Lecelerc az elmúlt öt versenyen dobogóra sem tudott állni (Fotó: AFP)

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SPIELBERGI PADDOCKBÓL 

Noha a Ferrari megtörte a Red Bull nagy nyerőszériáját, és Carlos Sainz Jr. pályafutása első pole pozícióját, valamint győzelmét is megünnepelhette Silverstone-ban, nem volt teljes a boldogság Maranellóban, hiszen az elmúlt napok nagyrészt magyarázkodással teltek, és olasz források szerint némi feszültség is tapasztalható házon belül.

35. OSZTRÁK NAGYDÍJ
JÚLIUS 8., PÉNTEK
1. szabadedzés: 13.30–14.30
Időmérő: 17.00–18.00
JÚLIUS 9., SZOMBAT
2. szabadedzés: 12.30–13.30
Sprint: 16.30–17.30
JÚLIUS 10, VASÁRNAP
A verseny (71 kör, 306.452 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Július 24., 15.00
Francia Nagydíj, Le Castellet
Július 31., 15.00Magyar Nagydíj, Mogyoród
Augusztus 28., 15.00Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

A csapat ugyanis pont a versenyen megrongálódott szárnnyal is jobb tempót futó, jó ideig a futamot is vezető, illetve a bajnokságban sokkal jobban álló Charles Leclerc-t hozta megint meglehetősen rossz helyzetbe, amikor a biztonsági autós szakasz alatt a márkatárssal szemben őt nem hívta ki kerékcserére, és használt keményeken hagyta kinn, miközben a mögötte érkezők friss lágyakon támadhatták. 

Az akkor még vezető monacói hiába védekezett hősiesen, végül negyedikként látta meg a kockás zászlót, és így 19 helyett mindössze 6 ponttal csökkentette a lemaradását a sérült autóval versenyző riválissal, Max Verstappennel szemben. 

Leclerc már a leintést követően jelezte, nem volt elégedett a Scuderia csapatutasítással kapcsolatos hozzáállásával, hiszen szabad versenyt biztosított a pilóták között, ami miatt sok időt vesztettek, illetve rámutatott, a taktikai döntést sem tartotta helyesnek – utóbbit még a vetélytársak sem teljesen értették...

Már a Leclerc és a csapatfőnök, Mattia Binotto közötti rövid párbeszéd képei is feszültségre utaltak, s olasz sajtóinformációk szerint a csapaton belül is voltak többen, akik vonakodtak részt venni Sainz díjátadó ünnepségén, illetve a győzelmi fotózáson. Az, hogy valóban két táborra kezd-e szakadni a Scuderia, vagy szimpla pletykáról van szó, kérdéses, az azonban biztos, hogy bőven van megbeszélnivaló házon belül. 

Nos, Binotto a hírek szerint szerdán együtt vacsorázott Leclerc-rel Monacóban, és a témák között kétségkívül szerepeltek az elmúlt versenyeken hozott rossz stratégiai döntések, a csapatutasítás kezelése, és a sok kihasználatlan lehetőség is. 

Az olaszoknak ugyanis minél hamarabb össze kellene szedniük magukat, hiszen amellett, hogy jelentős a lemaradásuk, Nagy-Britanniában úgy tűnt, a Mercedes is beszállt a csatába. Bár Binotto meglehetősen örült az „ezüstnyilak” feltámadásának, és bízik benne, ők is pontokat vehetnek el a Red Bulltól, már Silverstone-ban is láthattuk, hogy Hamilton Leclerc-től ugyanúgy vett el pontokat, vagyis a németek nemcsak az osztrákok orra alá törhetnek borsot a folytatásban...

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a Francia Nagydíjra halasztotta a biztonsági aggályt jelentő delfinezés kordában tartását célzó direktívák, s ennek eredményeként az új ellenőrzések bevezetését is. Noha eleinte úgy tűnt, pont a jelenségtől jobban szenvedő alakulatokat hátráltathatja a változtatás, mostanra kiderült, egyes csapatok trükközhetnek, amire az új mérési módszer deríthet fényt. 

Már Kanadában is ellentmondásosnak tűnt, hogy a legnagyobb ellenző az egyáltalán nem pattogó Red Bull volt, miközben a változtatásért lobbizó Mercedes elismerte, ha már Azerbajdzsánban érvényben lett volna a szabályozás, bajba került volna, hiszen a W13-as pattogása átlépte volna a megengedett határt, azonban a padlólemezekre irányuló vizsgálatok más megvilágításba helyezték a történetet. 

Bizonyos csapatok már korábban sem értették, hogyan tud egy-egy riválisuk megfelelni a padlólemezek kopására vonatkozó szabályoknak, miközben az erőteljes pattogás ellenére is alacsonyra tudják engedni az autó hasmagasságát, s most úgy fest, a szövetség gyanút fogott, hogy egyes alakulatok hajlékony padlólemezt használhatnak. 

Az autó hasán lévő kopólemeznek ugyanis a megszabott mértékben szabad kopnia, míg a rugalmasságát célzó mérések leginkább a kopólemez elejére korlátozódtak, az újonnan kiküldött direktíva alapján viszont mostantól a hátulját is górcső alá veszik, vagyis az eddig trükközők könnyen bajba kerülhetnek. 

A találgatások szerint a Red Bull, illetve a pattogással ugyancsak küzdő, de mégis nagy teljesítményre képes Ferrari használhatta ki a kiskaput, és az engedélyezett 2 helyett akár 6 milliméteres is lehet az eltérés, ami teljesítményelőnyt jelent. 

Az FIA technikai vezetője, Nikolasz Tombazisz is kiemelte, a nagyobb deformálódás hozzájárulhat ahhoz, hogy egyesek alacsonyabb hasmagassággal fussanak, ami közvetett módon aerodinamikai előnyhöz vezet, így a padlólemezek merevségének növelésére azért van szükség, hogy egyenlőbb feltételeket biztosítsanak a résztvevők számára. 

A McLaren csapatvezetője, Andreas Seidl szerint kell legyen oka annak, hogy a szövetség tisztázni szeretné a szabályokat, így üdvözli a változtatásokat, és a Mercedes is úgy érzi, hozhat változást az új mérési módszer, igaz, elismerte, magára a pattogás frekvenciájára vonatkozó mérések rosszul is érinthetik őket, ha nem sikerül megoldást találniuk a problémára, amely a várakozásaik szerint a Magyar GP-n is fejtörést okozhat számukra. 

A csapatok pénteken ülnek tárgyalóasztalhoz, hogy megvitassák a Paul Ricard-i futamtól életbe lépő technikai direktívát, és az már most biztos, hogy a következő napokban újra a pattogás jelentheti a fő témát, a legnagyobb kérdés már csak az, az FIA átviszi-e a tervezetet, és hogy a szabályok tisztázása valóban hatással lesz-e két élcsapat teljesítményére.

MI VÁRHATÓ AZ OSZTRÁK NAGYDÍJON?

Szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a tizenegyedik állomás Spielberg, ahol a 35. Osztrák Nagydíjat rendezik meg a hétvégén. A 4318 méter hosszú pálya tizenhatodik alkalommal láthatja vendégül a mezőnyt azután, hogy 2020-ban és 2021-ben is két Grand Prix-nak adott otthont, vagyis meglehetősen sok adat áll a csapatok rendelkezésére. 

Ami a történelmi múltat illeti, a helyszín 2014-es visszatérése óta négy különböző győztes ünnepelhetett: Nico Rosberg, Valtteri Bottas és Lewis Hamilton fejenként két-két alkalommal, míg Verstappen négyszer szelte át elsőként a célvonalat, ami csapatokra bontva azt jelenti, hogy a Mercedes hatszor, míg a Red Bull tehát négyszer ünnepelhetett. 

A jelenlegi formát tekintve ugyanakkor nagy esély van rá, hogy egy másik alakulat pezsgőzhet a dobogó tetején, hiszen a pályakarakterisztika alapján a Ferrari lehet a favorit Spielbergben. 

Ami az időmérőt illeti, a Scuderia tarolhat, a Leclerc, Sainz párosnak jó esélye van rá, hogy elfoglalja az első rajtsort. A monacói hat pole pozíciónál jár az idén, míg a spanyol pont múlt héten szerezte meg pályafutása első elsőségét, így izgalmas házi csatát is hozhat a pénteki kvalifikáció. 

Persze a Red Bullt sem szabad leírni, főleg hazai pályán, az RB18-as azonban az egész idei évet tekintve némileg elmaradt egy körön a riválistól, s erősségét inkább a versenytempó jelenti, így a második sor is tökéletes lehetőséget biztosíthatna arra, hogy Verstappen már a szombati sprinten előrébb lépjen a rajtrácson. 

Spielbergben ugyanis visszatér a sprintes lebonyolítási mód, így a versenyzők a száz kilométeres versenyen lehetőséget kapnak rá, hogy javítsanak a rajtpozíciójukon. A legutóbbi ilyen hétvégén Verstappen szerzett pole-t, és a holland szelte át elsőként a célvonalat szombaton is, amit egy magabiztos kettős Red Bull-siker követett vasárnap, miközben a második helyről induló Leclerc hatodikként látta meg a kockás zászlót. 

 HŰVÖS, ESŐS IDŐRE VAN KILÁTÁS
Már péntek délelőtt megérkezhet az eső Spielbergbe, és nagy eséllyel vizes körülmények között rendezik meg a késő délutáni időmérőt megelőző egyetlen szabadedzést.  A kvalifikációra némileg javulhat a helyzet, és jelen állás szerint ekkor már felszáradó/száraz pálya, valamint 20 Celsius-fok várja a mezőnyt. Szombatra maradnak a felhők, de jóval kisebb az esély a csapadék megérkezésére, nem úgy, mint vasárnap, amikor délelőtt szinte biztosan leszakad az ég, és nem kizárt, hogy a verseny ideje alatt is eléri egy kisebb zápor a pályát. A levegő hőmérséklete aznap 20 Celsius-fok körül fog alakulni.

Nos, a Ferrari most a Red Bulléhoz hasonló hétvégében bízik, hiszen akkor akár jelentős mértékben is csökkentheti a lemaradását, ami pont a rivális hazai pályáján óriási lélektani lökést adhatna a csapat számára. 

Ami a versenyt illeti, akciódús csatára van kilátás a hosszú egyeneseket magába foglaló nyomvonalon, és könnyen lehet, hogy a biztonsági autónak is pályára kell hajtania, így megint előtérbe kerülhetnek a taktikai döntések, főleg, hogy adott esetben még az időjárás is bezavarhat a képbe. 

A fő esélyesnek ugyanakkor továbbra is a két élcsapat, vagyis a Red Bull és a Ferrari számít, s noha előbbi némileg előnyben szokott lenni vasárnaponként, a pályakarakterisztika inkább utóbbit segítheti. Leclerc-nek nagy szüksége is lenne a sikerre, hiszen amellett, hogy Ausztrália óta nem nyert, a legutóbbi öt versenyen dobogóra sem tudott állni, ráadásul két ízben ki is esett vezető helyről technikai problémák miatt. 

A monacói 2019-ben már indulhatott a pole-ból Spielbergben, akkor Verstappen mögött a második helyen ért célba, s összességében két dobogós helyezést számlál, így az első győzelmét célozhatja be vasárnap. 

A rivális Verstappen eközben négyszer pezsgőzhetett már csapata hazai versenyén, s ebből háromszor a dobogó felső fokán hallgathatta végig a holland és az osztrák himnuszt. 

Ami a dobogós helyezéseket illeti, a Mercedes múlt hétvégén jelezte, hogy egyre komolyabban kell számolni vele, és a „vörös bikák” tanácsadója, Helmut Marko szerint is fenyegetést jelenthetnek Hamiltonék Spielbergben. 

Noha az „ezüstnyilak” csapatfőnöke, Toto Wolff szerint a hétszeres világbajnok Silverstone-ban nyerhetett volna, ha nem küldik be a biztonsági autót, egyelőre merészség lenne arról beszélni, hogy a címvédő istálló nyerni megy Ausztriába, hiszen a sikerhez nagy valószínűség szerint némi szerencsére is szüksége lenne, így inkább a pódiumot vehetik célkeresztbe. 

Az esetleges lepattanóra rajtuk kívül még a McLaren pályázhat jó eséllyel: a wokingiak Lando Norris révén 2020-ban és 2021-ben is elcsípték a harmadik helyet, és Seidl várakozási szerint idén is feküdhet az autójuknak az osztrák aszfaltcsík. Egy kiugró eredmény mindenképpen sokat javítana a gárda pozícióján a konstruktőri negyedik helyért vívott csatában, ahol mindössze hat ponttal vezet az Alpine előtt. 

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az enstone-iak, az AlphaTauri, az Alfa Romeo és az Aston Martin is remek esélyekkel indulhat: az újabb rekordot közelítő Fernando Alonso már múlt hétvégén is bezsebelt tíz pontot, a faenzaiak és az olasz-svájci alakulat a nullázást feledtetné, míg a silverstone-iak tovább folytatnák a Monacóban kezdett pontszerző sorozatukat. 

Rajtuk kívül fél szemmel a Haasra sem árt figyelni, hiszen az amerikaiaknál Mick Schumacher a remek szombati időmérője után először tudott pontot szerezni, ami lehet, hogy áttörést jelent számára, s Kevin Magnussen is visszatérne a szép évkezdet után. 

A legnehezebb helyzetben a Williams találhatja magát, amelynél pont a nagy fejlesztési csomagot egyedül használó Alexander Albon keveredett balesetbe, és kétséges, a csapat egyáltalán tud-e pótolni néhány elemet, vagy a thaiföldinek is a korábbi verzióhoz kell visszatérnie.

Ha mindez nem lenne elég, a Pirelli a három leglágyabb keveréket hozta el Ausztriába, vagyis nagy taktikai harcra lesz kilátás az esetleg záporokkal is tarkított versenyen...

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA 
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 6 7 8 2 181  
2. Sergio Pérez 1 6 8 2 147  
3. Charles Leclerc 2 4 8 3 138  
4. Carlos Sainz Jr. 1 6 8 2 127  
5. George Russell - 3 9 - 111  
6. Lewis Hamilton - 3 9 1 93  
7. Lando Norris - 1 7 1 58  
8. Valtteri Bottas - - 7 - 46  
9. Esteban Ocon - - 7 - 39  
10. Fernando Alonso - - 6 - 28  
11. Pierre Gasly - - 3 - 16  
12. Kevin Magnussen - - 4 - 16  
13. Sebastian Vettel - - 4 - 15  
14. Daniel Ricciardo - - 3 - 15  
15. Cunoda Juki - - 3 - 11  
16. Csou Kuan-jü - - 2 - 5  
17. Mick Schumacher - - 1 - 4
17. Alexander Albon - - 2 - 3  
19. Lance Stroll - - 3 - 3

KONSTRUKTŐRÖK 
1. Red Bull 328
2. Ferrari 265
3. Mercedes 204
4. McLaren-Mercedes 73
5. Alpine-Renault 67
6. Alfa Romeo-Ferrari 51
7. AlphaTauri-Red Bull 27
8. Haas-Ferrari 20
9. Aston Martin-Mercedes 18
10.Williams-Mercedes3