Alonso nyert Kínában, Vettel nem tudta lehajrázni Hamiltont

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.04.14. 08:07
null
Fernando Alonso nyert Kínában, feljött a vb 3. helyére (Fotó: Action Images)
A Formula–1-es világbajnokság Kínai Nagydíját a Ferrarival versenyző Fernando Alonso nyerte meg, a spanyol mögötte a Lotus finn pilótája, Kimi Räikkönen és a mercedeses brit Lewis Hamilton végzett. A negyedik Sebastian Vettel lett a Red Bull-lal, miután a lágy gumikon az utolsó körökben fantasztikus hajrával sikertelen támadást indított Hamilton ellen. Mark Webber feladta a versenyt, miután nekiment Jean-Éric Vergne-nek, majd egy kerékcsere után elhagyta a kerekét.

Fernando Alonso az időmérő után azt mondta, nem bánja a pole pozíció elszalasztását, mert úgy érzi, a versenyre nagyon jól beállították a Ferrariját – igaza volt, a spanyol remek rajt után az 5. kör elején a célegyenesben megelőzte Lewis Hamiltont, és a gumikkal taktikázó Sebastian Vettel sem okozott neki problémát. Amikor kellett, a legjobb tempót diktálta az élmezőnyben, a Ferrari a boxban remekül dolgozott, és így végül sima győzelmet aratott.

Talán Kimi Räikkönen megnehezíthette volna a feladatát, ha a rajtnál nem esik vissza a 2. rajthelyről a negyedik pozícióba – a malőrért a kuplung miatt bocsánatot is kért tőle a Lotus. Räikkönennek Sergio Pérez is tartozik egy bocsánatkéréssel, a finn előzési kísérlete során ráhúzta az autóját, így a Lotus orra megsérül. Räikkönen így is gyorsabb volt Hamiltonnál, akit az utolsó boxkiállások során maga mögé utasított.

Hamilton hiába rajtolt remekül, a Mercedesén túl gyorsan tönkrementek a lágy gumik, így könnyű préda volt a két Ferrari számára, és Alonsóval a közepesen kemény gumikon sem igazán volt versenyben. Az első kerékcserék után egy darabig üldözte a spanyolt, de aztán a rádióüzenetében jelezte, hogy túl gyors a spanyol, és a végén Räikkönen ellen sem tehetett semmit, sőt annak kellett örülnie, hogy megtartotta a harmadik helyét.

A kilencedik helyről induló Vettelnek az lehetett a legfőbb célja, hogy a dobogóra álljon, csúsztatott boxtaktikájával így sokszor előrébb volt a pályán, mint ahová a végén várhattuk. A lágy gumis köreit a végére hagyta, és elképesztő tempót diktált, több mint 11 másodperces hátrányát négy kör alatt teljesen ledolgozta, és csak hajszállal kapott ki az angoltól.

A vb-pontversenyben továbbra is Vettel vezet, 3 ponttal Räikkönen, kilenccel Alonso és 12-vel Hamilton előtt. A konstruktőrök között a Red Bullnak ötpontos fórja van a Ferrarival szemben.

Az ötödik helyre a versenyt két boxkiállással teljesítő Jenson Button jött be a McLarennel, megelőzve Felipe Massát, aki csak az első körökben tartotta Alonso tempóját, egy körrel későbbi boxkiállása után több pozíciót is veszített, és elszakadt az élbolytól.

Pontot szerzett még bravúros hétvégi teljesítményével Daniel Ricciardo, a lágy gumikat szintén a végére hagyó, a futam elején csapattársával, Adrian Sutillal összecsapó Paul di Resta, a Lotusnak három versenyen a harmadik dupla pontszerzését hozó Romain Grosjean és a versenyen nyolc körön át az élen álló (csak Alonso vezetett többet nála) Nico Hülkenberg is.

A boxból rajtoló Mark Webber a felzárkózása során Jean-Éric Vergne-t utolérve rosszul számított ki egy helyzetet, nekiment a franciának, ami miatt orrkúpja cseréje miatt be kellett mennie a boxba. Rosszul rögzítették a jobb hátsó kerekét, amely leesett, és az ausztrál feladta a futamot. Nico Rosberg sem ment végig, a Mercedes német pilótája Räikkönen rossz rajtja miatt beragadt, a gumijai neki is gyorsan elkoptak, így rossz helyzetbe került. A második kerékcseréje után lassú defekt lépett fel nála, majd végleg kiállt a boxba.

A futamot követően Vettelt, Räikkönent, Buttont, Grosjeant, Bottast és Chiltont a sportfelügyelők elé rendelték szabálytalan előzések és DRS-használat miatt. A lehetséges szankciók között van az esetek súlyosságától függően a figyelmeztetéstől kezdve a 20 vagy 30 másodperces időbüntetésen át a következő futam rajtbüntetéséig bármi. Webbert a kereke elhagyásáért idézték be, esetében veszély okozásáért a Red Bullt el is tilthatják a Bahreini Nagydíjtól. A Renault a 2008-as Magyar Nagydíjon ugyanezért a vétségért felfüggesztett eltiltást kapott.

A FUTAM

ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHET EL!

A mezőnyből Hamilton tudott kétszer nyerni Kínában, rajta kívül győzött már itt Alonso, Räikkönen, Vettel, Button és Rosberg is.

Vettel és Button a várakozásoknak megfelelően a közepesen kemény gumin indult el a felvezető körre. Így tett Hülkenberg, Di Resta, Pérez, Vergne és Bottas is. A többiek a lágy gumikat használták, az ő boxkiállásukra a 4-5. körig kell csak várni.

A boxban Webber is a lágy gumikat kapta meg.

A rajtnál Hamilton és a mögötte lévő sor sokkal jobban indult, mint a páratlan oldal, Räikkönent és Rosberget megelőzték, Hamilton mögé feljött Alonso és Massa.

Hamilton rajtja még nagyon jól sikerült
Hamilton rajtja még nagyon jól sikerült

Az első kör végén Hamilton, Alonso, Massa, Räikkönen, Rosberg,Grosjean, Ricciardo, Button, Vettel, Hülkenberg sorrend alakult ki. Webber máris bement a keményebb gumikért.

Hamilton a második körben fél másodpercet adott Alonsónak, Vettel a 9. helyen hat másodperces hátrányban volt.

A 3. körben már lehetett használni a DRS-t, de nem volt előzés az élmezőnyben. Webber hátránya fél perc volt. Hamilton 8 tizeddel lassabb volt, mint az előző körében.

A negyedik kör végén Alonso Hamiltont támadta, az angolt a célegyenesben Massa is megelőzte. Hamilton és Rosberg autója egyszerre lassult le drasztikusan.

Webber körönként két másodpercet dolgozott le hátrányából, vettel az 5. körben már Rosberget előzte meg.

Az 5. kör végén Hamilton, Rosberg és a hátsó légterelőjét eltörő Sutil szervizelt. A német bent is ragadt a boxba a füstölő autójával. Az ismétlésekből kiderült, hogy Gutiérrez ment neki Sutilnak.

A 6. körben Alonso és Räikkönen is kereket cserélt, a finn éppen hogy Webber elé ért vissza, Rosberg mögöttük volt. Alonso Hamilton előtt haladt, a 11. helyen. Massa vezetett Hülkenberg, Vettel és Grosjean előtt.

Alonso a Vergne–Bottas csata möghé érkezett, a keményebb keveréken haladókkal meg kellett küzdenie.

A 7. kör végén Massa is bement a boxba, a korábban Vettelt megelőző Hülkenberg állt az élre Vettel, Button és Pérez előtt.

Hátul Alonso, Hamilton, Räikkönen, Webber, Massa, Rosberg, Ricciardo, Grosjean volt a kerékcserén túlesett versenyzők sorrendje. Alonso és Hamilton Vergne-t megelőzve a 6. és a 7. helyen haladt. Előttük Hülkenberg, Vettel, Button, Pérez és Di Resta száguldott.

A 9. körben Massa megelőzte Webbert, akinek már kopottabbak voltak a közepes gumijai. Alonso és Hamilton egy másodperccel gyorsabb volt körönként Hülkenbergnél és Vettelnél, a két német távolodott Buttontól.

A 11. kör végén Vettel nem tudta támadni Hülkenberget, az éllovashoz képest 25 másodpercen belül volt a 15. helyezett Ricciardo is.

Massa csak a verseny elején tartotta a lépést Alonsóval
Massa csak a verseny elején tartotta a lépést Alonsóval

Alonso a 13. körben már Pérezt támadta, Hamilton Di Restát próbálta megelőzni. Alonso a célegyenesben előzött, Hamiltonnak ez nem sikerült. Räikkönen utolérte a Mercedest.

Hülkenberg és Vettel egyszerre ment a boxba, a Red Bull 2.5, a Sauber több mint hat másodperc alatt cserélte le a kerekeket, a címvédő a boxban előzött. Button állt az élre.

Közben Webber összeütközött Vergne-nyel, a francia megpördült, az ausztrál első légterelője eltörött.

A 15. kör végén Webber új orrkúpot és új kerekeket kapott. Räikkönen Pérezt támadta, a McLaren leszorította az útról, a Lotus orrkúpja megsérült, és a rádión megkérdezte, Pérez „Mi az ördögöt csinál?"

Webber lelassult, feladta a versenyt, a jobb hátsó kereke levált az autóról, a pályára gurult, de szerencsére senki sem ment neki. A Renault 2008-ban a Magyar Nagydíjon ugyanezért egyversenyes felfüggesztett eltiltást kapott.

A sportfelügyelők vizsgálták Räikkönen és Pérez esetét, a finn a hibás autójával is megelőzte a mexikóit.

A 18. körben Alonso már az éllovas Buttont támadta, mögöttük Hamilton, Räikkönen, Pérez, Massa, Vettel, Hülkenberg, Rosberg, Grosjean, Ricciardo sorrend volt.

A 19. kör végén Massa és Rosberg másodszor szervizelt, Alonso nem tudta megelőzni Buttont. A 21. kör elején, a célegyenesben végül sikerrel járt a spanyol, és ismét az élre állt.

Rosberg harmadszor is bement a boxba, lassú defektet láttak az autójában.

A 21. kör végén Hamilton és Räikkönen egyszerre állt a boxba, az angol maradt elöl, a finn nem cserélt orrkúpot. A sportfelügyelők jelezték, hogy Pérez nem kap büntetést Räikkönen leszorítása miatt.

Rosberg negyedszer ment a depóba, és feladta a versenyt.

A 23. kör végén Alonso és Button egyszerre ment a boxba,megint Vettel állt az élre, 2.7 másodperccel vezetett Hülkenberg előtt.

Webber szombaton kevés üzemanyagot kapott, 
vasárnap meg elhagyta a kerekét
Webber szombaton kevés üzemanyagot kapott, vasárnap meg elhagyta a kerekét

Vettelt a 24. kör végén Hülkenberg 3, Alonso 6.8, Button 9.6, Hamilton 11, Räikkönen 12.9 másodperces hátránnyal követte, Vettelnek és Hülkenbergnek még kétszer, a többieknek egyszer kellett kimenniük a boxba.

Alonso több mint másfél másodperccel gyorsabb volt a 25,. körben Vettelnél, Hülkenberg előnyéből 2.3 másodpercet faragott. Alonso a 26. körben a hátsó egyenes előtt a DRS érzékelő pontja és az egyenes között előzte meg Hülkenberget, a DRS-t így védekezésre használhatta.

Button megkérdezte a rádión, hogy harcoljon-e az őt támadó Hamiltonnal, s biztató választ kapott, hiszen már szinkronban volt korábbi csapattársával.

Hamilton a 29. kör elején a DRS-t használva a célegyenesben könnyedén megelőzte Buttont. Vettel közben újabb nehezen betartható utasítást kapott, ne csatázzon Alonsóval. Ezúttal engedelmeskedett, Alonso a 29. kör végén, a hátsó egyenesben az élre állt.

Hülkenberg nem a végére hagyta a lágy gumis etapot, a 29. körben megkapta a sárga betűs gumikat. A McLarennél és a Red Bullnál különös figyelmet fordítottak a Sauber köridőire.

A 31. körben Vettel a boxba hajtott, Räikkönen pedig megelőzte Buttont, és már a 3. helyen haladt. Vettel Massa mögött, a 8. helyen folytatta.

Gyorsan megelőzte Massát, majd Di Restát is, és a lágy gumikon egyelőre rendkívül gyorsan száguldó Hülkenberg után eredt.

Vettel a 33. körben, 23-mal a vége előtt két másodperccel gyorsabb volt Alonsónál, de 21 másodperces hátránya volt.

Räikkönen a 34. kör végén a boxba ment Hamilton mögül, megpróbált „alávágni” a Mercedes pilótájának. A finnek ez volt az utolsó tervezett boxkiállása, 22 kört kell megtennie ezen a készlet közepes gumin.

Hülkenberg a 34 . körre már belassult, Vettel elment mellette, öt kört bírtak a lágy abroncsai. Vettel a 36. körben a hátsó egyenesben megelőzte Buttont.

A 36. kör végén Hülkenberg és Massa egyszerre ment a boxba, a sauberest Vettel után Massa is legyűrte a boxutcában, a kijáratánál a német elválthatta magát, mert nagyon lassan gyorsult fel.

Egy körrel később Hamilton járt a boxban, Räikkönen és Ricciardo mögé jött vissza. Vettel és Alonso már ugyanolyan köröket futott, a spanyol 19 másodperccel vezetett a német előtt.

A 40.kör végén Alonso, Vettel, Button, Räikkönen, Hamilton, Di Resta, Massa, Hülkenberg, Pérez, Ricciardo, Grosjean volt a sorrend, Alonsónak, Vettelnek, Buttonnak még mindenképpen jönnie kellett.

Alonso a 41. körben beállt a boxba kereket cserélni, közvetlenül Vettel mögé jött vissza. A németnek még egyszer ki kell állnia a boxba. Vettel nem küzdött a célegyenesben, a 34. kör elején Alonso visszavette a vezetést.

A 44. körben Räikkönen megelőzte Buttont, akit a 45. kör elején, az első kanyarkombináció második felében Hamilton is maga mögé utasított.

Tíz körrel a vége előtt az első öt 11 másodpercen belül volt, a második Vettelnek és az ötödik Buttonnak még mennie kellett a boxba. Alonso sorra futotta a leggyorsabb köröket, a csapat aggódott a gumik miatt. „Pedig nem is nyomom neki” – válaszolt a spanyol.

Button a 49. kör végén jött be a lágy gumikért, s a boxból visszatérve a köre végén meg is előzte Massát.

Az 50. kör végén Vettel is bement a boxba a gyorsabb, de hamarabb elkopó gumikért. Hamilton mögé jött vissza, egy hátsó egyenesnyire (11.5 másodperc) volt az angoltól.

Button az 52. körre már lelassult, ez nem volt kecsegtető Vettel számára sem.

Vettel az 53. körben három és fél másodperccel volt gyorsabb, mint Hamilton. Meddig bírják a gumik?

Di Resta az 5. helyről kiállt a boxba, Vettel az 54. kör végére 5.2 másodpercre ledolgozta a hátrányát.

Az utolsó kör előtt Vettel hátránya 2 másodpercre csökkent. Egy köre maradt. Elképesztő izgalmak közepette dőlt el a 3. hely, amelyet az utolsó kanyarban nagyot fékezve őrzött meg Hamilton.

Alonso megnyerte a Kínai Nagydíjat, a harmadik versenyen a harmadik különböző győztest avatták 2013-ban. Räikkönen lett a 2.

KÍNAI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (56 kör, 305.066 km)
1. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:36:26.945
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 10.168 mp h.
3. Lewis Hamilton brit Mercedes 12.322 mp h.
4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 12.525 mp h.
5. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 35.285 mp h.
6. Felipe Massa brazil Ferrari 40.827 mp h.
7. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 42.691 mp h.
8. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 51.084 mp h.
9. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 53.423 mp h.
10. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 56.598 mp h.
11. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:03.860 p h.
12. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:12.604 p h.
13. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:33.861 p h.
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:35.453 p h.
15. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1 kör h.
16. Charles Pic francia Caterham-Renault 1 kör h.
17. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1 kör h.
18. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1 kör h.
FELADTÁK
Nico Rosberg német Mercedes 21 megtett kör
Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 15
Adrian Sutil német Force India-Mercedes 5
Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 4
Leggyorsabb kör: Vettel (53. kör) 1:36.808
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 1 2 3 52
2. Kimi Räikkönen 1 2 3 49
3. Fernando Alonso 1 2 2 43
4. Lewis Hamilton 2 3 40
5. Felipe Massa 3 30
6. Mark Webber 1 2 26
7. Nico Rosberg 1 12
8. Jenson Button 2 12
9. Romain Grosjean 3 11
10. Paul di Resta 2 8
11. Adrian Sutil 1 6
11. Daniel Ricciardo 1 6
13. Nico Hülkenberg 2 5
14. Sergio Pérez 1 2
15. Jean-Éric Vergne 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 78
2. Ferrari 73
3. Lotus-Renault 60
4. Mercedes 52
5. McLaren-Mercedes 14
6. Force India-Mercedes 14
7. Toro Rosso-Ferrari 7
8. Sauber-Ferrari 5

ELŐZMÉNYEK

Az 56 körös futam helyi idő szerint 15 órakor, magyar idő szerint 9-kor kezdődik.

A Red Bull nem meglepő módon úgy döntött, hogy a kevés üzemanyagával az időmérőn műszaki szabályt szegő Mark Webber (aki természetesen semmiféle szabályt nem szegett meg, csak éppen az ő autójába töltöttek a kelleténél három literrel kevesebb üzemanyagot) a boxutcából indítja, így még tud alakítani a kettes rajtszámú autón.

Webber két éve a 18. helyről indulva harmadik lett Sanghajban, de a feladatát ezúttal megnehezíti a Pirelli lágy gumija, amelyet a verseny során valamikor neki is fel kell tennie az autójára. A mindig őszinte ausztrál elmondta a véleményét a sárga betűs abroncsokról: „Nagyon izgalmas lesz az első néhány kör, mindenki mindenkivel csatázik majd amiatt, hogy az első hét pilóta a lágy gumikon rajtol, de ez mesterkélt, és felveti a kérdést, hogy érdemes pankrációt csinálni az F1-ből?” – kérdezte Webber, akit legfőképpen az bosszant, hogy a gumikra a kerék kerék elleni csaták során gyakorolt nyomás van a legrosszabb hatással.

Olvasóinkat az elmúlt napokban arról kérdeztük, ki nyeri meg a Kínai Nagydíjat. A legtöbben, a szavazók 35 százaléka Fernando Alonsóra tippelt, Kimi Räikkönen a 31, Lewis Hamilton a 13, Sebastian Vettel a 11 százalékát kapta meg a voksoknak, és még Felipe Massa is kapott négy százalékot.

Alonso valóban nagy esélyt kapott, hiszen az előle indulók közül Hamilton esélyeit a Mercedes Pirellire gyakorolt hatása és a gumik többiekénél gyorsabb kopása csökkentheti, míg Räikkönen maga mondta ki, hogy a Lotus nem tűnik elég gyorsnak a győzelemhez. Persze a Lotusban mindig benne van, hogy egy kiállással kevesebbel teljesítsen egy futamot, de a finn tavaly nagyon ráfaragott a taktikájára, hiszen néhány kör alatt kicsúszott a 2. helyről a pontszerzők közül.

Fél órával a rajt előtt kinyitott a boxutca, s a pilótáknak negyedórájuk van arra, hogy a rajtrácsra kormányozzák autójukat. A Force India garázsában nagy kapkodás kezdődött, Paul di Resta autójából ugyanis szivárgott az üzemanyag.

Gyors intézkedések után, úgy tűnik, megoldódott a probléma, a skót elhagyhatja a garázsát.

Webbernek sehová sem kell igyekeznie, lassan, nyugodtan készülődik.

Button McLarenjével viszont gondok vannak, azt mondta a csapatrádión a rajtrács felé tartva, hogy továbbra sincs ereje az autójának.

Räikkönen rajtgyakorlattal indult el a boxból – a gumijai miatt nem kell aggódnia, a rajtrácson teszik fel azokat, amelyekkel az időmérőt befejezte. Mivel Vettel nem futott mért kört az időmérő harmadik szakaszában, neki sem kell aggódnia a nagy elfékezése miatt.

Háromnegyedre Webberen kívül mindenki elfoglalta a helyét a rajtrácson.

ELINDULT ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK, AMELYET IDE KATTINTVA ÉRHET EL.

KÍNAI NAGYDÍJ, A RAJTSORREND
1. Lewis Hamilton brit Mercedes
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari
4. Nico Rosberg német Mercedes
5. Felipe Massa brazil Ferrari
6. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
7. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
9. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
10. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
12. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes
13. Adrian Sutil német Force India-Mercedes
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
15. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
17. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
18. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth
19. Max Chilton brit Marussia-Cosworth
20. Charles Pic francia Caterham-Renault
21. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault
22. Mark Webber* ausztrál Red Bull-Renault
*műszaki szabálytalanság miatt a mezőny végére sorolták, a boxból rajtol.

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a sanghaji pályán a Kínai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. S ha a versenyhelyzet úgy hozza, a hátsó egyenesben megelőzött versenyző a célegyenesben visszaveheti a pozícióját.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik