Hamilton és Stroll rekordokat döntött, Bottas először nyert, a Ferrari visszatért (Fotók: AFP, montázs: NSO)

Felerősödő Ferrari, csökkenő Mercedes-dominancia, magára találó Red Bull:

3: az 1986-os idény óta a 2017-es csupán a második szezon volt, amelyben az első 12 nagydíjon egyetlen pilóta sem nyert két egymást követő versenyen (a másik idény a 2012-es volt). Az idei sorozat Olaszországban szakadt meg.

3: a Red Bull három alkalommal nyert idén, amellyel megismételte a 2014-es teljesítményét.

3: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas és Sebastian Vettel Abu-Dzabiban együtt állt a dobogón, mialatt mindhárman ugyanannyiszor összesen 13-szor – pezsgőzhettek a teljes kiírást tekintve. Emellett ez volt a 99. alkalom, hogy Vettel az első háromban végzett, tehát a 2018-as szezonnyitón egy pódiummal akár felléphet Michael Schumacher, Hamilton és Alain Prost mellé a „100-asok klubjába".

4: a Mercedes első kettős győzelmére egészen a kanadai GP-ig kellett várni, az egész idényt nézve pedig négy dupla sikerig jutott a Hamilton, Bottas páros. A német gárda így pontosan fele annyiszor ünnepelhetett kettős sikert, mint egy évvel korábban.

4: ennek ellenére Amerikában zsinórban a negyedik konstruktőri címét ünnepelhette a Toto Wolff által vezetett istálló, amely csapat így a McLaren (1988–1991), a Ferrari (1999–2004) és a Red Bull (2010–2013) után csupán a negyedik az F1 történetében, amelynek sikerült ilyen domináns érát létrehozni.

28: a Ferrari eközben több mint másfél évnyi (28 futam) nyeretlenségi sorozatot szakított meg a szezonnyitón, s ezt további négy diadal követte. Erre legutóbb 2010-ben volt példa, amikor az akkor még a maranellói gárdát erősítő Fernando Alonso zárt az egyéni tabella második helyén pont az idei „ezüstérmes" Vettel mögött. Emellett a harmadik pozíciót ugyancsak a vb-győztes márkatársa kaparintotta meg az adott évben.

A Ferrari a felére csökkentette a Mercedes fölényét (Fotó: AFP)

130: az olasz istálló Monacóban 130 nagydíj után először zárt kettős győzelemmel futamot, s ezt  Magyarországon is megismételte. Ennél azonban jóval többször sajátította ki az első rajtsort: szám szerint háromszor, amire 2008 óta nem volt példa. Ezen kívül a Mercedes neve mellett is pontosan ugyanannyi domináns szombat állt az idény végén, amelynek értelmében a németek fölénye majd' az ötödére csökkent tavalyhoz képest.

Feliratkozók és távozók:

1: Bottast F1-es pályafutása során először intette le elsőként a kockás zászló Oroszországban, amellyel a sportág 107. győztesévé vált. Ezen felül a nastolai csupán az ötödik a nyolc eddig versenyző finn közül, aki felállhatott a dobogó legfelső fokára, miközben Keke Rosberg, Mika Häkkinen, Räikkönen és Heikki Kovalainen eredményeivel kiegészülve Finnország 49 diadallal jelenleg az ötödik a nemzetek rangsorában. A Mercedes-pilóta emellett Abu-Dzabiban megszerezte karrierje első mesterhármasát (pole, leggyorsabb kör, győzelem) is.

2: a sportág első esős éjszakai nagydíját Szingapúrban bonyolították le, amely már a rajtnál sorsfordítónak bizonyult. Az ágaskodó lovak kettőse 11 év alatt csupán másodszor szenvedett dupla kiesést, míg Max Verstappen idénybeli hetedik nullázását jegyezte, amely hozzájárult ahhoz, hogy a teljes kiírást teljesítők közül a holland érte el a legkevesebb kört a szezonban. Eközben Hamilton pályafutása 60. győzelmét elkönyvelve 28 pontra növelte előnyét az egyéni összetettben.

2.2:  a McLaren és a Honda házassága 60 GP-ig tartott, eme időszak alatt átlagosan 2.2 pontot gyűjtött a wokingi gárda.

3: Lance Stroll a nehéz kezdést végül dobogóval ünnepelte az azeri káoszfutamon, aminek köszönhetően amellett, hogy a három élcsapat pilótáin kívül egyedüliként pezsgőzhetett, a kanadai pilóta vált a legfiatalabb pódiumon ünneplő újonccá. Akkor csupán 12 nappal maradt le az abszolút legfiatalabb dobogós titulusról, amelyet így még mindig Verstappen birtokol. Nem úgy, mint a legfiatalabb első soros rajtoló címét, amelyet pont Stroll vett el tőle Olaszországban.

9: Jolyon Palmer Formula–1-es karrierje 35 nagydíjat élt meg, amely alatt csupán kilenc pontot gyűjtött. Ez átlagosan 0.26 egységet jelent, amellyel a 250. a vonatkozó sorrendben.

19: a Malajziában lebonyolított 19 futam során összesen 11 pilóta iratkozott fel a győztesek listájára, legutóbb és egyben utoljára – jelen állás szerint ez volt az utolsó Malajziai Nagydíj –  pedig Verstappen neve íródott rá. Ezen kívül a holland a 2017-es idényben az ötödik különböző versenyző volt, aki nyerni tudott, erre 2013 szolgáltatja a legközelebbi példát. A Red Bull-os diadala azonban más szempontból is érdekes volt – főleg a későbbi Mexikói GP tükrében –,  mivel karrierje összes győzelme pontosan azután érkezett, hogy Danyiil Kvjatot „lefokozták".

27: Esteban Ocon Austinban megdöntötte Max Chilton rekordját, miután bemutatkozásától számítva 25 nagydíjat tudott sorozatban befejezni. A francia végül 27 versenyt követően volt kénytelen először idejekorán feladni egy GP-t.

Ocon teljesítményére külön kifejezés is született: Oconsistency, „magyarul” Oconzisztencia (Fotó: AFP)

269: a másodjára is búcsúzó Felipe Massa 269 futamon állt rajthoz, 16-szor ért el pole pozíciót, 41-szer pezsgőzött a pódiumon, és 11-szer szelte át elsőként a célvonalat.

1984: Brendon Hartley személyében Új-Zéland az 1984-es Kanadai Grand Prix után először képviseltette magát F1-es nagydíjon, miközben a Toro Rosso 1994 óta az első istállóvá vált, amely egyik futamról a másikra kicserélte a komplett versenyzői felállását.

Beállított és megdöntött rekordok:

3: Verstappen karrierjének mindhárom győzelmét úgy szerezte meg, hogy fiatalabb volt, mint a listán utána következő legfiatalabb pilóta.

3: Hamiltont hazai pályán sorozatban a negyedik alkalommal intette le elsőként a kockás zászló, amellyel beállította Jim Clark vonatkozó rekordját. Azonban nem csak ebben a tekintetben lépett fel a honfitárs mellé, hanem a hazai győzelmek számában is egyenlített, tette mindezt szezonbeli harmadik Grand Slamét (pole, leggyorsabb kör, minden körben az élen, győzelem) elérve, amellyel beállította  az Alberto Ascari (1952), Clark  (1963 és 1965), illetve Nigel Mansell (1992) által tartott egy idényben megszerzett Grand Slamek rekordját. Jelen pillanatban csak Clark (8) rendelkezik nála több tökéletes hétvégével.

5: a brit ezen felül Nagy-Britannia mellett Kínában, az Egyesült Államokban és Kanadában is felállhatott a dobogó legfelső fokára, amelynek köszönhetően összességében már öt különböző pályán győzedelmeskedett legalább ötször. Nála több alkalommal csak Schumacher hajtotta végre ezt a teljesítményt, a német pilóta 10 aszfaltcsíkon aratott minimum öt diadalt. Az angol leghamarabb 2019-ben érheti utol a nagy elődöt, ha addig nyer legalább egyszer Olaszországban, míg kétszer Japánban, Belgiumban, Szingapúrban és Abu-Dzabiban.

5: Hamilton az idénybeli kilenc diadal ellenére a negyedik bajnoki címét nem győzelemmel ünnepelte, hanem James Huntot idézve 1976 óta elsőként ülhetett fel úgy a sportág trónjára, hogy lekörözték a megkoronázás napján. A brit címével Juan Manuel Fangióhoz, Prosthoz, Schumacherhez és Vettelhez csatlakozott a legalább négy bajnoki serleget gyűjtők elit klubjába, amellyel ő vált Nagy-Britannia legsikeresebb versenyzőjévé. Ennek ellenére a stevenage-i továbbra sem tudott az egyéni összetett lezárása után pole-t elérni vagy felállni a dobogó legfelső fokára.

8: Kimi Räikkönen Magyarországon nyolcadszor pezsgőzhetett a pódiumon, amellyel rekordtartónak számít a vonatkozó mutatóban. A hungaroringi forduló emellett csapata szempontjából is mérföldkövet jelentett, hiszen a Ferrari 2004 óta először aratott kettős győzelmet a Magyar GP-n, ahol egyébként ugyancsak az említett dátum óta nem kaparintotta meg a vb-címet a Mogyoródon ünneplő pilóta. Mivel Vettel második lett 2017-ben, ezért a „balszerencse-sorozat" még tovább íródik.

9: Daniel Ricciardo egyéni csúcsot döntött meg Japánban, ugyanis összesen kilencszer állhatott dobogóra a teljes szezont alapul véve, ami eggyel több mint az eddigi legjobbja. Az ausztrál a jövő évi naptárat tekintve Bahreinben, Kínában, Olaszországban, Brazíliában, Abu-Dzabiban és Franciaországban nem végzett még az első három között.

47: a Ferrari 2008 után először győzedelmeskedett Brazíliában Vettelnek hála, aki teljes pályafutását tekintve 47-szer nyert. A heppenheimi emellett a németek kilencedik Brazíliában elért diadalát hozta, amely azonos a brazil pilóták hazai pályán elért elsőségeinek számával. E két nemzeten kívül semelyik másik sem rendelkezik több „aranyéremmel" a dél-amerikai országban. Sao Paulóban ugyanakkor a Mercedes a szezonban nyolcadszor talált legyőzőre, vagyis pontosan annyiszor, mint 2014 és 2016 között összesen.

69: Hamilton miután Belgiumban beállította, Monzában meg is döntötte Schumacher sokáig elérhetetlennek tűnő pole pozíciós rekordját. A mercedeses ezt további három kvalifikációs győzelemmel fejelte meg, tehát jelenleg 72 elsőségnél áll a megugrandó mérce, amely a brit visszavonulásáig még tovább emelkedhet. Az mostani mezőnyből Vettel áll a „legközelebb" az angolhoz 50 pole-lal.

Hamilton szezonja a negyedik cím mellett a rekorddöntésekről is szólt (Fotó: AFP)

100: a brit ezen kívül 100%-os idényt teljesített, hiszen minden egyes versenyről ponttal távozott. Bajnoki szezonban erre korábban csak Fangio és Schumacher volt képes. A brit pontszerző-sorozata emellett 25 nagydíj óta fut, vagyis jövőre Bahreinben ki is egyenlíthet a rekordtartó Räikkönennel. A finn a 2012-es Bahreini és a 2013-as Magyar Nagydíj – ahol Hamilton először nyert a Mercedesszel – között nem szorult ki az első tízből.

118: Hamilton az Amerikai Nagydíjon a 117. alkalommal indulhatott az első rajtsorból, mialatt hatodszor nyert az USA-ban, illetve negyvenedszer váltotta át elsőségét a pódium legfelső fokára. Utóbbi mutatóban így fellépett Schumacher mellé, míg előbbi kettőben meg is előzte a németet az örökranglistán. A brit végül az idényzárón még tovább növelte az első soros rekordot, így jelenleg 118-cal vezeti a listát, amelyen az őt követő, aktív pilóta Vettel 84-gyel.

135: Nico Hülkenberg eközben egy olyan rekordot állított fel, amely biztosan nem szerepelt  a céljai között, hiszen honfitársa Adrian Suttil 128 „dobogómentes" nagydíját emelte 135-re.

169: Räikkönen ezzel ellentétben Monacóban a 2008-as Francia Nagydíj után először szerzett pole pozíciót, amellyel egy rekord hosszúságú szériát szakított meg. A finn 169 GP –  F1-es kihagyását beleszámítva 8 év 11 hónap és 6 nap – után várhatta újra az első helyről a piros lámpák kialvását, aminél több időt semelyik más pilótának sem kellett várni.

200: visszatérve Hamiltonra, a brit Belgiumban a pole pozíciós rekord beállítása mellett a 200. alkalommal rajtolt el F1-es GP-n, amellyel csupán a 17. versenyzővé vált, aki elérte ezt a számot. A brit a jubileumot pedig stílusosan győzelemmel koronázta meg, amire előtte csak hárman voltak képesek. A mercedeses után Vettel lesz a következő jubiláló, mivel a német az áprilisi Bahreini Nagydíjon fogja a 200. futamát teljesíteni. Vajon sikerül neki is Schumacherhez, Jenson Buttonhoz, Nico Rosberghez és Hamiltonhoz hasonlóan diadallal ünnepelni?

3000: a brit egyébként még Ausztráliában lépte át a 3000 élen töltött kör határát is, amely az idény végére 3517-re egészült ki, mialatt összesen 114 Grand Prix-n vezette a mezőnyt legalább egy forduló erejéig. A stevenage-i így vált a Formula–1 történetének csupán második versenyzőjévé Schumacher után, akinek sikerült elérnie ezt a számot mindkét említett mutatóban, amelyek közül az előbbi tekintetében Vettel is csatlakozhat a duóhoz. A heppenheiminek ehhez csak 10 kört kell elsőként befejeznie a 2018-as futamokon.

A Honda és Renault vesszőfutása, illetve a legek:

3: a kvalifikáción megkaparintott eredmények értelmében Bottas volt a legjobb, mivel a finn átlagosan a harmadik legjobb időt érte el szombatonként. A szankciók kiosztása után azonban már Vettel várhatta a legelőkelőbb helyről a piros lámpák kialvását, a német rajtpozícióinak középértéke 3.15 volt.

13: a Red Bull, a Renault és a Toro Rosso egyenként 13-szor nem fejezett be Grand Prix-t nagyrészt a Renault-erőforrás meghibásodása miatt. Ezen felül 345 pozíciónyi rajtbüntetést voltak kénytelenek elszenvedni a francia motor hajtotta autók vezetői, míg a McLaren-pilóták 365 helyes hátrasorolást kaptak összesen.

20: Bottas és Räikkönen mind a 20 időmérőn bejutott a harmadik szakaszba, míg a három élcsapat mögött Sergio Pérez következik. A mexikói 15-ször végzett az első 10 között, a mclarenesek pedig együttesen 14-szer vehettek részt a Q3-ban.

38: Stroll lépett előre a legtöbbet a versenyek első körében, a kanadai újonc összesen 38 pozíciót javított a kiindulási pontjához mérten.

0.703: a legnagyobb különbséggel Hülkenberg győzte le aktuális csapattársát a kvalifikációkon, mivel a német átlagosan 0.703-mal volt gyorsabb. A legszorosabb csata eközben a Foce Indiánál zajlott, ahol 0.073 volt a differencia Pérez és Ocon között, az előbbi javára.

435: a 2017-es szezonban összesen 435 előzést regisztráltak, 49%-kal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

527: Hamilton a szezonban teljesíthető 1196 körből 527-en keresztül állt az élen (44%), miközben kihívója Vettel „csak" 286 fordulón át vezette a mezőnyt.

4.071.400: a helyszíni nézőszám mégis 8%-kal növekedett 2016-hoz viszonyítva, míg vasárnap átlagosan 76.722-en látogattak ki a pályákra, addig a Hungaroringre 11.56%-kal több szurkoló váltott jegyet.