A sivatag feladatokat ad. Mindenkinek. Még a legnagyobbaknak is. A Silk Way rali autós éllovasa, Cyril Despres konkrétan kihordott lábon egy kisebb infarktust, amikor rájött, hogy nincs kormányszervója. Emiatt nyilván elakadt a puha homokban, és bár csapattársa, Stéphane Peterhansel és navigátora segítségével megpróbálták orvosolni a problémát – nem sikerült. Így azután szervó nélkül ment végig az óriási dűnéken, úgyhogy estére majd leszakadt a karja. De legalább maradt az élen.

Ezen a napon egyébként gyönyörű tájakon autózott a mezőny – homokos, tevefüves szakaszokon, és hatalmas, úgynevezett katedrál-dűnéken.

A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős dolgát az nehezítette, hogy a szakasz elején elment a fékje, így sokszor nem tudott megállni, amikor szeretett volna, s a pilótának persze jócskán előre kellett gondolkodni.

„Ha nem lett volna gondunk, ez lett volna a verseny legjobb szakasz, bár így sem volt rossz – mondta Szalay, aki a 16. helyen ért célba, s az összetettben a 14. – A második ellenőrző pont után Lacinak volt egy mentő ötlete, le lehetett vágni a pályát viszonylag kis büntetés ellenében, s mivel nem volt más választásunk a fékprobléma miatt, megtettük. Azt kell mondanom, ez volt a pálya egyik legélvezetesebb része, mi csináltuk a nyomot a szűz dűnéken, kicsit olyan érzés volt, mint ha előttünk még senki sem járt volna ott. Nem akadtunk el sehol, felszabadító érzés volt.”

A kamionos kategóriában a Kamazok visszavették az irányítást – az ő versenyük, az ő pályájuk, és egyébként is ők a világ legjobbjai –, ezúttal a Dakar-győztes Ajrat Margyejev volt a leggyorsabb.

A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió is átverekedte magát az elképesztő dűnéken, és újra a top tízben tanyázik. „Nagyon nehéz, de nagyon szép nap volt – csodálatos homokhegyek között autóztunk, nem idegeskedtünk, nem kapkodtunk, mert ezen a napon ez volt a siker kulcsa – mondta Kovács Miklós. – Volt egy rugótörésünk és egy defektünk – utóbbit a célban kicseréltük, előbbit meg a fiúk megoldották a táborban. Egyszer ástunk is, mert annyira lemaradtak mögöttünk az ellenfelek, hogy nem volt senki, aki kihúzott volna, de azért nagyon élveztük ezt a napot…”

A pálya nehézségét jelzi egyébként, hogy aki 15 óra után ért a kettes ellenőrző ponthoz (ott kezdődtek a hatalmas dűnék), azt már nem engedték tovább a rendezők, hanem kiterelték a közútra, mert sötétedés után képtelenség lett volna teljesíteni a borzalmasan nehéz pályát.

SILK WAY RALI

12. szakasz Csia Jü-kuan–Alasany Ju-csi (össztáv: 483.79 km, ebből szelektív szakasz: 254.75 km). Autósok: 1. Christian Lavieille, Jean-Pierre Garcin (francia, Baicmotor BJ40L) 3:53:21, 2. Liu Kun, Fang Mingji (kínai, SMG Buggy) 19 mp h., 3. Han Wei, Min Liao (kínai, SMG Buggy) 6:24 p h., …16. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 5:36:42 ó h. Kamionosok: 1. Ajrat Margyejev, Ajdar Beljajev, Dmitrij Szvisztunov (orosz, Kamaz) 4:04:08, 2. Sibalov, Mokejev, Nyikitin (orosz, Kamaz) 2:15 p h., 3. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov (orosz, Kamaz) 3:01 p h., …12. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 2:35:08 ó h.

Az összetettben. Autósok: 1. Cyril Despres, David Castera (francia, Peugeot 3008 DKR) 36:31:47, 2. Han Wei 43:22 p h., 3. Lavieille 46:37 p h., …14. Szalay Balázs 155:01:40 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov 38:16:38, 2. Sibalov 3:04 p h., 3. Margyejev 17:54 p h., …10. Kovács Miklós 14:52:15 ó h.