F1: rekordbeállításra hangolva – ki állítja meg Hamiltont Szocsiban?

Vágólapra másolva!
2020.09.24. 18:39
null
Hamilton fontos mérföldkőhöz érhet Szocsiban (Fotó: AFP)
Nagy tempóban, három tripla hétvégével vette kezdetét a 2020-as idény, s a Formula–1-es mezőny úgy érkezhet meg Szocsiba, hogy már kevesebb verseny van előtte, mint mögötte. Az egyéni vb-összetettet magabiztosan vezető Lewis Hamilton egy sokáig megdönthetetlennek tűnő rekordot állíthat be az Orosz Nagydíjon, míg Kimi Räikkönen minden idők legrutinosabb versenyzőjévé válhat. A finnek csak el kell rajtolnia vasárnap.

 

EZ TÖRTÉNT KÉT HÉTTEL EZELŐTT – SZÁMOKBAN A TOSZKÁN NAGYDÍJ

7. OROSZ NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 25., PÉNTEK
1. szabadedzés: 10.00–11.30
2. szabadedzés: 14.00–15.30
SZEPTEMBER 26., SZOMBAT
3. szabadedzés: 11.00–12.00
Időmérő: 14.00–15.00
SZEPTEMBER 27., VASÁRNAP
A verseny (53 kör, 309.745 km) rajtja: 13.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Október 11., 14.10Eifel Nagydíj, Nürburgring
Október 25., 14.10
Portugál Nagydíj, Portimao
November 1., 13.10Emilia Romagna-i Nagydíj, Imola

Lewis Hamilton pályafutása 95. pole pozícióját szerezte meg a mugellói időmérőn, míg a Mercedes színeiben a 69. rajtelsőségét könyvelhette el. Ez azt jelenti, hogy a brit többször várhatta az élről a piros lámpák kialvását a német gárdával, mint a pole pozíciós örökranglistán második helyet elfoglaló Michael Schumacher a teljes karrierje során.

A címvédő másnap a 153. alkalommal várhatta az első sorból a piros lámpák kialvását, s a két piros zászlóval is megszakított, majd állórajttal újraindított versenyen végül az élen szelte át a célvonalat. A britnek – amellett, hogy megfutotta a leggyorsabb kört is – a 90. győzelmének köszönhetően sikerült több rekordot is megdöntenie. Egyrészről 222. alkalommal zárt pontszerző helyen, másrészről sorozatban a 42. versenyén rangsorolták – előbbi esetben Schumacher, utóbbi esetben Nick Heidfeld rekordját adta át a múltnak.

Ezenkívül a Mercedes is új csúcsot állított fel azzal, hogy egymást követő 32. futamon töltött el legalább egy kört az élen – az „ezüstnyilak” a Williams által az 1995-ös Francia és az 1997-es San Marinó-i Grand Prix között elért szériáját szárnyalták túl.

A második legjobb időt Valtteri Bottas érte el a Toszkán GP kvalifikációján, aminek eredményeképp a Mercedes zsinórban hetedszer sajátította ki az első rajtsort, amivel egyre közelebb kerül a saját maga által a 2014-es Belga és a 2015-ös Ausztrál Nagydíj között felállított kilenc időmérős csúcshoz. Ami a finnt illeti, hiába állt az élen 9 körön keresztül, immár nyolc versenyhétvége óta nyeretlen. Az azonban némileg vigasztalhatja, hogy karrierje 52. dobogójával honfitársát, Mika Häkkinent sikerült maga mögé utasítania az örökranglistán.

A Mercedes azzal, hogy kettős sikert ért el, és egyik versenyzője nevéhez fűződik a versenyen futott leggyorsabb kör is, idén először zsebelt be maximális pontszámot.

Mivel Max Verstappen rajtolhatott harmadikként, az elmúlt négy nagydíjon már a harmadik alkalommal fordult elő, hogy Hamilton, Bottas, Verstappen sorrend alakult ki a rajtrács első három helyén. A holland vasárnapja azonban nem alakult jól, hiszen idei harmadik kiesését volt kénytelen elkönyvelni.

Vele ellentétben a csapattársa, Alexander Albon azonban örülhetett a verseny után, mivel pályafutása első dobogós helyét szerezte meg – a thaiföldi a Formula–1 213., míg hazája első pilótája, aki felállhatott a pódiumra. Ezenkívül a Hamilton, Bottas és Albon alkotta trió a száguldó cirkusz 697. pilótafelállása az első három között. Albon idén már a kilencedik versenyző, aki a top 3-ban zárt a versenyen – legutóbb 2016-ban fordult elő, hogy legalább 9 pilóta végzett az első háromban egy adott idényben.

Ötödikként Sergio Pérez ért célba, a mexikói így továbbra is elmondhatja magáról, hogy valamennyi versenyen, amelyen idén elindult, pontot szerzett.

A Ferrari az 1000. versenyét teljesítette a Formula–1-ben, amit a rossz teljesítmény ellenére is kettős pontszerzéssel tudott zárni. A maranellóiak idén a harmadik alkalommal vitték véghez ezt a tettet.

Kimi Räikkönent a 9. helyen rangsorolták az időbüntetését követően, ezzel a finn először szerzett pontot 2020-ban.

George Russell a 11. pozícióban szelte át a célvonalat, így pályafutása 30. Grand Prix-ját fejezte be pontszerzés nélkül. A Williams britje ezzel a hatodik helyet foglalja el a Luca Badoer (51) által vezetett listán.

AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ OROSZ PADDOCKBÓL

Szerda reggel robbant a pletyka, miszerint a Ferrarinál 2008 és 2014 között csapatfőnöki pozíciót betöltő Stefano Domenicali veszi át az ügyvezető igazgatói posztjáról az év végén leköszönő Chase Carey helyét. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke mellett így a sportágat irányító személy is Ferrari-kötődésű lesz, igaz, Jean Todt már biztossá tette, ciklusa végeztével távozik posztjáról.

Ami a pilótapiacot illeti, továbbra is a Racing Pointtól az idény végén távozó Sergio Pérez jövője szolgáltatja a legforróbb témát. A mexikóit szóba hozták már a Red Bull-lal, az Alfa Romeóval és a Haasszal is, s azt az utóbbi csapatnál versenyző Kevin Magnussen is bevallotta, hogy Pérez azok között a pilóták között van, akik esélyesek az ülésére – ráadásul a legfrissebb sajtóértesülések szerint a mexikói már előszerződést is kötött az amerikaiakkal.

Magnussen Pérez mellett még Nico Hülkenberg, illetve a Formula–2-es bajnokságban küzdő és egyaránt Ferrari-kötődésű Mick Schumacher, Robert Svarcman és Callum Ilott nevét említette meg, miközben Günther Steiner csapatfőnök arról beszélt a Toszkán Nagydíjon, hogy legalább tíz versenyzővel állnak kapcsolatban, ugyanis nincs kizárva, hogy mindkét pilótájától megválik az amerikai alakulat. Igaz, a fentebb sorolt nevek nagy része átfedésben van azokkal, amelyek az Alfa Romeo listáján szerepelhetnek, hiszen mindkét gárdát kapcsolat fűzi a maranellóiakhoz a Ferrari-erőforrás használata okán.

Pérez szempontjából tehát elsősorban ez a két alakulat nyújthat lehetőséget, főleg az után, hogy Albon megszerezte az első dobogóját, s jövője minden eddiginél biztosabbnak tűnik a Red Bullnál, amelynél Verstappen újabb kiesése miatt egyre inkább nőhet a feszültség. Az osztrák gárda ugyanis hiába vágott neki nagy reményekkel a 2020-as idénynek, és beszélt világbajnoki esélyekről, kilenc nagydíjat követően egyetlen győzelmet tudhat a magáénak, és hátránya már tetemes a vb-összetettben.

Az idén már háromszor nullázó holland lemaradása 80 pont a vb-éllovas Hamilton mögött, míg a csapat 152 ponttal szerzett kevesebbet a vezető Mercedesnél. Verstappennek jóformán már csak matematikai esélye maradt arra, hogy ő váljon a Formula–1 legfiatalabb világbajnokává, ami biztosan bosszantja a mesébe illő Red Bull-os kezdet után.

A csapat tanácsadója, Helmut Marko is elismerte, muszáj fejlődniük, méghozzá leginkább motorfronton, mert hiába lépett előre a Honda, amellett, hogy teljesítményben elmarad a Mercedestől, még megbízhatatlanabb is. Ám idén már nem nagyon várható javulás, hiszen kizárólag a megbízhatóság növelése érdekében lehet változtatni, és azt is csak különengedéllyel.

A Red Bull motorerőben tehát nem fog közelebb kerülni a Mercedeshez, és kérdéses, hol nyílhat esélye újra megfogni az „ezüstnyilakat". Az osztrák okkal fogalmazott úgy, hogy jó erőforrást kell adniuk Verstappennek, akinek hiába van tehát hosszú távú szerződése a „vörös bikákkal", egyértelmű, hogy szerepelnek benne bizonyos záradékok, és az is, hogy ezek eredményekhez vannak kötve.

A Red Bull ráadásul még abban sem biztos, hogy a 2022-es nagy szabályváltozásokkor mely motorgyártóval akar együttműködésben állni, hiszen a Hondával kötött szerződése 2021-ig érvényes. Az ebből fakadó bizonytalanság is szerepet játszhat abban, hogy Verstappen miként gondolkozik a jövőjéről. Ha az osztrák istálló továbbra sem tud világbajnoki címre esélyes autót biztosítani neki, akkor előbb vagy utóbb elfogy a türelme.

Mint ahogyan a Ferrarinál is egyre nagyobb lehet a csalódottság, a maranellóiak ugyanis hiába készülnek fejlesztésekkel az Orosz Nagydíjra, nem várnak előrelépést, ráadásul ezekkel az újításokkal már kimondottan 2021-re alapoznak. Az SF1000-es jelenlegi formáját alapul véve az olaszok tehát Szocsiban is leginkább kármentésre készülhetnek, főleg annak tudatában, hogy a várakozások szerint autójuknak nem kifejezetten fekszik az oroszországi aszfaltcsík.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Míg Verstappen esélyei elszálltak, és a Ferrari legfeljebb a pontszerzésről szövögethet álmokat, Hamilton már vasárnap meghatározó mérföldkőhöz érhet: beállíthatja Schumacher győzelmi rekordját. A Netflix már fel is készült, hogy testközelből megörökítse a történelmi pillanatot, ám ez nem biztos, hogy jó ómen a német gárda számára. A Drive to Survive tavalyi évadjának Mercedesről szóló epizódját ugyanis pont Németországban forgatták, ahol az „ezüstnyilak" ünneplése csúnya blamába fulladt. Toto Wolffék így csak abban bíznak, hogy a stáb idén több szerencsét hoz nekik.

„Tavaly árnyékként követett minket a stáb Hockenheimben, ahol a hazai versenyünket és a motorsportban eltöltött 125 évünket ünnepeltük, és az volt a legrosszabb futamunk az egész évben. Nagyon szórakoztató epizód lett belőle, de azért reméljük, hogy ezúttal a kiváló tartalom mellett nagyszerű versenyt is teljesítünk majd" – beszélt a címvédő gárda előzetesében a csapatfőnök.

A Mercedes Oroszországban mutatott eddigi formája alapján minden adva van az ünnepléshez. A csapat a hat Szocsiban lebonyolított nagydíj mindegyikén győzelmet szerzett, és ebből Hamilton összesen négyszer örülhetett: 2014-ben, 2015-ben, 2018-ban és 2019-ben, előbbi két évben ráadásul a konstruktőri címet is itt tették biztossá az „ezüstnyilak".

Szocsi tehát kedvelt vadászterület a Mercedes és főleg Hamilton számára, akinek – bár idén már számos rekordot megdöntött már – a győzelmi csúcs beállítása kétségkívül kiemelkedő élménnyel szolgálhat. Ez a sokáig megdönthetetlennek hitt rekord már csak karnyújtásnyira van a brittől, ami akarva-akaratlanul felszínre hozza azokat a találgatásokat, amelyek arról szólnak, Hamilton pontosan hol helyezkedhet el a Formula–1 nagyjai között.

Ami a számokat illeti: Hamilton hiába vezet már több örökranglistát, az biztos, hogy a német legendának kevesebb nagydíj kellett ahhoz, hogy elérje a győzelmi csúcsot. Schumacher még a 2001-es Magyar GP-n, vagyis pályafutása 157. versenyén szerezte meg az 51. diadalát, amellyel beállította, majd az azt követő belga versenyhétvégén meg is döntötte a négyszeres világbajnok Alain Prost rekordját. A német több mint 19 éve áll a rangsor élén, a 91. versenydiadalát pedig a 2006-os Kínai Nagydíjon, karrierje 247. futamán aratta. Hamiltonnak ezzel szemben 259 rajt kellett ahhoz, hogy elérjen a 90-es mérföldkőhöz, vagyis legkorábban a 260. versenyén állíthatja be, majd a 261.-en döntheti meg Schumi vonatkozó csúcsát.

Eltávolodva a győzelmektől, a brit több örökrangsor élén áll, és szélsebesen robog az ugyancsak rekordot jelentő hetedik világbajnoki címe felé – adva van a kérdés: megállíthatja-e valaki Hamiltont?

Schumacher
Hamilton
116első rajtsor
153
68pole pozíció
95
77
leggyorsabb kör
51
5111élen töltött kör4867
24 148
élen töltött táv (km)24 710
221pontszerzés (nagydíj)222
155dobogó158
91győzelem
90
7
világbajnoki cím
6

MI VÁRHATÓ AZ OROSZ NAGYDÍJON?

A múlt és a jelenlegi forma is a Mercedes, illetve Hamilton mellett szól, bizonyos tényezők azonban akár a riválisok s főleg a Red Bull kezére játszhatnak a hétvégén. A Pirelli ugyanis a leglágyabb, vagyis a C3-as, a C4-es és a C5-ös keveréket bocsátotta a versenyzők rendelkezésére, és végig 25 Celsius-fok feletti hőmérsékletet jósolnak.

Az „ezüstnyilaknak" idén már meggyűlt a baja a lágyabb abroncsokkal a melegben, igaz, a történethez az is hozzátartozik, hogy az oroszországi pálya nem számít gumigyilkosnak, és nagy valószínűséggel most is teljesíthető lesz egy kiállással a verseny. Az más kérdés, hogy erős tempóval a „vörös bikák" két kiállásba is belekényszeríthetik Hamiltonékat, de talán nem a gumikopás lesz a legnagyobb rizikó.

A gondot inkább a rajt, pontosabban az első kanyarhoz vezető hosszú egyenes jelentheti, hiszen a pole pozícióból induló könnyen hátrányba kerülhet a mögötte szélárnyékot fogó versenyzőkkel szemben. A Mercedes pedig idén eddig valamennyi kvalifikáción a leggyorsabbnak bizonyult, így vasárnap jó eséllyel Hamilton vagy Bottas várhatja majd az élről a piros lámpák kialvását. Ha az első kanyar után nem a brit áll az élen, nagy esély van arra, hogy várnia kell még a 91. futamsikerre, hiszen a várhatóan egyhangú stratégia és a pálya adottságai nem kedveznek az előzésnek.

Ha Hamiltonnak mégsem sikerül Szocsiban a rekordbeállítás, Kimi Räikkönen szinte biztosan beírja magát az F1 statisztikai aranykönyvébe, ehhez ugyanis „csak" el kell rajtolnia. A finn a 323. futamára készül, és utolérheti a csúcstartó Rubens Barrichellót.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik