Hamilton úgy véli, az FIA nem éri el a várt eredményt a szabálymódosítással (Fotó: AFP)

 

A Spanyol Nagydíj csütörtöki sajtónapján kezdett el terjedni az a hír, miszerint az FIA 2021-től betiltja a kvalifikációs motormódok használatát. Nem sokkal később aztán egyre több forrás erősítette meg, a szabálymódosítás nem következő évtől, hanem már a mostani idény közben, méghozzá a soron következő Spanyol Nagydíj után hatályba lép.

50. SPANYOL NAGYDÍJ
AUGUSZTUS 14., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.00–12.30
2. szabadedzés: 15.00–16.30
AUGUSZTUS 15., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
AUGUSZTUS 16., VASÁRNAP
A verseny (66 kör, 307.104 km) rajtja: 15.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Augusztus 30., 15.10Belga Nagydíj
Szeptember 6., 15.10Olasz Nagydíj
Szeptember 13., 15.10 Toszkán Nagydíj

Értesülések szerint a sorozat általános sportigazgatója, Peter Bayer kedden küldte szét azt a levelet a csapatoknak, amelyben ismertette, különböző direktívák bevezetésével már a Belga GP-től ellehetetlenítik a motormódok szombatról vasárnapra történő módosítását, illetve csökkentik a versenyen alkalmazható módok variálását, így nincs kizárva, hogy megszűnhet az úgynevezett támadómód, sőt, a csapatoknak arra sem lesz lehetősége, hogy visszatekerjék az erőforrásaikat.

Ennek hátterében az áll, hogy a szövetség állítása szerint a különböző módok variálása nehezebbé teszi a szabályok betartatását. Arról egyelőre nincs információ, pontosan hogyan kívánják bevezetni a módosítást, az azonban biztos, hogy az egyik legérzékenyebben a Mercedes-erőforrást használó csapatokat, közülük is a területen élen járó gyári alakulatot fogja érinteni, amelyiknek előnye határozottan nagyobb az időmérőkön, ami helyzeti előnyt jelent számára a versenyeken is.

A címvédő Lewis Hamilton is tisztában van ezzel, és úgy érzi, a szövetség lassítani akarja a csapatát.

„Egyáltalán nem meglepő, mindig megpróbálnak lelassítani minket. De ez nem fog olyan nagy különbséget jelenteni számunkra, szóval nem probléma – kezdte a címvédő a sajtótájékoztatón, és arra a kérdésre is választ adott, szerinte a Mercedesnek több veszítenivalója van-e, mint a riválisoknak. – Nem. A csapatunkban nagyszerű munkát végeztek az erőforrásokkal, nyilván veszítünk valamit a tempónkból, ugyanakkor nem hiszem, hogy azt érik el vele, amit akarnak. Azonban teljesen rendben van, hogy megpróbálják" – tette hozzá a brit.

A változtatásokkal kapcsolatban a csapattárs, Valtteri Bottas is kifejtette a véleményét, a finn úgy gondolja, nincs miért aggódniuk, ám arra figyelmeztetett, hogy rosszul is elsülhet a tiltás, hiszen így nehezebbé válhatnak az előzések a futamokon.

„Lehetetlen megmondani, hogy a különböző motorbeszállítók pontosan mennyi extra teljesítményt tudnak kihozni az autójukból, amikor használják a kvalifikációs módot, így az is kérdéses, hogy mi többet vagy kevesebbet bukunk-e, ha bevezetik a módosításokat. Nem pánikolunk, ha megtörténik a tiltás, az mindenkire ugyanúgy vonatkozik majd" – magyarázta, majd kitért arra, mindez mit jelenthet a futamokon.

„A versenyen is szoktuk variálni a motormódokat attól függően, hogy éppen támadunk vagy védekezünk-e. Az én meglátásom szerint, ha az egész futamon egyetlen módot lehetne használni, akkor csökkenni fog az előzések száma, hiszen nem játszhatunk azzal, hogy maximalizálni tudjuk a lehetőségeinket, így összességében kevesebb dolgunk lesz" – fejtegette a finn a tiltás esetleges hatásait.