Verstappen-uralom és a WTCR-korszak vége – 2022 az autósportban

Börzöli BernadettBörzöli Bernadett
Vágólapra másolva!
2022.12.31. 09:55
null
Max Verstappen viszonylag könnyen megvédte világbajnoki címét az F1-ben (Fotó: AFP)
Bár a koronavírus-járvány 2022-ben már kevésbé szólt bele a nemzetközi autósport alakulásába, idén is akadtak nehezítő tényezők – elég csak az orosz–ukrán háborúra gondolni. A Formula–1-ben azonban végre megkezdődhetett az új korszak, ami a nagy izgalmak mellett kissé a 2010-es évek elejét hozta vissza, ugyanis a végeredményt tekintve egy Red Bull-versenyző dominanciájáról szólt az idény. A királykategóriát évekig uraló Mercedesnek 2022 csak a Formula–E-ben hozott világbajnoki címet, míg az év végén el kellett búcsúznunk Michelisz Norberték sorozatától, a túraautó-világkupától. Íme, a 2022-es idény legfontosabb történései a Nemzeti Sport által kiemelt nemzetközi szériákban!

 

ÚJ KORSZAK, RÉGI RED BULL-DOMINANCIA ÚJRATÖLTVE?

2022-ben új korszak vette kezdetét az autóversenyzés királykategóriájában. A jó ideje tervezett – ám a koronavírus-járvány miatt egy évvel eltolt – szabályváltozások révén azt remélték, hogy nagyobb csatákat, ezzel izgalmasabb versenyeket láthatnak a nézők. Bár a szezon legfontosabb kérdése végül már futamokkal az idényzáró előtt eltolt, izgalmakból valóban nem volt hiány a Formula–1 2022-es szezonjában.

Max Verstappen vághatott neki címvédőként az új érának, a Red Bull számára az idénykezdet azonban felért egy kisebb katasztrófával. Verstappen és csapattársa, Sergio Pérez is nullázott az első futamon Bahreinben, a technika ördöge pedig a harmadik viadalon ismét lecsapott a címvédőre. Ezzel szemben Charles Leclerc jó szereplése azzal a reménnyel kecsegtette a Ferrari-szurkolókat, hogy sok év után végre eljött a maranellói alakulat éve.

Csakhogy a folytatás nem éppen a Ferrarinak kedvezett, miközben a Red Bull és különösen Verstappen olyan formába lendült, amely ellen Leclerc-éknek akkor is nehéz dolguk lett volna, ha nem követnek el sorozatos hibákat. A Ferrarinak végül az idény utolsó harmadában már inkább az új korszakra visszaeső, ám George Russell révén egy győzelmet mégis bezsebelő Mercedesre kellett figyelnie – főleg, miután Szuzukában az egyéni, majd Austinban a konstruktőri vb-csata is eldőlt a Red Bull javára.

AZ F1 2021-ES IDÉNYÉNEK VÉGEREDMÉNYE
1.Max Verstappen
454 pont
2.Charles Leclerc
308 pont
3.Sergio Pérez
305 pont
4.George Russell
275 pont
5.Carlos Saiinz Jr. 246 pont

Ennek ellenére Verstappen az utolsó futamokon sem különösebben vett vissza, Mexikóban például történelmi sikert aratott, ám a szezonhajrá többek között a Haashoz egy év kihagyás után visszatérő Kevin Magnussen Sao Pauló-i pole pozíciója miatt is emlékezetes marad. Azonban ha egy jelzővel kellene leírni a 2022-es F1-es szezont, könnyen használhatnánk a címben is szereplő Verstappen-uralmat, hiszen a királykategória új korszakának kezdete egyértelműen az immár kétszeres világbajnok hollandról szólt.

MINDEN JÓ, HA A VÉGE A JÓ? – BÚCSÚ A WTCR-TŐL

Úgy indult el ötödik idény május elején, hogy nem különösebben számítottunk arra, hogy a sorozat utolsó szezonja veszi kezdetét. Persze az már korábban is látszott, hogy jelentős változásokra lenne szükség a közeljövőben, ráadásul olyan új problémák is előtérbe kerültek, mint például a hivatalos gumiszállító, a Goodyear nem éppen tökéletes abroncsai, amelyek olykor a versenyzőket is veszélybe sodorták. A gumigondok egyes csapatokat kiemelten érintettek, ám bizonyos helyzetekben központi fellépésre volt szükség – ennek eredményeképpen például törölni kellett a versenyeket a Nordschleifén rögtön az idény második hétvégéjén.

A további problémák ezután követték egymást, ugyanis a szűnni nem akaró gumigondok miatt a Lynk & Cónál úgy döntöttek, hogy egy autót sem indítanak az idény hátralévő részében. Ráadásul nem sokkal azután, hogy bejelentették, Formula–1-es pályákon zárul a 2022-es szezon, arra is fény derült, hogy a bahreini és a szaúd-arábiai versenyek valójában a WTCR utolsó futamai lesznek.

Michelisz Norbert futamgyőzelemig, Mikel Azcona a bajnoki címig jutott a WTCR utolsó szezonjában (Fotó: DPPI)
Michelisz Norbert futamgyőzelemig, Mikel Azcona a bajnoki címig jutott a WTCR utolsó szezonjában (Fotó: DPPI)

 

Szerencsére a negatívok mellett örömteli pillanatokban is részünk lehetett idén. Michelisz Norbert és Tassi Attila mellé csatlakozott a mezőnyben Nagy Dániel is, így már három honfitársunknak szoríthattunk a teljes szezon során. Nagy csapata, a Zengő Mortorsport ráadásul Rob Huff révén több győzelmet is aratott, aminek köszönhetően a brit versenyző bizonyult a legeredményesebbnek a WTCR Trophy-kategóriában.

Idén ismét láthattuk a dobogó legfelső fokán ünnepelni Micheliszt, aki magabiztos győzelemmel zárta a bahreini versenyhétvégét. A magyar pilóta több mint egy év után diadalmaskodott ismét, ráadásul a hajrá további versenyein is jól teljesített, s végül a tabella negyedik helyén zárta az utolsó idényt. A bajnoki cím Michelisz csapattársáé, Mikel Azconáé lett, aki mögött Néstor Girolami és Nathanaël Berthon végzett az összetettben.

A WTCR 2022-ES IDÉNYÉNEK VÉGEREDMÉNYE

A vk végeredménye: 1. Mikel Azcona (spanyol, Hyundai) 337 pont, 2. Néstor Girolami (argentin, Honda) 254 pont, 3. Nathanaël Berthon (francia, Audi) 240 pont, 4. Michelisz Norbert (magyar, Hyundai) 222 pont, 5. Gilles Magnus (belga, Audi) 210 pont …13. Tassi Attila (magyar, Honda) 83 pont … 16. Nagy Dániel (magyar, Zengő Motorsport) 62 pont … 19. Boldizs Bence (magyar, Zengő Motorsport) 12 pont

 

CÍMVÉDÉSSEL SZÁLLT KI A MERCEDES A FORMULA–E-BŐL

Már a 2021-es szezon során szárnyra kaptak a hírek arról, hogy az Audi és a BMW után a Mercedes is kiszáll a sorozatból, s bár Nyck de Vries végső sikere révén az egyéni bajnoki cím is meglett, nem sokkal a dupla elsőség után biztossá vált a német gyártó távozása. A Mercedes tehát címvédőként vágott neki az utolsó idényének, amelyet szép sikerekkel kezdett meg.

A dupla fordulót hozó idénynyitóról ugyanis De Vriesék két pole pozícióval és egy győzelemmel távoztak, a folytatás azonban kissé kevesebb sikert hozott a számukra. Ennek ellenére Stoffel Vandoorne szorgosan gyűjtötte a pontokat, s az idény utolsó versenyein úgy tűnt, hogy nem lesz könnyű dolguk a riválisoknak megakadályozni a Mercedes címvédését.

2021 után idén Mercedes-versenyzőé lett a világbajnoki diadal a Formula–E-ben (Fotó: AFP)
2021 után idén Mercedes-versenyzőé lett a világbajnoki diadal a Formula–E-ben (Fotó: AFP)

 

Vandoorne 33 ponttal előzte meg Mitch Evans a világbajnoki pontversenyben, a harmadik pozícióban Edoardo Mortara zárta a szezont. Bár gyártóként a Mercedes kiszállt a Formula–E-ből, nagy nevekből 2023-ban sem lesz hiány, ugyanis a német alakulat csapatát a McLaren veszi át a következő szezontól.

A FORMULA–E 2022-ES IDÉNYÉNEK VÉGEREDMÉNYE
A világbajnokság végeredménye: 1. Stoffel Vandoorne (belga, Mercedes) 213 pont, 2. Mitch Evans (új-zélandi, Jaguar) 180 pont, 3. Edoardo Mortara (svájci, Venturi) 169 pont, 4. Jean-Éric Vergne (francia, DS Techeetah) 144 pont, 5. Jake Dennis (brit, Andretti) 129 pont, 6. Lucas di Grassi (brazil, Venturi) 126 pont

 

IDÉN SEM A BAJNOK LÉPHET FEL AZ F1-BE

Sajnos 2022-ben is előfordult az, ami egy évvel korábban, vagyis annak, aki nagy fölénnyel nyerte meg a F1 előszobájának számító Formula–2-es bajnokságot, nem sikerült továbblépnie a királykategóriába. 2021-ben Oscar Piastri diadalmaskodott a betétsorozatban, az ausztrál versenyző azonban csak 2023-ban debütálhat az F1-ben. Idén Felipe Drugovich bajnoki sikerével zárult az F2-es idény, a brazil pilótának azonban egyelőre csak az Aston Martin tartalék versenyzői szerepe jutott a folytatásban.

Bár nagy fölénnyel nyerte az F2-es idényt, Felipe Drugovichnak várnia kell az F1-es debütálásra (Fotó: AFP)
Bár nagy fölénnyel nyerte az F2-es idényt, Felipe Drugovichnak várnia kell az F1-es debütálásra (Fotó: AFP)

 

Így is akad olyan versenyző, akinek sikerült a feljebblépés. Logan Sargeant a negyedik helyen zárt idén az F2-ben, 2023-ban azonban már a királykategóriában mérettetheti meg magát. Az amerikai versenyző a Williams színeiben kezdheti meg Formula–1-es pályafutását.

A Formula–3-ban egy ideig úgy tűnt, hogy francia csatát hoz a 2022-es szezon, Isack Hadjar számára azonban nem alakult jól az idény második fele. A bajnoki cím Victor Martins-é lett, aki nagy eséllyel ott lesz a F2 jövő évi mezőnyében. Magyar tagja idén is volt az F3 mezőnyének, ám Tóth László a 2022-es szezon előtt csapatot váltott, s a Charouz Racing színeiben teljesíthette második idényét az F1 betétsorozatában. Összesen háromszor fért be a top 20-ba, a 2021-es zandvoorti sprintfutamon elért 16. helyét nem sikerült megismételnie.

A 2022-ES IDÉNY BAJNOKAI A KIEMELT NEMZETKÖZI AUTÓSPORT-SZÉRIÁKBAN:

FORMULA–1:Max Verstappen
FORMULA–2:Felipe Drugovich
FORMULA–3:Victor Martins
WTCR:Mikel Azcona
PURE ETCR:Adrien Tambay
FORMULA–E:Stoffel Vandoorne
DTM:Sheldon van der Linde
INDYCAR:Will Power
NASCAR:Joey Logano
SUPER FORMULA:Nodzsiri Tomoki
RALI-VB:Kalle Rovanperä
RALIKROSSZ-VB:Johan Kristoffersson
WEC:Brendon Hartley, Sébastien Buemi, Hirakava Rjo
EXTREME E:
Sébastien Loeb, Cristina Gutiérrez
KAMION-EB:
Kiss Norbert

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik