F1: innentől Hamilton kezében a bajnoki cím sorsa

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2017.09.25. 11:38
Sebastian Vettel egészen az Olasz Nagydíjig állt a Formula–1 2017-es bajnoki kiírásának élén, miközben Lewis Hamiltonnak nemegyszer kellett nagyobb távolságból felkapaszkodnia német riválisára. Monzában aztán pozíciócsere történt a két aspiráns között egy, az előző szezonokat idéző Mercedes-uralta verseny végén, amely által a Ferrari lépéskényszerbe került. A maranellói gárda számára pedig minden adva volt ahhoz, hogy csattanós választ adva visszavágjon az elszenvedett vereségekért, azonban az 5065 méter hosszú szingapúri pálya felett ravaszan várakozó felhők néha meg-megmutatva magukat, drámai forgatókönyvet szőve mosták el a vázlatosan már megírt sorokat...

Lewis Hamilton kezében a bajnoki cím sorsa (Fotó: AFP)
Lewis Hamilton kezében a bajnoki cím sorsa (Fotó: AFP)
Lewis Hamilton kezében a bajnoki cím sorsa (Fotó: AFP)
Lewis Hamilton kezében a bajnoki cím sorsa (Fotó: AFP)
Lewis Hamilton kezében a bajnoki cím sorsa (Fotó: AFP)

 

Sebastian Vettel a Q3-ban feltámadva, ellentmondást nem tűrően szerezte meg pályafutása negyvenkilencedik, egyben szezonbéli harmadik pole pozícióját szombaton. A Ferrari és különösen a német pilóta végig a késhegyen táncolva, olykor-olykor a határokat átlépve rajzolt mindenkinél gyorsabb kört a Marina-öbölben futó aszfaltcsíkra. Bár Kimi Räikkönen egész hétvégén csapattársa árnyékában vezetett, végül a két Red Bullt követve mégis sikerült beférkőznie a szenvedő ezüstnyilak elé, amelyek 2014 óta mindösszesen második alkalommal szorultak ki az első két rajtsorból.

Egy száraz körülmények között megrendezett nagydíjon nagy valószínűséggel Lewis Hamiltonéknak a dobogó is hiú ábránd maradt volna csupán, miközben Vettel domináns győzelmet aratva vehette volna vissza a vezetést az egyéni tabella élén. Az első, esőben megrendezett éjszakai verseny rajtja azonban az ágaskodó lovak tökéletes forgatókönyvét egy pillanat alatt a legdrámaibbra változtatta. A két Ferrari-pilóta szinte azonnal kiesett, ami csupán a második alkalom volt a gárda elmúlt tizenegy éve során. Az olaszok rémálma pedig a Mercedes brit versenyzőjének sokat emlegetett csodáját váltotta valóra egy olyan helyszínen, ahol eredetileg a kármentésre rendezkedett be a csapata.

Ily módon ahelyett, hogy Vettel újra elhúzott volna tizenkét egységgel, most több mint egy futamgyőzelemnyire duzzadt a lemaradása Hamiltonnal szemben. Az angol azonban a múltat alapul véve még mindenképpen adós egy nullázással, ha a szezon végén immár negyedik alkalommal is szeretne felülni a sportág trónjára. Eddig utoljára még 2002-ben Michael Schumachernek sikerült úgy bajnokságot nyernie, hogy egyszer sem esett ki az idény során, vagyis tizenöt éve nem született egyéni cím legalább egy be nem fejezett verseny nélkül.

ÍGY ÁLLT A VILÁGBAJNOK HAT FUTAMMAL A SZEZON VÉGE ELŐTT
SzezonEgyéni világbajnokDNF
2016Nico Rosberg1első, 13 pontos előnnyel
2015Lewis Hamilton1első, 41 pontos előnnyel
2014Lewis Hamilton3második, 22 pontos hátrányban
2013Sebastian Vettel1első, 60 pontos előnnyel
2012Sebastian Vettel2második, 29 pontos hátrányban
2011Sebastian Vettel1első, 112 pontos előnnyel
2010Sebastian Vettel3harmadik, 32 pontos hátrányban
2009Jenson Button1első, 8 pontos előnnyel
2008Lewis Hamilton1első, 6 pontos előnnyel
2007Kimi Räikkönen2harmadik, 20 pontos hátrányban
2006Fernando Alonso2első, 11 pontos előnnyel
2005Fernando Alonso1első, 26 pontos előnnyel
2004Michael Schumacher1első, 36 pontos előnnyel
2003Michael Schumacher1első, 8 pontos előnnyel
2002Michael Schumacher0első, 62 pontos előnnyel

Pontosan ezért Vettel esélye nem foszlott szerte, sőt, a német négy bajnoki címe közül kettőt is úgy kaparintott meg, hogy nem állt a tabella élén hat fordulóval a végelszámolás előtt. 2010-ben 32, míg két esztendővel később 29 egységnyi volt a hátránya, vagyis kevesebb, mint most, miközben Hamilton kezei közül két alkalommal is kicsúszott a vezetés ugyanennyi futam alatt. Egyszer pont német ellenfele javára veszítette el a legfényesebb trófeát...

A heppenheimi pilóta mellett szól azon tény is, amely szerint eddig minden olyan évben, amikor a szezon valamely pontján az egyéni kiírás élén állt, kivétel nélkül világbajnoki címet ünnepelhetett. Idén pedig tizenkét egymást követő versenyen keresztül sajátította ki a tabella első pozícióját, nemegyszer több mint húszegységnyi előnnyel legnagyobb riválisa előtt. Ez nagydíjankénti lebontásban vizsgálva azt mutatja, hogy a ferraris a nullázása ellenére is – az összesített állást tekintve – átlagosan hét ponttal többel távozhatott egy-egy GP-ről Hamiltonnál!

A VB-CSATA ALAKULÁSA
EGYÉNIAUSCHNBHRRUSESPMCOCAN
Vettel25436886104129141
Hamilton
1843617398104129
Bottas15233863637593
Räikkönen12223449496773
CSAPAT
Mercedes336699136161196222
Ferrari3765102135153179214
EGYÉNIAZEAUTGBRHUNBELITASIN
Vettel153171177202220235235
Hamilton139151176188213238263
Bottas111136154169179197212
Räikkönen738398116128138138
CSAPAT
Mercedes250287330357392435475
Ferrari226254275318348373373

Ezen felül pedig Sebastian Vettel rajthelyeinek és futamon elért helyezéseinek középértéke is jobb, mint bajnoki ellenfelének. A német mindezt úgy produkálta, hogy Lewis Hamilton nyolc pole pozíciójával szemben csak háromszor rajtolhatott az első helyről, és futamgyőzelmet is hárommal kevesebbszer ünnepelhetett. Ezen információk mindazonáltal tökéletesen megmutatják, hogy sikerének kulcsa a kiegyensúlyozott teljesítményében keresendő, amely Hamilton esetében sokkal hektikusabb és kilengőbb görbét mutat.

IDŐMÉRŐ
PárharcokÁtlagkülönbség
HAM–BOT+0.248
HAM–RÄI+0.402
HAM–VET+0.175
VET–RÄI+0.226
VET–BOT+0.072
BOT–RÄI+0.153

Ez a különbség pedig – eltérő személyiségükön felül – az általuk vezetett autók eltérő tulajdonságaiból ered. Az SF70H az egész évet tekintve sokkal univerzálisabb konstrukció, mint a W08, amely bár összességében gyorsabb, mégis pályától függően hol jobb, hol rosszabb arcát mutatva arat szignifikáns győzelmet, vagy éppen szenved letaglózó vereséget csupán két hét leforgása alatt.

A Mercedes-versenyzők közül Hamilton volt az, aki jobban megsínylette a rosszabb hétvégéket, legalábbis egészen a Szingapúri Nagydíjig csapattársa, Valtteri Bottas tudott jobban alkalmazkodni gépe szeszélyességéhez. Cserébe viszont a finn nem volt képes olyan kiugró eredményekre, mint amilyeneket a brit ért el Kanadában, Angliában vagy éppen Olaszországban. Kettejük között átlagosan 0.245 másodperc a különbség a kvalifikációkon, ami így nagyobb lemaradást eredményez, mint amennyivel Vettel követi a britet. Továbbá még a Ferrari párosa is közelebb (0.226) van egymáshoz szombatonként, mint a Hamilton, Bottas duó.

IDŐMÉRŐS PÁRHARCOK
PárharcokAUSCHNBHRRUSESPMCOCAN
HAM-BOT+0.293+0.187-0.023-0.478+0.224-1.830+0.718
HAM-RÄI+0.845+0.462+0.775-0.514+0.290-1.875+0.793
HAM-VET+0.268+0.186+0.455-0.573+0.051-1.832+0.330
VET-RÄI+0.577+0.276+0.320+0.059+0.239-0.043+0.468
VET-BOT+0.025+0.001-0.478+0.095+0.173+0.002+0.388
BOT-RÄI+0.552+0.275+0.798-0.036+0.066-0.045+0.075
PárharcokAZEAUTGBRHUNBELITA (e)SIN
HAM-BOT+0.434-0.173+0.776-0.163+0.541+2.279+0.684
HAM-RÄI+1.100+0.355+0.547-0.249+0.717+2.433-0.057
HAM-VET+1.248-0.131+0.756-0.417+0.242+2.510-0.635
VET-RÄI-0.148+0.486-0.209+0.168+0.475-0.077+0.578
VET-BOT-0.814-0.042+0.020+0.254+0.299-0.231+1.319
BOT-RÄI+0.666+0.528-0.229-0.086+0.176+0.154-0.741
RAJTPOZÍCIÓK
AUSCHNBHRRUSESPMCOCAN
Hamilton11241131
Bottas3313333
Vettel2231222
Räikkönen4452414
AZEAUTGBRHUNBELITASIN
Hamilton18*(3)14115
Bottas219*(4)3346
Vettel4231261
Räikkönen3322454
*öt rajthelyes büntetés idő előtti váltócsere miatt
A pontokat mindazonáltal nem az időmérők helyezései után osztják, hanem a versenyen elértekért adják. A Mercedes finn pilótája pedig a tizennégy futamot tekintve Hamilton (9) után a legtöbb, hét pozíciót javított a rajthelyéhez képest, miközben Räikkönen nyolcat(!) vesztett, míg Vettel összességében se előre, se hátra nem lépegetett a kiindulási pontjához viszonyítva. A vasárnap felzárkózó Bottas így kilenc ponttal segítette márkatársát, miközben a Ferrari németje hat bajnoki egységet köszönhet Räikkönennek.

VERSENYEN ELÉRT EREDMÉNYEK
AUSCHNBHRRUSESPMCOCAN
Hamilton2124171
Bottas3631DNF42
Vettel1212214
Räikkönen4543DNF27
BOT -> HAM---4--23
RÄI -> VET---3-2-
AZEAUTENGHUNBELITASIN
Hamilton5414111
Bottas2123523
Vettel427123DNF
RäikkönenDNF53245DNF
BOT -> HAM*142-3-3-
RÄI -> VET**---23---
*Bottas versenyen elért pozíciója által adott és elvett pontok Hamilton vonatkozásában.
** Räikkönen versenyen elért pozíciója által adott és elvett pontok Vettel vonatkozásában.

A FUTAMON NYERT VAGY VESZTETT HELYEK A RAJTPOZÍCIÓHOZ KÉPEST
AUSCHNBHRRUSESPMCOCAN
Hamilton1-6
Bottas32-2kiesett1-1
Vettel-1-21-12
Räikkönen1-11kiesett13
AZEAUTGBRHUNBELITASINÖSSZ.
Hamilton4-4-4-9
Bottas-72-2-3-7
Vettel4-3kiesett0
Räikkönenkiesett21kiesett8

Sebastian Vettel teljesítménye tehát hiába volt eddig az egész idényt nézve kiegyensúlyozottabb, miközben csapattársa is hozza hozzávetőlegesen a „bottasi hátvéd" szerepét, ha pillanatnyi érzéseit nem tudja kordában tartani, mint Bakiban, vagy ha nem képes megfelelően felmérni a helyzetet, mint Szingapúrban. Míg az előbbi helyszínen potenciális győzelmet bukott, addig bár utóbbin nem írható egyértelműen az ő számlájára az ütközés, mégis középszerű indulásával önmaga későbbi kiesését készítette elő.

Helyezkedése ugyanakkor teljesen evidens volt, nem láthatta, hogy Räikkönen ennyivel jobban kapja el a rajt pillanatát. Arra viszont számíthatott, hogy Verstappen nem fogja könnyen adni magát, így lehet, hogy abban az esetben is összeér a Red Bull és a Ferrari, ha a hetes számú SF70H nem szereplője a vörösek dupla nulla szendvicsének. Hármójuk közül azonban semelyikük sem emelhető ki igazán, egyszerűen rossz helyen voltak, rossz időben. Mégis, világbajnoki reményeit figyelembe véve talán Vettelnek kellett volna a leginkább észnél lennie az indulás utáni pozicionálásnál. Egy második, illetve egy harmadik hely is jóval többet ért volna a végelszámolásnál, mint az első kanyar után a mezőny élén állni.

A heppenheimi ennek ellenére már többször is megtapasztalta, hogy milyen nagy ponthátrányból visszajönni, miközben a Marina-öbölben történtek fordított szereposztásban is lejátszódhatnak az elkövetkezendő hat nagydíj valamelyikén. Csakhogy az elmondása szerint valaha volt legjobbját nyújtó Lewis Hamilton legyőzéséhez még egy tökéletes és precíz Sebastian Vettel sem biztos, hogy elég lehet a bajnoki címért folytatott küzdelemben.

A németnek az utolsó hat fordulóból ötről mindenképpen győzelemmel kéne távoznia, miközben még egy második helyet is meg kellene kaparintania ahhoz, hogy ne kelljen riválisa kiesésére vagy műszaki hibájára alapoznia a reményét. A brit tizenkét nagydíjon át küzdött azért, többször vissza-visszamászva, hogy átvegye a vezetést az egyéni összetettben, egy győzelemmel záruló „kármentő" verseny után pedig mindenképpen az ő oldalán a lendület...

EGYÉNIÁtlagos rajthelyBüntetések nélkülÁtlagos helyezés
Hamilton3.12.82.5
Bottas3.332.8
Vettel2.32.32.4
Räikkönen3.43.44
CSAPAT
Mercedes3.254.22.7
Ferrari2.92.93.2

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik