MotoGP: Vinales-siker vagy jön a nyolcadik silverstone-i győztes zsinórban?

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.08.07. 12:19
null
Vinalesnek jók az esélyei egy újabb győzelemre Silverstone-ban. Vajon sikerül neki? (Fotó: motogp.com)
Az elmúlt hét évben hét különböző győztest láthattunk Silverstone-ban a MotoGP-ben. Közülük négyen ma is rajthoz állnak, kérdés, hogy tud-e valamelyikük duplázni. A legnagyobb esélye erre Maverick Vinalesnek van, miközben Johann Zarco nemcsak a sormintát folytatná, de a francia továbbra is első királykategóriás győzelméért küzd.

Egy 1:58-as időn belüli körre Silverstone-ban joggal mondható, hogy tökéletes kör. Öt pilótának ez mégsem volt elég a rajtelsőséghez szombaton, hiába csavartak ki még a maximumnál is többet magukból az időmérőn. Jack Miller, Fabio Quartararo és Pecco Bagnaia is elmondta, hogy ennél többre nem voltak képesek, idei szezonjuk egyik legjobb (ha nem a legjobb) körét futották, de Johann Zarco ezt is túlszárnyalta.

A francia ducatis már FP3-on is tudta volna az 1:57-es kört, de akkor elesett. Azonban nemcsak az egykörös tempója jó, sokak szerint ő lehet a mai futam legnagyobb esélyese. Vajon mindez elég ahhoz, hogy végre megszerezze első MotoGP-s győzelmét? Vagy lesz olyan, aki megállítja?

Például Maverick Vinales, aki nagyon szeretne bizonyítani, és amúgy is fekszik neki ez a pálya. 2016-ban győzött a Suzukival, legutóbbi három szereplése pedig dobogóval zárult itt. Tavaly ugye nem állt rajthoz a Yamahával történt szakítását követően.

Vinales nagyon jól érzi magát a motoron, úgy tűnik, kellett neki a nyári szünet, hogy beépüljön a sejtjeibe, az idegrendszerébe az az érzés, magabiztosság és motorozási stílus, amellyel Assent elhagyta.

Ahhoz, hogy igazán segíteni tudjon csapattársának a világbajnoki címért folyó harcban, képesnek kell lennie a győzelemre, mondogatta többször a hétvégén, de már most fontos pontokat rabolhat el Quartararótól. Esetében kulcsfontosságú, hogy végre jól kapja el a rajtot és az első köröket.

Tavaly Quartararo nyerte a Brit Nagydíjat 2.6 másodperccel a 2019-es győztes Álex Rins előtt. (2020-ban a Covid miatt elmaradt a brit futam.). Quartararo tempója most is nagyon jó, de ne felejtsük el, hogy a második sorból kell rajtolnia és vár rá egy hosszú körös büntetés a futam elején. Bár többször lepróbálta annak nyomvonalát, egy-két tizedért nem akarja kockáztatni az esést, sem pedig azt, hogy rámenjen a fehér felfestésre, és meg kelljen ismételnie a büntetést. A másfél másodperc, amelyet várhatóan veszíteni fog, 3-4 pozíciót jelenthet, ha nagyon együtt van még a mezőny. A tény, hogy csak a második sorból rajtolhat majd, tovább bonyolíthatja a helyzetet, de ha sikerül előznie, akkor a dobogóért simán harcban lehet a tempóját elnézve. Az FP4-en ugyan hátrébb zárt, de csak azért, mert gyors körét Aleix, majd Nakagami Takaaki bukása is megzavarta.

Pénteken még Rinsről is azt gondoltuk, hogy esélyes lehet egy újabb győzelemre Silverstone-ban, de a Suzukik továbbra sem tudnak egy körön gyorsak lenni, ami pedig nagyon megnehezíti a dolgukat egy ilyen szoros mezőnyben.

Ha ez nem lett volna elég, Rinsnél egy hiba is becsúszott az időmérőn, első kimenetelénél ugyanis véletlenül kemény első gumit raktak fel neki puha helyett, ami miatt nehezebben tudta megállítani a motort, ráadásul ki is zökkentette a ritmusból.

Érdekes módon a KTM-esek is panaszkodni kezdtek az egykörös teljesítményre. Brad Bindertől már megszokhattuk, hogy a gyengébb edzések után vasárnap mindig hatalmasat lép előre a futamon, most Miguel Oliveira is ebben bízik, meg egy top 5-ös helyezésben.

Jack Miller szintén szereti ezt a pályát, de az eddig látottak alapján a győzelemhez nem biztos, hogy elég lesz a tempója, egy dobogós hely azonban simán kinéz neki.

A gumiválasztás sokaknál kérdés még, de ha tényleg melegebb lesz az idő délután – ahogy azt ígérik –, akkor a többség bevállalja majd a kemény hátsó abroncsot. Ez is egy olyan pálya, ahol be kell osztani a gumit, mert a futam végére az könnyen elfogyhat, de közben arra is figyelni kell, hogy a bal oldalon elég hőmérsékletet generáljanak az első körökben. Ennek hiánya az Aleix Espargarótól szombaton látott hatalmas bukáshoz vezethet.

Épp a gumispórolás szükségessége miatt nem valószínű, hogy bárki is nagyon bekezd majd a verseny elején és szökni próbál, ami Quartararónak jól jöhet. Aleix a warm után úgy döntött, hogy hatalmas fájdalmai ellenére is vállalja a futamot. Ez nem is volt kérdés.

Akik viszont valószínűleg már a reménykedéssel is kezdenek végképp felhagyni, azok a hondások. Tavaly Pol Espargaró nyerte az időmérőt 1:58.889-es idővel, míg szombaton csak 1:59.367-et sikerült motoroznia, amivel a 19. rajthelyet szerezte meg. A legjobb hondás Álex Márquez lett 17-ikként.

Az utolsó kilencben négy Honda- és három Yamaha-versenyzőt találunk majd a rajtrácson. Andrea Dovizioso teljesen utolsóként még csapattársától, Darryn Bindertől is kapott három tizedet – ő fejben már rég visszavonult.

Ezzel szemben a mezőny elején az első tízben hét Ducatit találunk és összesen kilenc európai motort.

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik