Az isztambuli pálya alaprajza (Grafika: fia.com)
Az isztambuli pálya alaprajza (Grafika: fia.com)

Az isztambuli pálya kuriózum a Formula–1-es versenynaptárban: azon kevés aszfaltcsík egyike, amelyiken az óra járásával ellentétes irányba haladnak a pilóták, ráadásul dimbes-dombos, így a versenyzőknek alig van idejük pihenésre.

 
Ön szerint ki nyeri meg a Török Nagydíjat?
Összes szavazat:6462
Szavazás kezdete: 2010. 05. 24
A szavazást lezárták.
Fernando Alonso - 22%
Sebastian Vettel - 15%
Michael Schumacher - 12%
Lewis Hamilton - 12%
Felipe Massa - 12%
Mark Webber - 9%
Jenson Button - 6%
Más - 4%
Nico Rosberg - 3%
 

A pilóták ennek megfelelően rendkívüli megterhelésnek vannak kitéve (a legtöbb versenyző egyébként kedveli is a pályát a nagy kihívás miatt), azonban a szurkolókat valahogy hidegen hagyja a száguldás – talán sehol máshol nem versenyeznek annyira foghíjas lelátók előtt, mint Törökországban.

A pályán 14 kanyar található, közülük a négy ívből álló nyolcas kanyar a leghírhedtebb, itt hatalmas, öt G-s erő hat a versenyzőkre. Mivel a pálya körülbelül hatvan százalékán teljes gázzal hajt keresztül a mezőny, így a motorok nagy terhelésnek vannak kitéve, ugyanakkor az abroncsokat és a fékeket nem veszi annyira igénybe a futam. A pályán mindössze egy ideális hely van az előzésre.

Ami az esélyeket illeti, továbbra is aktuális a kérdés, hogy képes lesz-e valaki megtörni a két Red Bull dominanciáját (az eddigi hat futam mindegyikén az osztrák istálló versenyzői szerezték meg a pole pozíciót). Sebastian Vettel és az utolsó két nagydíjat megnyerő Mark Webber Isztambulban is erős lesz, ráadásul a Red Bull itt próbálja ki először a McLaren által kifejlesztett F-csatornát, amellyel az egyenesekben az autó sebességét a pilóta segítségével lehet növelni. Igaz, ez az újítás a gyors kanyarokban hátrányt jelenthet, ha nem működik tökéletesen.

Ha van valaki, aki veszélyeztetheti a Red Bull sikerét, akkor az Felipe Massa. Igaz, a Ferrari brazil pilótája ebben a szezonban még nem nyújtott kiemelkedőt, de az isztambuli ring a „vérében van", kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy az ő vezetési stílusára tervezték.

Massa a futam történetének legeredményesebb pilótája, 2006-ban, 2007-ben és 2008-ban is a pole pozícióból indulva nyerte meg a versenyt, igaz, tavaly nem tudta veszélyeztetni Jenson Button győzelmét. Ha a Ferrari „lőtávolon belül" lesz a Red Bullokhoz képest, akkor a brazilnak jó esélye lesz dobogós eredmény elérésére.

Ami a Mercedest illeti, Michael Schumacher bizakodik abban, hogy Törökországban még közelebb kerülnek a közvetlen élmezőnyhöz. „Már Barcelonában és Monte-Carlóban is javultunk, remélem, Törökországban újabb lépéseket teszünk. A pálya nagyon különleges, az óramutató járásával ellentétesen autózunk, sok az emelkedő, de nagyon szívesen versenyzek rajta" – nyilatkozta a hétszeres világbajnok klasszis.

 PÁLYABEMUTATÓ MARK WEBBERREL
 

 

 ISZTAMBUL A SZÁMOK NYELVÉN
Az első GP: 2005. 08. 21.
Összes GP: 5
A leggyorsabb kör: Juan Pablo Montoya (McLaren), 1:24.770 perc
A pálya hossza: 5.338 km
Körök száma: 58
Versenytáv: 309.396 km
Kanyarok száma: 14
Leszorítóerő-beállítás: közepes
Használt üzemanyag: 2.7 kg/kör
Az időmérő kezdési ideje: 2010. 05. 29., 13:00:00
A futam kezdési ideje: 2010. 05. 30., 14:00:00
A 2009-es győztes: Jenson Button (Brawn), 1:26:24.848 óra
A 2009-es rajtelső: Sebastian Vettel (Red Bull), 1:28.316 perc
A 2009-es leggyorsabb kör: Jenson Button (Brawn), 1:27.579 perc
Legtöbb győzelem: Felipe Massa (3)
Legtöbb rajtelsőség: Felipe Massa (3)
A főlelátó megtelik, de a török drukkereket hidegen hagyja az isztambuli futam (Fotó: Action Images - archív)
A főlelátó megtelik, de a török drukkereket hidegen hagyja az isztambuli futam (Fotó: Action Images – archív)