![]() |
Lewis Hamilton és a Mercedes bizakodva, de óvatosan várja az idényrajtot (Fotók: Action Images) |
A Formula–1-es tesztidény zárása és a jövő hét végi Ausztrál Nagydíj előtt végigjárjuk a csapatokat, hogyan állnak, milyen kilátással indulhatnak el Melbourne-be. Az esélyek latolgatása az idén különösen nehéz feladat, már nem lehet egyszerűen rávágni, hogy Sebastian Vettel vagy Fernando Alonso nyer. A csapatokat három szempont szerint rangsoroltuk, a tavalyi konstruktőr-vb-helyezés, a nyolc bahreini tesztnapon elért leggyorsabb kör és a teszteken megtett összes kilométer alapján. A helyezéseket összeadtuk, és ebből kijött egy lista, amely csupán arra szolgált, hogy eldöntsük, milyen sorrendben írjunk az istállókról.
Nico Rosberg | 2813 |
Fernando Alonso | 2698 |
Kevin Magnussen | 2471 |
Valtteri Bottas | 2389 |
Lewis Hamilton | 2159 |
Esteban Gutiérrez | 2122 |
Felipe Massa | 2034 |
Adrian Sutil | 1917 |
Nico Hülkenberg | 1840 |
Kimi Räikkönen | 1790 |
Sergio Pérez | 1777 |
Jenson Button | 1683 |
Marcus Ericsson | 1536 |
Kobajasi Kamui | 1365 |
Jean-Éric Vergne | 1347 |
Danyiil Kvjat | 1111 |
Jules Bianchi | 982 |
Sebastian Vettel | 866 |
Daniel Ricciardo | 845 |
Pastor Maldonado | 796 |
Max Chilton | 704 |
Romain Grosjean | 492 |
ADATBANKUNKBAN (SOK MÁS MELLETT) A TESZTPILÓTÁK ÁLTAL MEGTETT KILOMÉTEREKET IS MEGTALÁLJA. |
MERCEDES (5) – Tavaly: 2. Sebesség: 2. Kilométerek: 1.
Az első két teszt után kiemelkedett a mezőnyből a Mercedes, de az utóbbi napokban Nico Rosberg és Lewis Hamilton is műszaki hibák sorával szembesült. Egyikük sem tudott nyugodtan körözni Szahírban, és nyilatkozataikban is kitértek rá, hogy aggódnak az Ausztrál Nagydíj előtt, a W05-ös megbízhatósága még korántsem az igazi. Hamilton a teszt utolsó fél órájában futott olyan kört, amelynek részeredménye alapján a Williams elé került volna a Mercedes, de a technika ördöge nem alszik – ahhoz, hogy pontot szerezzen a csapat, nemcsak gyors, tökéletesen megbízható autó is kell.
FERRARI (9) – Tavaly: 3. Sebesség: 3. Kilométerek: 3.
A Scuderia a napokban végre mindkét pilótájával végre tudta hajtani a kritikus versenyszimulációt, de ez Fernando Alonso és Kimi Räikkönen esetében is lassúbb volt, mint a Mercedesé, ráadásul a gyors körös próbáknál is elmaradtak a piros autók a fő riválisokétól. Nem kérdés, hogy ott lesz a csapat az élmezőnyben vagy közvetlenül mögötte, és a szélcsatorna hibáinak kiküszöbölése után végre a fejlesztési versenyfutásban is megállhatja a helyét.
WILLIAMS (12) – Tavaly: 9. Sebesség: 1. Kilométerek: 2.
A legutóbbi nagy szabálymódosítások után, 2009-ben a Mercedes-motorra váltó Brawn a középmezőnyből az élre ugorva remek szezonrajtjának köszönhetően besöpörte a világbajnoki címet. Most a Williams másolná ugyanezt. A friss Mercedes-szerződés megvan, és a teszteken mutatott forma is igencsak biztató. Gyors az autó, és ha leszámítjuk a teszt legvégén az elöregedett motor előre kalkulált „végelgyengülését", megbízható is. Az utolsó teszt a grove-iaké volt, de ezért vb-pontokat még nem osztanak, a formát legalább az idény elejére is meg kell tartani.
McLAREN (13) – Tavaly: 5. Sebesség: 4. Kilométerek: 4.
A csapat formája a bizonyíték rá, hogy egy héten belül minden megváltozhat. Az első bahreini teszt után még a Mercedes fő riválisának tűnt a McLaren, de az elmúlt hét annyira rosszul alakult a wokingiak számára, hogy az időlistán és a megtett kilométerek tekintetében is a mezőny második felébe szorultak. A Mercedes csapatai közül nekik volt a legtöbb gondjuk, de az egy héttel korábbi eredményeket (1:34.9) figyelembe véve butaság lenne leírni őket. Legalább az oddsaik jók lesznek Melbourne-ben.
RED BULL (17) – Tavaly: 1. Sebesség: 7. Kilométerek: 9.
Mercedes | 17994 |
Ferrari | 10214 |
Renault | 8770 |
A legutóbbi négy világbajnoki dupla miatt sokan még az utolsó tesztnapon is azt kérdezték, altatja-e riválisait a Red Bull? Aligha, ezen a télen ugyanis senki sem volt olyan helyzetben, hogy megengedje magának az altatást. (Talán Hamilton utolsó napi visszafogott szuperlágy gumis köre volt az egyetlen, ilyen megfontolásból elkövetett cselekedet.) A Red Bull annyira szenved az autó túlmelegedése miatt – amit a továbbra is túlzsúfolt motortér okoz –, hogy helyben fabrikált extra szellőzőnyílások fúrása-faragása után tudott csak körözni az autója Bahreinben, akkor is lassan. (A hírek, amelyek vasárnap szárnyra keltek arról, hogy a csapat hétfőn és kedden Bahreinben marad 100 kilométeres promóciós tesztre, hamisnak bizonyultak.) Hamilton azonban amondó az alapján, amit a pályán látott Vettel mögött haladva, hogy ha egyszer a Red Bull felülkerekedik a problémáin, nehéz lesz legyőzni. A kérdés az, mekkora egérutat kapnak a riválisok.
![]() |
A Red Bull még nem oldotta meg a problémáit, pedig a nyakán az idénynyitó |
VETTEL VASÁRNAPI KICSÚSZÁSA FÉKHIBA MIATT VIDEÓN
FORCE INDIA (17) – Tavaly: 6. Sebesség: 5. Kilométerek: 6.
Az F1-es tesztnapok alapján sok kiesésre lehet számítani az idény első versenyein. Mit gondol erről?
Felüdülést jelent az újabb bizonytalansági faktor, plusz izgalmat okoz, hogy az éllovas az utolsó körben is simán kieshet. | (2101) | |
Nem lesz itt semmilyen probléma, a mezőny 90 százaléka úgyis célba ér. | (1025) | |
Nagyon kellemetlen, hogy az elmúlt évek megbízható autóit olyanok váltják, amelyeknek 50 százalék esélyük van a célba érésre. | (913) | |
Az első verseny előtt nem tudom eldönteni, hogy ez jó vagy rossz dolog-e. | (895) | |
A Marussia és/vagy a Caterham első pontszerzéséért szorítok, ezért örömmel várom. | (646) | |
Lemondtam arról, hogy az idén F1-es futamokat nézzek. | (610) |
Mercedes-motoros csapatként megtett kilométerek és sebesség szempontjából is erős a Force India, amely pazar utolsó hetet zárt, a Williams után a második legtöbb kört tette meg. Sergio Pérez csütörtökön és pénteken is 100 kör fölé jutott, és mindkét napot az élen zárta. A leggyorsabb körért vívott szétlövésből a mexikói és Nico Hülkenberg is kimaradt a napok végén. Megbízható csapat lesz a Force India, amely minden versenyen joggal reménykedhet a pontszerzésben, és egy-két dobogós helyezés is becsúszhat.
SAUBER (20) – Tavaly: 7. Sebesség: 8. Kilométerek: 5.
A svájci csapat annak ellenére végzett a harmadik legtöbb kilométerrel a múlt héten, hogy Adrian Sutil alatt szombaton egy kör után elfüstölt a motor, és ki sem ment aznap. Vasárnap 175 körrel pótolt a csapat, de a legjobb köridő a Marussia, a Caterham és a Lotus kivételével mindenki másétól elmaradt.
TORO ROSSO (22) – Tavaly: 8. Sebesség: 6. Kilométerek: 8.
A Toro Rosso futotta a leggyorsabb kört a Renault-motoros istállók közül Bahreinben, de van egy gyanúnk, hogy amint helyrejön a Red Bull és a Lotus, vissza fog esni a csapat a harmadik helyre a sorban. Az olaszok valójában hasonló úton járnak, mint a Sauber, a középmezőny hátsó felébe várjuk őket.
AZ UTOLSÓ BAHREINI TESZT
1. NAP: Fogy az idő, egy helyben toporog a Red Bull és a Lotus
2. NAP: Ha megy a Red Bull, gyors – de meddig megy?
3. NAP: Vettelnek ma fél kör jutott, Massa idei csúcsot ment
4. NAP: Hamiltoné az utolsó tesztnap, de Massáé maradt a csúcs
LOTUS (26) – Tavaly: 4. Sebesség: 11. Kilométerek: 11.
Borzasztó holt szezonja volt a Lotusnak, nem készült el az autójával az első tesztre, és a négynapos lemaradása miatt még a Red Bullénál is kilátástalanabb tesztje volt. Minden bizonnyal gyorsabb lenne az autó, mint a Marussia és a Caterham, de azzal, hogy Szahírban két nap kilométereit kellett összeadni egy versenytávhoz, egyelőre kilátástalan a helyzet. A technikai igazgató is elismerte, hogy a melbourne-i célba éréshez hatalmas szerencse kellene.
A TESZTRŐL KÉSZÜLT GALÉRIÁNKAT A KÉPRE KATTINTVA TEKINTHETI MEG |
CATERHAM (28) – Tavaly: 11. Sebesség: 10. Kilométerek: 7.
Nemcsak a legcsúnyábbak, a leglassúbbak is. A legtöbb megtett kilométerrel büszkélkedhetnek a Renault táborában, de a mért körök időeredményét a fontossági listája legaljára süllyesztő Lotust leszámítva mindenkitől elmaradt sebességben. A pontszerzésre akkor lehet esélyük, ha elegen kiesnek előlük – a teszten mutatott forma alapján beleértve a Marussiákat is. Kobajasi Kamui nagyon szókimondó, az a kérdés, meggondolta-e már magát, hogy GP2-es autóval kellene indulnia Melbourne-ben a Caterham helyett.
MARUSSIA (29) – Tavaly: 10. Sebesség: 9. Kilométerek: 10.
Az első bahreini tesztje rémes volt a Marussiának, de a másodikon kezdett összeállni a kép, és biztató körszámokat és időeredményeket mutatott fel a csapat. A csapat nagy esélye a pontszerzésre az első néhány futamon a sok kiesés lehet, de ezt csak akkor tudják kihasználni, ha eljutnak a célig.
MERCEDES | Nico Rosberg | 2813 | Lewis Hamilton | 2159 | 4973 |
WILLIAMS | Felipe Massa | 2034 | Valtteri Bottas | 2389 | 4893 |
FERRARI | Fernando Alonso | 2698 | Kimi Räikkönen | 1790 | 4489 |
McLAREN | Kevin Magnussen | 2471 | Jenson Button | 1683 | 4153 |
SAUBER | Adrian Sutil | 1917 | Esteban Gutiérrez | 2122 | 4039 |
FORCE INDIA | Sergio Pérez | 1777 | Nico Hülkenberg | 1840 | 3975 |
CATERHAM | Kobajasi Kamui | 1365 | Marcus Ericsson | 1536 | 3313 |
TORO ROSSO | Jean-Éric Vergne | 1347 | Danyiil Kvjat | 1111 | 2458 |
RED BULL | Sebastian Vettel | 866 | Daniel Ricciardo | 845 | 1711 |
MARUSSIA | Jules Bianchi | 982 | Max Chilton | 704 | 1686 |
LOTUS | Pastor Maldonado | 796 | Romain Grosjean | 492 | 1288 |
WILLIAMS | Felipe Massa | 1093 | Valtteri Bottas | 1277 | 2370 |
FORCE INDIA | Sergio Pérez | 1152 | Nico Hülkenberg | 1022 | 2175 |
SAUBER | Adrian Sutil | 979 | Esteban Gutiérrez | 1039 | 2018 |
MERCEDES | Nico Rosberg | 1039 | Lewis Hamilton | 860 | 1899 |
FERRARI | Fernando Alonso | 1060 | Kimi Räikkönen | 763 | 1823 |
CATERHAM | Kobajasi Kamui | 676 | Marcus Ericsson | 930 | 1607 |
McLAREN | Kevin Magnussen | 1066 | Jenson Button | 400 | 1466 |
TORO ROSSO | Jean-Éric Vergne | 730 | Danyiil Kvjat | 736 | 1466 |
MARUSSIA | Jules Bianchi | 828 | Max Chilton | 568 | 1396 |
RED BULL | Sebastian Vettel | 422 | Daniel Ricciardo | 568 | 990 |
LOTUS | Pastor Maldonado | 335 | Romain Grosjean | 351 | 687 |
1. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:33.258 | 3. nap |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:33.278 | 4. |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:33.484 | 3. |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:33.987 | 4. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:34.280 | 4. |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:35.290 | 1. |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:35.426 | 3. |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:35.557 | 4. |
9. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:35.701 | 4. |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:35.743 | 2. |
11. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:35.894 | 3. |
12. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:36.113 | 3. |
13. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:36.467 | 4. |
14. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:36.835 | 4. |
15. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:36.901 | 2. |
16. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:37.087 | 3. |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:37.303 | 4. |
18. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:37.468 | 4. |
19. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:38.083 | 3. |
20. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:38.391 | 4. |
21. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:39.302 | 4. |
22. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:40.599 | 1. |