Négy gárda, négy domináns korszak – egy csapat mind fölött

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2017.10.28. 15:53
null
A Mercedes egyeduralma több szempontból is példátlan (Fotó: AFP)
A Mercedes sorozatban a negyedik konstruktőri címét szerezte meg múlt vasárnap az Amerikai Nagydíjon. Erre a teljesítményre korábban csak a McLaren-Honda (1988–1991), a Ferrari (1999–2004), illetve a Red Bull (2010–2013) csapata volt képes, azonban a nagyobb szabályváltozásokon átívelő érákra eddig még nem volt példa a Formula–1 történetében. Pontosan ezért a németek uralma egyedülálló, azonban nem csak a fenti okból, hanem azért is, mert annak mértéke viszonylag konstansan és egyértelműen kitartott, és ki is tart jelenleg.

 

A V6-os hibridek bevezetése óta megrendezett hetvenhat Grand Prix-n Mercedes-versenyző hatvankilenc (90.8%) alkalommal várhatta az első rajtkockából a piros lámpák kialvását. Ez szezonokra lebontva bár két esetben is megközelítve a 95%-os arányt idézte a McLaren-Honda 1988-ban és 1989-ben mutatott szignifikáns időmérős-teljesítményét, a németek mégis képesek voltak arra, amelyre Ron Dennisék nem: átlépni a bűvös számot. Persze, ehhez nagy mértékben hozzájárult az egy idényben lebonyolított futamok számának a növekedése, azonban az eltérő százalékos arányokon felülemelkedve, a Mercedes három ízben is csak egyetlen elsőséget bukott, mialatt a McLaren erre „csak" kétszer – 1988 és 1989 – volt képes.

McLaren-Honda (1988–1991)

Mercedes (2014–2017)

Nagydíj

Pole pozíció

Százalék

Különbség

Nagydíj

Pole pozíció

Százalék

Különbség

16

15

93.75

+1.080

19

18

94.74

+0.601

16

15

93.75

+0.964

19

18

94.74

+0.583

16

12

75

+0.393

21

20

95.24

+0.556

16

10

62.5

+0.191

17

13

76.47

+0.259

* „+" előny

A százalékos viszonyszámok összevetésén túlhaladva ugyancsak a két fent említett gárda tűnik ki, annak ellenére is, hogy a négy alakulat közül csak a Ferrari nem tudta egyeduralma minden évét előnyben zárni az időmérős átlagokat alapul véve. Míg a Red Bull szombati fölénye a négy kiírás középértékét tekintve „csupán" 0.271, addig a McLaren és a Mercedes alkotta duó – kivéve az 1991-es és a jelenleg is futó 2017-es idényt – szezononkénti lebontásban mért előnye minden alkalommal meghaladja a „vörös bikák" által felállítottat.

Viszont, ha az összevetésnél az átlagok nagyságát és alakulását állítjuk középpontba, akkor a McLaren emelkedik ki a „kvartettből", mivel az általuk meghatározott korszakban a 0.657-es középérték átlépi a Mercedes összes évében prezentált fölényét. Ezzel szemben a németek sokkal következetesebben hozták a szombati differenciát, miközben az angol istállóhoz mért hátrány noha az első két esztendőben csak kis mértékben hanyatlott, mégis utána kétszer is majd' harmadjára csökkent.

 

McLaren-Honda

Ferrari

Red Bull

Mercedes

Legnagyobb időmérős diff.

+1.080

+0.204

+0.359

+0.601

Ezen felül érdekes szempont megvizsgálni, hogy az adott érák alatt hány másik konstruktőr tudott pole pozíciót szerezni. Ebből a megvilágításból a legnagyobb szórást a Ferrari-korszak engedte meg, hiszen volt olyan szezon, amikor öt különböző gárda pilótája kaparintotta meg az első rajtkockát. Ellenben az „ezüstnyilak" trónra lépésével ez a szám egyetlen kihívóra korlátozódott, amelyhez hasonlót csak a McLaren produkált, igaz az ő esetükben 1990-ben három istálló négy versenyzője iratkozott fel a kvalifikáció-győztesek közé.

Az időmérőről áttérve a versenyekre szintén sokatmondó adat, hogy összesen hány csapat nyert az adott ciklus alatt. A németek átmentve szombati erőfölényüket, vasárnap is csak kevés alkalommal találtak legyőzőre. A Hamilton, Rosberg alkotta kettős egy évben csak egyetlen másik gárdának nyitott lehetőséget arra, hogy a legfényesebb trófeával térhessen haza, miközben a 2014 és 2016 között lefutott ötvenkilenc futamból csupán nyolcon (86.44%) nem valamelyikük szelte át elsőként a célvonalat.

A fenti – három idényre levetített – százalékos arányt emellett csak a McLaren és a Ferrari volt képes elérni, előbbi 1988-ban, utóbbi 2002-ben. Ha pedig mind a négy konstruktőr legnagyobb mértékben uralt szezonja szolgáltatja az összehasonlítás alapját, akkor a McLaren 1988-as éve számít az etalonnak. Ayrton Senna és Alain Prost huszonkilenc esztendővel ezelőtt együttesen 16-ból 15 alkalommal álltak fel a dobogó legfelső fokára.

Az 1988-as kiírás emellett a GP-ken tapasztalt átlagos differenciát átszámolva is kitűnik a négy alakulat domináns periódusait megfigyelve. Az adott versenyen a McLarenhez legközelebbi ellenfél lemaradásának középértéke akkor 37.809 másodperc volt. Ez a következő szezonban bár több mint a felére (15.607) redukálódott, még így is meghaladja a Ferrari, a Red Bull, illetve a Mercedes – leszámítva 2014-et, akkor a németek átlagosan 18.664 szekundumot adtak a másodiknak – összes idényben elért előnyét.

 

A csapatok versenyeken mutatott fölénye

 

McLaren-Honda

Ferrari

Red Bull

Mercedes

a legdominánsabb szezon

+37.809

+13.871

+5.243

+18.664

az egyeduralom átlaga

+8.945

+0.803

-2.168

+12.030

a legnagyobb győzelmi átlag

93.75 (1988)

88.24 (2002)

68.42 (2013)

90.48 (2016)

* "-„ hátrány

Az egyeduralom átlaga ellenben azt mutatja, hogy az adott év kimagasló fölénye kevésbé számít, mint négy kiírás kissé „rosszabb", de annál konstansabb teljesítménye. A Mercedes a négy alakulat közül egyedüliként tudott minden szezonban pozitív mérleggel zárni, miközben a „vörös bikák" átlagos különbsége hátrányba fordult át.

A kvalifikáció és a Grand Prix elemzésén felül a versenyeken futott leggyorsabb körök is izgalmas plusz információkkal szolgálnak. A szórás ebből az aspektusból a Ferrari esetében a legkisebb, hiszen az idényenkénti lebontásban három csapat volt csak képes ilyen fordulót teljesíteni. A differencia középértéke viszont – az előző két fő irányvonal mellett – a Mercedest hozza ki nyertesként, mivel a gárda bár ugyanúgy kétszer végzett előnnyel, mint a McLaren, annak aránya mégis a németek felé billenti el a mérleg nyelvét, igaz csak egy árnyalatnyival.

Ennek ellenére mialatt a két utóbbi alakulat az egyeduralom átlagának színterén vív csatát egymással, addig a szezonok szintjén a maranellói istálló neve mellett szerepel a legnagyobb százalékban és mértékben megszerzett versenyen futott leggyorsabb kör.

 

A csapatok versenyen futott leggyorsabb köreinek különbsége

 

McLaren-Honda

Ferrari

Red Bull

Mercedes

a legdominánsabb szezon

+0.351

+0.589

-0.062

+0.426

az egyeduralom átlaga

-0.110

+0.061

-0.205

+0.112

a legnagyobb százalék

62.5 (1988)

77.78 (2004)

63.16 (2013)

68.42 (2015)

A három perspektívát összevetve végül kijelenthető, hogy habár a Formula-1 legdominánsabb szezonja feltehetően a McLaren-Honda 1988-as idénye volt, és a más-más oldalról megközelített mutatókban is különböző csapatok tudtak jeleskedni, mégis az egyik gárdát a maga következetessége emelte a többi felé. A „száguldó cirkuszban" eddig tapasztalt, legalább négy évet felölelő egyeduralmak közül így a Mercedes jelenleg is futó korszaka tekinthető a legkiemelkedőbbnek, és a legkevésbé megismételhetőnek.

McLaren-Honda (1988-1991)

 

GP

Pole

Csapat

szór.*

Pilóta

szór.

Győz.

Csapat

szór.

Pilóta szór.

Lgy.

kör**

Csapat

szór.

Pilóta

szór.

1988

16

15

2

3

15

2

3

10

4

6

1989

16

15

2

3

10

4

6

8

6

8

1990

16

12

3

4

6

4

6

5

4

7

1991

16

10

2

4

8

3

5

4

5

8

*a szór. (szórás) azt jelzi, hogy adott mutatóban hány különböző csapat, illetve versenyző tudott a legjobb lenni az egész évet tekintve

** lgy. kör. (leggyorsabb kör)

 

Időmérő

átlag

Időmérő

százalék

Verseny

átlag

Verseny

százalék

Lgy. kör átlag

Lgy. kör %

Egyéni cím

Csapat

vb diff

1988

+1.080

93.75

+37.809

93.75

+0.351

62.5

Senna

+137

1989

+0.964

93.75

+15.607

62.5

+0.214

50

Prost

+64

1990

+0.393

75

-8.034

37.5

-0.526

31.25

Senna

+11

1991

+0.191

62.5

-9.602

50

-0.477

25

Senna

+14

Ferrari (1999–2004)

 

GP

Pole

Csapat

szór.

Pilóta

szór.

Győz.

Csapat

szórás

Pilóta szór.

Lgy.

kör

Csapat

szórás

Pilóta

szór.

1999

16

3

4

4

6

4

6

6

3

5

2000

17

10

2

4

10

2

4

5

2

4

2001

17

11

3

4

9

3

5

3

3

5

2002

17

10

2

3

15

3

4

12

3

5

2003

16

8

4

6

8

5

8

8

4

6

2004

18

12

5

7

15

4

5

14

3

4

 

Időmérő

átlag

Időmérő

százalék

Verseny

átlag

Verseny

százalék

Lgy. kör átlag

Lgy. kör %

Egyéni cím

Csapat

vb diff

1999

-0.612

18.75

-10.578

37.5

-0.363

37.5

-

+4

2000

-0.126

58.82

-0.922

58.82

-0.063

29.41

MSC

+18

2001

-0.031

64.71

-2.107

52.94

-0.247

17.65

MSC

+77

2002

+0.204

58.82

+13.871

88.24

+0.589

70.59

MSC

+129

2003

-0.019

50

-4.453

50

-0.039

50

MSC

+14

2004

+0.184

66.67

+9.008

83.33

+0.412

77.78

MSC

+143

Red Bull (2010–2013)

 

GP

Pole

Csapat

szór.

Pilóta

szór.

Győz.

Csapat

szór.

Pilóta szór.

Lgy.

kör

Csapat

szór.

Pilóta

szór.

2010

19

15

4

5

9

3

5

6

4

7

2011

19

18

2

3

12

3

5

10

3

6

2012

20

8

5

7

7

6

8

7

7

12

2013

19

11

2

4

13

4

5

12

6

7

 

Időmérő

átlag

Időmérő

százalék

Verseny

átlag

Verseny

százalék

Lgy. kör átlag

Lgy. kör %

Egyéni cím

Csapat

vb diff

2010

+0.239

78.95

-9.012

47.37

-0.265

31.58

Vettel

+44

2011

+0.359

94.74

+2.200

63.16

-0.069

52.63

Vettel

+153

2012

+0.210

40

-7.104

35

-0.422

35

Vettel

+60

2013

+0.274

57.9

+5.243

68.42

-0.062

63.16

Vettel

+236

Mercedes (2014–2017. Amerikai Nagydíj)

 

GP

Pole

Csapat

szór.

Pilóta

szór.

Győz.

Csapat

szór.

Pilóta szórás

Lgy.

kör

Csapat

szór.

Pilóta

szór.

2014

19

18

2

3

16

2

3

12

5

8

2015

19

18

2

3

16

2

3

13

3

5

2016

21

20

2

3

19

2

4

9

6

9

2017

17

13

2

4

11

3

5

8

5

7

 

Időmérő

átlag

Időmérő

százalék

Verseny

átlag

Verseny

százalék

Lgy. kör átlag

Lgy. kör %

Egyéni cím

Csapat

vb diff

2014

+0.601

94.74

+18.664

84.21

+0.290

63.16

Hamilton

+296

2015

+0.583

94.74

+12.135

84.21

+0.426

68.42

Hamilton

+275

2016

+0.556

95.24

+12.254

90.48

-0.188

42.86

Rosberg

+297

2017

+0.259

76.47

+5.066

64.71

-0.081

47.06

még fut*­

+147

­*Hamiltonnak nagy esélye van arra, hogy holnap – két versennyel a vége előtt – bajnok legyen.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik