Megbüntették a Yamahát (Fotó: AFP)

Mint ismeretes, a jerezi szezonnyitón Valentino Rossi alatt megállt a Yamahája a futamon, míg csapattársa, Maverick Vinales még a harmadik szabadedzésen tapasztalt furcsaságokat a motoron, így mindkét blokkot kivonták a használatból.

Egy héttel később Franco Morbidelli is elveszített egy blokkot a második futamon, amit technikai hiba miatt befejezni sem tudott.

Néhány héttel később, az első osztrák futamot megelőzően kiderült, hogy a Yamaha kérelmet nyújtott be a gyárakat tömörítő szervezet (MSMA) felé, hogy engedélyezzék a szelepek kicserélését biztonsági okokra hivatkozva.

Egy héttel később ezt a kérelmet visszavonták, mivel nem tudták biztosítani a vetélytársak által kért részletes információkat és leírásokat, vagy fogalmazzunk inkább úgy, hogy nem akarták megmutatni nekik azokat. Inkább visszatekerték a motorok teljesítményét 500 fordulattal, bár ezt a gyár részéről azóta sem erősítették meg.

A problémát tehát nem sikerült megoldani, a teljesítménycsökkentéssel próbálják megelőzni az újabb motorvesztést és spórolnak a kilométerekkel, ahogy csak tudnak, hogy ne kelljen újabb blokkot beállítaniuk az allokációba, mert az azt jelentené, hogy a boxutcából kell rajtolnia az érintett versenyzőnek.

„Nagyon vékony jégen táncolok” – mondta Maverick Vinales a csütörtöki sajtótájékoztatón, aki kilenc teljes versenyhétvégét és plusz egy warm upot és versenyt pakolt már bele 4-es és 5-ös számú blokkjába.

„Kezdek kifogyni a blokkokból. Aragóniában is csak néhány kört tettem meg az edzéseken. Nem tudtam sokat menni, így nem tudtuk rendesen beállítani a motort a második versenyre, amikor a pálya és az aszfalt nagyon más volt, és meg is fizettük az árát, rossz versenyt futottunk. Ismét megpróbáljuk majd ezt itt, Valenciában is, kevesebb kör alatt gyorsan megtalálni a beállításokat. Szóval biztosan sok időt töltök majd a bokszban, ahogy Aragóniában is.”

A Yamaha korábbi kérelme és annak visszavonása nyilván kérdéseket vetett fel sokakban. Hogy miért csak mintegy három hónap múlva lett belőle vizsgálat, arra egyelőre nincs válasz, hiszen sem a Dorna, sem a FIM sem adott ki semmilyen tájékoztatást.

A depóban szerdán kezdtek keringeni hírek egy állítólagos vizsgálatról, amit a The Race és a La Gazzetta dello Sport két újságírója göngyölített fel és publikált csütörtök délután. Az érintett versenyzők, a gyár és a csapatok képviselői közül senki sem kommentálta a történteket.

Este 8-kor végül a szervezők kiküldték a vizsgálat eredményét, miszerint a Yamaha megsértette a protokollt, mivel csak az összes többi gyár egyhangú beleegyezésével lehet változtatni a plomba mögötti alkatrészeken.

A hangvillásoktól elvettek 50 konstruktőri pontot (így az első helyről visszaestek a harmadikra), a Monster Energy Yamaha csapattól 20-at, a Petronas Yamaha SRT-től 37 pontot vettek el a csapatok versenyében.

A Yamahának tehát a létező legjobban sikerült kimozognia az esetet, hiszen a legfontosabb az, hogy az egyéni címért folytatott küzdelemben minden pilótájuk megtarthatta pontjait.

Mintha mindez nem lett volna elég egy napra az iwataiakkal kapcsolatban, Valentino Rossi indulásának kétsége még továbbra is benne van a levegőben, bár az esélyek csütörtök késő este javultak. Rossinak ugyanis sikerült legalább egy negatív koronavírustesztet produkálnia, így elutazhatott Valenciába. A versenyengedélyhez azonban még egy negatív tesztre van szüksége 48 óra elteltével.

Csütörtökön az is kiderült, hogy a Tech3 csapat versenyzője, Iker Lecuona nem állhat rajthoz a hétvégén, sőt el sem utazhatott. Saját szerdai tesztje ugyan negatív lett, de testvére, aki egyben az asszisztense a versenyeken és akivel együtt is él, pozitív PCR-tesztet produkált. Az andorrai szabályozások értelmében Iker megkezdte 10 napos karanténidőszakát.

Marc Márquez véleményéről, a Yamaha elleni vizsgálat részleteiről és Rossi továbbra is kérdéses indulásáról kollégánk részletesebben is mesél az alábbi videóban a helyszínről jelentkezve: