Leclerc nem is álmodhatott volna jobb évkezdésről (Fotó: AFP)

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ IMOLAI PADDOCKBÓL

Álomszerűen kezdte az évet a Ferrari Charles Leclerc-rel: a monacói versenyző kétszer győzött, egyszer második lett, valamint mind a háromszor övé lett leggyorsabb kör az év első három nagydíján, aminek köszönhetően 71 pontot gyűjtött be a maximálisan megszerezhető 78-ból, és már most tetemes, 34 pontos előnnyel vezeti az egyéni összetettet, ami azt jelenti, ha ezen a hétvégén nullázik, akkor is megtartja a helyét a bajnokság élén.

3. EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ
ÁPRILIS 22., PÉNTEK
1. szabadedzés: 13.30–14.30
Időmérő: 17.00–18.00
ÁPRILIS 23., SZOMBAT
2. szabadedzés: 12.30–13.30
Sprint: 16.30–17.30
ÁPRILIS 24., VASÁRNAP
A verseny (63 kör, 309.049 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Május 8., 21.00
Miami Nagydíj, Miami
Május 22., 15.00Spanyol Nagydíj, Barcelona
 Május 29., 15.00 Monacói Nagydíj, Monte-Carlo

Leclerc az Ausztráliában mutatott újabb domináns teljesítményével tehát egyértelműen előrelépett a favorit szerepébe, mint ahogyan a konstruktőri kiírást 39 pontos előnnyel vezető Ferrari is, amely legutóbb 2008-ban hódította el a csapatbajnoki címet.

Az olaszoknál hosszú idő után most úgy tűnik, minden adott, hogy újra felérjenek a csúcsra: az idei konstrukció, az SF-71-es eddig minden körülmények között gyorsnak tűnik, a csapat az elmúlt évekhez képest sokkal összeszedettebben dolgozik, és két fiatal, sikerre éhes, de egyelőre egymást segítő versenyző ül a volán mögött, ráadásul egyiknek sem kell aggódnia a jövője miatt.

A Scuderia még 2019 végén hosszabbította meg a szerződést 2024 végéig Leclerc-rel, s az Emilia-romagnai hétvége csütörtökjén megerősítette, hogy a tavaly érkező és már az első közös évben meglehetősen jól szereplő Carlos Sainz Jr.-ral is hosszabb távon tervez, aminek értelmében még legalább két évig biztosított a csapat pilótafelállása.

A csapatfőnök, Mattia Binotto nem is kertelt, kijelentette, nagy célokat tűztek ki maguk elé, és úgy véli, a Leclerc, Sainz páros jelentős szerepet játszhat abban, hogy felerősítse a Ferrari legendáját, és új fejezetet nyisson a csapat történetében.

Ami a két pilóta közötti hierarchiát illeti, Sainz szoros csatában, de már az első idényben felül tudott kerekedni a jövő világbajnokának tartott Leclerc-rel szemben, az idei autó azonban a saját bevallása szerint kevésbé fekszik neki, és hiába szerzett két dobogós helyezést, jelenleg egyértelműen a márkatárs számít a fő esélyesnek

A spanyol ráadásul Melbourne-ben nullázott, aminek következményeként már 38 pont a hátránya az egyéni összetett vezető Leclerc mögött, így minél gyorsabban vissza kellene kapaszkodnia, ha nem akar a második számú pilóta szerepében ragadni. Sainznak Imolában akár jó esélye is nyílhat, hogy tovább folytassa a felzárkózást, és a szerződéshosszabbítás, valamint a tifosi akár extra löketet is adhat a számára.

A Ferrari ugyanis hosszú idő után indulhat egyértelműen favoritként hazai pályán, és a szurkolók nem is álmodhatnak másról, minthogy csapatuk hazai pályán ünnepelhessen kettős győzelmet, amire most kétségkívül nagy esély van. A kérdés már csak az, a versenyzők hogyan birkóznak meg a nagy elvárásokkal, illetve, hogy a szeszélyes időjárás és az átalakított versenyhétvége kinek a kezére játszik Imolában.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

A Formula–1 vezetősége hosszas huzavona után úgy határozott, az idén is rendez három sprintkvalifikációs hétvégét, igaz, némileg átdolgozott keretek között. Ami változatlan maradt, az maga a menetrend: pénteken ezúttal is mindössze egy óra áll az istállók rendelkezésére, hogy felkészüljenek a késő délutáni időmérőre, amely a szombati szabadedzés után megrendezendő 100 kilométeres verseny rajtsorrendjét hivatott eldönteni.

Bár a tavaly még sprintkvalifikációnak nevezett rövidített futamra mostantól egyszerűen sprintként hivatkoznak, és már a sportág vezetői sem ragaszkodnak hozzá, hogy kvalifikációként emlegessék a szombati eseményt, a funkciója változatlan maradt, hiszen a végeredménye határozza meg a vasárnapi (hagyományos) verseny rajtrácsát.

Noha ezentúl a statisztikai könyvekbe nem a miniverseny, hanem a pénteki időmérő leggyorsabbja kerül be pole pozíciósként, a tét jóval nagyobb lesz, mint tavaly, ugyanis immár sokkal több pontot osztanak ki.

Tavaly 3-2-1-es pontelosztásban az első három helyezett kapott mindössze pontot, idén viszont már a top 8-at jutalmazzák 8-7-6-5-4-3-2-1-es pontelosztásban, vagyis a hétvégén egy versenyző 34, míg egy csapat 59 pontot gyűjthet be maximálisan, ami azt jelenti, az idén Max Verstappennel már kétszer is nullázó Red Bullnak vagy az első olaszországi versenyre nagy fejlesztési csomaggal érkező Mercedesnek is jó lehetősége nyílhat, hogy csökkentse a hátrányát.

Jelenleg nehéz eldönteni, melyik csapat van rosszabb helyzetben: az RB18-as kezdetektől fogva meglehetősen gyors, ugyanakkor egyelőre eléggé megbízhatatlan, míg a W13-as hiába számít eddig megbízhatónak, a gárda eddig képtelen volt kihozni az autóban rejlő potenciált, és csak teljesítményvesztés árán tudja orvosolni többek között a delfinezés problémáját.

A két istálló között ment is az üzengetés Ausztrália után, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner kijelentette, hogy jobb egy gyors autót megbízhatóvá tenni, mint – a Mercedesre utalva – egy megbízható, de lassú gépet gyorssá, amire az „ezüstnyilak” fiatal brit pilótája, George Russell úgy válaszolt, hogy először célba is kell érni, mert csak úgy lehet pontot szerezni.

A szópárbajba aztán a Ferrari is beszállt a Mercedes oldalán, és egyelőre a tabella is a németeket igazolja, hiszen a lesajnált németek a Red Bull előtt a második helyen állnak a konstruktőri bajnokságban, és a versenyzői is megelőzik Verstappent az egyéni összetettben.

Noha az osztrákok látszólag igyekeznek tompítani a „pánikhangulatot”, Verstappen többször is élesen kritizálta a csapatot, hogy elfogadhatatlan a két nullázás, és azt a Red Bull is elismeri, minél hamarabb meg kell oldania a megbízhatósági gondokat, különben még tovább nyílhat az olló.

A Mercedes eközben továbbra sem tudja megszelídíteni a fenevadat, a W13-as egyelőre meglehetősen rosszul reagált a változtatásokra, sem a beállítások módosítása, sem a hozott frissítések nem hozták a várt hatást, ami odáig vezetett, hogy az alakulat a tervekkel ellentétben az Albert Parkba nem is hozott új elemeket.

Bár Imolába már megérkeznek a várt fejlesztések, a csapat nem lesz egyszerű helyzetben, hiszen érdemben mindössze egyetlen órája lesz tesztelni az újdonságokat, illetve megtalálni a helyes beállításokat, ráadásul az időjárás még tovább csökkentheti az egyébként sem hosszú felkészülési időt. A gárdákat ugyanis már csütörtökön eső fogadta, és az előrejelzések szerint pénteken is nagy a valószínűsége annak, hogy leszakad az ég.

Azt már Ausztráliában is láthattuk, milyen sokat számít akár néhány fokos eltérés is, hiszen a Red Bullon például olyannyira kifogott a kis melegedés, hogy a verseny bizonyos szakaszában még a Mercedesnél is lassabb voltak a gumik szemcsésedése miatt, míg most sokak számára teljesen új terepet jelenthetnek a vizes körülmények.

A csapatoknak ugyanis hiába volt lehetőségük négy órán keresztül tesztelni a Pirelli köztes, valamint normál esőgumijait az idény előtti barcelonai gyakorlás keretei között, többek technikai gondokkal küzdöttek, ráadásul az első három Grand Prix-t száraz pályán bonyolították le, így a mezőny egy része még nem is próbálhatta ki az új 18 colos abroncsokat vizes aszfaltcsíkon.

Már önmagában az eső áztatta időmérő is nagy kavarodás esélyét rejti magában, amit csak még tovább tetéz a kevés gyakorlási lehetőség, valamint a szombaton és vasárnap várható változékony idő is, hiszen egyelőre hiába nem ígérnek esőt a folytatásban, a sprinten napos, míg a hagyományos versenyen felhős időre van kilátás, ami nagy hatással lehet az autók viselkedésére és a gumikezelésre is, így minden adott a káoszra.

MI VÁRHATÓ AZ EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a 2022-es bajnokság, a helyszín Imola, ahol a harmadik Emilia-romagnai Nagydíjat rendezik meg. A mezőny 2020-ban hosszas kihagyás után tért vissza a legendás pályára, amely tavaly meglehetősen izgalmas versenyt hozott magával.

 VÁLTOZÉKONY IDŐRE VAN KILÁTÁS
 Pénteken a minimum hőmérséklet 13, míg a maximum 16 Celsius-fok lesz, és a pálya felett mozgolódó felhőtömegek nagy valószínűséggel esőt is magukkal hoznak, így az első szabadedzést, valamint az időmérőt is vizes pályán rendezhetik meg. Szombatra aztán kitisztul az ég, és a higanyszálak akár 21 Celsius-fokig is felkúszhatnak. Vasárnap ráadásul néhány fokkal még tovább melegedhet az idő, ugyanakkor nem kizárt, hogy újra befelhősödik az ég, és noha egyelőre a versenyre jóval kisebb eséllyel várnak égi áldást, délelőtt szinte biztosan esik, ami lemossa az addig felvitt gumiréteget.

Ami a múltat illeti, két különböző győztes ünnepelhetett a helyszín visszatérése óta, először Hamilton, majd tavaly Verstappen örülhetett, míg a pole-t mindkét alkalommal a Mercedes sajátította ki.

Ami a jelenlegi formát illeti, normális esetben a Ferrari és a Red Bull csatája várható, az első szektor az eddig látottak alapján inkább az utóbbinak, míg a pálya további része az előbbinek kedvezhet, így összességében a Scuderia lehet némi előnyben.

Ami az időmérőt illeti, az elmúlt két év hiába hozott Mercedes-pole-t, alapesetben nincs túl sok esély rá, hogy pénteken az „ezüstnyilak” versenyzői közül kerüljön ki a leggyorsabb. A várható eső ugyanakkor akár nagy kavarodást is okozhat, így teljes mértékben a németeket sem szabad leírni.

A fő esélyesnek ugyanakkor mindenképpen a Ferrari- és a Red Bull-pilóták számítanak: Leclerc azon lesz, hogy megszerezze idénybeli harmadik elsőségét, a csapattárs, Sainz abban bízik, hogy ezúttal simább kvalifikációt fut, mint Melbourne-ben, ahol sokáig úgy tűnt, ő is harcba szállhat a pole-ért, míg Verstappen mindenképpen visszavágna, igaz, nem kizárt, hogy a márkatársával is meggyűlik majd a baja, Sergio Pérez ugyanis tavaly megverte őt egy körön Imolában.

Ami a versenyt illeti, az időjárás-előrejelzés alapján tehát akár már pénteken borulhat a papírforma, amit még tovább tetézhet a szombati sprint, hiszen azáltal, hogy már az első nyolc helyezettet jutalmazzák, jóval nagyobb lesz a tét, ami több akciót, esetleges balesetet és mindenképpen több izgalmat hozhat magával  – ez még inkább megkavarhatja a rajtrácsot, és így a vasárnapi esélyeket.

A fő esélyes ugyanakkor Leclerc, aki amellett, hogy három nagydíjból kettőn győzelmet aratott, Bahreinben is csupán egy másodperccel szelte át a diadalmaskodó Verstappen mögött a célvonalat. A monacóinak, valamint a csapattársnak, Sainznak további lökést adhat az is, hogy csapatuk hazai versenyén állhatnak rajthoz, és az aszfaltcsík is talán inkább az SF-71-esnek kedvezhet valamivel jobban.

Persze nem szabad elfeledkezni Verstappenről sem, aki minél hamarabb visszavágna a két elszenvedett kiesés után, és megismételné a 2021-es diadalát.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, a Ferrari és a Red Bull mellett a Mercedes és az Alpine pályázhat még a legnagyobb esélyekkel. Az „ezüstnyilak” fejlesztésekkel készülnek, melyek révén csökkentenék valamelyest a lemaradásukat, és a körülmények adott esetben akár a kezükre is játszhatnak.

Az enstone-iak eközben Melbourne-ben látszólag harmadik erővé léptek elő, és Fernando Alonso az elmondása szerint úton volt a pole-ért és a dobogóért is, így az időmérőn elszenvedett meghibásodás nagyon sok értékes ponttól fosztotta meg. A franciák Daniel Ricciardo révén 2020-ban már ünnepelhettek a pódiumon a helyszínen, vajon a kétszeres spanyol világbajnoknak vagy az eddig erősen teljesítő Esteban Oconnak sikerül megismételnie a két évvel ezelőtti eredményt?

És ha már előrelépések, érdemes megemlíteni a McLarent is, amelyik Melbourne-ben a semmiből találta magát a középmezőny elejében, és noha a teljesítményugrást inkább pályaspecifikusnak gondolja, az elmúlt két imolai versenyen meglehetősen jól szerepelt, így van oka a bizakodásra.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, már csak egyedüliként az Ausztráliában rémálomszerű hétvégét futó Aston Martin áll pont nélkül, miután a remek stratégiának köszönhetően Alexander Albon elcsípte a 10. helyet a Williamsszel Melbourne-ben.

Az egy-két rivális csapat által fehér Ferrariként is nevezett Haas eközben azon lesz, hogy Imolában megmutassa, az ausztráliai rossz szereplés nem a formahanyatlást jelezte, ami fontos is lenne, hiszen jelenleg meglehetősen szoros csatát vív az Alfa Romeóval és az AlphaTaurival. Előbbi csupán egy ponttal előzi meg, még utóbbi lemaradása két pont.

 

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA 
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
  1. Charles Leclerc 2 3 3 3 71  
  2. George Russell - 1 3 - 37  
  3. Carlos Sainz Jr. - 2 2 - 33  
  4. Sergio Pérez - 1 2 - 30  
  5. Lewis Hamilton - 1 3 - 28  
  6. Max Verstappen 1 1 1 - 25  
  7. Esteban Ocon - - 3 - 20  
  8. Lando Norris - - 2 - 16  
  9. Kevin Magnussen - - 2 - 12  
10. Valtteri Bottas - - 2 - 12  
11. Daniel Ricciardo - - 1 -   8  
12. Pierre Gasly - - 2 -   6  
13. Cunoda Juki - - 1 -   4  
14. Fernando Alonso - - 1 -   2  
15. Csou Kuan-jü - - 1 -   1  
16. Alexander Albon - - 1 -   1  

KONSTRUKTŐRÖK 
  1. Ferrari 104  
  2. Mercedes   65  
  3. Red Bull   55  
  4. McLaren-Mercedes   24  
  5. Alpine-Renault   22  
  6. Alfa Romeo-Ferrari   13  
  7. Haas-Ferrari   12  
  8. AlphaTauri-Red Bull   10  
  9. Williams-Mercedes     1  
10.Aston Martin-Mercedes    0