Vettel az élen, Kovalainen Grosjean előtt Austinban

Vágólapra másolva!
2013.11.15. 19:52
null
Sebastian Vettel javított az első edzésen elért 18. helyezésén (Fotó: Reuters)
A délelőtti ködös, lerobbant helikopteres csonka délelőtti edzés után délután minden rendben ment a Formula–1-es Amerikai Nagydíj pénteki tréningnapján, de tíz perccel a vége előtt fékhiba miatt leállt a bukótérben Max Chilton Marussiája. Az amerikaiak nem hagyták annyiban a dolgot, a mentésre igyekvő traktor a kavicságyba ragadt, és nyolc percig tartott a mentés. A tréninget egyébként Sebastian Vettel zárta az élen Mark Webber és a két Mercedes előtt, az ötödik legjobb időt pedig némi meglepetésre a Kimi Räikkönent helyettesítő Heikki Kovalainen jegyezte.

Sebastian Vettel az Amerikai Nagydíj első szabadedzését még a 18. helyen zárta, délután viszont odatette magárt, és első lett csapattársa, Mark Webber előtt. A Red Bull egy körön és hosszú távon, teli tankkal is a leggyorsabb, nehéz elképzelni, hogy Austinban meg lehet állítani.

A Mercedes egy körön közel került a Red Bullhoz, de a gondok versenytávon lesznek. A csütörtökön sikeres hátműtéten áteső Kimi Räikkönent helyettesítő Heikki Kovalainen remek teljesítménnyel kezdett Texasban, az ötödik legjobb köridőt jegyezte, két tizeddel jobbat, mint Romain Grosjean, aki nagyon szenvedett a csúszós aszfalton.

Sokan csúszkáltak, a McLaren, a Force India és a Williams pilótái is a gyatra tapadásra panaszkodtak, de a hiba itt sem bosszulja meg magát nagyon, a hatalmas bukótérből könnyedén vissza lehet menni a pályára.

Jenson Button három rajthelyes büntetést kapott, mert az első szabadedzésen a piros zászlós megszakításkor a boxba tartva megelőzte egyik riválisát, ami szabálytalan, veszélyes vezetésnek minősül.

Szombat 16 órakor a 3. szabadedzéssel folytatódik az Amerikai Nagydíj.

AMERIKAI NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:37.305 átlag: 203.964 km/ó 35 kör
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:37.420 0.115 mp h. 37
3. Nico Rosberg német Mercedes 1:37.785 0.480 38
4. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:37.958 0.653 38
5. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 1:38.073 0.768 41
6. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:38.229 0.924 40
7. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:38.254 0.949 40
8. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:38.255 0.950 33
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:38.269 0.964 34
10. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:38.461 1.156 33
11. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:38.719 1.414 31
12. Felipe Massa brazil Ferrari 1:38.938 1.633 37
13. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:38.941 1.636 31
14. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:39.246 1.941 28
15. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:39.410 2.105 34
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:39.512 2.207 37
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:39.579 2.274 36
18. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:39.784 2.479 33
19. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:40.376 3.071 39
20. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:40.563 3.258 35
21. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:46.226 8.921 31
22. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:47.009 9.704 20

PERCRŐL PERCRE

21.30: véget ért az edzés, úgy tűnik, ezen a hétvégén sem lehet megverni Vettelt.
21.28:
nagyon lassan tüntették el a Marussiát, nyolc percbe telt, mire elvitték onnan (a menteni igyekvő traktor beragadt a kavicságyba), két perc maradt az edzésből.

Hamilton a 23 körös közepesen kemény gumijain 1:49-et ment. Vettel ugyanannyi körös abroncsokkal 1:44.4-et.

21.22: Chilton Marussiája leállt a pálya szélén. Az első féktárcsái lángoltak az utolsó kanyar külső ívén, a bukótérben.
21.20:
tíz perccel a vége előtt mind a 22 pilóta a pályán volt, Webber a kemény gumikon 1:41.9-et ment. Vettel 1:43.3 és 1:43.5 közötti köröket ment viseltes közepesen kemény gumijain, Webber keményei viszont újak voltak.

Gutiérrez 12 körös közepesen keményeken 1:43 közepéét megy a Sauberrel, Hülkenberg azt az utasítást kapta, hogy „végezze ki az abroncsait” – azaz nyomja tövig a gázt.

Alonso a közepesen keményeken 1:43 tetejét, Massa a keményeken 1:44 tetejét, Kovalainen 26 körös keményeken 1:43.8-at ment. A finn egyre gyorsul a viseltes, de nem rossz abroncsain.

Érdekes, hogy a két Marussia 8.9, illetve 10.7 másodpercre van Vetteltől, miközben a Caterhamek hátránya 3-3.2 másodperc. Chilton délelőtt 1:41.6-ot ment, most 1:46.2-t.

Vettelnek már nemcsak a versenyen mondják, hogy vegyen vissza a tempóból, hanem az edzésen is. Mérnöke a gumik miatt aggódik, miközben Vettel bőven gyorsabb a többieknél, 1:43.0-1:43.1-es köröket fut.

21.05: Hülkenberg köridői körről körre javulnak a közepesen kemény gumikon, amelyek alig kopnak. Korai még erről beszélni, de egy vagy két kiállás várható a versenyen.

Nem meglepő, hogy teli tankkal is a Red Bull a legstabilabb. Kovalainen számára kulcsfontosságú, hogy ráérezzen, hogyan kell kímélni az idei gumikat, szerencséjére a Pirellikhez gyengéd Lotus sokat segít neki ebben.

Elkezdődtek a nehéz autós, hosszú menetek, a rövidített versenyszimulációk. Egy körön nem meglepő módon a Red Bull van elöl, a Mercedes követi, majd a Lotus és a Sauber következik – a Lotusnál Kovalainen gyorsabb, mint Grosjean, aki nagyon szenved az autójával, főleg a 19-es kanyarban. Utánuk a McLaren, a Ferrari és a Force India párosai vegyülnek.

20.52: na, odalépett a Red Bull bajnoka, 1:37.305-tel átvette a vezetést.
20.50:
Vettel továbbra sem javított a közepesen kemény gumikon.

Massa az 1., Maldonado a 12. kanyart rontotta el. Rengeteg hely van a javításra.

A világbajnok lassú körrel kezdett, majd még lassabbal folytatta.

20.46: Hamilton visszaelőzte Kovalainent, megint 3. volt. Vettel is kijött a lágyabb abroncsokon.

Grosjean első közepesen kemény gumis gyors köre nem volt valami jó, a 8. helyen áll – a két Ferrari sem valami gyors a lágyabb gumikon, Alonso a 10., Massa a 11.

Nagy a szél a pályán, trükközni kell a gyors körben – mondta el Ross Brawn a Sky Sportsnak.

Hamilton azonnal válaszolt volna, de remek első szektora után lassított, és nem javított az eredményén.

20.41: Kovalainen bejött a két Mercedes közé harmadiknak.

Miközben Button a hátsó kerekek gyenge tapadására panaszkodott, Rosberg csúnyán elfékezte magát a célegyenes végén.

Vettel negyedik volt a kemény gumis gyors körével.

Hamilton feljött a 3. helyre, Gutiérrez megelőzte Hülkenberget – ezek szerint nem csak egy jó kör van a közepesen kemény gumikban.

20.35: Rosberg 1:37.765-rtel átvette a vezetést a közepesen kemény gumikon. Webber azonnal jött mögötte, 1:37.420-szal megelőzte a németet.
20.34:
Kovalainen szorosan (19 ezreddel) Hülkenberg mögé érkezett.
20.33:
Hülkenberg a 2. helyre jött fel, 322 ezreddel Vettel mögé. Hat tizedet javított addigi legjobbján.
20.32:
Gutiérrez a 7. helyre jött fel a lágyabb gumikon.

Gutiérrez és Pic közepesen kemény gumikat kapott, akárcsak Kovalainen és Hülkenberg.

Grosjean sokadszor csúszott ki a 19-es kanyarban, gondjai voltak azzal az ívvel.

35. AMERIKAI NAGYDÍJ
PÉNTEK
1. szabadedzés: Köd, helikopterrejtély, Alonso-elsőség a bizarr edzésen
SZOMBAT
16.00–17.00: 3. szabadedzés
19.00–20.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
20.00: a verseny (56 kör, 308.405 km) rajtja
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.
GUMIK. A Pirelli tartja magát az első Amerikai Nagydíjra választott abroncsaihoz, és ezúttal is a kemény és a közepesen kemény gumikat szállítja Austinba.
IDŐJÁRÁS. Az őszi texasi átlagnál melegebb idő van Austin környékén, a szokásos 22 fok helyett akár 28 fokig is felszökhet a hőmérséklet a kora délutáni órákban. A Karibi-öböl felől a pálya felé azonban felhőzóna közelít, amely sebességétől függően szombat délután és vasárnap reggel bármikor megérkezhet. Ezek szerint csak az időmérő lehet esős.

20.28: Ricciardo a második gyors körével csak Picet tudta megelőzni.

Nemcsak a Michael Jackson emléke előtt tisztelgő Hamilton festette amerikai legenda képét a sisakjára, hanem Grosjean is, a Lotus francia pilótája Steve McQueen előtt tiszteleg fejvédőjével.

Többen kiszélesítették a pályát, a Williamstől a szezon után menekülő Maldonado volt az egyik, aki nem bírt az autójával.

20.23: Ricciardo első mért köre a19. helyhez volt elég, a két Caterham közé jött be.

Az első nagy roham után Vettel, Webber, Hamilton, Rosberg, Button, Alonso, Grosjean, Hülkenberg, Kovalainen, Gutiérrez, Massa, Sutil, Di Resta, Bottas, Vergne, Pérez, Maldonado, Pic, Van der Garde, Chilton, Bianchi volt a sorrend. Ricciardónak még nem volt mért köre.

20.19: Webber megelőzte a két Mercedest, 449 ezredre volt csapattársától.
20.18:
Hamilton feljött a második helyre, 517 ezredre Vetteltől. Még mindig mindenki a kemény gumikat használta.
20.16:
Alonso legjobb első szektorral kezdte új körét, a másodikban viszont viszonylag lassú volt. Végül nem is tudott javítani, maradt a 9. helyen.

Alonsót figyelmeztette a mérnöke, hogy a 17-es kanyarnál nagyon csúszik a pálya.

Alonso és Webber lassú körrel kezdett, aztán a spanyol feljött a 8. helyre Massa elé. Webber a 3. helyre jött fel a Buttont közben megelőző Rosberg mögé.

20.12: Vettel 1:38.211-re javított, 718 ezreddel állt a második Button előtt.

Alonso és Webber kijött a pályára, már csak Maldonado és Ricciardo hiányzott.

20.09: Vettel 1:38.352-vel átvette a vezetést.

Az első edzést a 18. helyen záró, első délutáni mért körével a két Marussia közé kerülő Vettel a gázra lépett, és abszolút legjobb első és második szektorral kezdett.

20.07: Grosjean 1:39.159-cel megelőzte a McLarent – és mindenki mást.
20.06:
Button 1:39.786-tal az élre állt.

A délelőtti edzésen elvesztett időt most kell behozni, végig nagy forgalomra lehet számítani.

20.05: már csak Webber, Alonso, Hamilton, Maldonado és Ricciardo volt a boxban.
20.04:
Nincsenek próbakörök, máris a gázra léptek a pilóták, Kovalainen 1:40.335-tel kezdett.

A többiek sem sokáig késlekedtek, hamar megtelt a pálya autókkal.

20.01: Kovalainen és Hülkenberg ment ki a pályára.
20.00:
elkezdődött az edzés, amelyen a kemény gumik után a közepesen kemények is előkerülnek.

Jules Bianchi, Jean-Éric Vergne és Giedo van der Garde először ül autóba a hétvégén, az első edzésen a tartalék pilóta ült a kocsijukban.

19.55: a levegő 24, az aszfalt 31 fokos.

DRS-ZÓNA

Austinban két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a célegyenesben, a másik a 12-es kanyar előtti hosszú egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik