Továbbra sem tudni, hogy milyen szerepkörben csatlakozik majd Davide Brivio az F1-es Alpine-hoz (Fotó: Suzuki Ecstar)

 

Davide Brivio nevének felbukkanása nagy meglepetés volt az F1-világában is, hiszen korábban még nem volt példa arra, hogy ilyen fontos pozícióba érkezzen szakember a MotoGP-világából a négykerekű cirkuszba.

Eddig az volt a bevett szokás, hogy vagy az autók, vagy az autósportok valamelyikéből tűntek fel új vezetők az F1-ben. Brivio esete választ adhat majd arra a kérdésre is, hogy ez okkal történt-e így eddig, vagy inkább a szokás hatalma és az egyéni preferenciák miatt alakult így.

Az is lehet, hogy a MotoGP-seket eddig nem érdekelte annyira az autósport világa, ez az állítás viszont Brivio esetében nem áll meg. Az olasz ugyanis régóta a rali szerelmese, maga is rajthoz állt már jó néhány versenyen Olaszországban (főként a Monza ralin) testvére, Roberto, fia, Luca vagy éppen Graziano Rossi oldalán.

Van azért sikeres példa arra, hogy valaki tényleg nulla helyismerettel (nemhogy a F1-hez, de semmilyen technikai sporthoz vagy sporthoz nem volt köze korábban) vágott bele egy F1-es kalandba, és lett nagyon sikeres több márkával és pilótával is, ő pedig nem más, mint Flavio Briatore.

„Nekem sem volt semmilyen tapasztalatom, amikor odakerültem. Még csak egy versenyt sem láttam előtte, aztán hét világbajnoki címet nyertem” – nyilatkozta Briatore a La Gazzetta dello Sportnak.

„Végül is az egész az emberek irányításáról szól. Néhány hónap alatt megért majd mindent, hogy mit kell tennie” – mondta Briatore, aki két világbajnoki címet nyert a Renault-val és Fernando Alonsóval.

A Renault-csoport elnöke, Luca De Meo, aki a 2000-es évek elején dolgozott már együtt Brivióval (Meo akkor a Fiat marketingért is felelős alelnöke volt, Brivio pedig a Yamaha MotoGP csapatigazgatója), és azóta is baráti viszonyban vannak, pontosan tudta, hogy ilyen szempontból nyitott ajtón kopogtat, amikor a hírek szerint november elején, még a valenciai MotoGP-futamokat megelőzően először tudatta Brivióval, hogy milyen tervei is vannak vele.

Utóbbi azonban nem foglalkozott a dologgal komolyabban egészen addig, amíg a suzukis álom be nem teljesült, miszerint Joan Mirrel 20 év után először ismét világbajnoki címet nyertek, ráadásul a csapatok bajnokságát is megnyerték, másik pilótájuk, Álex Rins pedig harmadikként zárta a szezont.

Hogy Brivio mikor hozta meg a végső döntést pontosan, nem tudni, a Suzukitól való távozását január 7-én jelentették be.

Kívülről nehéz megítélni, hogy pontosan mi volt oka a Renault sikertelenségének az utóbbi öt szezonban, egybehangzó vélemények szerint mégis megnevezhető a probléma, méghozzá az eddigi csapatfőnök, a Renault F1-es programját irányító Cyril Abiteboul.

Abiteboul sosem volt túl népszerű a csapatban, sőt az egész F1-es depóban sem. Még Alain Prost sem értette az irányvonalat, amit a francia csapatfőnök képviselt például a pilótaválasztásai során.

Hogy EGY ember mennyire lehet gátja az eredményességnek, a következő években ez is kiderül.

A „Renaulotion” (azaz a Renault-csoport teljes újjászervezése) még tavaly decemberben vette kezdetét, és hétfőig úgy tűnt, hogy Abiteboulra továbbra is számítanak, éspedig az Alpine általános ügyvezetőjeként. Majd jött az újabb váratlan fordulat, Abiteboul elhagyta a vállalatcsoportot.

Meglehetősen furcsa, hogy a francia teljesen eltűnik a Renault életéből, ráadásul ilyen váratlanul.

Persze a jó barátság még kevés ahhoz, hogy valakit felkérjenek egy F1-es alakulat vezetésére, így felvetődik a kérdés, hogy mit láthatott Meo Brivióban. Minden bizonnyal úgy az emberi, mint szakmai kvalitásait.

Brivio MotoGP-s pályafutásában két erőssége biztosan kiemelendő.

Az egyik, hogy remek érzékkel hangolta össze a Suzukinál (és korábban a Yamahánál is) a csapat japán és európai oldalát. A japánokat felpörgette a mediterrán lendület, amit pedig épp a japán kimértség és megfontoltság tartott jó mederben, hogy ne akarjanak nagyon előre szaladni.

Ez a képessége jól jöhet az Alpine F1-nél is, hogy még hatékonyabban hangolja majd össze a Viry-Chatillonban és Enstone-ban zajló munkát.

A másik kulcskérdés pedig a pénz. A Suzuki ugyanis a második legkisebb büdzsével rendelkező márka a MotoGP-ben, így Briviónak van tapasztalata abban, hogy hogyan kell okosan beosztani a lehetőségeket, és abból főzni valami jót, ami az F1-es költségvetési plafon bevezetésével fontos tényező lesz majd.

Ha Brivio általános csapatfőnökként kap majd szerepet, akkor a versenyzőkkel is szorosan együtt kell majd dolgoznia, és itt jön be a történetbe az egyetlen nagy kérdőjel. Az olasznak ugyanis nagy rutinja van a fiatalok kiszemelésében és terelésében, de olyan „vén rókával” és egyben olyan személyiséggel, mint Fernando Alonso, nem dolgozott még együtt.

Valentino Rossi persze már a közös munkájuk során is sztár volt, de a Doktor messze nem akkora falat emberileg, mint Alonso. Persze neki is megvannak a maga elvárásai vagy akár allűrjei, de azokat egészen más stílusban fogalmazza meg, mint a spanyol.

Valószínűleg sok idő lesz, amíg kiismeri ezt a végtelenül összetett személyiségű versenyzőt, aki legalább annyira önérzetes és sértődékeny, mint amennyire fantasztikus pilóta. A legtöbb szakértőnél ott van a valaha volt 10 legjobb pilóta között, nem véletlenül. Mégis eddig szinte minden csapatvezető bicskája beletört Alonsóba, aki nem fukarkodik a kritikával, és akinél nem tudnak annyira jól alakulni a dolgok, hogy ne morgolódjon mindig valami miatt.

Az elsődleges kérdés tehát, hogy milyen leosztásban fog együtt dolgozni Brivio és Marcin Budkowski – erre valószínűleg már csütörtökön választ kaphatunk. Hogy mennyire erős kezű vezető Brivio, és milyen gyorsan tud beilleszkedni az F1 világába, arra az idő tud csak választ adni nekünk.

További érdekességek és részletek az alábbi videóban, amelyben természetesen Lewis Hamilton szerződése is téma volt.