Tereprali: a türkmén elnök is rajthoz állt, Szalayék a 11. helyen

TÓTH ANITA (Ikiuzak Plain)TÓTH ANITA (Ikiuzak Plain)
Vágólapra másolva!
2018.09.11. 17:02
null
Szalay Balázsék a 11. helyről várhatják a folytatást (Fotó: Opel Dakar Team)<br />
Mély homokos, kanyargós pályával, rettentően fárasztó szakasszal kezdődött el a Türkmén Desert Race, amelynek prológján a türkmén elnök is elindult. Szalay Balázs a 11. helyről várja a folytatást.

„Óvatosan a sátrat rögzítő cövekkel” – figyelmeztetett egy helybéli a táborba érkezéskor, s azt is megmondta, miért: gázkamra lehet alattunk, most mentek el a szakértők, ők mondták. Türkmenisztán földgázban és kőolajban gazdag terület (ez most is bizonyítást nyert), ezért is van, hogy a lakosok nem fizetnek sem a fűtésért, sem a világításért, s évente 1200 liter benzint ingyen kapnak az államtól. (Zárójelben jegyezzük meg: az elnök nemrég új házakat is építtetett az amuliaknak, hogy jobb életkörülmények között élhessenek. A verseny előtti két napban a mezőny egy része „tesztelte” őket, s mondhatjuk, praktikusak és otthonosak.)

A Türkmén Desert Race indulóit azonban hétfőn még a gázbarlangoknál és az ingyen lakásoknál is jobban érdekelte a verseny, hiszen végre elkezdődött az ország első nemzetközi terepralija – méghozzá egy meglehetősen kimerítő, kanyargós, száz százalékban sivatagi szakasszal.

A rajthelyekről döntő prológon rajthoz állt az ország elnöke, Gurbanguly Berdimuhamedow is – egy gyári Minivel, amit nemrég vásárolt. Esetében természetesen nem volt szempont az időeredmény, hanem inkább az, hogy a „főnök” mennyire elkötelezett az autósport iránt. Ezt és azt figyelembe véve, hogy a főrendező Jean-Louis Schlesser a hírek szerint hároméves szerződést kötött vele, van jövője a viadalnak, amelybe már most elképesztő energiát feccöltek.

Elég csak azt említeni, hogy a keddi táborhelyen, a semmi közepén, a sivatag belsejében betonozott járdák, klimatizált étkező- és zuhanyzósátrak várták a versenyzőket, vagy hogy csak a verseny miatt bevezették itt az áramot és a közúti világításhoz hasonlóan a tábor is fényárban úszott este.

De visszatérve a szakaszhoz. Abszolút nem meglepő módon a Dakart már autóval és motorral is megnyerő Joan „Nani” Roma volt a leggyorsabb, borsot törve a fiatal és ambiciózus Harry Hunt orra alá, aki két defekt miatt került jelentős hátrányba – az elsőnél ráadásul még el is ásta magát a Peugeot.

BUNKOCZI LÁSZLÓ, AZ OPEL DAKAR TEAM NAVIGÁTORA

„Alattomos dűnék voltak ezek, olyanok, mint a koboldok, akik a semmiből hirtelen ott teremnek az ember előtt. Emiatt többen már az első napon elkezdték az ásószakkört, de olyan helyeken, amelyeken normál esetben egy háromkerekű biciklivel átmegy az ember, nemhogy egy terepjáróval. Most mégis gondot okoztak ezek az apró homokdombok, méghozzá azért, mert elképesztően puhák voltak a hőség miatt.”

„A mély homok, a lassú, kanyargós pálya miatt fizikailag is nagyon nehéz volt ez a szakasz – mondta Roma. – A negyvenedik kilométernél utolértem és megelőztem a prológot megnyerő Zapletalt, utána végig a saját tempómban autóztam, mert nem akartam hibázni. A végén még kaptunk egy lassú defektet, de nem cseréltük le a kereket, helyette óvatos tempóban elgurultunk a célig.”

Már az éllovasok sem voltak életük formájában a táborba érve – a pokoli hőség és a végeláthatatlan dűnék nyomot hagytak a vonásaikon és például a magyar bajnoki címet többször elhódító Miroslav Zapletal tenyerén is (amely teli volt vízhólyagokkal és bőrkeményedéssel), ám minél több időt töltött valaki a pályán, annál kimerültebben érkezett meg a célba.

A mezőny egyetlen magyar indulója, Szalay Balázs például nagyon kevésszer szokott olyat mondani, hogy már a szakasz közben elfáradt, ő az a „mindent kibíró fajta”, de most ez történt.

„Milliónyi irányváltás jellemezte a pályát, már a százötvenedik kilométernél úgy éreztem, hogy teljesen ki vagyok ütve, és ez meglátszott a teljesítményemen is – mondta az Opel Crossland X-szel versenyző magyar, aki az autós értékelésben a 11. helyen ért célba. – Valószínűleg lehetett ebben szerepe annak, hogy nagyon korán keltünk, és a rajt előtt semmi sem ment le a torkomon, úgyhogy amikor elfogyott az energia, nem volt miből visszaszerezni – többet nem követem el ezt a hibát. Ráadásul a végére a vizem is elfogyott, úgyhogy kezdtem igazán rosszul érezni magam. A puha, vendégmarasztaló homokban egyszer sem ástuk el magunkat, ám így is rettenetesen elfáradtam...”

Ennek megerősítéseként néhány perccel később el is aludt.

Szüksége is lesz a pihenésre, hiszen szerdán egy hasonlóan megterhelő sivatagi szakasz vár a mezőnyre, amely a Pokol kapujának is nevezett Darwaza kráterhez érkezik meg este.

TÜRKMÉN DESERT RACE

1. szakasz, Amul–Ikiuzak Plain (össztáv: 308.1 km, ebből szelektív szakasz: 247.15 km). Autósok: 1. Joan „Nani” Roma, Alex Haro (spanyol, Mini John Cooper) 2:56:48, 2. Hunt, Rosegaar (brit, holland, Peugeot 3008 Maxi) 7:47 p h., 3. Serradori, Lurquin (francia, belga, MCM Buggy) 15:37 p h., ...11. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Crossland X) 40:08 p h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev, Ilgiz Ahmecianov (orosz, Kamaz) 3:13:47, 2. Margyejev, Szvisztunov, Galjatgyinov (orosz, Kamaz) 3:51 p h., 3. Vjazovics, Haranyin, Zsihulin (fehérorosz, MAZ) 4:07 p h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik