Herczig Norbert az utolsó előtti szakaszon veszítette el a dobogós helyet (Fotók: fiaerc.com)

Magyar szempontból a Rally Hungary záró napján a Herczig Norbert, Ferencz Ramón kettősön volt a fókusz, amely karnyújtásnyira került a dobogós helytől, az utolsó előtti szakaszon azonban elveszítette az esélyt.

 VÉLEMÉNY

Andreas MIKKELSEN, a Rally Hungary norvég győztese: „Nagyon jó kis verseny volt, előzetesen is bíztam benne, hogy a győzelemért harcolhatok ezeken a pályákon, és össze is jött. Nem kaptunk defektet, jó előnnyel fordultunk a vasárnapi napra, szóval minden a tervek szerint alakult, nem kockáztattunk. Örülök, hogy eljöttem, mert a versenyzés fitten tart, és persze versenyző vagyok, aki imádja ezt a sportot és szereti a kihívásokat. Azokból pedig itt volt bőven. Veretlen vagyok 2020-ban! ”

 

Pedig a négyszeres abszolút bajnok végig rendkívül kiegyensúlyozott volt, a szombati napot nagyobb „rumli” nélkül megúszta, vasárnap azonban támadhatott egy kis déjà vu érzése, hiszen az első körben két defektet is kapott (tavaly négyet…). Szerencse a szerencsétlenségben, hogy az egyik lassú defekt volt, a másikat pedig a gyorsasági végén kapta, ami azt jelenti, hogy egyikkel sem veszített túl sok időt.

Mivel pedig a mezőny többi tagjának is okoztak némi fejtörést a zempléni pályák, Herczig a gondok ellenére felzárkózott a harmadik helyre (Craig Breen motorgondok miatt kiesett előle) a vasárnapi első körben.

Aztán jött a dilemma: állni a gázon vagy taktikázni?

Előbbi mellett az szólt, hogy nem lehet ráülni az eredményre, amikor ott loholnak a nyakában az ellenfelek – legközelebb a magyar nemesi családból származó Nikolaus Mayr-Melnhof, aki Andrássy Géza unokája –, utóbbi mellett pedig az, hogy az első körben bebizonyosodott, ezeken a pályákon viszonylag könnyű defektet kapni.

„Úgy jöttünk ki a szervizparkból, hogy nyomni kell a gázt, különben elvernek minket. Eddig is ez volt a taktikánk, miért változtatnánk rajta?!” – tette fel a kérdést Herczig, de nem várt választ.

IFJ. ÉRDI ÚJABB FUTAMGYŐZELME

Az ifjabb Érdi Tibor, Csökő Zoltán kettős elképesztő formában autózott egész hétvégén: az egy dolog, hogy vezető pozíciója az ERC2 kategóriában egyetlen pillanatig sem forgott veszélyben, az meg egy másik, hogy egyetlen aprócska szakaszgyőzelmet sem engedélyezett az ellenfeleknek. Erre mondják, hogy tökéletes taktika, tökéletes megvalósítás. Több mint ötperces előnye birtokában Érdi azt is megengedte magának, hogy a nyíregyházi, belvárosi szakaszon, és azokon a gyorsaságikon, ahol sok néző volt, kiszolgálja a közönséget – többet csúszott keresztben, mint amennyit egyenesen ment.

 

„Könnyedén ment minden ezen a hétvégén, mondhatjuk, hogy a nehéz gyorsaságik ellenére ez volt a legkönnyebb futamunk az idén. Élveztük a versenyzést, egyáltalán nem stresszeltünk, az utolsó körre már úgy mentünk ki, hogy ha a kocsival nem lesz baj, én behozom. Hihetetlenül boldogok vagyunk, hogy sikerült” – mondta ifj. Érdi, aki eddig is vezette az ERC2 kategória összetett pontversenyét (holtversenyben Zelindo Melegarival), most azonban sikerült előnyt kovácsolnia az olasszal szemben.

A tapasztalatára épített, arra, hogy itthon van, magyar közönség előtt autózik, hogy a pályákat (ha korábbról is, de jobban ismeri, mint az ellenfelek), hogy a világ egyik legprofibb privát csapata (BRR Team) készíti fel az autóját, s hogy a rengeteg munkának, amelyet beletesznek a versenyzésbe, ki kell fizetődnie. Bizonyára ki is fog, de sajnos nem most. Herczignek ezúttal meg kellett elégednie a 6. helyezéssel.

„Sírni tudnék, annyira csalódott vagyok, hogy egy jó tempóval teljesített versenyen egy defekten múlt a dobogós helyünk – mondta Herczig. – Pedig kitaláltuk a taktikát, a tiszta szakaszon ráálltunk a gázra, és a következőn is jó volt a tempónk, el is döntöttem, hogy a végén, a murvás részen úgy megyek majd, mintha tojásokon lépkednék. Ennek ellenére bal első defektet kaptunk… Az Európa-bajnokságon egyébként is nagy dolog dobogóra állni, magyar közönség előtt pedig még jobb lett volna. Nagyon sok buzdítást kaptunk, ezért is sajnálom a történteket.”

A magyar bajnoki értékelésben szombaton első helyen végző, és az összetettben is élre álló Hadik András szakaszról szakaszra küzdötte magát előre az ERC-értékelésben is, annak ellenére, hogy nem kerülték el a problémák: „Az első körben folyamatosan beesett a fékpedál, emiatt egy kicsit óvatosabban mentünk, de gyűjtöttük a kilométereket, mert az mindig jól jön, és egy ilyen autóval egyébként is nagy élmény versenyezni” – mondta Hadik, aki a december elején esedékes Mikulás ralin szeretné újra elhódítani a bajnoki címet. Ami pedig az ERC-mezőnyt illeti: Hadik a második legjobb magyarként a 11. helyen végzett és egy szakasz-második hellyel is jelezte, hogy ott a helye a nemzetközi élmezőnyben.

A verseny krónikájához tartozik, hogy a tavalyi Rally Hungaryt megnyerő Turán Frigyes vasárnap reggel emocionálisan nehéz, de logikus döntést hozott: kiszállt a küzdelemből, hiszen az előző napi defektek miatt nem lett volna esélye a top tízbe kerülni, ám a most megspórolt kilométerek jól jönnek majd egy murvás teszten a mindent eldöntő idényzáró előtt. Mert hát Turán is az abszolút bajnoki címre hajt.

Ami a nemzetközi élmezőnyt illeti: a világbajnoki futamgyőztes Andreas Mikkelsen nem csupán beosztotta, hanem növelte is szombaton megszerzett előnyét, összesen hét szakaszgyőzelmet aratott, és olyan könnyedén nyerte meg a versenyt (persze ehhez kellett a kétszeres Európa-bajnok Alekszej Lukjanyuk szombati ötperces büntetése is korai érkezés miatt), mintha az a világ legtermészetesebb dolga volna. Az utolsó szakasz céljában pedig felugrott a Skoda tetejére és úgy ünnepelt.

RALLY HUNGARY, AZ EB 4. FUTAMA, NYÍREGYHÁZA
Abszolút végeredmény:
1. Andreas Mikkelsen, Ola Floene (norvég, Skoda Fabia Rally2 Evo) 1:48:31.1, 2. Munster, Louka (luxemburgi, belga, Hyundai i20) 1:32.2 perc hátrány, 3. Llarena, Fernandez (spanyol, Citroën C3 R5) 2:00.3 p h., ... 6. Herczig, Ferencz (magyar, Volkswagen Polo R5) 2:31.4 p h., ...11. Hadik, Kertész (magyar, Ford Fiesta R5) 4:13.6 p h., ...17. Lukács, Tóth I. (magyar, Citroen C3 R5) 8:34.0 p h.