Szalayék az első szakaszon komoly bajba kerültek (Fotó: Opel Dakar Team)

 

A Dakar-tábor érdekes arcát mutatja. Nem csupán azért, mert a Bisha-völgyben (ahol egyébként a remek vízellátásnak köszönhetően hárommillió pálma és egyéb fa biztosítja a környék gyümölcsellátását) tizenöt fokkal hűvösebb van, mint Dzsiddában, hanem azért is, mert ha azt hittük, a szabályok lazulnak a sivatagban, nagyot tévedtünk. A járvány miatti szigorú előírásokat betartatják, s az egyébként családias hangulatot felváltja a távolságtartás. A központi étkezdét kisebb termekre osztják, így akadályozva meg a nagy társasági életet. Ez azt jelenti, hogy csapaton kívül esély sem volt egymással megosztani az élményeket. Pedig mesélnivaló lett volna bőven.

Az autósoknál például a titánok csatáját hozta a Dakar első napja – a címvédő Carlos Sainz elképesztő tempót diktálva megelőzte csapattársát, Stéphane Peterhanselt.

Akiknek álom marad...

„Kihívás annak, aki elindul rajta, és álom annak, aki távol marad” – így hangzik a Dakar mottója, amelyet a maratoni sivatagi verseny atyja, Thierry Sabine fogalmazott meg több mint négy évtizeddel ezelőtt. A lényeg azonban azóta sem változott: a Dakar kitartó, kissé megszállott, a küzdelmet soha fel nem adó versenyzők „játszótere” – már amennyiben játszótérnek lehet nevezni ezt a nagy homokozót itt, Szaúd-Arábiában.

Sajnálatos hír azonban, hogy az első szakasz rajtjánál kevesebben voltak ott, mint amennyien beneveztek a maratoni kihívásra, s versenyjárművük árván maradt a kikötőben. Volt, akinek az indulás előtti Covid-tesztje lett pozitív. Közéjük tartozik az autóval és motorral is nyerő Nani Roma navigátora, Dani Oliveras, akinek december eleje óta pozitív az eredménye – így helyette végül Alex Winocq ugrott be –, vagy éppen a Dakar-harmadik Konsztantyin Zsilcov, aki tünet nélkül ragadt Moszkvában.

Náluk egy kicsivel rosszabbul járt a motorosok közül a szlovák Ivan Jakes és a bolíviai Giordano Pacheco, az autós Alekszej Tyitov és a kamionos Jordi Balbé – ők negatívval jöttek el otthonról, s a 48 órás karantén után lett pozitív a szaúdi királyi labor által elvégzett tesztjük. Ők mind (a Fazekas Motorsport egyik szerelőjével egyetemben) egy dzsiddai szállodai szobában töltik karanténjukat.

„Trükkös, helyenként nagyon köves szakasz volt, kaptunk egy defektet, a végén pedig négy percet veszítettünk amiatt, hogy eltévedtünk – mondta a háromszoros Dakar-győztes Sainz. – Összességében nem lehet okunk a panaszra, mert egy nappal kevesebb van hátra a versenyből és már van egy szakaszgyőzelmünk.” Peterhansel csak annyit tett hozzá: lehet, hogy a mostani jó helyezésnek meg kell fizetni az árát a következő szelektíven...

Ugyanakkor az is tény, hogy az egyik legfőbb rivális Nasszer al-Attijah több, mint 12 perces hátrányba került. A katari szombaton úgy döntött, hogy megnyeri a prológot, s bár számított rá, hogy az első rajthelye miatt némi hátrányba kerül, ilyen mértékűvel talán nem kalkulált.

A pálya első felében volt egy sziklás, szakasz, amely megviselte az autókat – a kilencszeres ralivilágbajnok Sebastien Loeb három defektet kapott –, s lehet, hogy ez okozott bajt a Szalay Balázs, Bunkoczi László párosnak is. Az Opel-kettős elképesztő tempóban küzdötte előre magát (annak ellenére, hogy Jean-Pierre Strugo hosszasan nem tért ki előre), s az 51. helyről rajtolva már a 40. pozícióban autózott, amikor a harmadik ellenőrző pont előtt nem sokkal gondja támadt.

„Az első pillanatban éreztük, hogy nagy a baj, a kormánymű kiszakadt a helyéről – mondta Szalay Balázs, akinek a mostani a 15. Dakarja. – Hiába tekergettem a kormányt, nem történt semmi – még jó, hogy mindez nem korábban történt, amikor 180 km/órás sebességgel haladtunk, mert akkor nagyobb baj is lehetett volna.”

Szalayéknak három lehetőségük van: megjavítják az autót és megpróbálják befejezni a szakaszt (erre kevés esély van), egy versenyzőtárs segítségével kijönnek a pályáról és büntetéssel folytatják, vagy felhasználják a jokerüket, külső segítséget vesznek igénybe, és három napon belül visszaállnak a versenybe. Utóbbi esetben a napi értékelésben benne lesznek, az összetettben azonban nem.

* FRISSÍTÉS: Szalayék éjjel egy órakor beértek a célba: amint a pilóta lapunknak elmondta, hát órán keresztül dolgoztak az autón, amelyen kormányösszekötőt kellett cserélni, és a kormánymű gömbfejét. Miután elkészültek a szereléssel, volt még hátra majdnem 100 kilométer, ami sötétben – anélkül, hogy látták volna a nyomokat – egyáltalán nem volt könnyű. A lényeg azonban, hogy versenyben vannak, s miután a szervizcsapat még reggel ötig dolgozott az Opelen, elrajtolhatnak a második szakaszon. 

A motoros kategóriában egy navigációs hiba ellenére (hét kilométerrel a cél előtt elkavarodott) Toby Price repesztette a legjobb időt, de gyorsan elmondta: itt nagyon fontos, hogy az ember higgadt maradjon. Ennél talán nincs is fontosabb. A Malle Moto kategóriában, vagyis azon motorosok közül, akik szervizes segítség nélkül, egyedül vágtak neki a távnak és egy fém dobozban viszi a rendezőség „minden kincsüket”, a szatmári Gyenes Emánuel volt a leggyorsabb. „Az első tankolásig jó tempót diktáltam, utána azonban érthetetlen okból egy kicsit visszaestem, meg is előztek néhányan – mondta el Gyenes. – A köves szakasz nagyon idegőrlő volt.”

Ezt megerősítette a vajdasági Saghmeister Gábor is, akinek ráadásul a jobb térdében nincs szalag, így ő még lassabban küzdötte át magát a sziklákon. „Egyszer estem, de szerencsére homokon, boldog vagyok, hogy itt lehetek.”

A kamionos mezőnyben a címvédő Andrej Karginov technikai hiba miatt másfél órát veszített (és búcsút intett győzelmi álmainak), csapattársa, Dmitrij Szotnyikov nyerte a szakaszt, ennél is fontosabb azonban, hogy a Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter trió hatalmasat küzdve (és a világ összes porát lenyelve) a 16. helyen hozta célba a piros Scaniát.

VÉLEMÉNY

FAZEKAS Károly, a kamionos kategória 16. helyezettje: „Ízelítőnek ez egy kicsit kemény volt! Annyi port nyeltünk, mint egy normális ember egész életében, igaz, ez várható is volt azok után, hogy a prológon defektet kaptunk és az utolsó helyről indultunk. Tizenöt kamiont és jó néhány autót előztünk meg a szakaszon, pedig a kősivatagban kaptunk egy bal első defektet is. A tizenhatodik hellyel a fentiek ismeretében elégedett vagyok.”

 

43. DAKAR RALI
1. szakasz, Dzsidda–Bisha (össztáv: 623 km, ebből a szelektív szakasz hossza: 277 km). Autósok:
1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Mini John Cooper Buggy) 3:05:56, 2. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 25 másodperc hátrány, 3. Prokop, Chytka (cseh, Ford Raptor RS) 3:18 p h. Motorosok: 1. Toby Price (ausztrál, KTM) 3:18:26, 2. Benavides (argentin, Honda) 31 mp h., 3. Walkner (osztrák, KTM) 32 mp h., ...36. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 41:54 p h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ilgiz Ahmecianov, Ruszlan Ahmagyejev (orosz, Kamaz) 3:17:50, 2. Loprais, Alkendi, Pokora (cseh, Praga) 7:56 p h., 3. Sibalov, Nyikitin, Tatarinov (orosz, Kamaz) 8:07 p h., ...16. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 1:15:11 ó h.