Hadik András nyerte az ob első futamát (Fotó: Sári Péter)

 

Rövid volt, de velős. A rali minden szépségét és nehézségét felvonultatta a Boldogkőváralja központtal megtartott idénynyitó, amely száraz aszfalton kezdődött, majd esőben ért véget, és nagyon nagy kár, hogy nem lehettek rajta nézők, mert elképesztő mezőnyt vonultatott fel. Elég csak a WRC2 kategóriában világbajnoki címvédő Mads Östberget, vagy a szintén ebben a géposztályban vitézkedő orosz Nyikolaj Griazsint, esetleg a Škoda korábbi gyári pilótáját, Jan Kopeckyt említeni. Ehhez képest a végén magyar győztest avattak a bajnoki címvédő Hadik András személyében.

De ne szaladjunk ennyire előre!

Az egynapos verseny a boldogkőváraljai vár tövében rajtolt, itt alakították ki a szervizparkot is, és a Miskolc rali régi-régi pályáit hozta vissza a ralisok életébe – már azokéba, akik versenyeztek annak idején, amikor ezek a gyorsaságik szerepeltek a programban. Egy kicsit olyan volt az egész, mint egy időutazás, amelybe „idegenek” is beszálltak.

 MEGNYERTE, DE NEM ÉRTÉKELIK
 Az orosz Nyikolaj Griazsin azért állt rajthoz az idénynyitó magyar bajnoki futamon, hogy felkészüljön a világbajnokság jövő hétvégi, horvát futamára. A vb-s gumikat tesztelte, nem mellesleg úgy közlekedett a számára tökéletesen ismeretlen pályákon, mintha nem lenne holnap. Ennek megfelelően meg is nyert a kilenc gyorsasági szakasz közül ötöt, s abszolútban még úgyis ő volt a leggyorsabb, hogy kapott egy defektet és a lassítóként használt gumibála érintése miatt kapott 40 másodperc büntetést. Végül azonban a magyar bajnokságba nem kavart be, mert a gumik, amelyeket használt, nem regisztráltak itthon – vagyis nem feleltek meg a szabályoknak. Ő tudta ezt, de hát tesztelni jött. „Meglepett, milyen magas a magyar mezőny színvonala. Eddig is versenyeztem nemzeti bajnokságokban, de ott legfeljebb csak egy-egy kiemelkedő páros volt, itt viszont masszív az élmezőny. Nehéz verseny, jó felkészülés volt ez a horvát futamra, örülök, hogy célba értünk” – mondta Griazsin.
Nyikolaj Griazsin például olyan lendülettel, hogy az embernek a lélegzete is elállt tőle, s az orosz a kilenc gyorsasági közül ötöt megnyerve abszolút győztesként ünnepelhetett a várban, más kérdés, hogy a magyar bajnoki pontok nem az ő neve mellé kerülnek. (Erről keretes írásunkban olvashatnak bővebben.)


Hadik András a verseny előtt azt mondta: felkészült, de igazából nem tudja, mire számíthat ebben a pokoli erős mezőnyben. A taktikája az volt, hogy a saját tempóját diktálva lőtávolon belül marad, hogy ha esély adódik, azt megragadja. Így is történt. A Citroën menője, Mads Östberg az utolsó előtti szakaszon ötven másodperccel vezetett előtte, ám a hajrában defektet kapott. Pechére a szakasz elején, szóval még neki is kellett állni kicserélni, hogy az autó ne sérüljön a horvát vb-futam előtt.

„Aránylag normális időket autóztunk, de nincs meg a tökéletes összhang az autóval, sokat kell még dolgoznunk a következő versenyig, hogy még gyorsabbak tudjunk lenni – mondta Hadik, akinek persze közben fülig ért a szája, hiszen erre a győzelemre tényleg nem számított. – Megnyertük ugyan a versenyt, de a vébés pilóták nagyon gyorsak, és Velenczei Ádi is jó időket autózott, úgyhogy jobban fel kell készülni. Persze, soha rosszabb kezdést!”


Velenczei valóban gyors volt (Turán Frigyesen kívül a magyarok közül egyedül ő tudott szakaszt nyerni), és úgy érezhette, az utolsó gyorsaságin megkaparinthatja a második helyet Turán orra elől, ám sajnos az egyik kanyarban lecsúszott az útról és fejtetőre tette a kocsiját. A hírek szerint a versenyzők szerencsére nem sérültek meg a balesetben.

Turán így abszolút másodikként végzett Csomós Miklóst megelőzve.


„Nagyon jó volt ezekkel a nagyon gyors srácokkal összemérni a tudásunkat, és büszkék lehetünk arra, hogy a magyar élmezőny nem vallott szégyent – értékelt Turán. – Hogy a vége így alakult, azt annak köszönhetjük, hogy sokat dolgoztunk, nem hibáztunk, megúsztuk műszaki gond nélkül és jól választottunk abroncsot.”

Amint azt feljebb is említettük, a második-harmadik helyért nagyon nagy csata folyt, Turán, Velenczei és Csomós között, a dobogó legalsó fokára végül Csomós állhatott, aki jó néhány kihívással találta szembe magát a nap folyamán, ám kiegyensúlyozott teljesítménye végül kamatozott.

A nap nagy vesztese kétségtelenül a világbajnoki címvédő Östberg volt, akinek meg kellett elégednie a magyar értékelés negyedik helyével.

„Nagyon csalódott vagyok de ilyen a rali, benne van a defekt lehetősége – mondta a norvég. – Nehéz verseny volt, de élveztem a gyorsaságikat, és sokat tanultam az itteni aszfaltról, amilyet sehol a világon még nem láttam. A tapadás és annak változása elképesztő – néha olyan volt, mintha jégen autóztunk volna, meg kell tanulni az itteni színeket. A tempónk viszont biztató volt.”

1. THERWOOLIN BOLDOGKŐ RALI, AZ OB 1. FUTAMA
Abszolút végeredmény:
1. Hadik András, Kertész Krisztián (DVTK SE, Ford Fiesta R5) 58:37.4, 2. Turán, Bagaméri (Turán Motorsport, Volkswagen Polo R5) 8.2 másodperc hátrány, 3. Csomós, Nagy A. (Škoda Fabia R5) 53.8 mp