Nico Rosberg (sárga sisakban) és Nakadzsima Kazuki
Fotó: Action Images (archív)
Nico Rosberg (sárga sisakban) és Nakadzsima Kazuki

Tovább tart a Williams-istálló történetének leghosszabb hullámvölgye: a grove-i csapat sorozatban négy szezonon át 72 versenyt teljesített anélkül, hogy egyet is megnyert volna. A 2006-os mélyponthoz – amely 11 vb-pontot jelentett – képest még így is sikeres volt ezúttal a gárda, hiszen Nico Rosberg elért egy-egy második és harmadik helyet, igaz, ennek ellenére ugyanúgy nyolcadik lett a team a konstruktőri vb-ben, mint két évvel ezelőtt.

A Toyotával együttműködő Williams az évadot felvezető teszteléseken biztató teljesítményt nyújtott, Rosberg és Nakadzsima Kazuki is gyors volt a gyakorlásokon. Az ausztráliai nyitányon elért harmadik és hatodik helyezéshez ennek ellenére jókora szerencse kellett, és a csapatnál is tudták, hogy nem lesz ez mindig így.

Az autógyárak vagy nagyvállalatok által működtetett alakulatok folyamatosan növekvő erejével szemben utolsó klasszikus istállóként próbálkozik a Williams, amelynek erőfeszítéseit sokan szentimentális együttérzéssel figyelik, mások viszont szánakozással lesik, ahogy az egykor rettegett csapat lassan a megsemmisülés felé sodródik.

Ha a szép múltra és a kétségkívül máig meglévő szaktudásra hivatkozva meggyőzött szponzoroktól összejövő pénzből még remek alapkonstrukció is készül egy-egy év elején, a fejlesztések terén a Williams már képtelen tartani a lépést a nagyokkal.

Ezt tapasztalhattuk 2008-ban is: Rosberg az esztendő elején az időmérőkön még jól ment, de később visszaesett, és csak a nyári szünet után, a Williams utolsó idei fejlesztéseit kihasználva idézte a korábbi formáját, ám ez az időszak sem tartott tovább négy versenynél.

Szingapúrban szerencse is kellett a második helyéhez, de ettől függetlenül furcsa kettősség van a német pilóta és a csapat viszonyában: az egyik vélemény szerint Rosberg kinőtte a Williamst, és tovább kell állnia, ha eredményeket akar, míg a másik szerint a grove-iak csak akkor tudnak visszakapaszkodni, ha megtartják az 1982-es világbajnok Keke Rosberg fiát. Az istálló jól halad a 2009-es autójával, az elsők között teszteli az új légterelőit, ám továbbra is kérdéses, mi lesz az évközi fejlesztésekkel?

A Rosberghez hasonlóan jövőre is megtartott Nakadzsima a Toyotának köszönheti az állását, egyértelműen elmarad Rosbergtől, de legalább megbízható, csak két futamot adott fel – igaz, mindkettőt ütközés miatt.

Első teljes idényében kilenc pontot szerzett, kettővel többet, mint apja, Szatoru a Lotusnál 1987-ben.

Érdekes párhuzam, hogy mindketten nagy múltú csapatnál kezdték F1-es karrierjüket, és bár a Williams anyagi nehézségek elé néz a következő években, remélhetőleg nem jár úgy, mint az 1995-ös idény előtt csődbe jutó Lotus.

A KÉT PILÓTA

Nico Rosberg Nakadzsima Kazuki
német, 23 éves japán, 23 éves
17 pont, 13. a vb-n 9 pont, 15. a vb-n


A 2008-AS VERSENYEK

Verseny Rosberg Nakadzsima
Ausztrál GP 3. (7.) 6. (13.)
Malajziai GP 14. (16.) 17. (22.)
Bahreini GP 8. (8.) 14. (16.)
Spanyol GP motorhiba (15.) 7. (12.)
Török GP 8. (11.) ütközés (16.)
Monacói GP kicsúszás (6.) 7. (13.)
Kanadai GP 10. (5.) ütközés (12.)
Francia GP 16. (19.) 15. (15.)
Brit GP 9. (20.) 8. (15.)
Német GP 10. (13.) 14. (16.)
Magyar GP 14. (14.) 13. (16.)
Európai GP 8. (9.) 15. (11.)
Belga GP 12. (15.) 14. (19.)
Olasz GP 14. (5.) 12. (18.)
Szingapúri GP 2. (8.) 8. (10.)
Japán GP 11. (15.) 15. (14.)
Kínai GP 15. (14.) 12. (17.)
Brazil GP 12. (18.) 17. (16.)
  • Zárójelbe a rajthelyeket írtuk, a legjobb eredményeket és rajthelyeket vastag betűvel jelöltük.


Megtett körök pozíciónként

Helyezés Rosberg Nakadzsima
1068 kör 1024 kör
1. 11
2. 25 4
3. 26 10
4. 61
5. 21 4
6. 7 1
7. 39 43
8. 102 48
9. 71 90
10. 97 56
11. 65 33
12. 65 46
13. 74 97
14. 51 122
15. 83 159
16. 91 76
17. 109 92
18. 27 108
19. 39 35
20. 4