Hamilton (balra) vékony jégen táncol – elég egy vereség, és kicsúszik a kezei közül a sorsa (Fotó: AFP)

 

AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A LOSAILI PADDOCKBÓL

Lewis Hamilton öthelyes rajtbüntetés tudatában vágott neki a Sao Pauló-i Nagydíjnak, majd magabiztosan szerezte meg az elsőséget az időmérőn. Sokáig azonban nem örülhetett, hiszen hátsó szárnya fennakadt egy technikai ellenőrzésen, aminek következményeként kizárták, és a mezőny végéről volt kénytelen nekivágni a szombati sprintkvalifikációnak.

1.  KATARI NAGYDÍJ
NOVEMBER 19., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.30–12.30
2. szabadedzés: 15.00–16.00
NOVEMBER 20., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
időmérő: 15.00–16.00
NOVEMBER 21., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 306.66 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
 December 5., 18.30Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsidda
December 12, 14.00 Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

A címvédő akkor az ötödik helyig verekedte magát előre, így a hátrasorolása értelmében a tizedik rajtkockából rugaszkodhatott el a vasárnapi versenyen, amelyen meg sem állt a pódium tetejéig, s a pályán előzte meg nagy riválisát, Max Verstappent. A két vb-aspiráns közötti küzdelem azonban korántsem volt sima, az első próbálkozás alkalmával ugyanis a holland kiszorította a vetélytársat a 4-es kanyarnál úgy, hogy ő maga is kicsúszott a bukótérbe.

Noha a sportfelügyelők jegyezték az esetet, rövidesen biztossá vált, hogy még csak vizsgálni sem fogják az ügyet, ami meglehetősen rosszul érintette a Mercedest. Míg Hamilton nem igazán akarta kommentálni az esetet, és versenybalesetnek minősítette, a csapatfőnök, Toto Wolff egyszerűen viccesnek titulálta, hogy nem kapott büntetést a holland, s kijelentette, többé nem fog diplomatikusan fogalmazni a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) ítéleteivel kapcsolatban.

Az „ezüstnyilakat” aztán még inkább felbőszítette, hogy a versenyigazgató, Micheal Masi bevallása szerint úgy született döntés, hogy akkor még nem álltak a sportfelügyelők rendelkezésére bizonyos felvételek, köztük Verstappen fedélzeti kamerása sem, így az ítélethozók nem láthatták, hogy a holland milyen kormánymozdulatokat tett, amikor leszorította az aszfaltcsíkról az ellenfelét.

Az FIA ezeket a videofelvételeket végül kedden hozta nyilvánosságra, amit követően a Mercedes jelezte, az új bizonyíték ismeretében az eset felülvizsgálását kéri, és csütörtök délután lehetősége is nyílik rá, hogy meggyőzze a szövetséget arról, vessen még egy pillantást az ügyre.

A Mercedes fellebbezési szándéka több szempontból is fontos, hiszen egyrészről akár pontokat is elvehet a hollandtól, vagy kiharcolhat számára büntetést egy olyan pályán, amelyen az előzetes várakozások szerint nem lesz könnyű előzni, másrészről, ha el is bukik, némileg megosztja a Red Bull figyelmét az egyik legmeghatározóbb hétvége előtt.

A Red Bull egyébként nyúlt már hasonló eszközhöz, a Brit Nagydíjat követően kérte a Hamilton és Verstappen között történt baleset újravizsgálását – sikertelenül.

Egy biztos, a Mercedest felrázta a brazíliai hétvége, azt érezhették a csapat tagjai, egyedül küzdenek a világ ellen, a győzelmük így óriási lendületet adhat, s ha ezt sikerül csak részben átmenteniük a Katari Nagydíjra, könnyen tovább csökkenthetik a lemaradásukat, s olyan hullámot kaphatnak el, amelyet nagyon nehéz lesz megtörnie a Red Bullnak.

A lendület ellenére ugyanakkor még mindig a Red Bull van előnyösebb helyzetben, hiszen ha Verstappen akár csak két ponttal növeli az előnyét a hétvégén, akkor Hamilton eredményeitől függetlenül elég lenne másodikként végeznie az év utolsó két futamán ahhoz, hogy bajnok legyen.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Verstappen vitatható védekezése mellett ugyanakkor a Mercedes tempója is meglehetősen forró témát szolgáltatott Sao Paulóban, ahol Hamilton végig külön ligában versenyzett.

A brit először 438 ezreddel előzte meg Verstappent a pénteki kvalifikáción, méghozzá egy olyan pályán, amelyen inkább arra lehetett számítani, hogy a Red Bull lesz előnyben, majd mint kés a vajon küzdötte át magát a mezőnyön szombaton és vasárnap is, s több mint tíz másodperces előnnyel aratott győzelmet fő riválisa előtt úgy, hogy ő a tizedik, míg Verstappen a második helyről vágott neki a futamnak.

A német alakulat nagyrészt az új erőforrásának köszönhetően volt pokoli gyors Interlagosban, hiszen alapból magasabb fordulatszámon futtathatta, s a csapat számításai alapján – a német erőforrás 1000 kilométer felett veszít drasztikusan az erejéből – az év végéig most már ki is kell tartania, ami nagyon nem jó hír a Red Bull számára.

Az osztrák alakulat tanácsadója, Helmut Marko már némileg meg is kongatta a vészharangot, s elmondta, felvették a kapcsolatot a Honda mérnökeivel, hogy közösen találják ki, mi lehet a németek titka. A Red Bull ugyanakkor nemcsak a motor körül szimatol, a rivális hátsó szárnya is szemet szúrt neki, s Sao Paulóban több dokumentumot is eljutott az FIA számára, s tisztázást vár a részéről.

Óvásban ugyanakkor egyelőre nem gondolkozik, s Marko elmondása szerint egészen addig nem is fogja jogi útra terelni az ügyet, amíg nem talál bizonyítékot róla, hogy a Mercedes nem felel meg a szabályoknak.

Ami a címvédő istállót illeti, meglehetősen magabiztos azt illetően, hogy feddhetetlen az autója, és a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto szerint is felesleges túl sokat belelátni a brazíliai tempófölényébe, ugyanis a megítélése szerint sokkal inkább a pályakarakterisztikának volt köszönhető Hamilton előnye, amit jól mutatott, hogy Bottas a régebbi motorral sem volt túlságosan elmaradva tőle.

Ha viszont a „vörös bikák” még inkább szorult helyzetbe kerülnek Katarban, könnyen előfordulhat, hogy újra bekopogtatnak a szövetséghez, főleg, hogy múlt hétvégén Hamilton egyes kormánymozdulatai is felkeltették az érdeklődését…

MI VÁRHATÓ A KATARI NAGYDÍJON?

A tripla hétvége utolsó állomásához érkezett a mezőny, a helyszín Losail, ahol az első Katari Nagydíjat rendezik meg. Az 5380 méter hosszú pálya ismeretlen terep lesz a Formula–1 számára, ráadásul eléggé későn, szeptember végén került be a versenynaptárba, szóval a csapatok és a versenyzők sem tudtak túl sokat készülni előzetesen.

A Pirelli vezére, Mario Isola is nehéz hétvégére számít a tempós kanyarokkal tűzdelt, gyors irányváltásokat igénylő, gumigyilkos nyomvonalon, s ennek megfelelően a három legkeményebb, vagyis a C1-es, a C2-es, valamint a C3-as keveréket bocsátotta a pilóták számára, akiknek háromszor egy órájuk lesz arra, hogy felvegyék a ritmust a sivatagban.

A mezőny tagjai közül csupán ketten versenyeztek alsóbb kategóriákban a helyszínen: Sergio Pérez a GP2 Ázsia-bajnokságban aratott itt győzelmet 2009-ben, míg a Haas újonca, Nyikita Mazepin az MRF Challenge-sorozattal járt itt 2014-ben, a négy futamot felölelő versenyhétvégén ötödik, második és hatodik helyet szerzett a kiesése mellett a 14 fős mezőnyben.

Rajtuk kívül még Nico Hülkenberg nevét érdemes megemlíteni, aki ugyancsak elrajtolt már Katarban, s jelenleg az Aston Martinnál tölti be a harmadik számú versenyző szerepét.

Míg egyesek megtapasztalhatták már, milyen a 2004-ben épült pályán versenyezni, a többségnek szimulátorban kellett megkezdnie az ismerkedést. Az AlphaTauri franciája, Pierre Gasly szerint egyedülálló a nyomvonal, George Russell azonban úgy érezte, az sokban hasonlít a mugellóihoz, míg Lando Norris azt emelte ki, hogy fizikailag nagyon megterhelő verseny vár rájuk.

Történelmi múltról tehát nem igazán lehet beszélni, ami azonban a jelenlegi formát illeti, meglehetősen szoros csatára lehet kilátás. Noha a katari pálya papíron talán a Mercedesnek fekszik jobban, ez az év megmutatta, hogy meglehetősen nehéz előre favoritot kiáltani.

Elég csak visszaemlékezni a legutóbbi versenyekre: a Red Bull aratott győzelmet a Mercedes egyik kedvenc vadászterületének számító Austinban, az „ezüstnyilak” aztán meglepték a „vörös bikákat” a mexikói szombaton, hogy aztán nagy vereséget szenvedjenek el vasárnap, majd a Brazíliába esélyesként érkező osztrákok annak ellenére is alulmaradtak a németekkel szemben, hogy Hamiltonnak kétszer is nagy felzárkózást kellett bemutatnia.

Az ingadozó eredmények ellenére ugyanakkor egy minta kirajzolódott az elmúlt időszakban: az időmérőkön a Mercedes lépett előre, amit jól jelez, a legutóbbi hat nagydíjból négyen versenyzői (kétszer Hamilton, kétszer Bottas) szerezték meg a pole-t, míg a Red Bull egyszer, Austinban indulhatott az élről, méghozzá Verstappen révén.

Ami az időmérőt illeti, pontosan a fentiekből kiindulva, illetve figyelembe véve a viszonylag új erőforrást is, a Mercedes, s azon belül is Hamilton lehet a szombat fő esélyese.

A brit emellett már többször is megmutatta, milyen gyorsan tud alkalmazkodni egy-egy új, vagy éppen visszatérő pályához: tavaly Mugallóban, Portimaóban, Imolában, Isztambulban, valamint a Nürburgringen is nyert, előbbi két helyszínen mesterhármast (pole, leggyorsabb kör, győzelem) is szerzett. Ráadásul a két élcsapat közül a Mercedes volt az, amelyik jobban alkalmazkodott az idén a megváltozott pályaviszonyokhoz Isztambulban, míg a Red Bull teljesen kizökkentette, hogy a vártnál nagyobb volt a tapadás, és nem is igazán találta meg az autó egyensúlyát a folytatásban.

NAGY MELEGRE VAN KILÁTÁS
 A pénteki első szabadedzésen még 30 Celsius-fok körül fognak mozogni a higanyszálak, azonban ahogyan lemegy a nap, 20 Celsius-fokra fog csökkenni a hőmérséklet Losailban. Szombaton hasonló forgatókönyv fog lezajlani, igaz, a szélirány megváltozik: észak-nyugatiról dél-keletire vált, majd vasárnapra némileg fel is erősödik, hiszen 25 km/h-s széllökésekre is lehet számítani a verseny ideje alatt. 

Ami a győzelmet illeti, a Mercedes esetleges egyenesbeli tempófölénye vasárnap már nem lesz olyan meghatározó, hiszen hiába az egy kilométer hosszú egyenes, a pálya többi részén ritmusos, tempós kanyarok követik egymást, így mindenképpen nehéz lesz követni egy másik autót, ezen felül a nagy leszorítóerőt igénylő pályák egyébként is kedveztek a Red Bullnak.

A két csapat között így leginkább az lesz a döntő, hogy melyik tud hamarabb alkalmazkodni az új helyszínhez, s megtalálni a megfelelő beállításokat, illetve a pálya gumigyilkos jellegét tekintve a gumikopás, valamint a stratégia kerülhet előtérbe vasárnap, főleg, hogy a három kiállás sincs kizárva.

Emellett Pérez és Bottas szerepe is egyre inkább felértékelődik, ahogyan a bajnokság közeledik a végéhez, szóval egy-egy villanással akár el is dönthetik a két vb-aspiráns csatáját Katarban.

Ami a dobogós esélyeket illeti, a két élcsapat versenyzőin kívül a Ferrari és a McLaren kettősét érdemes megjegyezni. A maranellóiak erősen teljesítettek az elmúlt nagydíjakon, s Oroszország óta a 17.5 pontos hátrányukból 31.5 pontos előnyt építettek ki nagyrészt az új erőforrásnak hála.

Három Grand Prix-val a vége előtt tehát úgy tűnhet, lefutott már a McLaren elleni küzdelem a konstruktőri harmadik helyért, ugyanakkor papírforma szerint a wokingiaknak talán picivel jobban feküdhet a katari aszfaltcsík, így akár esélyük is lehet faragni a lemaradásukon a hétvégén.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az AlphaTauri, azon belül is Pierre Gaslytól lehet igazán erős eredményre számítani, de fontos lenne, hogy Cunoda Juki is minél jobban elkapja a fonalat, hiszen a faenzaiak jelenleg pontazonossággal állnak az Alpine-nal, amely két autóval száll harcba, és párosa múlt hétvégén is meglehetősen jól összedolgozott a pályán.

Rajtuk kívül még az Aston Martint és az Alfa Romeót érdemes megemlíteni, míg a Williams és leginkább a Haas részéről óriási meglepetés lenne egy top 10-es helyezés.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
  1. Max Verstappen 9 15 18 4 332.5  
  2. Lewis Hamilton 6
13 17 5 318.5  
  3. Valtteri Bottas 1 10
13 4 203
  4. Sergio Pérez 1 5 15 1 178
  5. Lando Norris - 4 17 1 151 
  6. Charles Leclerc - 1 15 - 148  
  7. Carlos Sainz Jr. - 3 16 - 139.5  
  8. Daniel Ricciardo 1 1 12 - 105  
  9. Pierre Gasly - 1 13 1 92 
10. Fernando Alonso - - 13 - 62 
11. Esteban Ocon 1 1 11 1 50 
12. Sebastian Vettel - 1 6 1 42  
13. Lance Stroll - - 8 - 26  
14. Cunoda Juki - - 6 - 20  
15. George Russell - 1 4 1 16  
16. Kimi Räikkönen - - 4 - 10  
17. Nicholas Latifi - - 2 - 7  
18. Antonio Giovinazzi - - 1 - 1  
KONSTRUKTŐRÖK
  1. Mercedes 521.5  
  2. Red Bull-Honda 510.5  
  3. Ferrari 287.5  
  4. McLaren-Mercedes 256 
  5. Alpine-Renault 112 
  6. AlphaTauri-Honda 112 
  7. Aston Martin-Mercedes 68  
  8. Williams-Mercedes 23  
  9. Alfa Romeo-Ferrari 11  
10. Haas-Ferrari0