MotoGP: kettős Yamaha-siker, Quartararo győzött

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2021.06.27. 16:20
null
Fabio Quartararo tovább növelte előnyét (Fotó: AFP)
Két kérdés volt a gyorsasági motoros Holland Nagydíj előtt: meg tudja-e állítani bárki a gyári Yamahákat, és ki nyeri meg a belharcot náluk. Másképp fogalmazva, tud-e győzni Maverick Vinales, ha nem elsőnek rajtol el, de leginkább akkor, ha Fabio Quartararo elé kerül. Nem tudott…

 

A vasárnap versenyt nem Vinales veszítette el, hanem Quartararo nyerte meg, de sok minden történt, amíg eljutottunk az év első Yamaha egy-kettőjéig, sőt a gyári hangvillás csapat első kettős sikeréig a 2017-es argentin futam óta.

Pecco Bagnaia hosszú körökön át tökéletesen hozta az egyetlen taktikát, amivel egyáltalán esélye lehetett, ha nem is a győzelemre, de a dobogós helyre. Ugyan a rajtot még Quartararo kapta el a legjobban, de Pecco gyorsan megelőzte a franciát, aki egyből próbált visszatámadni, egymás után többször is, de sikertelenül.

A rajtnál maradva két pilótát még ki kell emelnünk, egyrészt Valentino Rossit, aki a 10-ik helyről tök utolsónak esett vissza (majd a nyolcadik körben bukott) és Marc Márquezt, aki a 20-ik pozícióból 13-iknak jött fel.

Quartararo többször is megelőzte Bagnaiát a célra vezető sikán előtt, de az olasz motorja erejét kihasználva folyton visszavette az első helyet a célegyenesben. A yamahásnak előbb kellett előzési pontot találnia, a pálya korábbi szakaszában, hogy az egyeneshez érve már elegendő legyen az előnye. A hatodik körben ez sikerült is neki, a 11-es kanyarban, majd négy kör alatt 2,5 másodperces előnyt épített ki.

Bagnaia közben tartotta a többieket és sikeresen törte meg a ritmusukat, igaz, a harmadik helyen haladó Nakagami Takaaki többször is próbált fogást találni rajta.

Eközben Vinales Nakagami mögé szorult be, Joan Mir pedig Johann Zarcót nem tudta megelőzni.
Bagnaia azonban mégsem végzett teljesen tökéletes munkát, többször is leszaladt a pályáról, amiért már a 11-ik körben figyelmeztetést kapott, majd három körrel később jött a hosszú körös büntetés, amit a 15-ik körben teljesített. Ezzel elszálltak a dobogós remények, mert a 8-ik helyre esett vissza, ami egy ilyen szoros mezőnyben ledolgozhatatlan.

Vinales is kapott egy figyelmeztetést, de utána végre megelőzte Nakagamit, és feljött a harmadik helyre, amiből Bagnaia büntetése után második lett. A japán ezután mélyrepülésbe kezdett és meg sem állt a kilencedik helyig. Csalódottsága érthető, hiszen ismét nagyon közel volt élete első MotoGP-pódiumához.

A 19-ik körben Mirnek is sikerült átrágnia magát Zarcón, miközben Quartararo előnye már 4 másodperc is volt Vinales előtt. Igaz, ez az előny később fokozatosan olvadni kezdett, de Fabio bírta a nyomást, és annak ellenére, hogy utólagos bevallása szerint egész hétvégén gondja volt a jobb tricepszével, így nem tudott 100%-os teljesítményt nyújtani.

Zarco annak ellenére nagyot mentett ma, hogy lecsúszott a dobogóról, hiszen megőrizte második helyét a bajnoki tabellán, igaz már 34 pont a hátránya Quartararo mögött. Bagnaia és Mir egy helyet javítottak, míg Jack Miller, aki elcsúszott a 15-ik körben, két helyet esett vissza. Ugyan visszaállt a versenybe, de végül technikai hiba miatt kiintették.

Vinales feje olyan volt a parc fermében, mintha citromba harapott volna, nem is próbálta leplezni csalódottságát, és legalább egy kis mosolyt erőltetni magára, hogy második lett. Kit érdekel a második hely, amikor ő győzni akart, megmutatni mindenkinek, hogy igenis tökéletes versenyző. Pláne nem azért állt ma rajthoz, hogy a csapattársától kikapjon… Állítása szerint azonban nem ezért volt csalódott, hanem azért, mert most sem sikerült kihoznia magából a maximumot.

Persze nem az ő hibája volt, a rajtja azért sikerült gyengén, mert ismeretlen okból csúszott a kuplungja a startnál, aztán azért nem tudott előzni, mert a Yamahával lehetetlen, annyival lassabb a többi motornál…

Tényleg nehéz elképzelni, hogy ez az állapot a következő 18 hónapban is tartható legyen. Ennek ellenére Vinales tagadja a tegnap este napvilágot látott pletykákat, hogy elhagyni készül a Yamahát.

Marc Márquez végül legjobb hondásként hetedik lett, két körrel a vége előtt megelőzve Aleix Espargarót.

GYORSASÁGIMOTOROS-VB, HOLLAND NAGYDÍJ, ASSEN
MotoGP, 26 kör, 118.092 km)
1. Fabio Quartararo (francia, Yamaha) 40:35.031 perc (átlagsebesség: 174.5 km/ó)
2. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) 2.757 másodperc hátrány
3. Joan Mir (spanyol, Suzuki) 5.760 mp h.
A vb-pontverseny állása 9 futam után (még 10 van hátra): 1. Quartararo 156 pont, 2. Johann Zarco (francia, Ducati) 122, 3. Francesco Bagnaia (olasz, Ducati) 109

Az Ajo-tehetséggyár megint tarolt

Két látványos baleset már az első körben, csodásan rajtoló Aron Canet, oda-vissza előzések – nem győztük kapkodni a fejünket az első percekben.

Amikor Remy Gardner a második kör 9-es kanyarjában az élre állt, azt hihettük, ennek a futamnak is annyi a többiek számára, de nem így történt.

Az ötödik körben Sam Lowes megelőzte az ausztrált a célegyenes előtti sikánnál, de összeértek, ami épp elég volt ahhoz, hogy Lowes csapattársa, Augusto Fernandez kihasználja a lehetőséget, és a mind a kettejük mellett elmotorozva átvegye a vezetést.

Lowes ismét az élre állt, és Gardner sem engedte el a dolgot, megfutva az addigi leggyorsabb kört, visszajött a vezető páros mögé, sőt Augustót is visszaelőzte.

Így haladtak ők körökön keresztül, majd felállt a sorrend, amiben két MarcVDS-s pilótát követett két Ajo KTM-es.

Raúl Fernandez nem egyszerű utat járt be ehhez. Egy rosszul sikerült rajt után a második körben hibázott is a 2-es kanyarban, és visszacsúszott a hatodik helyre. Ogura Ai-on nehezen hámozta át magát.

Ekkor még úgy tűnt, ezen a futamon nem az Ajo csapat versenyzői dominálnak majd, de végül ez sem így történt. Sőt, a 14-ik körben felpörögtek az események. Mindkét csapaton belül helycsere történt, a Fernandezek (aki csupán névrokonok) feljöttek az első (Augusto) és a harmadik (Raúl) helyre, majd Gardner elkezdett leszakadni a vezető hármastól.

Két körrel később Raúl feljött a második helyre, majd újabb két kör után átvette a vezetést, kétszer is megfutotta a leggyorsabb kört (egyedüliként 1:36-os idővel) és ki is motorozott a képből.

Két körrel a leintés előtt Augusto is fogást talált Lowes-ön, aki hátranézett, hogy hol van Garnder, amit nagyon nem kellett volna, mert az ausztrál ott volt a nyakukon, és el is ment a britnek. Az utolsó előtti körben Gardner még egyet előbbre tudott jönni, és ezzel be is állt a végeredmény.

A legkisebbeknél sokat dicsértük már Pedro Acostát, de legalább ekkora elismerés jár Raúl Fernandeznek, aki újonc ebben a géposztályban, és már a harmadik futamát nyerte meg egy nagyon erős mezőnyben.

Augusto Fernandez komoly gödörből jött ma vissza, 29 futam telt el, amióta utoljára dobogóra tudott állni, ráadásul idén már négyszer is nullázott, igaz, nem mindig saját hibából.

GYORSASÁGIMOTOROS-VB, HOLLAND NAGYDÍJ, ASSEN
Moto2, 24 kör (109.008 km)

1. Raúl Fernández (spanyol, Kalex) 39:01.832 perc (átlagsebesség: 167,5 km/ó)
2. Remy Gardner (ausztrál, Kalex) 1.066 másodperc hátrány
3. Augusto Fernández (spanyol, Kalex) 1.265 mp h.
A vb-pontverseny állása 9 futam után (még 10 van hátra): 1. Gardner 184 pont, 2. Fernández 153, 3. Marco Bezzecchi (olasz, Kalex) 128

Foggia-győzelem, Acosta a kórházból érkezve negyedik

A Moto3-asokhoz képest egészen nyugodt futamot láthattunk ma Assenben. A futam elején egy 16-os boly állt össze, ami a táv felénél 9 fősre csökkent. Ehhez Niccoló Antonelli és Andrea Migno esése kellett, amit Toba Kaito idézett elő, aki valószínűleg elváltotta magát az 5-ös kanyar kigyorsításánál, és a mögötte haladók nem tudták elkerülni az ütközést. Ugyanebben a körben, ugyanitt Pedro Acostának is volt egy necces momentuma, de motoron tudott maradni.

Romano Fenati vezette az első köröket, akire azonban két hosszú körös büntetés is várt, amiket a harmadik és a negyedik körben teljesített, így a 14-ik helyre esett vissza.
Vele ellentétes irányt járt be ekkor Acosta, aki a 18-ik pozícióból rajtolva 22-iknek esett vissza, és onnan kezdte meg a felzárkózást, a hatodik körben már hetedik volt.

Nem Fenati volt az egyetlen, akire ma extra nehezítés várt. Jauma Masia, Lorenzo Fellon, Andi Izdihar, Joel Kelso, Kunii Yuki és Matsuyama Takuma is bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, amiért veszélyesen motoroztak a Q1 során.
A tegnapi ijesztő bukás másik főszereplője, Riccardo Rossit pedig azért rajtolt a bokszutcából, mert a szabályokat megszegve 14 napon belül motorozott az asseni pályán.
Igen, azért nem kapott büntetést sem ő, sem Acosta, hogy a leintés után full gázon mentek, majd balesetbe keveredtek Acostával...

De vissza a versenyhez! A táv nagy részében Dennis Foggia diktálta az iramot, csak néhányszor tudott Sergio Garcia elé kerülni. Még három körrel a vége előtt is ura tudott maradni a helyzetnek, amikor a valószínűleg elváltotta magát a kör felénél, amit Fenati (aki két hosszú körös büntetés után dolgozta vissza magát!!) azonnal kihasznált, de a dicsőség csak néhány körön át tartott. Foggia visszavette az első helyet, és szinte azonnal Garcia is megelőzte Fenatit.

A dobogós helyek sorsa ezzel el is dőlt, ők hárman épp annyival elléptek, hogy Suzuki Tatsuki, Acosta, Darryn Binder és John McPhee már csak egymással harcolhattak.
Suzuki úgy volt versenyben, hogy a reggeli bemelegítő edzést ki kellett hagynia, mert tegnap esti PCR-tesztje kétes eredményt adott, és szüksége volt egy újabb negatív tesztre, hogy bemehessen a depóba.

Binder két körrel a vége előtt a 15-ös kanyarban majdnem bukott, amikor megindult alatta a motor hátulja, de menteni tudta a helyzetet. Az utolsó körben a sikánhoz érkezve Suzukit és Acostát is megelőzte, és úgy tűnt, hogy övé a negyedik hely. De mégsem így történt. A 12-es kanyarban ugyanis elhagyta a pályát, amiért később megbüntették. Először egy hellyel sorolták vissza. Aztán kettővel. Végül hárommal.... Ne kérdezzék, magyarázat egyelőre nincs.

Így az a Pedro Acosta lett a negyedik, akit ma reggel engedtek csak ki a kórházból az éjszakai megfigyelés után, és aki a hátában és az oldalában fájdalommal motorozott. Hősies teljesítménnyel 13 pontot mentett ma, így 48 egységnyi előnnyel várja a nyári szünet utáni folytatást.

Foggia idei második győzelmével hatodikról harmadiknak jött fel az összetettben köszönhetően Masia büntetésének és Antonelli bukásának, illetve annak, hogy Fenati előtt végzett

GYORSASÁGIMOTOROS-VB, HOLLAND NAGYDÍJ, ASSEN
Moto3, 22 kör (99.924 km):

1. Dennis Foggia (olasz, Honda) 37:35.287 perc (átlagsebesség: 159,5 km/ó)
2. Sergio Garcia (spanyol, GasGas) 0.078 másodperc hátrány
3. Romano Fenati (olasz, Husqvarna) 0.207 mp h.
A vb-pontverseny állása 9 futam után (még 10 van hátra): 1. Pedro Acosta (spanyol, KTM) 158 pont, 2. Garcia 110, 3. Foggia 86

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik