Szikrázó ütközet a Red Bullnál, Alonso kiesett Malajziában

Vágólapra másolva!
2013.03.24. 08:05
null
Senki sem örült az eredményének a sepangi dobogón (Fotók: Reuters)
Sebastian Vettelnek a Red Bull-csapat vezetősége nem engedte meg, hogy megelőzze Mark Webbert a Malajziai Nagydíjon, de a német nem bírta ki az ausztrál mögött, kemény manőverrel maga mögé utasította csapattársát, és megnyerte a versenyt. A harmadik helyért a két Mercedes csatáját nem engedélyezte Ross Brawn, aki hosszasan vitatkozott a rádión a Lewis Hamilton mögött haladó és végül célba érő Nico Rosberggel. Az Ausztrál Nagydíjat megnyerő Kimi Räikkönen nehéz verseny végén 7. lett, Fernando Alonso a rajtnál Vettellel koccanva eltörte az első légterelőjét, és a második kör elején kiesett.

Mark Webber dühösen nézett Sebastian Vettelre azelőtt, hogy kimentek volna az eredményhirdetésre. Zokon vette, hogy csapattársa a csapat utasítása ellenére megelőzte őt, s elvette tőle azt a győzelmet, amiről a rádión keresztül már biztosították.

Webber az első kerékcserék során az élre került, s bár Vettel többször is jelezte, hogy a száraz pályán gyorsabb nála, a csapat türelemre intette. A német tehetetlenségében a harmadik kerékcserék során Lewis Hamilton Mercedese mögé is visszaesett a 3. helyre, de miután visszaküzdötte magát az „ezüstnyíl” elé, második próbálkozásával Webbert is maga mögé utasította.

Vettel győzelmét nem fogadta egyöntetű öröm a csapatánál
Vettel győzelmét nem fogadta egyöntetű öröm a csapatánál

Szép, tiszta csatában előzte meg, de a csapat utasításainak ellenszegülve indította a támadást, ami miatt a kettős győzelem ellenére keserű végjátéka lett a Malajziai Nagydíjnak.Webber elmondása szerint ő már a csapat megnyugtató üzenetei után visszább vett a tempóból, nem számított Vettel támadására.

A harmadik helyért a Mercedes pilótái csatázhattak volna hasonlóan, de egy oda-vissza előzés után Ross Brawn csapatfőnök rászólt Nico Rosbergre, ne támadja az üzemanyagával spóroló (az egyik boxkiállásánál régi csapata, a McLaren garázsa elé beálló) Hamiltont. Az angol a dobogón elmondta, nem is neki kellene ott állnia, nem tudott örülni első trófeájának, amit a McLarennél kialakult hagyománnyal szemben megtarthat, de legszívesebben odaadná Rosbergnek.

Mindezt már zuhanyzás után látta Fernando Alonso, aki a verseny előtti eső miatt vizes pályán megtartott rajtnál nekikoccant Vettel Red Bulljának, eltört az első légterelőjét, amely a második kör elején le is esett, és a spanyol a kavicságyban kötött ki. A másik Ferrarival Felipe Massa tavalyi önmagát idézve az élcsoport mögött autózott, senkitől sem zavartatva lett ötödik.

Kimi Raikkönen a 10. helyről indulva az esős első körökben nem tudott feljebb jönni, s végig a középső csoportban ragadt, végül Romain Grosjean mögött a 7. lett, a vb-pontversenyben pedig Vettel mögé került.

A FUTAM

ÉLŐ SZÖVEGES KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHET EL!

A felvezető körre mindenki intermediate gumikon indult el.

Alonso versenye a második kör elején véget ért
Alonso versenye a második kör elején véget ért

A pálya első fele vizes, a második fele a célegyenesre fordító kanyarig száraz. Az aszfalt 27, a levegő 23 fokos.

A rajtnál Vettel megőrizte első helyét, Alonso megtartotta második helyét a kiválóan rajtoló Webberrel szemben, de az első légterelőjét korábban, Vettelt támadva eltörte.

A spanyol nem ment be a boxba, a második kör elején azonban le is esett a vezetőszárnya, Webber elment mellette, Alonso pedig a bukótérbe csúszott.

Vettel mögött Webber, Hamilton, Button, Rosberg, Massa, Pérez, Sutil, Hülkenberg, Ricciardo, Räikkönen sorrend alakult ki, az ausztráliai győztes finn a 11. helyen haladt. A két Ferrari nemhogy Vettelre nem jelentett veszélyt a második kör után, Alonso kiesett, Massa pedig a 6. helyre esett vissza.

Vettel és Webber a vizes szakaszon elhúzott a többiektől, Hamilton és a Buttont megelőző Rosberg haladt a két Red Bull mögött, miközben Räikkönen Ricciardót támadta.

Nem így tervezte a spanyol a malajziai délutánját
Nem így tervezte a spanyol a malajziai délutánját

A pálya száradt, az 5. körben elérte a határt, amikor már talán érdemes volt slickekre váltani. Vettel be is ment a boxba. A német a közepesen kemény keveréket kapta meg, a pálya első részén sorra megelőzték a vizes aszfalton.

Webbert nem merte kihozni a Red Bull, viszont sokan a boxba hajtottak, a mezőny fele új gumikat kapott. Sutil boxkiállását elrontották, Di Resta mögötte várt, ő is elvesztette ezt az időt.

Webber és Hamilton ment a boxba, az angol a McLarenhez állt be először, s utána ment tovább a Mercedeshez!

A 8. kör végén az addig az élen haladó Rosberg is szervizelt, és kialakult a valós sorrend. Webber vezetett Vettel előtt, majd Hamilton, Rosberg, Button, Hülkenberg, Massa, Pérez, Ricciardo, Grosjean és Räikkönen következett.

Webber elszakadt a lágyabb gumikat használó Vetteltől. Hamilton és Rosberg is a lágyabbakat használta, akárcsak hátrébb Ricciardót megelőző Räikkönen. A finn a 10. kör végén 28.6 másodpercre volt Webbertől.

Mindkét McLaren védekezni kényszerült, Button Hülkenberggel, Pérez a két Lotusszal szemben. Grosjean megelőzte a mexikóit, Räikkönen a 12. kör elején nem tudta. Hamilton közeledett a két Red Bullhoz.

A 13. kör végén Webber, Vettel, Hamilton, Rosberg, Button, Hülkenberg, Massa, Grosjean, Pérez, Räikkönen sorrend volt az első tíz helyen. A Pérez–Räikkönen csata volt a legszorosabb, Hülkenberg lemaradt Buttonról.

Räikkönen Pérez mögött is közeledett Webberhez, a 14. kör végén 27.9 másodperc volt a hátránya. A finn a 15. kör végén aztán megelőzte a mexikóit.

A pilóták szabadon választhattak gumikat, azután, hogy az intermediete-eken rajtoltak, nem kellett mindkét száraz pályás abroncsot használniuk a verseny során. A lágyabb keverék a vártnál jobban működött, a 31 fokos aszfalt jó hatással volt rá, főleg a pénteki forrósághoz képest.

Räikkönen a szabad pályán nagyon felgyorsult, közeledett Grosjeanhoz.

Webber a 19. kör végén lágyabb gumikra cserélte a keményeket. Vettel a szabad pályán felgyorsult, a 20. körben Massa és Grosjean szervizelt. Egy körrel később az élmezőnyből Vettelen és Rosbergen kívül mindenki a boxba hajtott új gumikért. A 22. kör végén ők is kiálltak.

Visszaállt a Webber, Vettel, Hamilton, Rosberg, Button sorrend, mögöttük Massa és Grosjean Hülkenberg elé került, Räikkönen támadta a Sauber-pilótát.

Ezúttal Vettel és Massa ment kemény keverékű gumikon, a többiek továbbra is lágyon haladtak.

A 25. kör végén Weber és Rosberg között 5 másodpercre csökkent a különbség (Räikkönen 26.7-re volt az éllovastól.)

Vettel Webber lassúságára panaszkodott („Mark túl lassú, tüntessük el az utamból"), az első négy négy másodpercen belül volt. A csapat nem támogatta a helycserét, türelemre intette a németet. Hamilton DRS-közelségbe került.

Hátul Räikkönen lemaradt Hülkenbergtől, és Pérez támadta a finnt.

Hamilton a 30. kör végén a boxba hajtott, s immár kemény keverékű gumikat kapott. Megpróbálta átugrani a két Red Bullt a korai gyors körökkel. A Red Bull reagált, Webbert hozta be a boxba – az ausztrál visszajött Hamilton elé. Rosberg is szervizelt – keményeket kapott, akárcsak Webber.

Vettel a 32. kör végén cserélt kereket, Hamilton és Rosberg közé jött vissza a pályára a kemény gumikon.

Button vezetett a versenyben, de Webber a nyakán volt. Az ausztrál a 35. kör elején a célegyenes végén megelőzte Buttont.

Räikkönen szervizelt Hülkenberggel együtt, Pérez mögé jöttek vissza.

Button a 35. kör végén ment kereket cserélni, de a jobb első kereket rosszul rögzítették, hiába indult el, a meg kellett állnia, hogy visszatolják. Elvesztette a pontszerzés esélyét, egykörös hátránnyal Rosberg mögé jött vissza.

A Mercedes sokáig tartotta a lépést a Red Bull-lal
A Mercedes sokáig tartotta a lépést a Red Bull-lal

Webber kezdett elszakadni Hamiltontól, de az első négy továbbra is öt másodpercen belül volt.

Vettel a 39. kör elején a célegyenesben megelőzte Hamiltont, aki nem tudta tartani a lépést a Red Bull-lal. Rosberg is utolérte csapattársát.

Hamilton a 41. körben szervizelt (közepes keveréket kapott), Räikkönen pedig nagy nehézségek árán megelőzte Hülkenberget. A finnt kihozta a sodrából a Sauber-pilóta, megkönnyebbült az előzéssel.

A 42. kör végén Vettel és Rosberg szervizelt, Hamilton a csapattársa előtt maradt. Webber a 43. körben kapott új kemény gumikat. Nagyot csatázott Vettellel a boxból kijövet, de megtartotta első helyét.A német a közepes keveréken ment, az ausztrál a keményen.

A Mercedesek oda-vissza előzték egymást, ott is csapaton belüli csata folyt a két DRS-zónában. Button megfutotta a verseny leggyorsabb körét.

Vettel a 46. kör elején a célegyenesben támadta Webbert, aki több kanyaron át vissza tudta verni a támadást, de Vettel kemény támadása végül eredménnyel járt, és az élre került. „Ez butaság volt" – mondta a csapatrádión Vettelnek Christian Horner csapatfőnök.

Ha a csapat nem döntött, Vettel döntött, s a kezébe vette az irányítást.

Maldonado az Ausztrál Nagydíj után a Malajziai GP-t is kicsúszással zárta le.

A 47. kör végén Massa új kerekeket kapott, a Pérez, Räikkönen csata mögé érkezett vissza. A finn megelőzte a mexikóit, Massa könnyedén körbeautózta a McLarent a 1-es kanyarban.

A kör végén a DRS-zónában a hátsó egyenesben Räikkönent is megelőzte, a Lotus-pilóta a kopott gumikon nem tudott visszatámadni.

Rosberg Ross Brawnnak könyörgött, hadd előzze meg Hamiltont, de a csapatfőnök nem engedte meg neki.

Érdekes beszélgetések a Red Bull rádióján. Horner Webbernek: „Mondtuk neki, hogy ne előzzön, megmondtuk neki." Vettel a mérnökének: „Majdnem letolt a pályáról, alig fértem el."

Rosberg és Brawn beszélgetése. Rosberg: „Gyorsabb vagyok nála, meg akarom előzni." Brawn: Negatív, Nico. Ő us tud gyorsabb lenni." Rosberg: „Akkor nyomja, érjük utol a két Red Bullt!” Brawn: „Rendben, de maradj mögötte.”

Közben a McLarennél: „Nyomjad, Jenson, egy csomó autó van előtted, előzheted őket. Jó szórakozást!”

Massa az 53. kör végén megelőzte Grosjeant is, és visszaállt az 5. helyre, ahol a kerékcseréje előtt volt.

Rosberg nem tágít, de Ross Brawn szerint nem érdemes kockáztatni, Massa messze van, nem érdemes kockáztatni. Button szórakozása az 54. körig tartott, a McLarenjét a garázsába kormányozta. Szabadon váltót cserélhet a Kínai Nagydíj előtt. Pérez kereket cserélt, simán visszajött a 9. helyre.

Vettel megnyerte a Malajziai Nagydíjat Webber előtt, az üzemanyaggal spóroló Hamilton bejött Rosberg előtt a 3. helyre.

MALAJZIAI NAGYDÍJ (56 kör, 310.408 km)
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:38:56.681
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 4.298 mp h.
3. Lewis Hamilton brit Mercedes 12.181 mp h.
4. Nico Rosberg német Mercedes 12.640 mp h.
5. Felipe Massa brazil Ferrari 25.648 mp h.
6. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 35.564 mp h.
7. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 48.479 mp h.
8. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 53.044 mp h.
9. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:12.357p h.
10. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:27.124 p h.
11. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:28.610p h.
12. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
13. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1 kör h.
14. Charles Pic francia Caterham-Renault 1 kör h.
15. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1 kör h.
16. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 2 kör h.
17. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 3 kör h.
18. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 5 kör h.
FELADTÁK
Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 45 megtett kör
Adrian Sutil német Force India-Mercedes 27
Paul di Resta brit Force India-Mercedes 22
Fernando Alonso spanyol Ferrari 1
Leggyorsabb kör: Pérez (56. kör) 1:39.199
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 1 2 2 40
2. Kimi Räikkönen 1 1 2 31
3. Mark Webber 1 2 26
4. Lewis Hamilton 1 2 25
5. Felipe Massa 2 22
6. Fernando Alonso 1 1 18
7. Nico Rosberg 1 12
8. Romain Grosjean 2 9
9. Adrian Sutil 1 6
10. Nico Hülkenberg 1 4
10. Paul di Resta 1 4
12. Jenson Button 1 2
12. Sergio Pérez 1 2
14. Jean-Éric Vergne 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 66
2. Lotus-Renault 40
3. Ferrari 40
4. Mercedes 37
5. Force India-Mercedes 10
6. Sauber-Ferrari 4
7. McLaren-Mercedes 4
8. Toro Rosso-Ferrari 1

ELŐZMÉNYEK

Lassan közeledik a pálya felé az az esőzóna, amely a verseny előtt vagy a magyar idő szerint 9 órakor esedékes rajt környékén fog megérkezni Sepangba. A versenyzők számítottak a csapadékra, bár többen elmondták, nem szeretnék, ha vizes pályán kellene versenyezniük. Ám egyre inkább úgy tűnik, hogy ez elkerülhetetlen.

A Lotus-istálló főnöke reagált a Pirelli gumijaival elégedetlen Red Bull lobbijára. A címvédő szeretné, ha a beszállító az új abroncsok helyett a 2012-es gumikat adná a csapatoknak a következő versenytől, de az idénynyitót megnyerő csapat szerint ez nem megoldás.

„Megértem, hogy nem örülnek, de aerodinamikai szempontból túlságosan agresszív autót építettek, ami az idén nem a nyerő megoldás. Egy körön még gyorsak, de hosszú távon visszaüt ez a filozófia – mondta Eric Boullier, a Lotus csapatfőnöke. – Egy csapat felháborodása miatt nem szabad változtatni, de tudjuk, hogy vannak, akik a Red Bull-lal értenek egyet, s olyanok is vannak, akiknek megfelelnek az új gumik. Mindenki ugyanazokat az abroncsokat használja, alkalmazkodni kell hozzájuk. Tavaly a Pirelli néhány versenyre elhozta az új gumikat, senki sem panaszkodott. Ez nem politika, alkalmazkodni kell a körülményekhez."

Pastor Maldonado Williams-Renault-jában motort kellett cserélni, de a venezuelainak nem kell rajtbüntetéstől tartania, hiszen még bőven az idényre kijelölt nyolc erőforráson belül van – a másodikat használja a versenyen. Ugyanakkor az autójából kivett V8-ast a jövőben nem használhatja versenyen vagy időmérőn, csak szabadedzésen.

Így Kimi Räikkönen az egyetlen, aki rajtbüntetést kapott, még az időmérő után szabták ki rá, mert feltartotta Nico Rosberget.

Háromnegyed órával a rajt előtt már mennydörgést lehetett hallani északkelet felől, ahonnan az előző napokhoz hasonlóan az eső közeledett.

Negyven perccel a rajt előtt, tíz perccel azt megelőzően, hogy az autók a rajtrácsra gurultak, megérkezett az eső, szakadt Sepangban.

A boxutca nyitásakor is még inkább enyhe zápor volt, mint nagy felhőszakadás, a pilóták intermediate gumikon mentek a pályára. Az elmúlt napokhoz hasonlóan helyenként (5-6-7-8-as kanyar és a célegyenesre fordító ív) nagyon vizes volt az aszfalt, máshol teljesen száraz.

Ricciardo a vizes szakaszon a kavicságyba csúszott, de ki tudott kecmeregni,és körbe ment a pályán. Webber is megjárta a bukóteret a Red Bull-lal. Bottas a Williamsszel járt pórul, meg is roppant az első légterelője, amely az aszfalthoz érve szikrákat hányt.

Mindenki a 3-as kanyarban csúszott ki, Gutiérrez, Bianchi és Maldonado is ralizott egyet a füvön. Pedig a Sauber az esőgumikat választotta az interek helyett.

Háromnegyedkor bezárt a boxutca, a szokásosnál eseménydúsabb negyedóra során mindenki a rajtrácsra gurult. Az eső enyhült, a pálya nyugati oldala továbbra is száraz volt. Felcsendült a malajziai himnusz.

INDUL ÉLŐ SZÖVEGES KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNK, AMELYET IDE KATTINTVA ÉRHET EL.

Nagy dilemma, mi a megfelelő gumiválasztás, hiszen szinte csak a hármas kanyar vizes, de annyira, hogy oda az intermediate is kevés lehet.

A MÓDOSÍTOTT RAJTSORREND
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
2. Felipe Massa brazil Ferrari
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari
4. Lewis Hamilton brit Mercedes
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
6. Nico Rosberg német Mercedes
7. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
8. Adrian Sutil német Force India-Mercedes
9. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes
10. Kimi Räikkönen*
finn
Lotus-Renault
11. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
12. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
13. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
14. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
15. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
16. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
18. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
19. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth
20. Charles Pic francia Caterham-Renault
21. Max Chilton brit Marussia-Cosworth
22. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault
*Rosberg feltartásáért 3 rajthelyes büntetést kapott.

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a sepangi pályán a Malajziai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. S ha a versenyhelyzet úgy hozza, a hátsó egyenesben megelőzött versenyző a célegyenesben visszaveheti a pozícióját.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik