MotoGP: Marc Márquez célja idén újra versenyezni

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.08.19. 09:41
null
Hosszú ideje nem láthattuk ilyen intenzíven gesztikulálni Márquezt agyonműtött jobb karjával (Fotó: Kovács Nikolett)
Mugello óta és negyedik karműtétjét követően először láthatjuk a MotoGP-depóban Marc Márquezt. Persze nem versenyezni, inkább csak felvenni a fonalat a gyárral és a csapattal. Mert ha jövőre vissza akarnak kerülni a csúcsra (márpedig ez a cél), akkor nagyon sok a teendő addig. A gond ugyanis nagy. És nem csak a motorral.    


Ha valaki azt gondolja, hogy Marc baráti látogatásra, esetleg turistáskodni utazott az Osztrák Nagydíj hétvégéjére, az nagyon téved. Bár a nyilatkozatai profik és visszafogottak, a színfalak mögött komolyabb összecsapások zajlanak a hírek szerint.

„Hogy mire van szüksége a motornak? Ez egy érdekes kérdés. Igaz ugyan, hogy a legutóbbi fejlesztéseket nem próbáltam, de amikor utoljára mentem a motorral Mugellóban, már akkor is nagyon nehéz volt kihozni belőle valamit. És a gond nagy volt. Egyáltalán nem kis problémáról beszélünk. Nem arról volt szó, hogy itt-ott veszítünk valamennyit, hanem nagy volt a gond. De a legnagyobb probléma nem a motor, hanem a projekt maga és a koordináció. Úgy értem, az információnak áramlania kellene a különböző területek között, és minden embernek együtt kéne dolgoznia.”

Márquez egy héttel korábban a csapata által készített videóban azt mondta, hogy változásokra van szükség a csapatban. Csütörtökön Spielbergben az NSO kérdésére válaszolva kifejtette, hogy mire is gondolt pontosan.

„Igen, tudom, hogy melyik mondatra gondolsz, talán félreérthető volt. Amikor azt mondom, hogy csapat, akkor nem az egyénekre gondolok, hanem a csapat koncepciójára. Látjuk, hogy az európai csapatok másképp dolgoznak. Látjuk, hogy a Honda is sokat tesz, a versenyzők is, mindenki. A pénz is adott, és nem mondhatjuk azt, hogy nem csinálnak semmit, hiszen tényleg dolgoznak. Amikor azt mondom, hogy változtatnunk kell a csapaton, akkor a koordinációra gondolok. Hogy hogyan kellene mindezt, azt nem nekem kell megmondani. A Honda több címet nyert, mint én, és azért vagyok velük, mert hiszek bennük. De meg kell érteniük, hogy hogyan szervezzék jobban a dolgokat, mert a több és több versennyel és az egyre kevesebb teszttel, a gyárban végzett munka sokkal fontosabb, mint a pályán zajló.”

Bár az utóbbi időben egyre több pletyka kapott szárnya azzal kapcsolatban, hogy a Repsol Honda alakulat csapatfőnökét, Alberto Puigot leváltanák, nem úgy tűnik, hogy ő lenne a gyenge láncszem a történetben. Sokkal inkább a mérnöki oldal és azok vezetői, Kuvata Tecuhiro HRC igazgató és Jokojama Takeo technikai vezető. Utóbbi mindig is nagyon közel állt Márquezhez, de nem ő lenne az első nagy bajnok a sportág történetében, aki kulcsfontosságú vagy annak tűnő embert válta(t)na le maga mellett.

Márquez hallhatóan csalódott, és főként arra a személyre paprikás, aki koncepciójában rontotta el a mostani motort.

Pánik nincs, aggodalom van

Marc kétszer húszperces beszélgetése alatt az írott sajtó képviselőivel nem győzte hangsúlyozni, hogy bár nagy gondokkal néznek szembe, pánikra bizony nincs ok, mert az most a legnagyobb ellenségük. Mindezt már feltűnően sokszor ismételgette.

„Azért mondom sokszor, mert nem akarom, hogy azt higgyétek, hogy pánikolunk. Nincs pánik, a HRC nem kezdett el pánikolni. Egy multinacionális cégnél, amikor beüt a pánik, elkezdenek nem releváns és impulzív döntéseket hozni. Így pedig nagy hibákat lehet elkövetni. Nincs pánik, én legalábbis így érzem, de természetesen aggodalom az van, hiszen mindenki győzni akar. De nincs pánik, mert mindenki nyitottan áll a dologhoz, és mindenkit meghallgatnak. Az a személy pedig, akinek kell, meg fogja hozni a döntést. Nem én vagyok az, aki eldönti, hogy milyen irányba menjünk.”

Újabb mérföldkő a gyógyulásban

Míg a csapat és a motor oldalán egyelőre borús a helyzet, addig Marc gyógyulása bíztatóan alakul. Ha akarná, akkor sem tudná tagadni, hogy jól van, de szerencsére nem is akart más képet festeni, mint a valóság.

„Persze vannak jobb és rosszabb napok, de a jövő héten lesz egy fontos röntgenem, ami meghatározza, hogy milyen irányban megyünk tovább. Kardiót tekintve jól állok, de erőben még nyilván nem. A következő vizsgálat dönt arról, hogy elkezdhetem-e komolyabb súlyokkal is terhelni a karomat. Utána pedig már arról is pontosabb képet kapunk, hogy mikor térhetek vissza. Igen, a célom az, hogy már az idén rajthoz álljak néhány futamon. Jövő héten pedig már lesz arról infóm, hogy ez lehetséges vagy sem.”

Két és fél hét múlva fontos állomáshoz érkezik a mezőny, hiszen a nagyon kevés szezonközi tesztnap közül az utolsó kettőt tartják meg a misanói futamot követő kedd-szerdán, ahol már mindenki a 2023-as motor alapjait fogja letenni. Hogy a Hondának mennyire fontos lesz ez a teszt, az nem kérdés, de az igen, hogy Marc-ra is számíthatnak-e.

„Nem tudom. Nem hiszem. Úgy értem, nagyon közel van időben, de jövő héten ott a vizsgálat. Nem akarom azt mondani, hogy egy, két vagy három futamon fogok rajthoz állni. Nem tudom. Ha a csont teljesen oké, akkor elkezdhetek rendesen dolgozni, és amikor készen állok, visszatérek. Mert fontos, hogy felkészüljünk 2023-ra. De pontosan tisztában vagyok azzal, hogy mennyire fontos ez a rehabilitáció, és ha egy héttel többet kell várnom, akkor várni fogok. Ahogy az is igaz, hogy amint hetven-nyolcvan százalékosnak érzem magam, amikor azt érzem, hogy nagyjából már jól tudok menni egy MotoGP-s motorral, akkor visszatérek. Mert ez a legjobb módja… ez az utolsó része a rehabilitációnak, és a legjobbat az teszi, ha az ember motorra ül.”

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik