Silk Way-rali: kazah sztyeppén küzdöttek a magyarok

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2016.07.13. 22:04
Emberpróbáló szakasz volt. Nemcsak a hossza (568 km) miatt, hanem azért is, mert egyetlen pillanatnyi lazítást sem engedélyezett a versenyzőknek – folyamatosan koncentrálni kellett, ami pedig öt és fél, hat órán keresztül (ennyi idő alatt ért be az élmezőny) rettentően nehéz. A tizenkétszeres Dakar-győztes Stéphane Peterhansel esete pedig bizonyította: olykor az éllovasok is belecsúsznak elképesztően nagy bukásokba. A Peugeot-pilóta a 416. kilométernél (ő rajtolt elsőként, tehát ő fedezte fel elsőként a kazah sztyeppéket a Silk Way-rali szerdai napján), amikor akkorát esett, hogy még sokáig fogják emlegetni. Nyilván nem ment lassan, így azután az autó leginkább összegyűrt papírzsebkendőre hasonlított a végén. A csapat rögtön ígérte, hogy megpróbálja rendbe hozni, de azért ez elég valószínűtlen.

Csapattársa, Cyril Despres vette vissza a vezetést: „Ha valaki azt mondja, hogy tizedikként rajtolva a szakasz végén én megyek majd elöl, én jelölöm ki az utat a többieknek, nem hittem volna el” – húzta fel a szemöldökét a motorosként öt Dakart nyerő francia.

S hogy mi történt a magyarokkal? Nos, mindkét páros végigküzdötte magát a pokoli kazah sztyeppén. Szalay Balázs és Bunkoczi László ráadásul javított is az összetettben – a 26. helyről várja a folytatást.

„Ez férfimunka volt. Fizikailag és mentálisan is kimerítette az embert, a szakasz végén már annyira fájt a jobb vállam, hogy minden sebességváltásnál úgy éreztem, mintha tűvel szurkálnák – gondolom, akaratlanul is próbáltam tehermentesíteni a sérült bal vállamat, és a kompenzálásnak ez lett a vége. Rengeteg sárátkelés volt, amelyekben könnyű lett volna elsüllyedni – nyolcvannal belementünk, és hússzal alig bírtunk kijönni. Mintha satuféket nyomtam volna, pedig álltam a gázon. Tovább nehezítette a helyzetünket, hogy kétszáz kilométernél tönkrement az ablakmosó, onnantól kezdve kerestem a pocsolyákat, hogy legalább azok lemossák egy kicsit a szélvédőt. Ez olyan szakasz volt, amely után az embert nem érdekli az eredmény, csak az, hogy végigért rajta, mert megküzdött minden egyes méterért” – mondta Szalay Balázs, aki a szakaszon a 28. pozícióban ért célba.

A Liszi László, Liszi Norbert kettősnek is a sárral gyűlt meg a baja – nem is egyszer. Hozzá kell tenni, az ő Mitsubishi Pajerójuk nem éppen egy erőgép, tehát lendületből lehetetlen volt vele kijönni a sárból. „Kilenc óra alatt értünk végig a szakaszon, ami azért történt, mert négy alkalommal is beragadtunk a sárba, s összességében másfél-két órát elvett, hogy kikecmeregjünk a mocsaras részekből. Nem a mi napunk volt, mert utóbb még egy defektet is kaptuk, de legalább itt vagyunk a táborban...” – mondta Liszi Norbert.
A szünnapig még egy kőkemény sztyeppés szakasz vár a mezőnyre: csütörtökön 411.35 kilométernyi mért szakasz után érkeznek meg a szerencsésebbek Almatiba.

SILK WAY-RALI
5. szakasz, Asztana–Balkas (össztáv: 820.75 km, ebből szelektív szakasz: 568.24 km)
Autósok

1. Cyril Despres, David Casterra (andorrai, Peugeot 2008DKR) 5:37:52
2. Al-Radzsi, Gottschalk (szaúd-arábiai, német, Mini All4) 11:16 p h.
3. Rakimbajev, A. Nyikolajev (kazah, orosz, Mini All4) 13:11 p h.
...28. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 1:04:03 óra h.
...72. Liszi László, Liszi Norbert (magyar, Mitsubishi Perjo) 3:14:34 ó h.

Kamionosok
1. Maarten van den Brink, Peter Willemsen, Daniel Kozlovszkij (holland, belga, belga, Renault) 5:46:57
2. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov (orosz, Kamaz) 9:08 p h.
3. Sibalov, Amatics, Kisamijev (orosz, Kamaz) 17:13 p h.

Az összetettben
Autósok

1. Cyril Despres 9:47:05
2. Loeb, Elena (francia, Peugeot 2008DKR) 14:22 p h.
3. Al-Radzsi 14:38 p h.
...26. Szalay 1:45:54 ó h.
...55. Liszi 4:12:25 ó h.

Kamionosok
1. Nyikolajev 10:19:48
2. Van Den Brink 11:42 p h.
3. Karginov, Kuprijanov, Leonov (orosz, Kamaz) 20:18 p h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik