A Mercedes még közelebb kerülne a riválisokhoz Belgiumban (Fotó: AFP)

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SPÁI PADDOCKBÓL

Sebastian Vettel Magyar Nagydíj előtti bejelentése elindította a dominót, s a pilótapiacon néhol káoszba fulladó mozgolódás kezdődött a nyári szünetben. Alighogy véget ért a mogyoródi verseny, Fernando Alonso bejelentette, az Alpine-t hátrahagyva az idény végén visszavonuló négyszeres világbajnok Vettelt váltja az Aston Martinnál, majd a francia csapat lépett, s tette hivatalossá pártfogoltja, Oscar Piastri szerződtetését.

67. BELGA NAGYDÍJ
AUGUSZTUS 26., PÉNTEK
1. szabadedzés: 14.00–15.00
2. szabadedzés: 17.00–18.00
AUGUSZTUS 27., SZOMBAT
3. szabadedzés: 13.00–14.00
Időmérő: 16.00–17.00
AUGUSZTUS 28, VASÁRNAP
A verseny (44 kör, 308.052 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Szeptember 4., 15.00Holland Nagydíj, Zandvoort
Szeptember 11., 15.00Olasz Nagydíj, Monza
 Október 2., 14.00Szingapúri Nagydíj, Szingapúr

Mindez várható volt, azonban néhány órával később borult minden, hiszen a fiatal ausztrál jelezte, ő semmilyen szerződést nem írt alá az enstone-i alakulattal. Piastri visszautasítása csak egyet jelenthetett, a pilóta jobb ajánlatot kapott más csapattól, s noha azóta sem vált biztossá, hol folytatja, a McLaren szerdai bejelentése megerősítette az egyre hangosabb pletykákat.

A wokingiak ugyanis a hivatalos közlemény szerint közös megegyezéssel felbontották Daniel Ricciardo 2023 végéig érvényes szerződését, ezzel szabad utat hagyva a Formula–2-es tavalyi bajnok érkezésének. Noha az Alpine jelezte, nem akarja fiatalját más színekben látni, és kész jogi útra terelni az ügyet, Piastri egyértelműen állást foglalt, s a McLaren is magabiztosnak tűnik azt illetően, hogy meg nem nevezett kiszemeltje jövőre az autójába ülhet.

A legvalószínűbb forgatókönyv tehát az, hogy esetlegesen némi kártérítés ellenében Piastri érkezik Lando Norris mellé, míg az elküldött Ricciardo azt az ülést foglalhatja el, amelyiket a csapattól őt kitúró honfitárs visszautasított.

Hiába ácsingózik ugyanis több csapat, köztük a Haas is a nyolcszoros futamgyőztesre, a versenyző számára mindenképpen a franciák biztosíthatnák a legjobb lehetőséget. Ricciardo két évet (2019, 2020) versenyzett az akkor még Renault-néven futó gárdával, mielőtt a wokingiakhoz szerződött volna, így ismerős lenne számára a terep, s a tapasztalata sokat segíthetné a konstruktőri negyedik helyért pont a McLarennel viaskodó istállót.

A wonkinagiakon és az enstone-iakon kívül az AlphaTauri, az Alfa Romeo, a Hass és a Williams még nem erősítette meg a 2023-as pilótapárosát. Míg a faenzaiak szinte biztosan a Red Bull-neveltek közül választanának, ha úgy döntenének, elküldik Cunoda Jukit, a többi alakulat újabb átigazolásokat indíthat el.

Bár Csou Kuan-jü helye biztosítottnak tűnik az Alfa Romeónál, Mick Schumacher jövője már jóval bizonytalanabb. Hiába ugyanis a néhány kiugró eredmény, a Haas többször is utalást tett rá, kész elküldeni a németet, amit csak tovább erősít, hogy az amerikaiak azonnal megkörnyékezték Ricciardót is. A Williamsnél eközben Nicholas Latifi maradhat ülés nélkül, az ő helyére az F2 idei bajnokságában jelenleg a harmadik helyen álló Logan Sargeant pályázik a legjobb eséllyel.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Max Verstappen a 10. helyről aratott győzelmet Magyarországon, s növelte 80 pontra, vagyis több mint három futamgyőzelemnyire (!) az előnyét az újabb problémás versenyt futó Charles Leclerc előtt az egyéni összetettben. A holland tehát a tetemes különbség tükrében magabiztosan készülhet a folytatásra, míg a Ferrari könnyen összeroppanhat a rá nehezedő egyre nagyobb súly miatt.

Tükörsima felkészülés és rajt, majd megbízhatósági, stratégiai és vezetői hibák sora, s megannyi elhalasztott lehetőség jellemezte a maranellóiak eddigi évét, s egyre inkább kell hátrafelé is nézniük, hiszen a lassan visszakapaszkodó Mercedes egyre nagyobb fenyegetést jelent a számukra.

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto is elismerte, leginkább maguknak köszönhetik, hogy nyolc helyett négy győzelem áll a nevük mellett, a szakember ugyanakkor nem gondolja úgy, hogy komoly változtatásokat kellene eszközölniük. Bár a csapat és a versenyző még nem mondott le a bajnoki címről, a soron következő hétvége akár még kilátástalanabb helyzetbe sodorhatja őket, hiszen a többször is eltolt technikai direktívák hatályba lépnek Spában, s a pletykák szerint némileg vissza is vethetik az SF-75-ös teljesítményét.

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) ugyanis amellett, hogy akár büntetés árán is kordában kívánja tartani a delfinezést, a csapatokat is meggátolná abban, hogy trükközzenek a padlólemezzel. A gyanú szerint egyes istállók, köztük a Red Bull és a Ferrari is kihasznál egy kiskaput, ami lehetővé teszi a számukra, hogy pluszteljesítményt érjenek el, a szigorúbb mérések azonban megfoszthatják őket a lehetőségtől, s akár változtatásra is sarkallhatják őket.

Noha az eleinte hevesen tiltakozó olaszok és osztrákok mostanság sokkal nyugodtabban beszéltek a módosításokról, a Mercedes számításai szerint egy-két tizedet bukhatnak az eddig trükköző riválisok, ami tovább csökkentené az „ezüstnyilak” lemaradását.

A németek már a Hungaroringen is nagy meglepetést okoztak idénybeli első pole pozíciójukkal, s végig csatában voltak a győzelemért is, ami mindenképpen bizakodásra adhat okot a számukra. A most hétvégére várható esős idő ráadásul még inkább összezárhatja az ollót szombaton, s Lewis Hamiltonék akár meghatározó tényezővé is előléphetnek a bajnokságban.

MI VÁRHATÓ A BELGA NAGYDÍJON?

Közel négy hét kihagyás után folytatódik a bajnokság, a 14. állomás Spa-Francorchamps, ahol a 67. Belga Nagydíjat rendezik meg a hét végén. A legendás pálya 1950-ben fogadta először a mezőnyt, s azóta összesen 54 versenynek adott otthont.

Ami a történelmi múltat illeti, az elmúlt tíz évben hét különböző győztest ünnepelhetett a közönség, s közülük öten a jelenlegi mezőnyt is erősítik. A legeredményesebb aktív versenyzőnek Hamilton számít a négy diadalával, őt Vettel követi három sikerrel, míg Ricciardo, Leclerc és Verstappen egyaránt egyszer állhatott fel a dobogó legfelső fokára.

Ami a jelenlegi formát illeti, utóbbi kettő jó esélyekkel pályázhat az újabb győzelemre idén, igaz, a Mercedesre is érdemes lesz figyelni, s az sem kizárt, hogy meglepetéseredmény születik a jósolt eső, vagy az esetleges biztonsági autós szakasz miatt.

Ami az időmérőt illeti, Spában az elmúlt három évben három különböző versenyző szerzett pole-t, közülük Leclerc jelenleg 8 elsőségnél jár az idén, Verstappen háromszor, míg Hamilton egyszer sem indulhatott még az élről. A szombati formából kiindulva továbbra is a Ferrarinál lehet némi előny, ugyanakkor rendkívül szoros csatára lehet számítani, s még az eső is megbolygathatja az esélyeket.

VÁLTOZÉKONY IDŐRE LEHET SZÁMÍTANI
Pénteken 24 Celsius-fokig kúszhatnak a higanyszálak, s a pályára bekúszó felhők némi csapadékot is hozhatnak főleg a második edzés ideje alatt. Szombaton hasonló időre lehet számítani, s jelen állás szerint 40 százalék az esélye annak, hogy leszakad az ég az időmérő közben. Vasárnapra aztán némileg kitisztulhat az ég, akár 25 Celsius-fok is lehet, és esőre sem lehet számítani.

Ami a versenyt illeti, több pilóta is a büntetés szélén táncol a motorkomponensek terén, s könnyen lehet, hogy egyesek a csere és így a hátrasorolás mellett döntenek, hiszen Spa-Francorchamps-ban viszonylag könnyű előzni, és az időjárás is megkönnyítheti a felzárkózást. A pletykák szerint Leclerc és/vagy Verstappen is a mezőny végén találhatja magát, azonban ha egyelőre elkerülik a szankciókat, kétségkívül ők számítanak a favoritoknak vasárnap.

Kettejük csatájába a csapattársak és a Mercedes-versenyzők is beleszólnának, csapadékra ugyanakkor nem igazán lehet számítani a futam ideje alatt, így más sikere mindenképpen meglepetésként hatna.

Ami a dobogós esélyeket illeti, ha az Mercedes önerőből még nem is túl nagy esélyes a sikerre, top 3-as helyezés könnyen elérhető lehet a számára. A csapat Azerbajdzsán óta letaszíthatatlan a pódiumról, Hamilton sorozatban ötször, míg Russell összességében háromszor végzett az első háromban ezen időszak alatt.

A Ferrarin, a Red Bullon és a Mercedesen kívül egyedül a McLarennek sikerült idén elcsípnie dobogót, s a teljesítménykülönbségekből kiindulva nincs is sok esély újabb csapat feliratkozására Spában. A lehetőséget a biztonsági autós szakasz jelenthetné, ami eléggé szokványosnak mondható a helyszínen, hiszen az elmúlt tíz versenyen hatszor pályára kellett hajtania a safety carnak. Ha idén is ez történne, talán az Alpine-nak lehet a legnagyobb sansza a top 3-ban zárni.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, a konstruktőri negyedik helyért csatázó McLaren és az Alpine mellett az Alfa Romeo, a Haas és az Aston Martin számít esélyesnek. A svájci-olasz csapat négy verseny után törné meg a rossz sorozatát, az amerikaiak Ausztria után újra erős hétvégét zárnának, míg a silverstone-iak Franciaország és Magyarország után Belgiumban is az első tízben végeznének.

A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁK GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LEGGYORSABB KÖRÖK PONT
  1. Max Verstappen 8 10 11 3 258
  2. Charles Leclerc 3 5 10 3 178
  3. Sergio Pérez 1 6 11 2 173
  4. George Russell 5 12 158
  5. Carlos Sainz 1 6 11 2 156
  6. Lewis Hamilton 6 12 2 146
  7. Lando Norris 1 10 1   76
  8. Esteban Ocon 10   58
  9. Valtteri Bottas 7   46
10. Fernando Alonso 9   41
11. Kevin Magnussen 5   22
12. Daniel Ricciardo 5   19
13. Pierre Gasly 3   16
14. Sebastian Vettel 5   16
15. Mick Schumacher 2   12
16. Cunoda Juki 3   11
17. Csou Kuan-jü 2     5
18. Lance Stroll 4     4
19. Alexander Albon 2     3
KONSTRUKTŐRÖK  
  1. Red Bull-Honda 431 pont
  2. Ferrari 334
  3. Mercedes 304
  4. Alpine-Renault   99
  5. McLaren-Mercedes   95
  6. Alfa Romeo-Ferrari   51
  7. Haas-Ferrari   34
  8. AlphaTauri-Honda   27
  9. Aston Martin-Mercedes   20
10. Williams-Mercedes     3