F1: a riválisok nagyobb büntetést, a Red Bull bocsánatkérést várt

B. Ö. B.B. Ö. B.
Vágólapra másolva!
2022.10.29. 14:43
null
Mexikóban végre lezárult a Red Bull költségvetési botránya (Fotó: AFP)
Akárcsak Austinban, Mexikóban sem lettünk sokkal okosabbak az aktuális erősorrendet illetően a pénteki szabadedzések után. Ennek hátterében az átmenetileg átalakult mezőny, illetve a 2023-as abroncsok tesztelése állt, ám Max Verstappen, George Russell, illetve az autóját összetörő Charles Leclerc elmesélte benyomásait a pénteki nap végén. Náluk azonban több figyelmet kapott a Red Bull költségvetési ügye, amellyel kapcsolatos döntést nem sokkal az első szabadedzés kezdete előtt jelentették be. A riválisok annyira nem elégedettek a büntetés mértékével...

 

A FIATALOK ÉS A 2023-AS GUMIK TESZTJE PÉNTEKEN

Bár a második szabadedzés Mexikóban is a 2023-as gumik teszteléséről szólt, Charles Leclerc-nek ki kellett hagynia a másfél órás tréning jelentős részét, miután falnak csapta a Ferrariját. A monacói pilóta önbizalmára azonban nem volt nagy hatással a pénteki hiba.

„A második edzésen teljesítettünk néhány rövidebb etapot, majd amikor a versenyszimulációkra tértünk, megforogtam, és ezzel véget is ért az edzésem – emlékezett vissza Leclerc. – Nem gondolom, hogy ez túl nagy hatással van a hétvége hátralévő részére, és magabiztos vagyok azzal kapcsolatban, hogy jól alakul a szombati napunk, hiszen jól éreztem magam az autóban.”

RÉSZT SEM VETT AZ ELSŐ EDZÉSEN, DE MEGBÜNTETTÉK
Austinban Antonio Giovinazzinak, Mexikóban pedig Pietro Fittipaldinak adta át az autóját Kevin Magnussen, aki ráadásul úgy hajthatott pályára a második szabadedzésen, hogy új motor volt az autójában. Fittipaldi technikai problémája miatt egyébként félbe is kellett szakítani az első tréninget, majd Magnussen is veszített némi időt a gumitesztbe fulladó második edzésen a motorcsere miatt, ráadásul az új elem beszerelése öthelyes rajtbüntetést jelent a dán pilóta számára.

Leclerc-hez hasonlóan Max Verstappen is volt egy látványos megforgása a pénteki napon, ám az 1-es számú Red Bull megúszta a fallal való találkozást. A kétszeres világbajnok elárulta, mi vezetett az ő kicsúszásához.

„Amint kicsit letértem az ideális ívről, olyan volt, mintha jégre kerültem volna. Megcsúsztam balra, majd jobbra, egy ponton pedig úgy döntöttem, hogy inkább rélépek a fékre, nehogy nekiütközzek a falnak – mondta Verstappen. – Jól mentünk a lágy gumikon, de csak pár kört teljesíthettem velük, mert a második szabadedzés megint a gumitesztelésről szólt. Ez kissé megnehezíti a helyzetünket, és több kérdőjel akad, akárcsak az előző hétvégén. A kemény abroncsokon már nehézkesebb dolgunk volt, és elég kevés információval rendelkezünk, viszont minden, amit kipróbáltunk, jól működött.”

Ismét több fiatal versenyző kapott lehetőséget az első szabadedzésen, s ezúttal George Russellnek is át kellett adnia az autóját. A brit pilóta Nyck de Vries miatt hagyta ki a mexikói nyitányt, ám magabiztos a Mercedes esélyeit illetően.

„Ez az egyik, ha nem a legjobb pénteki napunk volt idén – vélekedik Russell. – Kellően gyorsak voltunk, azonban tisztában vagyunk a pálya jelentette kihívásokkal. Az időmérőn nehéz dolgunk lesz azzal, hogy kellő állapotba hozzuk a gumikat egy adott körre, vasárnap pedig az jelenti majd a nehézséget, hogy kezeljük a motor és a fékek hőmérsékletét.”

ÉS AMI BEÁRNYÉKOLJA A MEXIKÓI HÉTVÉGÉT...

Úgy tűnik, hosszú hetek után végre pont került a Red Bull ügyének végére, ugyanis a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) ítéletet hozott a tavalyi költségvetési határ átlépésével kapcsolatban. Az osztrák istállót hétmillió dollárra büntették, továbbá 10 százalékkal csökkentették azt az időt, amelyet a szélcsatornában az aerodinamikai fejlesztésekre fordíthatnak. A büntetés megosztotta a királykategória világát.

MEXIKÓI NAGYDÍJ
OKTÓBER 28., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Sainz 1:20.707
2. szabadedzés: 1. Russell 1:19.970
OKTÓBER 29., SZOMBAT
3. szabadedzés: 19.00–20.00
Időmérő: 22.00–23.00
OKTÓBER 30., VASÁRNAP
A verseny (71 kör, 305.354 km) rajtja: 21.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
November 13., 19.00Brazil Nagydíj, Sao Paulo
November 20., 14.00Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

Bár a Red Bullnál végül elismerték a vétséget, Christian Horner állítja, nem szándékosan hibáztak, ráadásul bocsánatkéréssel senkinek sem tartoznak.

„Őszintén szólva úgy érzem, hogy néhány riválisunknak kellene bocsánatot kérnie a korábbi kijelentéseikért – vélekedik a Red Bull csapatfőnöke. – Mi nem kérünk bocsánatot azért, ahogyan viselkedtünk ebben a helyzetben. Úgy vesszük ezt az esetet, hogy vannak leckék, amelyeket meg kell tanulnunk. Hibát vétettünk, de nem volt ebben szándékosság vagy tiszteletlenség, csalásról pedig egyáltalán nem lehet szó. Mindenki tanulhat az esetünkből, lezárhatjuk ezt a fejezetet, és a nyilvánosság előtt felelünk a történtekért.”

Toto Wolff, a Mercedes vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a konkrét szankciók mellett a Red Bull hírneve is igencsak kárát látja a történteknek.

„Attól függetlenül, hogy enyhének vagy súlyosnak tartjuk-e, jó látni, hogy büntetés született – szögezte le Wolff. – Továbbá látható, hogy a sportot és a pénzügyeket érintő büntetés mellett a megítélésük is sérült. Akármilyen csapatot is irányítasz, te magad felelsz a márkád hírnevéért.”

A Ferrarinál kissé rosszabbul fogadták a döntést. Laurent Mekies, a csapat sportigazgatója elmondta, mi a problémájuk a kirótt büntetéssel.

„Sokat beszéltünk az elmúlt hetekben arról, hogy akár félmillió dollár is mennyit jelenthet – emlékeztetett a francia szakember. – Kétmillió már jelentős összeg, és a Ferrarinál úgy gondoljuk, hogy ezzel akár több tizedmásodpercre is szert tehettek, aminek nagy hatása lehetett a versenyek és a világbajnoki cím alakulására is. Két okból kifolyólag nem vagyunk elégedettek a büntetéssel. Egyrészről az aerodinamikai tesztkorlátozással is képesek lehetnek ugyanarra a köridőre, másrészről az ott megspórolt pénzre elköltésére nem tér ki a büntetés, vagyis azt az összeget elkölthetik más területen. Teljes szabadságot élveznem ebben a tekintetben, azaz amit nem költenek el a szélcsatornában, azzal például megpróbálhatják csökkenteni az autójuk tömegét.”

Zak Brown (balra) szerint a Red Bullnak kellett volna az elrettentő példává válnia a többiek számára (Fotó: AFP)
Zak Brown (balra) szerint a Red Bullnak kellett volna az elrettentő példává válnia a többiek számára (Fotó: AFP)

 

A riválisok közül a McLaren volt az egyik, ahol az első perctől kiálltak a kemény szankciók mellett. Nem meglepő tehát, hogy Zak Brown nem teljesen elégedett azzal, ahogyan az FIA döntött a Red Bull ügyében.

„Értékeljük, hogy az FIA ekkora vizsgálatot rendelt el az ügyben, ráadásul azt alapos és átlátható módon folytatta le – mondta a McLaren ügyvezetője. – Elégedett vagyok, hogy kiderült az igazság, ami szerint egy csapat túllépte a költséghatárt, míg a másik kilenc megfelelt a szabályoknak. Ennek következtében helyes, hogy büntetésre került sor. Azonban ha az FIA hatékonyabb szeretne lenni, és a büntetésekkel példát szeretne mutatni a többiek számára, a jövőben sokkal keményebb szankciókat kellene kiszabnia.”

MEXIKÓI NAGYDÍJ, AZ ELSŐ SZABADEDZÉS VÉGEREDMÉNYE
1. Carlos Sainz Jr. spanyol Ferrari 1:20.707 átlaf: 191.983 km/ó 25 kör
2. Charles Leclerc monacói Ferrari 1:20.753 0.046 mp h. 20
3. Sergio Pérez mexikói Red Bull 1:20.827 0.120 22
4. Max Verstappen holland Red Bull 1:20.827 0.120 22
5. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:20.849 0.142 17
6. Fernando Alonso spanyol Alpine-Renault 1:20.899 0.192 26
7. Valtteri Bottas finn Alfa Romeo-Ferrari 1:21.083 0.376 23
8. Lando Norris brit McLaren-Mercedes 1:21.120 0.413 21
9. Pierre Gasly francia AlphaTauri-Red Bull 1:21.310 0.603 25
10. Sebastian Vettel német Aston Martin-Mercedes 1:21.525 0.818 24
11. Daniel Ricciardo ausztrál McLaren-Mercedes 1:21.762 1.055 16
12. Csou Kuan-jü kínai Alfa Romeo-Ferrari 1:21.820 1.113 20
13. Lance Stroll kanadai Aston Martin-Mercedes 1:21.865 1.158 24
14. Mick Schumacher német Haas-Ferrari 1:21.952 1.245 22
15. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 1:22.912 2.205 20
16. Liam Lawson* új-zélandi AlphaTauri-Red Bull 1:23.861 3.154 19
17. Logan Sargeant* amerikai Williams-Mercedes 1:24.246 3.539 22
18. Nyck de Vries* holland Mercedes 1:24.582 3.875 20
19. Jack Doohan* ausztrál Alpine-Renault 1:24.615 3.908 13
20. Pietro Fittipaldi* brazil Haas-Ferrari 1:26.766 6.059 9
* csak ezen a szabadedzésen vett részt
MEXIKÓI NAGYDÍJ, A MÁSODIK SZABADEDZÉS VÉGEREDMÉNYE
1. George Russell brit Mercedes 1:19.970 átlag: 193.752 km/ó 32 kör
2. Cunoda Juki japán AlphaTauri-Red Bull 1:20.798 0.828 mp h. 30
3. Esteban Ocon francia Alpine-Renault 1:21.177 1.207 31
4. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:21.509 1.539 32
5. Sergio Pérez mexikói Red Bull 1:21.579 1.609 34
6. Max Verstappen holland Red Bull 1:21.588 1.618 34
7. Charles Leclerc monacói Ferrari 1:21.618 1.648 13
8. Carlos Sainz Jr. spanyol Ferrari 1:21.693 1.723 34
9. Valtteri Bottas finn Alfa Romeo-Ferrari 1:21.993 2.023 36
10. Pierre Gasly francia AlphaTauri-Red Bull 1:22.104 2.134 36
11. Fernando Alonso spanyol Alpine-Renault 1:22.337 2.367 31
12. Sebastian Vettel német Aston Martin-Mercedes 1:22.371 2.401 32
13. Alexander Albon thaiföldi Williams-Mercedes 1:22.447 2.477 24
14. Lando Norris brit McLaren-Mercedes 1:22.738 2.768 31
15. Daniel Ricciardo ausztrál McLaren-Mercedes 1:22.763 2.793 27
16. Lance Stroll kanadai Aston Martin-Mercedes 1:22.840 2.870 23
17. Mick Schumacher német Haas-Ferrari 1:22.879 2.909 31
18. Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari 1:23.316 3.346 21
19. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 1:23.320 3.350 34
20. Csou Kuan-jü kínai Alfa Romeo-Ferrari 1:23.369 3.399 34

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik