Kajak-kenu: Az utánpótlásban hosszan versenyezni zsákutca – Adolf

Vágólapra másolva!
2020.06.21. 09:09
null
Adolf Balázsnak saját észrevétele szerint bátrabbnak kell lennie az első ötszázon (Fotó: Tumbász Hédi)
A felnőttek között már vb-ezüstérmes Adolf Balázs a folytatást is a nagyok között képzeli el, megcélozta az olimpiai kvalifikációt.

A tavalyi szegedi vb-n tette le a névjegyét a felnőttek között az akkor 19 éves Adolf Balázs: az Óbudai Ganz VSE versenyzője nagy csatában szerzett ezüstérmet a németek háromszoros olimpiai bajnoka, Sebastian Brendel mögött C–1 5000 méteren.

Svéd formáció: jobbos szélben jobb is

Adolf Balázs és Fejes Dániel kettőse már első ránézésre is különleges: a páros svéd stílusban versenyez, azaz mindkét tagja ugyanazon az oldalon – történetesen a jobbon – evez.

„Danié volt a kissé szokatlan ötlet. Amióta egyesben egymás ellenfelei vagyunk, mondogattuk: de kár, hogy egy oldalon evezünk... Aztán gondoltunk egyet, kipróbáltuk, és már a tavalyi első alkalommal is meglepően jól ment – idézte fel a páros születését Adolf Balázs. – Szélfüggő, hogy ez a formáció előny-e vagy hátrány, jobbos szélben még jobb is, mint egy rendes páros, mert nem kell kormányozni, balos széliránynál pedig ugyan nehezebb lehet a kormányos, azaz Dani dolga, de eddig nem panaszkodott... Sokan kérdezik, mire mehetünk a nemzetközi mezőnyben – reméljük, lesz rá lehetőség, hogy kiderítsük.”

Noha a tehetséges kenus – aki három éve váltott a maratoni szakágról a gyorsaságira – még jó néhány évig gyűjtögethetné a korosztályos sikereket, immár a felnőttmezőnyben, C–2 1000 méteren álmodik nagyot.

„Az edzőim véleménye, és egy kicsit én is így gondolom, hogy az utánpótlásban hosszan versenyezni zsákutca, kevés olyan eredményes kajak-kenus van, aki huszonhárom éves koráig a korosztályában versenyez, és csak utána lesz sikeres a felnőttek között – kezdte Adolf, aki már az idén is bizonyított: Fejes Dániellel (Merkapt-Mekler) alkotott duója mindkét futamot megnyerte 1000 méteren a kenusok edzésverseny-sorozatának első megméretésén. – Egyértelműen a felnőttmezőnyt célozzuk meg Danival: a tavaly nyert vébéezüstérem is megerősített abban, hogy oda lehet érni a nagyok között is, ha megfelelően dolgozunk.”

Az Adolf, Fejes kettős hamarosan újra igazolhatja jó formáját, kedden a C–2 és a K–2 1000 méteres viadalok második fordulójával folytatódik a nyári tesztsorozat a Holt-Tiszán.

„Legyen szó mozgásról vagy taktikáról, mindig van miben fejlődni. Az első verseny tanulsága, hogy bátrabbnak kell lennem az első ötszáz méteren: az első viadalon kicsit visszavettem, pedig az edzéseken rendre kiderül, akkor is végig bírjuk a távot, ha kemény az eleje – folytatta Adolf Balázs, hozzátéve, noha az időeredmény alapján meggyőző előnnyel nyerték meg mindkét futamot, az első verseny egyáltalán nem volt sima. – A táv jelentős részében nagy csatában voltunk a Sáfrán Mátyás, Bakó Tamás párossal, és ugyanilyen küzdelmes versenyre számítunk ellenük kedden is.”

A húszéves tehetség kitért arra is, hogy noha Fejessel egyesben is részt vesznek a tesztversenysorozatban, a folytatásban egyértelműen a párosé a prioritás.

„A legtöbb edzésünk egyes hajóban van, a technikai tréningjeimet Pétervári Pál irányítja, és sokszor készülök Demeter István óbudai kajakos csoportjával. Miután egy hajóm és lapátom van, jó kis logisztikai kihívás, hogy hol Óbudán, hol Budakalászon edzek... Heti három-négy alkalommal párosozunk Danival, ilyenkor én utazom hozzá Dunavarsányba, és az edzője, Németh Szabolcs irányításával dolgozunk – mutatta be a mindennapjait Adolf. – Mostantól a páros kerül előtérbe, mert annak nagyobb a tétje, ugyanis elképzelhető, hogy már az idén ki lehet vívni az indulást a jövő évi olimpiai pótkvalifikációs versenyre. Másrészt attól tartunk, a fejlődésünk látná kárát, ha kétheti váltásban hol egyesben, hol párosban kellene csúcsformát időzíteni. Nekünk ajándék ez az év, mert fiatalok vagyunk, ezért okosan kell felhasználni az időt.”