Hamilton szerint egyértelmű volt az FIA szándéka a szabálymódosításokkal (Fotó: AFP)

 

17. BAHREINI NAGYDÍJ
MÁRCIUS 26., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:31.394
2. szabadedzés: 1. Verstappen 1:30.847
MÁRCIUS 27., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:30.577
Időmérő: 1. Verstappen 1:28.997
MÁRCIUS 28., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 308.238 km) rajtja: 17.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Április 18., 15.00Emilia Romagna-i Nagydíj, Imola
Május 2., 16.00Portugál Nagydíj, Portimao
Május 9., 15.00Spanyol Nagydíj, Barcelona

Bár az autók alapjaiban változatlanok maradtak az idei évre, a padlólemezt érintő és a leszorítóerőt csökkenteni kívánó szabályváltoztatások nyomán mégis átalakult némileg az erősorrend, és már a Mercedes teszten nyújtott gyengébb teljesítménye után elindultak azon találgatások, melyek szerint a módosítások állhatnak az „ezüstnyilak" szenvedése, és az instabil hátsója mögött, miután azok sokkal érzékenyebben érintették a kevésbé előredöntött autókoncepciót használó csapatokat, így a címvédő gárdát is.

Ezt támasztják alá az adatok is, melyek azt mutatják csak a bevallása szerint az autóján alig módosító, és fejlesztésekkel az év során egyetlen alkalommal készülő Haas vesztett több időt Bahreinben, mint a Mercedes, illetve az ő autótervezési filozófiáját még tavaly átvevő Aston Martin.

Utóbbi alakulatnak ráadásul így első kézből van tapasztalata, s így összehasonlítási alapja arról, mekkora hatása volt a módosításnak, a csapatfőnök, Otmar Szafnauer szerint nem kicsi a veszteségük.

Amikor legutóbb Bahreinben versenyeztünk mindössze négy hónappal ezelőtt, akkor önerőből dobogós helyen álltunk egészen addig, amíg Checo (Sergio Pérez) ki nem esett motorhiba miatt. Most ennek a teljesítménynek a közelébe sem fogunk kerülni, és ez a közvetlen következménye a 2021-es szabályváltoztatásoknak, ami minden csapatot érint. Ha összehasonlítjuk a négy hónappal ezelőtti és a mostani időmérős eredményeket, úgy fest, hogy az erősen előredöntött autókoncepcióval futó istállók nagyjából egy másodpercet nyertek körönként a kevésbé előredöntött filozófiát követőkkel szemben. Szóval a Mercedest és minket érintett ez a legrosszabbul" – jelentette ki a szakember az Autosportnak adott nyilatkozatában.

„Nem vagyok boldog, és amikor ezt mondom, úgy értem, hogy a két nagyszerű versenyzőnk, és az autónkat tervező, építő és futtató ötszáz nagyszerű alkalmazottunk, valamint a szponzoraink és a rajongóink miatt nem vagyok boldog. Nyilván most nagyon keményen fogunk dolgozni, hogy minél többet behozzunk a lemaradásunkból a következő versenyeken" – tette hozzá, de elismerte, némileg tehetetlennek érzi magát.

„Miután kielemeztük a teszten és az ezen a hétvégén összegyűjtött adatokat, egyértelmű, hogy a szabályváltoztatások sokkal érzékenyebben érintették a kevésbé előredöntött autókoncepciót használókat. Különösen a padlólemez méretei, és a hátsó rész profilja volt negatív hatással a kevésbé előredöntött filozófiát követők teljesítményére, így a miénkre és a Mercedesére, és nem csak mi állítjuk ezt. A koncepción ráadásul nem is változtathatunk semmit mi sem, valamint a Mercedes sem, mivel az idei padlólemezeket már homologizálták" – magyarázta, majd arra a kérdésre is felelt, hogy vajon az FIA szándékosan hozott-e olyan szabályokat 2021-re, amelyek lassítják a Mercedest. 

A CSAPATOK IDŐVESZTESÉGE A BAHREINI IDŐMÉRŐN 2020-HOZ KÉPEST
  1.
Ferrari
+0.541
  2.
Alfa Romeo
+1.217
  3.
Red Bull
+1.319
  4.
AlphaTauri
+1.361
  5.
McLaren
+1.385
  6.
Alpine
+1.832
  7.
Williams+2.022
  8.Mercedes+2.121
  9.Aston Martin
+2.279
10.
Haas
+2.338

 „Én csak annyit mondok, hogy a 2021-es aerodinamikai változtatások károsabban hatottak a kevésbé előredöntött koncepciójú autókra, mint a meredekebben előredöntöttekre. Szóval a Mercedes és mi is rosszul jártunk, míg a Red Bull, az AlphaTauri, a McLaren és a Ferrari nem" – összegezte a helyzetet. 

Míg az Aston Martin csapatfőnöke tehát nem jelentette ki egyértelműen, hogy az FIA szándékosan hozott ilyen módosításokat, a címvédő Lewis Hamilton elmondása szerint nem is kérdés, hogy mi volt a szövetség célja. 

Nem titok, hogy milyen változtatások történtek, és természetesen azért csinálták, hogy visszavessenek minket. Már tavaly is ott volt a módosítás, hogy nem változtathatunk a motormódokon. De ez rendben van, szeretjük a kihívásokat, és nem foglalkozunk ilyesmikkel, csak keményen dolgozunk, és minden tőlünk telhetőt megteszünk" – mondta a hétszeres világbajnok a kvalifikációt követő sajtótájékoztatón, csapattársa, Valtteri Bottas azonban nem akarta a kommentálni a kérdést. 

A Red Bull egy nagyon erős csomag. Az erőforrásuk, a karosszériájuk és az aerodinamikájuk is jó. Remek munkát végeztek a télen, és nekünk jobban kell dolgoznunk" – felelte a harmadik rajthelyet megszerző finn. 

A szabályváltoztatásokkal kapcsolatban a pole pozíciót szerző Max Verstappent is kérdezték, a holland úgy érzi, több tényező is közrejátszik abban, hogy a Mercedes előtt tudtak végezni. 

Már régóta ezt a filozófiát követjük. Nem hiszem, hogy ki lehetne emelni egyvalamit, ez több tényezőn is múlik. Tudjuk a tavalyi gyengeségeinket, és ez nem csak az autó előredöntöttségén múlik, hanem például a motorunkon is. A Honda nagyon keményen dolgozott az erőforrás fejlesztésén, és nagyszerű munkát végzett" – osztotta meg a gondolatait a holland versenyző.