Jenson Button nyerte meg az esőkrimit

Vágólapra másolva!
2006.08.06. 15:57
Címkék
Egy parádés, fordulatokban és egyéni tragédiákban gazdag verseny végén Jenson Button haladt át elsőként a célvonalon a Formula–1-es Magyar Nagydíjon, és ezzel az angol pályafutása első futamgyőzelmét szerezte. Button 2000 óta van a száguldó cirkuszban, ez volt a 113. futama. A világbajnokság összetett pontversenyében nem változott a helyzet, mivel az éllovas Fernando Alonso és a hétszeres világbajnok Michael Schumacher is kiesett. A pole pozícióból induló Kimi Räikkönen Vitantonio Liuzzival ütközött össze, így ő is feladta a küzdelmet. A második helyen Pedro de la Rosa (McLaren) zárt, megelőzve Nick Heidfeldet (BMW)
Jenson Button eddig legjobb eredménye a harmadik hely volt ? már nagyon megérdemelte a futamgyőzelmet
Jenson Button eddig legjobb eredménye a harmadik hely volt ? már nagyon megérdemelte a futamgyőzelmet
Reuters
Jenson Button eddig legjobb eredménye a harmadik hely volt ? már nagyon megérdemelte a futamgyőzelmet
Jenson Button eddig legjobb eredménye a harmadik hely volt ? már nagyon megérdemelte a futamgyőzelmet
Jenson Button eddig legjobb eredménye a harmadik hely volt ? már nagyon megérdemelte a futamgyőzelmet
Reuters
Jenson Button eddig legjobb eredménye a harmadik hely volt ? már nagyon megérdemelte a futamgyőzelmet

Szavazás

Ki lesz a Formula–1 világbajnoka 2006-ban?

Már a felvezető kör előtti percek is érdekességet tartottak, miután a szombati időmérő edzésen 13. Christian Klien a boxban maradt, onnan kellett rajtolnia, így megüresedett a Michael Schumacher (11.) és a Fernando Alonso (15.) közötti startpozíció. Ez előnyt jelenthetett a spanyol világbajnoknak, az viszont már kevésbé, hogy a délelőtti eső miatt erősen nedves volt az aszfaltcsík, igaz így a szabályok értelmében a csapatok szabadon megválaszthatták abroncsaikat.

A rajtot Kimi Räikkönen kapta el a legjobban, maradt az élen, míg Felipe Massát Rubens Barrichello és Pedro de la Rosa is megelőzte. Michael Schumacher a 4., míg Alonso a 6. helyre zárkózott fel, a spanyol az 1. kör végén kemény csatában előzte meg Massát. Sőt, a Renault klasszisa hamarosan csapattársát, Giancarlo Fisichellát is lehagyta, így feljött közvetlenül a hétszeres világbajnok mögé.

KIZÁRTÁK KUBICÁT

A Magyar Nagydíjon hetedik helyet szerzett pilótát diszkvalikálták, mert a versenybizottság megállapította, hogy autója két kilóval könnyebb volt a megenfedettnél. A döntést a BMW elfogadta, a FIA pedig utólag módosította a tabellákat.
A 4. körben Alonso látványosan körbeautózta M. Schumachert, autója láthatóan jobban tapadt. Az 5. körben de la Rosa simán megelőzte Barrichellót, így az első és a második helyen a McLaren-Mercedes versenyzői száguldottak. A Honda brazil pilótája hamarosan bement a boxba, hogy átmeneti abroncsokra váltsa esőgumijait.

A 7. körben Jenson Button is simán megelőzte M. Schumachert, akit így már két hely választott el Alonsotól.

A 10. körben újabb fordulat következett: az eső felerősödött, így egyre többet csúszkáltak a versenyzők az átmeneti gumik miatt. De la Rosa a 17. körben ment ki a boxba tankolni, majd éppen M. Schumacher és Fisichella mögé tért vissza. A Renault olasz versenyzője hamarosan erőszakosan megelőzte a német klasszist, s a manőver közben kétszer össze is ért az autójuk, s letört a Ferrari első vezetőszárnya. Michael Schumacher be is ment a boxba, hiszen le kellett cserélni a légterelőt. Räikkönen a 18. körben ment ki üzemanyagért, így Alonso került az élre.

Kimi Räikkönennek balszerencséje is volt, de hozzá kell tenni: talán egy icipicit óvatlanul is közelítette meg Liuzzit
Kimi Räikkönennek balszerencséje is volt, de hozzá kell tenni: talán egy icipicit óvatlanul is közelítette meg Liuzzit
Reuters
Kimi Räikkönennek balszerencséje is volt, de hozzá kell tenni: talán egy icipicit óvatlanul is közelítette meg Liuzzit

A 25. kör érdekes jelenetsort hozott: Alonso ugyanis lekörözte M. Schumachert, mivel a hétszeres világbajnokot már több balszerencsés esemény sújtotta a futamon. Igaz, a Michelin-abroncsok sokkal jobban is tapadtak a Bridgestone-nál. A 27. körben Vitantonio Liuzzi váratlanul lelassult, így az őt lekörözni akaró, 100. F-1-es futamán szereplő Räikkönen nekiment, a levegőbe emelkedő McLaren alaposan összetört, ezért kiesett a finn klasszis. Beküldték a biztonsági autót, így az élen haladó Alonso előnye eltűnt, viszont így kimehetett tankolni, pozícióját nem veszítette el.

A safety-car a 30. körben hagyta el a pályát, s Massa azonnal meg is lökte Ralf Schumachert a 8. helyért. Hamarosan Michael Schumacher megpördült az egyik kanyarnál, de visszatért a menetirányba. A 37. körben az újonc Robert: Kubica megelőzte Massát, és feljött a nyolcadik helyre, élete első versenyén. Michael Schumacher a hetedik helyen elkezdett olyan tempót menni, mint Alonso és Button.

A Honda brit pilótája körről-körre csökkentette hátrányát, s a 35. körben megérkezett az éllovas mögé. A száradó pályán a Bridgestone-abroncsok tapadtak jobban, így elérhető közelségbe került Button első futamgyőzelme. A szigetországi pilóta a 36. körben tankolt, de gumijait nem cserélték le, s ugyanez volt a helyzet az 5. helyen haladó M. Schumacher esetében is.

Fernando Alonso (balra) ezúttal valószínűleg a pokolba kívánta az őt faragó riportereket, hiszen nem a sikerről, hanem a kudarcról kérdezték
Fernando Alonso (balra) ezúttal valószínűleg a pokolba kívánta az őt faragó riportereket, hiszen nem a sikerről, hanem a kudarcról kérdezték
Reuters
Fernando Alonso (balra) ezúttal valószínűleg a pokolba kívánta az őt faragó riportereket, hiszen nem a sikerről, hanem a kudarcról kérdezték

Az 51. körben jött a futam legnagyobb drámája: Alonso a boxban járt, de a jobb hátsó kerekénél rosszul rögzítettek. Hamarosan a kerékanya leesett, így a világbajnoki címvédőnek fel kellett adnia a futamot!

Az 54. körben Button száraz abroncsokat kapott, s simán visszatért az élre. Michael Schumacher továbbra is átmeneti gumikkal száguldott, ez kockázatos taktika volt, de az esetleges kerékcsere miatt több helyet veszíthetett volna. Így „csak” egy pozíció veszett el, mivel de la Rosa körönként mp-cekkel faragta hátrányát.

A McLaren-Mercedes spanyol versenyzője a 63. körben ért M. Schumacher mögé, de többszöri próbálkozás ellenére sem tudta megelőzni, egészen a 66. körig. Ekkor megtörtént a helycsere, s közben Heidfeld és Barrichello is megérkezett a hétszeres világbajnokhoz. A BMW-Sauber német versenyzője a 67. körben simán megszerezte a 3. helyet, míg M. Schumacher autója nem bírta a versengést, s emiatt fel kellett adnia a futamot! Újabb dráma, egészen hihetetlen izgalmakat hozott a Magyar Nagydíj a 20 éves Hungaroringen!

A végén már nem változott a legjobbak sorrendje: Jenson Button élete legnagyobb sikerét ünnepelhette, végre megszerezte első győzelmét a Formula 1-ben. Pedro de la Rosa lett a második, ő is legjobbját nyújtotta, először lett dobogós, s a harmadik Nick Heidfeld is fantasztikus sikert ért el.

21. MAGYAR NAGYDÍJ, A VB 13. FUTAMA (70 KÖR, 306,663 KM)

A VÉGEREDMÉNY:
1.J. ButtonbritHonda1:52:20,941
2.P. de la RosaspanyolMcLaren+ 30,837
3.N. HeidfeldnémetBMW+ 43,822
4.R. BarrichellobrazilHonda+ 45,205
5.D. CoulthardbritRed Bull+ 1 kör
6.R. SchumachernémetToyota+ 1 kör
7.R. KubicalengyelBMW+ 1 kör
8.F. MassabrazilFerrari+ 1 kör
9.M. SchumachernémetFerrari+ 3 kör
10.T. MonteiroportugálMidland F1+ 3 kör
11.C. AlbershollandMidland F1+ 3 kör
12.S. SpeedamerikaiScuderia Toro Rosso+ 4 kör
13.J. TrulliolaszToyota+ 5 kör
14.T. SzatojapánSuper Aguri+ 5 kör

LEGGYORSABB KÖR:
66. körF. MassabrazilFerrari1:23,516 perc

KIESETT A VERSENYBŐL:

F. AlonsospanyolRenault+ 19 kör
K. RäikkönenfinnMcLaren+ 44 kör
V. LiuzziolaszScuderia Toro Rosso+ 45 kör
N. RosbergnémetWilliams+ 51 kör
G. FisichellaolaszRenault+ 52 kör
C. KlienosztrákRed Bull+ 63 kör
M. WebberausztrálWilliams+ 68 kör
Sz. JamamotojapánSuper Aguri+ 70 kör
M. SchumachernémetFerrari+ 3 kör

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA, PILÓTÁK:
1.F. Alonsospanyol, Renault100 pont
2.M. Schumachernémet, Ferrari89
3.F. Massabrazil, Ferrari51
4.G. Fisichellaolasz, Renault49
5.K. Räikkönenfinn, McLaren-Mercedes49
6.J. Buttonbrit, Honda31
7.J. P. Montoyakolumbiai, McLaren-Mercedes26
8.R. Barrichellobrazil, Honda21
9.N. Heidfeldnémet, BMW-Sauber19
10.R. Schumachernémet, Toyota16
11.D. Coulthardbrit, Red Bull Racing14
12.P. De la Rosaspanyol, McLaren-Mercedes10
13.J. Trulliolasz, Toyota10
14.J. Villeneuvekanadai, BMW-Sauber7
15.M. Webberausztrál, Williams6
16.N. Rosbergnémet, Williams4
17.R. Kubicalengyel, BMW-Sauber2
18.C. Klienosztrák, Red Bull Racing2
19.V. Liuzziolasz, Toro Rosso1
A VILÁGBAJNOKI PONTVERSENY ÁLLÁSA, KONSTRUKTŐRÖK:
1.Renault149 pont
2.Ferrari140
3.McLaren-Mercedes85
4.Honda52
5.BMW-Sauber28
6.Toyota26
7.Red Bull Racing16
8.Williams10
9.Toro Rosso1
---- Jenson Button és Pedro de la Rosa kitörő örömmel nyilatkozott a 20 éves Hungaroringen rendezett XXI. Magyar Nagydíj után, hiszen mindketten Formula-1-es pályafutásuk legjobb eredményét érték el. A Honda brit versenyzője győzött a McLaren-Mercedes spanyol pilótája előtt.

„Csodálatos érzés, hogy ilyen hosszú várakozás után végre győztem. A csapatom is borzasztóan boldog” – mondta Button. – Végre nem kell több nyilatkozatot adnom nyeretlenként. Már nem mondhatják, hogy száztizenhárom futam után sincs győzelmem. Sokkal jobban hangzik, hogy száztizenhárom futamon már arattam egy győzelmet. Egy a baj, minden olyan természetesnek tűnik, pedig csodálatos ez a nap! Az időjárás elképesztően megnehezítette a dolgunkat, de végül mégis jól alakultak a dolgok. A tizennegyedik helyről rajtoltam, s mégis nyertem.”

Button mindenkinek köszönetet mondott, kiemelte, hogy csapata győzelemre képes autót biztosított számára.

„Nagyon keményen dolgozott mindenki az évek során azért, hogy elérkezzen ez a pillanat. Végre megérkeztünk az első helyre. Ha furcsának találják a hangomat, akkor az nem véletlen, mert sokat kiabáltam az elmúlt percekben. Kiválóan sikerült abroncsválasztásunk, s az utolsó boxkiállás is parádés volt. Ma a mi autónk volt a legjobb, s a csapattaktikánk is győztesnek bizonyult. Elképesztő volt az utolsó tíz kör, már nem üldözött senki. Voltak olyan pillanatok, amikor azt szerettem volna, soha se érjen véget a verseny. Imádtam azokat a perceket! – jelentette ki Jenson Button.

A brit sztár mögött Pedro de la Rosa végzett, aki kishíján a rajt előtt befejezte a versenyt, amikor megpördült a felvezető kör alatt.

„Be akartam melegíteni az abroncsokat, amikor megcsúsztam. De gyorsan elfelejtettem az esetet, lehiggadtam, s már kezdődött is a futam. Jól rajtoltam, s szinte nem is volt gondom, amíg jól működtek az átmeneti gumik. Kicsit gondba kerültem, amikor újra elkezdett esni az eső, többször is a kicsúszás közelébe kerültem. De szerencsére a végén mégis dobogóra állhattam. A futam egyébként egy teszteléshez hasonlított, hiszen többféle abroncsot is ki kellett próbálnunk” – értékelt de la Rosa.

A spanyol versenyző a szezon közben váltotta a kolumbiai Juan Pablo Montoyát, s a Magyar Nagydíj után derült ki, a McLaren-Mercedes a Török és az Olasz Nagydíjon is számít munkájára. Vagyis Pedro de la Rosa még legalább két futamon szerepelhet a McLarennél, de azt továbbra sem tudhatja, mi lesz a következő évben.

Az már hónapokkal ezelőtt eldőlt, hogy a tavalyi világbajnok Fernando Alonso éppen a McLarenhez igazol, de a Magyar Nagydíjon ez nem foglalkoztathatta, hiszen annyi baj történt vele a három nap során.

Egy pénteki súlyos sportszerűtlenség miatt a rajtrács közepéről kellett kezdenie, majd hiába ment elképesztően a futamon, előbb a biztonsági autó miatt eltűnt az előnye, majd az egyik szerelő hibája miatt fel kellett adnia a viadalt, miután jobb hátsó kereke balesetveszélyesen meglazult.

„Szörnyű, de ez bárkivel előfordulhat. Éreztem, valami nincs rendben hátul, de nem tudtam már visszatérni a boxba. Pedig végre ismét nagyon gyorsak voltunk” – nyilatkozta az összetettben továbbra is 11 pontos előnnyel vezető klasszis. ---- A BMW-Sauber a vártnál sokkal jobb eredményekkel zárta a XXI. Magyar Nagydíjat: a német Nick Heidfeld a dobogó 3. fokára állhatott, míg az újonc lengyel Robert Kubica a 7. helyen ért célba (vasárnap kéő este aztán kiderült, hogy a lengyel pilóta autója a futam végén a megengedettnél könnyebb volt, így utólag kizárták).

„Fantasztikus ez a nap, nem csak nekem, a csapatnak is. Főleg azután, hogy a legutóbbi két versenyen nem sikerült jó eredményt elérnünk” – mondta Heidfeld, aki ötödször lett dobogós Formula-1-es versenyen. – Annak is örülünk, hogy Robert szintén pontokat szerzett. Ez a siker újabb hatalmas motivációt ad nekünk. A versenyen elsősorban arra kellett figyelnem, hogy ne hevüljenek túl az abroncsaim, , de azt gondolom, hogy a többi versenyzőnek is ez volt a legfőbb feladata. A végén majdnem bajba kerültem, amikor megelőztem Michael Schumachert, mert nekiment az autóm hátának, amivel tönkretette a Ferrari felfüggesztését.”

Robert Kubica személyében a harmadik kelet-európai Formula 1-es pilótát köszöthette a Hungaroring közönsége, s a lengyel pilóta a 7. hellyel a térség legjobb eredményét érte el. A cseh Tomas Enge ugyanis egyszer sem szerzett pontot, míg Baumgartner Zsolt két évvel ezelőtt 8. volt, s 1 pontot gyűjtött Indianapolisban.

„Jól sikerült a rajtom, de utána sokat szenvedtem a körülmények miatt. A második körben hibáztam, a sikánban megpördültem. Később újabb hibát vétettem, s a gumifalnak csúsztam. Emiatt módosítanunk kellett a boxstratégián, így átmeneti abroncsokkal fejeztem be a versenyt. A végére alaposan elhasználódtak a gumik, ezért lassultam le. Az eredmény jónak minősíthető, de az én teljesítményem már nem volt olyan sikeres, hiszen túl sok hibát vétettem” ---- A Ferrari a vártnál sokkal rosszabb eredményekkel zárta a 21. Magyar Nagydíjat: a hétszeres világbajnok Michael Schumacher nem ért célba (igaz, Kubica kizárása után három kör hátránnyal még így is pontszerző helyen zárt), míg Felipe Massa hetedik lett.

„Csalódottan távozunk Budapestről. Nagyszerű esélyünk volt, de a lehetőség végül kicsúszott a kezünkből. Szokatlan és nagyon nehéz hétvégéje volt a világbajnokság két esélyesének. Csak Felipe ért célba, egy pontjával minimális csökkentettük a hátrányunkat” – mondta Jean Todt csapatfőnök.
Massa szintén kiemelte az időjárás miatt kissé kaotikus Magyar Nagydíj nehézségeit, de annak azért örül, hogy szerzett egy pontot.

„Az esőben esélyünk sem volt, abroncsaink semmit sem értek. Akkor kezdtünk felzárkózni, amikor száradni kezdett a pálya. Nagyon jó a csomagunk, így a végsőkig harcolunk majd a világbajnoki címért. Legközelebb Isztambulban próbálunk jó eredményt elérni” – jelentette ki a brazil pilóta.

Massa csapattársa, Michael Schumacher a verseny első felében alaposan lemaradt, majd a száradó pályán felzárkózott a 2. helyre, de a csapattal egyetértésben nem cserélte le átmeneti abroncsait, így a végén lelassult, majd összeütközött az őt megelőző Nick Heidfelddel. A Ferrari felfüggesztése kijavíthatatlanul megsérült, így Michael Schumacher nem tudta kihasználni Fernando Alonso korai búcsúját.

„Természetesen csalódott vagyok, mert nagy esélyt szalasztottunk el. Az egész hétvége, s különösen a verseny, egy hullámvasúthoz hasonlított. A végén semmit sem változott a helyzet a világbajnoki párharcban, igaz egy versennyel kevesebb az esélyünk” – értékelt a hétszeres világbajnok.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik