáénak mondhat a bahreini pályán: nála többször senki nem állt a dobogón. Igaz, a finn egyszer sem tudott győzni a sivatagban: ötször volt második és háromszor harmadik.|
nso_uj_keretes_anyag
KIMINEK NEM MEGY
Kimi Räikkönen egy rekordot magáénak mondhat a bahreini pályán: nála többször senki nem állt a dobogón. Igaz, a finn egyszer sem tudott győzni a sivatagban: ötször volt második és háromszor harmadik.
mceBlockPasteEnd

A 2011-es verseny a bahreini tavaszi felkelés miatt elmaradt – és bár voltak rá elgondolások, hogy az év végén rendezzék meg – a száguldó cirkusz csak 2012-ben járt újra itt, ami épp Sebastian Vettel és a Red Bull uralmának kellős közepére esett, úgyhogy a német hirtelen felindulásból a következő évben is győzedelmeskedett.

2014-ben a pálya üzemeltetői bejelentették, hogy az első kanyart a kis híján halálos síbalesetet szenvedő Michael Schumacherről nevezik el, továbbá közölték azt is, hogy a versenyt ezentúl villanyfénynél, este rendezik. Utóbbi döntést általános megkönnyebbüléssel fogadta a mezőny, hiszen Bahreinben szinte mindig 30°C fok fölötti hőségben rendezték a délutáni futamokat.

Az első villanyfényes versenyen aztán jött a „sivatagi párbaj" Lewis Hamilton és csapattársa Nico Rosberg között, és előbbi győzött a Mercedes volánjánál, egyben ekkor jegyezhettük fel a legkisebb különbséget az első két helyezett között: mindössze 1.085 másodperc volt.



EDDIGI GYŐZTESEK

3: Fernando Alonso (Ferrari)

2: Lewis Hamilton (Mercedes), Felipe Massa (Ferrari), Sebastian Vettel (Red Bull)

1: Michael Schumacher (Ferrari), Jenson Button (Brawn GP), Nico Rosberg (Mercedes)

Lewis Hamilton 2015-ben megszerezte második győzelmét a szigetországban, míg tavaly az év végén világbajnoki címet nyerő, aztán néhány nappal később visszavonuló Nico Rosberg tudott diadalmaskodni. Az biztos, hogy Rosberg nem fogja megvédeni tavalyi elsőségét a szahíri éjszakában, de hogy ki fog a helyére lépni, az majd vasárnap délután öt órától kiderül.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik