Ifjabb Adorján bizonyíthat a világbajnoki döntőben (Fotó: Boros Norbert)

 

Tavaly debütált hazánkban a flat track szakág világbajnoki versengése, ráadásul egyből vb-döntőt rendeztek a cívisvárosi Perényi Pál Salakmotor Stadionban. A szervezés és lebonyolítás annyira jól sikerült, hogy a nemzetközi szövetség (FIM) illetékesei minden idők legjobb flat track világbajnoki viadalaként aposztrofálták a megméretést. Ilyen előzmények után nem volt meglepő, hogy a világszövetség illetékesei felkérték a SpeedWolf Debrecent, hogy 2022-ben is legyenek házigazdái a világbajnoki finálé egyik fordulójának.

Idén az első versenynek a németországi Diedenbergen adott otthont, majd a franciaországi Morizesben, az elmúlt hét végén a csehországi Pardubicében mérte össze tudását a mezőny, most következik október 1-jén a debreceni erőpróba, majd egy héttel később az olaszországi Boves-Cuneóba zárul a versenysorozat.

Az FIM által közölt világbajnoki nevezési listán a nagy motoros hatalmak közül megtalálhatók az olaszok, a franciák, a spanyolok, a németek, a britek és a csehek, de olyan ország képviselői is megmutatják tudásukat, mint Ausztria, Lengyelország vagy éppen Argentína és Japán. A rendező jogán hazánk is indíthat versenyzőt a Hajdúságban, s a szakági döntés értelmében a supermotós ifjabb Adorján Zoltán – a salakmotorozás örökös magyar bajnokának fia – bizonyíthat szabadkártyásként a vb-döntőben.

Mi is az a flat track? – A sportág az Amerikai Egyesült Államokban az 1920-as években vált népszerűvé, majd kontinensünkön is egyre többen próbálták ki. Napjainkban a motorsportok szerelmesei a világ minden táján ismerik, más szakágak vasparipás sportolói is gyakran kipróbálják. A szakágat 2011-ben a Nemzetközi Motorsport-szövetség is felkarolta, és immár a világbajnoki címért is megküzdhetnek a versenyzők. A versenyek kezdeti időszakban nagyrészt laza burkolatú utakon, ösvényeken, majd szilárd talajú közutakon, kisvártatva 45 fokban döntött, versenyzési célokra épült motodromokban zajlottak, deszkapályán. A gazdasági világválság nagyrészt elsöpörte a nagy karbantartási igényű deszkapályás versenyeket, de a jóval olcsóbban megrendezhető dirt tracket továbbra is imádták a népek. Különböző talajok, távok, lebonyolí­tási rendszer jellemezték a speedway, a grass track, long track (Európában ismertebb nevén sandbahn) és a flat track versenyeket. Ez utóbbiakat tömörí­tett agyagtalajokon kialakí­tott 1/2 és 1 mérföldes ovális pályákon tartották meg – olvasható a motorrevu.hu-n.