Tereprali: még a győztes al-Attijah is megizzadt

TÓTH ANITA (Abu-Dzabi)TÓTH ANITA (Abu-Dzabi)
Vágólapra másolva!
2015.03.31. 17:21
null
Szalay Balázs alig kapott levegőt az autóban – ezt a mezőny összes tagja elmondhatta magáról (Fotók: Marian Chytka)
Az Abu-Dhabi Desert Challenge harmadik szakaszán a hőség jelentette a legnagyobb problémát a terepralis mezőny számára – ahogy az egy sivatagi versenytől elvárható…

Pokoli hőség volt. A kinti 45 Celsius-fok a felhevült versenyautóban több, mint ötven, így még levegőt venni is nehéz volt, hát még versenyezni, hát még a hatalmas dűnék között... És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy ezen a napon többször is előkerültek a lapátok és a homokfutók, hiszen a melegben felpuhult a homok, a puha homokban pedig a legkönnyebb elakadni...

Ment az össznépi ásószakkör a dűnék között az Abu-Dhabi Desert Challenge keddi versenynapján, ki hamarabb, ki később iktatott be kényszerpihenőt, csak nagyon kevesen úszták meg lapátolás nélkül.

Köztük volt az újabb szakaszgyőzelmet bezsebelő Nasszer al-Attijah, de még ő is törölgette egy kicsit a homlokát a célba érkezés után.

„Jó kis nap volt! Az autó jó, Nasszer jó, Matthieu jó – mi bajunk lehetne?! Persze, ezek a dűnék még akkor is képesek meglepni az embert, ha van tapasztalata, úgyhogy végig koncentráltunk" – mondta a kétszeres Dakar-győztes al-Attijah, aki tényleg profin dolgozik együtt a navigátorával, úgyhogy már tetemes előnnyel vezetnek a versenyben. Egymás minden gondolatát ismerik – ez a titkuk.

Ami az őt üldöző Vlagyimir Vasziljevet illeti, nos, ő egyszerűen csak próbál rizikómentesen autózni – többnyire egyedül száguld a sivatagban, s többnyire beér a második helyen. Sokan cserélnének vele, de persze ő az első helyre vágyik...

S hogy mi történt a Szalay Balázs, Fabian Lurquin kettőssel?

Este tízkor egy vontatókötél végén elérték a tábort, ahol a szervizcsapat már várta őket. A fiúk egész éjjel dolgoztak, hogy menetkész állapotba hozzák az Opel Mokkát, reggelre sikerült is.

„A rajt előtti pillanatok mozgalmasak voltak, mert bár egyetlen pillanatig sem volt kétségem afelől, hogy a fiúk gatyába rázzák a Mokkát, reggel azért volt egy kis rohanás, hogy befejezzék a munkát. A ragasztónak igazság szerint tizenkét órát kellett volna száradnia, de nekünk nem volt annyi, csak kettő, de beleöntöttük az olajat, és hála az égnek a hegesztés és a ragasztás együtt megtette a hatását. Igen ám, de akkor már csak negyed óránk volt az indulásig, és még tankolni is kellett, így azután éppen abban a pillanatban érkeztünk meg a rajthoz, amikor már menni is kellett" – mondta Szalay, aki ezután az egész verseny legnehezebb szakaszával találta szembe magát.

„Már rögtön a rajt után elkezdtünk előzgetni, a huszadik kilométernél pedig nem is kellett párharcba bocsátkoznunk, mert vagy hatan ástak előttünk. Ki tudtuk kerülni őket, nem sokkal később azonban már sem jutottunk ki egy óriási kráterből. S mikor máskor, mint éppen déli tizenkettőkor, amikor a legjobban tűz a nap?!" – tette fel a kérdést Szalay.

A navigátora, Fabian Lurquin is fanyarul mosolygott a felvetés hallatán.

„Igazából nem is kellett ásnunk, csak háromszor-négyszer berakni a kerekek alá a homokfutókat, de ez is nagyon sokat kivett belőlünk. Több mint tíz éve versenyzek, de ez volt a legmelegebb nap az életemben. Nem is éreztük magunkat túl jól, amikor visszaültünk a Mokkába, kicsit rázott a hideg mindkettőnket és én szédültem is egy kicsit" – vallotta be a belga navigátor.

Ez azonban nem akadályozta meg őket abban, hogy megálljanak egy motoros mellett, amikor azt látták, hogy szegény bajban van, a kiszáradás jeleit produkálja. Lelocsolták vízzel az arcát, adtak neki inni, és megnyomták a vészjelző gombot, hogy hívják hozzá a helikoptert.

A sivatag ma sem kegyelmezett az autósoknak
A sivatag ma sem kegyelmezett az autósoknak

„Ezután a szervizponton mi is megálltunk néhány percre, hogy a csapat vessen egy pillantást az autóra, mi pedig egy kicsit kifújtuk magunkat, és már mentünk is tovább. Elfáradtunk, de nagyon élveztük, hogy versenyben vagyunk" – mondta Szalay, aki az összetett helyezésre már nem figyel, a több mint 13 órás büntetés után nem is lenne értelme, csak megpróbálja a lehető legtöbbet kihozni a versenyből hátralévő további két szakaszból.

Visszatérve a motorosokra: ott is kezd helyreállni a világ rendje. A szakaszt a chilei Pablo Quintanilla nyerte meg, de az összetettben már az öt Dakar-győzelmet számláló Marc Coma vezet, aki elképesztően kiegyensúlyozottan motorozik, s hatalmas hasznát veszi rutinjának ezen a versenyen is.

ABU-DHABI DESERT CHALLENGE

3. szakasz (össztáv: 511 km, ebből szelektív szakasz: 279 km). Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Mini All4) 3:35:21.0, 2. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Mini All4) 11:41.1 p h., 3. al-Qassimi, Marques (egyesült arab emírségekbeli, portugál, Toyota Hilux) 12:09.0 p h., ...25. Szalay Balázs, Fabian Lurquin (magyar, belga, Opel Mokka) 1:56:25.0 ó h. Motorosok: 1. Paulo Goncalves (portugál, Honda) 3:38:49.0, 2. Coma (spanyol, KTM) 29.0 mp h., 3. Quintanilla (chilei, KTM) 3:04.0 p h. Az összetettben. Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel 10:50:25.0, 2. Vasziljev, Zsilcov 15:54.0 p h., 3. Van Loon, Rosegaar (holland, Mini All4) 30:40.0 p h., ...32. Szalay, Lurquin 21:32:43.0 ó h. Motorosok: 1. Marc Coma 11:05:05.0, 2. Goncalves 5:04.0 p h., 3.Sunderland (brit, KTM) 6:25.0 p h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik