Az őrület éve – 2020 legemlékezetesebb F1-es eseményei

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2020.12.27. 16:59
null
Spielbergben még robotok adták át a díjakat, négy hónap múlva, Imolában Hamilton és Ricciardo egymás cipőjéből pezsgőzött – 2020-nál furább éve nem akadt még a Formula–1-nek, igaz az emberiségnek sem (Fotó: IAFP)
Ha visszaforgatnánk az idő kerekét 12 hónappal, biztosan nem hinnénk el azt, ami a 2020-as F1-es idényben végül megtörtént. Íme, a bizarr szezon legkülönlegesebb eseményei.



Rózsaszín álom

A 2020-as évad hihetetlen érzelmi hullámvasutazást hozott a Racing Pointnak és Sergio Péreznek, hiszen mind a csapat, mind a versenyző nagy mélységeket és magasságokat élt át ebben a furcsa időszakban. Az istálló már a februári teszten magára haragította valamennyi ellenfelét, hiszen egy az egyben a Mercedes 2019-es autójának hasonmásával gördült a pályára, aztán a szóbeli adok-kapok, az óvás, a fellebbezés és a megbékélés után 15 pont levonásával úszta meg az ügyet. Eközben Sergio Pérez szokásához híven szorgalmasan gyűjtögette a pontokat, mit sem sejtve arról, hogy hét sikeres év után csapata azon munkálkodik, miként tudna megválni tőle Sebastian Vettel kedvéért. Mindezek tetejében a mexikói pilóta volt az első a mezőnyből, akinek koronavírus-fertőzés miatt futamokat kellett kihagynia, aztán utána tényleg a képébe vágták, hogy nem számolnak vele a jövő évtől. Mások már feleennyibe is belerokkantak volna, a szívós Pérez viszont nemhogy nem tört össze, elképesztően erősen zárva az idényt, szürreális győzelmet aratott a Szahíri Nagydíjon, úgy, hogy az első körben kilökték, és az utolsó helyről kezdte meg a felzárkózást. A nyári rémálom után minden nehézségért és megaláztatásért kompenzálta, hogy 190. F1-es versenyén végre felállhatott a dobogó tetejére.

Sergio Pérez öröme (Fotó: AFP)
Sergio Pérez öröme (Fotó: AFP)



Micsoda elégtétel!

Pierre Gasly nagy reményekkel vágott neki a 2019-es évadnak a Red Bullnál, hogy aztán a csalódáskeltő eredmények után az osztrák cég az idény közben visszazavarja a B-csapathoz. A francia versenyző már az akkori évad végén megszerzett interlagosi második hellyel is bizonyította, hogy nem lehet csak úgy megtörni, 2020-ban pedig tényleg mindent visszaadott neki a sors, amit korábban elvett. Az AlphaTaurira átnevezett istálló vezetője, Franz Tost az autóbemutatón azzal viccelődött, hogy a tavalyi harmadik és második hely után már csak a dobogó teteje hiányzik a dicsőséglistáról, és általános megdöbbenésre sikerült is kipipálni ezt a rubrikát. Ehhez természetesen nagy szerencsére is szükség volt a monzai biztonsági autós káosz közepette, de onnantól, hogy Gasly a futam végén az élre került, tökéletes munkát végzett és egészen valószerűtlen diadalt aratott. Azok után, hogy a Red Bull bántóan türelmetlen volt vele tavaly, nem is vehetett volna méltóbb elégtételt a megaláztatások után.

Pierre Gasly a monzai dobogó tetején – maga sem hiszi (Fotó: AFP)
Pierre Gasly a monzai dobogó tetején – maga sem hiszi (Fotó: AFP)

Hihetetlen menetrend

A minden szempontból szélsőséges 2020-as évad változásai közül a legszembeötlőbb, hogy az eddigiekhez képest milyen radikálisan megváltozott a menetrend. Az évadnyitónak szánt márciusi Ausztrál Nagydíj utolsó pillanatbeli törlését követően már sejtettük, hogy semmi sem lesz a régi, és valóban így lett. Korábban soha ilyen későn – júliusban – nem kezdődött idény, és az sem fordult még elő, hogy egy helyszínen egymás után két futamot is rendeznek (Spielberg, Silverstone, Szahír). Kiesett minden amerikai és távol-keleti futam, miközben csatlakozott Imola, Mugello, Isztambul, Portimao és a Nürburgring, a 17 versenyhétvégét ráadásul alig több, mint hat hónap leforgása alatt rendezték meg erőltetett menetben.

Bizarr vírusprotokoll
A világban tomboló járvány miatt eleinte az F1 sem tudta pontosan, mi lenne a hatékony megoldás a nagydíjrendezések kapcsán, ezért az első néhány helyszínen elképesztően túlbiztosított mindent. Így történhetett meg, hogy a díjakat Spielbergben még robotok adták át a dobogósoknak, hogy négy hónappal később, Imolában a pilóták – Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo – már egymás cipőjéből igyák a pezsgőt. Az első helyszíneneken konténerekben rendezkedtek be a csapatok, később visszatértek a motorhome-ok is, és a buboréktól kezdve az állandó maszkviselésig minden szigorú szabály lazult, s már csak a vírusteszt jelentett valódi igazodási pontot.

Intenzív pilótakeringő
Bár az évad csak júliusban kezdődött, egészen tavasztól volt miről beszélni és spekulálni, hiszen a Ferrari olyat robbantott, amelyre nagyon kevesen számítottak: egyik napról a másikra közölte Sebastian Vettellel, hogy 2021-től nem kér a szolgálataiból. A dominólapok sorra kezdtek is dőlni, és kiderült, hogy a Ferrarihoz Carlos Sainz Jr. igazol, helyére a McLarenhez Daniel Ricciardo, az üresen hagyott Renault-t pedig a visszatérő Fernando Alonso foglalja el. Újabb csavarként aztán a Racing Pointból jövőre Aston Martinná váló csapat lecsapott Vettelre, kellemetlen helyzetbe hozva az amúgy érvényes szerződéssel rendelkező Sergio Pérezt. Ekkora fordulatokra senki sem számított.

Fernando Alonso 2021-ben visszatér (Fotó: AFP)
Fernando Alonso 2021-ben visszatér (Fotó: AFP)


Remeklő beugrók
Sergio Pérez pozitív vírustesztje után a Racing Point Nico Hülkenberget húzta be a két silverstone-i futamra, aztán a Nürburgringen a betegeskedő Lance Stroll helyére is. A német versenyző annak ellenére, hogy rendre az utolsó pillanatban hívták, tökéletesen helytállt, olyannyira, hogy teljesítményével előkelő helyre került a Red Bull 2021-re kiszemelt pilótái listáján. Az igazi nagy durranás azonban George Russell beugrása volt a Szahíri Nagydíjon a koronavírusos Lewis Hamilton helyett a Mercedesnél. A 22 éves brit tehetség a futam nagy részében az élen állt, és csak csapata boxutcai hibája, valamint egy defekt fosztotta meg a győzelemtől.

Történelmi rekorddöntések
A 2020-as évad sportszakmai szempontból leginkább Lewis Hamilton hihetetlen rekordbeállításairól és -döntéseiről marad emlékezetes. A brit klasszis idén túlszárnyalta Michael Schumacher győzelmi rekordját, és már 95 elsőségnél jár, miközben a hét világbajnoki címével is beérte a német legendát. Olyan csúcsok ezek, amelyekről nem gondoltuk, hogy valaha bárki is a közelükbe kerül.

Lewis Hamilton és Mick Schumacher (Fotó: AFP)
Lewis Hamilton és Mick Schumacher (Fotó: AFP)


Dobogósok inváziója
Bár a győzelmek és a világbajnoki harc terén egysíkúan alakult az idény, némi meglepetésre a dobogósok szempontjából régen nem látott sokszínűségnek örülhettünk. Idén 13 versenyző ünnepelhetett top hármas eredményt (a Mercedes duója után Max Verstappen a legtöbbször, 11-szer), ami elsősorban a Ferrari és a másik Red Bullt vezető Alexander Albon gyenge teljesítményének köszönhető. Legutóbb 2012-ben regisztrálhattunk ennyi dobogóst egyetlen idényben.

Csodálatos túlélés
Az F1-ben a hetvenes évek óta nem láttunk olyat, hogy egy pályáról kirepülő autó átszakította volna a védőkorlátot, és a nyolcvanas évek óta, hogy azonnal lángra kapna a becsapódástól. Ezért is volt egészen hihetetlen, hogy a Bahreini Nagydíjon ez egyszerre bekövetkezett Romain Grosjean baleseténél. A francia pilóta csodával határos módon kimenekült a lángok közül, de a kézfeje annyira megégett, hogy az utolsó két futamra már nem tudott visszatérni.

Romain Grosjean csodával határos módon menekült meg. (Fotó: AFP)
Romain Grosjean csodával határos módon menekült meg. (Fotó: AFP)


(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2020. december 19-i lapszámában jelent meg.)

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik