Bottas kirabolt csapattársainak ajánlotta a pole-t (Fotó: AFP)

 

Rosszul végződött a pénteki nap a Mercedes számára, hiszen a csapat néhány tagját kirabolták Interlagosban. Valtteri Bottas nekik is szeretett volna kedveskedni egy igazán jó eredménnyel, ami sikerült is, hiszen az idén – és pályafutása során – harmadszor szerezte meg a pole pozíciót. Mellesleg ez volt az első alkalom a nyári szünet óta, hogy időmérőn legyőzte csapattársát, Lewis Hamiltont, aki számára igencsak rosszul alakult a brazíliai kvalifikáció.

„Azt mondtam reggel a csapattársaimnak: mindent beleadok, hogy meglegyen a pole és felvidítsam őket, s most nagyon hálás vagyok, amiért ezt sikerült elérnem – mondta a finn pilóta. – Az elmúlt hétvégék egyre jobban alakultak a számomra, az időmérőkön csak néhány századra voltam Lewistól. Ez volt a helyzet eddig ezen a hétvégén is, szóval rossz, hogy Lewis nem lehetett ott a Q3-ban, de a saját teljesítményemmel nagyon elégedett vagyok.”

45. BRAZIL NAGYDÍJ
NOVEMBER 10., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:09.202
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:09.515
NOVEMBER 11., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Bottas 1:09.281
időmérő: 1. Bottas 1:08.322
NOVEMBER 12., VASÁRNAP
17.00: a verseny (71 kör, 305.909 km) rajtja
A HÁTRALÉVŐ FUTAM
November 26., 14.00: Abu-dzabi Nagydíj

Először fordult elő a tavalyi Belga GP kvalifikációja óta, hogy Lewis Hamilton nem jutott tovább a Q1-ből. Az immár négyszeres világbajnok brit akkor rajtbüntetései miatt nem tartotta indokoltnak, hogy végigcsinálja a teljes időmérőt, most viszont tőle szokatlan baleset vetett véget hamar a pole pozícióról szövögetett álmainak. Hamilton ráadásul csak a bokszutcából kezdheti meg a holnapi 71 körös viadalt, ugyanis a Mercedes megszegte a parc fermé-szabályokat azzal, hogy a belsőégésű motort, az MGU-H-t és a turbófeltöltőt is kicserélte a brit igencsak sérült autójában.

„Hirtelen történt az eset – emlékezett vissza a tavalyi interlagosi verseny győztese. – Előtte a kanyarban az autó alja leért, ez látható a visszajátszásban is. Nem mentem gyorsabban a pálya ezen részen, mint korábban, viszont én hibáztam, szóval vállalnom kell a következményeket. Egy ilyen eset kevésbé megrázó most, hogy a bajnoki csatának gyakorlatilag vége, ennek ellenére ugyanolyan rossz érzés, mintha még tartana. Egyáltalán nem hibáztam idén, és hosszú ideje már annak, hogy legutóbb a falhoz csaptam az autómat. De az ilyenek néha megtörténnek.”

A Red Bull inkább a kanyargós, lassabb pályákon villant meg az idén, így nem meglepő, hogy a rövid és gyors interlagosi aszfaltcsíkon nehézségekkel küzdött az osztrák istálló – főként az erőforrásbéli hátránya miatt. Max Verstappen emiatt nem különösebben lepődött meg a teljesítményükön, és a vasárnapi futammal kapcsolatban sem túl magabiztos.

„Kicsit javult az autó egyensúlya, de utólag visszanézve még mindig túl rossz az előttünk lévőkhöz képest – vélekedik a holland. – Tudtuk, hogy nehezebb dolgunk lesz ezen a pályán, és ez most látszik is. A második szektorban, ahol a kanyarok nagy része található, csak nyolc század volt a lemaradásunk, de aztán jön az egyenes. Egy-két kanyarban még tudnánk javítani, de azt el is veszítenénk az egyenesben, és mivel nincs sok kanyar ezen a pályán, elég sajnálatos a helyzetünk. A versenyen közelebb lehetünk az élmezőnyhöz, de nem vagyok biztos abban, hogy ez elég lesz.”

A másik Red Bull-pilóta, Daniel Ricciardo sem volt elégedett autójával, az ausztrálnak főként a gumikkal és a tapadással gyűlt meg a baja. Bár az ötödik helyen végzett, csak 10 hellyel hátrábbról kezdheti meg a holnapi viadalt, miután bekerült autójába a nyolcadik MGU-H az idei szezonban.

„Úgy éreztem, hogy a lágy keverék jobb volt a számomra, jó lett volna, ha marad még belőle a Q3-ra – mondta Ricciardo. – Normál esetben, ha lágyról szuperlágyra váltasz, nő a tapadás az első gumiknál, de számomra az volt a probléma, hogy ez kevésbé valósult meg, s ez frusztráló volt. Leülünk, és megvizsgáljuk ezt a mérnökeimmel. A második szett gumival nagy vibrációt is éreztem a Q3-ban, de azt sem tudjuk, hogy ez miért volt.”

Bár Sebastian Vettel (Ferrari) magabiztos teljesítményt nyújtott a kvalifikáción, Bottas mégis elhappolta előle a pole-t. A négyszeres világbajnok német ennek ellenére is elégedett, ha másért nem, akkor azért, mert a végére 0.038 másodpercre csökkentette a lemaradását.

„Elégedett voltam az első körömmel a Q3-ban – emlékezett vissza Vettel. – Az első kanyarban nem voltam elég bevállalós, így túl korán fékeztem, amivel időt veszítettem a korábbiakhoz képest. Az utolsó kanyarban visszaszereztem belőle valamennyit, de összességében még nagyon messze voltam az első helytől. Ennek ellenére nem volt annyira rossz a köröm, és mivel csak három tizedre voltam Bottastól, tudtam, hogy vannak bizonyos helyek, ahol nyerhetek még némi időt.”

Ricciardóhoz hasonlóan Kimi Räikönnennek is a gumik jelentették a legnagyobb kihívást. Bár vasárnapra nem jósolnak esőt Interlagosban, a változékony időjárás is okozott és okozhat még némi fejfájást a finn pilótának.

„Úgy érzem, jobb is lehettem volna ma, de nehéz volt megfelelően működésre bírni a gumikat. Az utolsó körömön már jobb voltam, de ez sem volt elég. Azt hiszem, hogy javult az autónk mára, de az időjárás gyorsan megváltozhat itt. Hosszú futam lesz, de mindent beleadunk” – ígérte a Ferrari finnje.

BRAZIL NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
  1. Valtteri Bottas finn Mercedes 1:08.322 átlag: 227.048 km/ó
  2. Sebastian Vettel német Ferrari 1:08.360 0.038 mp h.
  3. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:08.538 0.216
  4. Max Verstappen holland Red Bull-TAG Heuer 1:08.925 0.603
  5. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-TAG Heuer 1:09.330 1.008
  6. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:09.598 1.276
  7. Fernando Alonso spanyol McLaren-Honda 1:09.617 1.295
  8. Nico Hülkenberg német Renault 1:09.703 1.381
  9. Carlos Sainz Jr. spanyol Renault 1:09.805 1.483
10. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:09.841 1.519
11. Esteban Ocon francia Force India-Mercedes 1:09.830  
12. Romain Grosjean francia Haas-Ferrari 1:09.879  
13. Stoffel Vandoorne belga McLaren-Honda 1:10.116  
14. Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari 1:10.154  
15. Brendon Hartley új-zélandi Toro Rosso-Renault idő nélkül  
16. Pascal Wehrlein német Sauber-Ferrari 1:10.678  
17. Pierre Gasly francia Toro Rosso-Renault 1:10.686  
18. Lance Stroll kanadai Williams-Mercedes 1:10.776  
19. Marcus Ericsson svéd Sauber-Ferrari 1:10.875  
20. Lewis Hamilton brit Mercedes idő nélkül  
AZ ELSŐ KÉT SZAKASZ EREDMÉNYSORA 
1. SZAKASZ 2. SZAKASZ
1. Räikkönen 1:09.405 1. Vettel 1:08.494
2. Bottas 1:09.452 2. Bottas 1:08.638
3. Vettel 1:09.643 3. Verstappen 1:09.050
4. Massa 1:09.789 4. Räikkönen 1:09.116
5. Verstappen 1:09.820 5. Ricciardo 1:09.533
6. Ricciardo 1:09.828 6. Alonso 1:09.593
7. Hülkenberg 1:10.078 7. Massa 1:09.612
8. Pérez 1:10.145 8. Hülkenberg 1:09.726
9. Grosjean 1:10.148 9. Pérez 1:09.760
10. Ocon 1:10.168 10. Sainz 1:09.768
11. Alonso 1:10.172 11. Ocon 1:09.830
12. Sainz 1:10.227 12. Grosjean 1:09.879
13. Vandoorne 1:10.286 13. Vandoorne 1:10.116
14. Magnussen 1:10.521 14. Magnussen 1:10.154
15. Hartley 1:10.625 15. Hartley idő nélkül
16. Wehrlein 1:10.678      
17. Gasly 1:10.686      
18. Stroll 1:10.776      
19. Ericsson 1:10.875      
20. Hamilton idő nélkül