Nakagami szerint továbbra is Marc Márquez a legjobb (Fotó: LCR Honda)

 

Attól, hogy Marc nincs itt, még mindig ő a No 1., és ez mindig eszembe jut. Tudom, hogy ha ma itt lett volna, akkor ő lenne a pole-ban sokkal jobb idővel. Mindig összehasonlítom magam vele” – nyilatkozta szombat este egy szűk újságírói csoportnak Nakagami, köztük munkatársunknak.

Hogy mi ez a „hirtelen feltámadás”, és hogyan tudott Taka ekkorát előrelépni? A motor változott ekkorát vagy ő?

„A motor nagyjából ugyanaz, én változtam és a motorozásom, de ez a folyamat már a jerezi futam óta tart. Ami a motort illeti, az első villa új és a hátsó futómű, a váz és minden más ugyanaz. Takeo-san (Yokoyama Takeo, HRC technikai vezető) folyamatosan ott van és magyarázza nekem, hogy mi a különbség köztem és Marc stílusa között, és mostanra sok mindent megértettem. Megértettem, hogy hogyan kell menni ezzel a motorral. A másik nagy különbség, hogy péntek óta felszabadultan tudok motorozni, úgy érzem magam, mint egy gyerek” – utalt a már sokszor említett szerződéshosszabbításra.

A japán tudja, hogy nagyon fontos verseny lesz a mai neki, nagyon nagy lehetőség, hiszen most a motor és ő is egyben van, és a pálya is kedvez a Hondának. De vajon mi lesz a cél? A győzelem vagy a dobogó?

„Nem akarok erről semmit sem mondani. Csak annyit mondhatok, hogy most élvezem a motorozást, élvezem a motort és nem gondolok az eredményre. Ez szabaddá tesz. Már az FP1 óta ezt érzem. Nem sok mindent változtattunk a motoron, csak magamra figyeltem az egész hétvégén, és ez a stratégia egyelőre jól működik. Próbálok majd jó rajtot venni és elöl maradni, aztán tartani a távolságot a többiek előtt, ez a stratégiám a versenyre most. Persze én is tudom, hogy Franco (Morbidelli), Álex (Rins) és Fabio (Quartararo) is meg akarnak majd akadályozni ebben, de én csak élvezni akarom a futamot. Tudják, hogy megvan a tempóm, nyilván meg akarják majd akadályozni a tervem, ám van egy titok a tarsolyomban, amit most nem fogok elmondani, de van egy titkom.”

Hogy mennyit változott Taka az utóbbi időben, azt jól mutatja, hogy babonái többségével is felhagyott.

Öt éve még nagyon babonás voltam, de mára elhagytam a dolgok többségével. Mostanra csak annyi maradt, hogy először mindenből a jobbosat veszem fel, a jobb oldalába bújok bele először, legyen az alsónadrág, zokni, alsóruha, bőrruha, csizma stb. Nem vagyok olyan, mint Valentino (nevet). Utána mindig azt gondoltam, hogy valamit rosszul csináltam a rituálé során, és ezért estem el, ez pedig sok gondolatomat elvitte. Az idén mindent egyszerűbben csinálok, és jobban érzem magam.”

A verseny kulcsmomentumai

Természetesen nem Nakagami az egyetlen, akinek az a terve, hogy jó rajtot követően azonnal az élre áll. Viszont ő lesz az egyetlen, akinek nem lesz rajtot segítő mechanika a motorján, ún. holeshot eszköz.

A Yamahákról tudjuk, hogy sokkal nehezebb a dolguk, ha nem tudják rögtön vezetni a mezőnyt, hiszen nehezen tudnak előzni, de vajon ma is ez lesz-e a jó hozzáállás.

„Lehetne más a stratégia, mert a gumikopás is faktor lesz. Attól függ minden, hogy hányadik helyen leszel az első kör után. De a tervem az az, hogy agresszívan kezdek neki a futamnak és el akarok lépni. Ha harcban akarok maradni a bajnokságban, akkor kockáztatnom kell. Nem mondom, hogy all in, de majdnem” – tette hozzá Morbidelli.

„Csak annyi van a fejemben, hogy jól rajtoljak és ellépjek. Jó lenne egy kis csoportot kialakítani már az elején, hogy hátulról ne tudjanak felzárkózni. Persze előfordulhat, hogy Nakagami jól rajtol és elém kerül, szerintem kicsit jobb is a tempója, mint nekünk. Sokaknak jó a tempójuk, kérdés, hogy a végén kinek marad frissebb a gumija” – mondta Rins.

Maverick Vinales is nagyon bízik a tempójában, az erős féktávban és a jó tapadásban.

Ami a gumikat illeti, nagyon fontos különbség lesz, hogy ma a Moto2-esek előtt futnak a királykategóriások, azaz kevésbé fog csúszni a pálya, jobb lesz a tapadás. Ez elsőre jól hangzik, de új körülményeket teremt, jobban kell vigyázni a gumikra, hogy ne fogyjanak el a végére.

Más szempontok

A bajnokságot tekintve már minden helyezésnek, pontnak nagy súlya van. Nem véletlen, hogy Fabio Quartararo még drukkol is Nakagaminak.

Ami ezt a versenyt illeti, örülnék, ha Taka nyerne. A legnagyobb riválisaink Joan, Maverick és Dovi. Ezen a pályán két hete nem találom a ritmust, de tavaly sem tudtam itt jól menni. Alig várom, hogy végre Valenciában legyünk” – vallotta be Quartararo, aki persze azt is tudja, hogy egy jó verseny után Nakagami is beléphet a valós bajnoki esélyesek közé.

A francia arról is beszélt, hogy szándékosan nem ült fel az időmérőn, bár tudta, hogy Rins mögötte van. „Ő sem lassított az FP2-n, amikor mögötte voltam, szóval gondoltam, én is így teszek. Ő nem igazi vetélytárs az összetettben. Ha Mir előtt végez, az még jobb is nekünk.”

Tempója mindenképp Nakagami mellett szól a Terueli Nagydíjra, Cal Crutchlow már péntek óta mondja, hogy ezt a versenyt Taka csak elveszíteni tudja.

Van azonban egyvalami, ami nem a japán oldalára billenti a mérleg nyelvét, ez pedig a győzelemért folytatott, test test elleni küzdelemben szerzett tapasztalat hiánya. Ne feledjük el, Taka nemcsak az első győzelemért, de az első MotoGP-s pódiumáért is harcol ma.

Az összeesküvéselmélet-gyártóknak pedig javasoljuk, hogy nagyon figyeljék a Moto3-as futamot, mert ha hondás pilóta győz, akkor ő a márka 800. világbajnoki futamgyőzelmét szerzi majd meg, elorozva annak lehetőségét Nakagami elől.

Joan Mir 12. helye a Johann Zarco esése miatti sárga zászlónak köszönhető. „Visszavettem a zászló miatt, azt hittem, hogy belefér még egy kör, de leintettek.” Mir versenytempója több mint ígéretes, a kérdés csak az, hogy le tudja-e másolni csapattársa múlt heti rajtját, mikor tud felzárkózni az élmezőnyre és mennyire használja el ez alatt a gumiját.

A mezőny vége

A ducatisok teljesen elvesztek az aragóniai pályán, és nehéz elképzelni, hogy Valenciában, ahol még hűvösebb lesz, és eleve nem jó helyszín nekik, újra versenyképesek lesznek.

Andrea Dovizioso bajnoki álmaitól szombaton valószínűleg végleg elbúcsúzott, pontosan tudja ő is, hogy bármilyen álmodozáshoz, stratégiához először is tempóra lenne szükségük, az pedig nincs.

Ezen a pályán nagyon fontos a kanyartempó és a tapadás, amikor teljesen döntve van a motor.

A Ducatiknak ez most pontosan a nullával egyenlő, ráadásul a kanyarokat sem tudják megtámadni, nem tudnak erős féktávokat venni, ezért is bukott kétszer is már Pecco Bagnaia.

Danilo Petrucci nem emlékszik ara, hogy mikor rajtolt legutóbb az utolsó sorból, talán 2014-ben, amikor még CRT-s motorral ment. Két éve Le Mans-ban szintén a 19. helyről indult, de az akkor nem az utolsó sort jelentette.

A safety car elől indulok majd. Első soros rajtolást ajándékoztam magamnak, csak éppen a rossz végén a mezőnynek” – utalt szombati 30. születésnapjára Petrux.

Ami különösen furcsa volt a szombati nyilatkozatokban, hogy míg Jack Miller azt mondta, nem volt abban semmi szándékos, hogy Dovi mögötte próbált meg gyors kört futni, utóbbi azt mondta, hogy előre megegyeztek, de végül Jacknek gondjai akadtak a második gumijával. Úgy látszik, tényleg nagy hiba van a Ducati-rendszerben.