Hamilton levadászta Vettelt, döntés az idényzárón

Vágólapra másolva!
2012.11.18. 19:46
null
Összejött Hamiltonnak a győzelem a McLarentől való búcsúja előtt (Fotók: Reuters)
Lewis Hamilton győzelmével ért véget az Austinban megrendezett Formula–1-es Amerikai Nagydíj – a McLaren pilótája hosszú üldözést követően a 42. körben előzte meg a vb-pontversenyt vezető Sebastian Vettelt. Vettel 13 pontos előnyt visz magával az idényzáró Brazil Nagydíjra a harmadik helyen végző Fernando Alonsóval szemben. Hamilton, Vettel és Alonso most első ízben állhat együtt dobogón. A Red Bull Racing a vasárnap szerzett pontokkal megnyerte a konstruktőrök világbajnokságát.

 

Lewis Hamilton levadászta Sebastian Vettelt az Amerikai Nagydíjon, s mivel Fernando Alonso a harmadik helyen ért célba, csak három ponttal nőtt a német előnye a vb-n. A 13 pontos különbségnek köszönhetően nyílt maradt a vb a jövő heti idényzáró Brazil Nagydíj előtt!

ALONSO VB-ESÉLYEI
Fernando Alonso világbajnok lesz, ha a Brazil Nagydíjon…
…győz, és Vettel legfeljebb 5.;
…második, Vettel pedig legfeljebb 8.;
…harmadik, Vetttel pedig legfeljebb 10.
Minden más esetben Vettelé lesz a vb-cím. Egyenlő pontszám esetén Vettel több győzelmével világbajnok.

Hamilton a 42. körben a DRS-zónában előzte meg Vettelt, aki ezután is tartotta vele a lépést, de nem tudott visszavágni. A három pilóta először állt együtt a dobogón.

Alonso a rajtnál feljött a negyedik helyre, ahonnan Mark Webber kiesése után automatikusan a harmadik pozícióba került, de esélye sem volt arra, hogy beleszóljon a győzelemért folyó csatába. Így is jól jött ki a hétvégéből.

A Red Bull-istálló megszerezte egymást követő harmadik világbajnoki címét, 73 pontos előnyét ugyanis már nem lehet ledolgozni az utolsó futamon.

ELŐZMÉNYEK

A Ferrari mindent megtesz azért, hogy életben tartsa Fernando Alonso világbajnoki esélyeit: a verseny előtt feltörte a plombát Felipe Massa váltóján, így a brazil öt rajthelyet veszített, a spanyol pedig a nyolcadik rajtkockából előrekerült a hetedikre, a pálya sokkal tisztább oldalára. Sokan felháborodtak a döntésen, de a többség elfogadta, hogy a Formula–1-ben nem szokatlanok a hasonló húzások.

A Red Bullnak lehetett volna módja a válaszra: ha Mark Webber autójában is „megbütykölték" volna a váltót, az ausztrál a 3. rajthelyről visszaesett volna a 8.-ra, így előretolva Alonsót a 6. rajtkockába – vissza a koszos oldalra. Ám a Red Bull jelezte, ezt nem teszi meg, az ausztrál maradt a 3. rajthelyen.

Sebastian Vettel szombaton amúgy is elmondta, hogy a Red Bull csak magával foglalkozik, nem is tette hiteltelenné a szavait a csapata.

A második rajtkockából, Vettel mellől induló Lewis Hamilton szombaton már megkérte a verseny szervezőit, takarítsák le a rajtrács bal oldalát, de a por eltávolításával sem kerül gumi arra az oldalra, így továbbra is hátrányban vannak, akik onnan indulnak – elméletileg.

Valóságos celebparádé van Austinban, ahol számos színész, zenész, politikus és rendező jelent meg. Apropó parádé, a pilóták szokásos verseny előtti parádéján a Michael Schumachert szállító Ford Mustang lerobbant, a német átült Kimi Räikkönen kocsijába.

A FUTAM

A Pirelli szerint egy boxkiállással teljesíthető a verseny. A mezőnyből csak Rosberg és Button rajtol kemény gumikon, a többiek a közepesen keményet választották az 56 körös versenyre.

A VERSENY ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!

A rajt előtt a levegő 24, az aszfalt 32 Celsius-fokos volt.

Webber a rajtnál megelőzte Hamiltont, de nem sokáig volt 2.
Webber a rajtnál megelőzte Hamiltont, de nem sokáig volt 2.

Bejött a Ferrarinak a taktika, Alonso a 7. helyről előrejött a negyedik pozícióba. Hamiltont a várakozásoknak megfelelően megelőzte Webber, a rajtnál nem történt karambol, tisztán eljött a mezőny.

Az első kör végén a pontszerző helyeken Vettel, Webber, Hamilton, Alonso, Schumacher, Hülkenberg, Räikkönen, Grosjean, Di Resta, Massa volt az első tíz sorrendje. Hülkenberg megelőzte Schumachert, akit Räikkönen is támadott, de a finn rontott, így Grosjean mindkettőjüket megelőzte.

Hamilton elöl utolérte Webbert, megpróbálta megelőzni, de rossz ívre került, így az ausztrál visszaverte a támadást. A 4. körben Hamilton már sikerrel járt, a DRS-zónában, és feljött Vettel mögé. Közben Räikkönen is megelőzte Schumachert.

A 4. kör végén Vettel 2.6 másodperccel állt Hamilton előtt, Alonso 3 másodpercre volt a harmadik Webbertől.

CIRCUIT OF THE AMERICAS
A pálya adatai:
Hossza: 5.516 km
Teljes versenytáv: 56 kör (308.896 km)
Becsült kvalifikációs köridő: 1:37 mp
Becsült köridő versenyben: 1:42 mp

Kanyarok száma: 20 (11 balos, 9 jobbos)
Vezetési irány: óramutató járásával ellentétesen
Felhasználható gumikeverékek: kemény/közepes
DRS-zóna: 11-es és 12-es kanyar között
Hivatalos oldala: www.circuitoftheamericas.com

Schumacher Di Resta mögé is visszaesett, a Mercedes nagyon lassú volt, egész sort tartott fel maga mögött. Amikor Massa megelőzte, a korábban Hülkenberg mögött hibázó Grosjean is, belecsöppent a mögötte kialakult csatába.

Elöl Vettel és Hamilton azonos tempót diktált (az angol lassan közeledett hozzá), Webber pedig elszakadt tőlük, de növelni tudta előnyét Alonsóval szemben. A 9. körben Hamilton hat tizeddel volt gyorsabb Vettelnél, 1.6 másodpercre csökkentette a hátrányát.

Schumachert megelőzte Button, a Mercedesszel szenvedő veterán már a 12. helyre csúszott vissza. Räikkönen az 5. Hülkenbergert támadta.

Hamilton a verseny előtt a Twitteren üzente, hogy szívesen segítene Alonsónak a futamon, arra gondolt, hogy megfosztja a győzelemtől Vettelt. A spanyol 11 kör után bízhatott is benne, hiszen képtelen volt tartani Webber tempóját.

A 13. kör elején Räikkönen a célegyenes után szenzációs manőverrel körbeautózta Hülkenberget, és feljött az ötödik helyre. Ám több mint 10 másodperccel lemaradt Alonsótól, megkezdhette a felzárkózást.

Hamilton a 14. kör végére odaért Vettel mögé, és egy másodpercen belülre került, támadhatta a vb-éllovast. A Red Bull végsebessége a legalacsonyabb a mezőnyben, Vettel védtelennek tűnt angol riválisával szemben a DRS-zónában.

Massa Hülkenberget megelőzve feljött a 6. helyre, Räikkönen körönként több tizedmásodperccel volt gyorsabb Alonsónál, közeledett a spanyol felé.

Hamilton hiába támadta Vettelt, Webber autójában pedig a 17. körben tönkrement a KERS, majd az egész autó leállt. Alonso feljött a harmadik helyre, a 17. kör végén 8.8 másodperccel volt Räikkönen előtt, és 12.2-vel Hamilton mögött.

Az angol leszakadt Vetteltől, aki a középső szektorban sokkal gyorsabb volt. Grosjean közben a nemrég (a 10. körben) megkapott kemény gumikon nagyon gyors volt, a 18. körben a verseny leggyorsabb körét futotta.

A McLarennél reagáltak, a Vetteltől 3 másodpercre lemaradó Hamilton a 20. kör végén jött kerékcserére. Alonso is a boxba hajtott, de a Ferrari elszúrta a jobb hátsó kerék cseréjét, úgy három másodpercet veszített a Räikkönen elől menekülő ferraris.

Vettel a 21. kör végén jött a boxba, Räikkönen elé ért vissza, a finn gyorsabb volt nála. Alonsót Button támadta. A 23. körben a DRS-zónában Button megelőzte Alonsót.

Vettel gumijai a 23. körre bemelegedtek, otthagyta Räikkönent, akit Hamilton támadott. A DRS-zónában megelőzte a finnt, és ismét üldözőbe vette Vettelt. Kimi a 24. kör végén ki is ment a boxba, és közvetlenül Alonso mögé jött vissza. Elrontották a kerékcseréjét, ezzel elveszítette, amit a pályán megnyert a spanyollal szemben. Ricciardo támadta a Lotust.

Webber generátorhiba miatt esett ki
Webber generátorhiba miatt esett ki

Az ausztrál előzni tudott, a 25. kör végén Vettel, Hamilton, Massa, Button, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Hülkenberg volt az első tíz sorrendje.

Webber autójáról közben kiderült, hogy a generátor ment tönkre benne. Az új alkatrész Vettelnek már Valenciában és Monzában is kiesést okozott, az olasz futam után a csapat megkapta a tavalyi, megbízhatóbb generátorokat, amelyek elfogytak, így Austinban ismét az újat használták – Webber kárára.

Massa a 26. körben szervizelt, új kerekein visszajött Räikkönen elé, de a finn a célegyenes végén megelőzte a hideg gumikon haladó brazilt.

Hamilton a 27. körben feljött 1.5 másodpercre Vettelre, de ő a következő körben kilenc tizedet adott a neki. Button, Ricciardo és Rosberg továbbra sem volt a boxban, a mclarenes nagyon gyors volt.

Hamilton a 31. körben a leggyorsabb kört futva ismét közelebb került Vettelhez, a 32. kör végén pedig – újabb körrekord után – már csak 1.6 volt közöttük. A következő körben 1.2 másodperc lett a differencia, aztán a következő DRS-zóna végén Hamilton odaért Vettel mögé.

Előzni nem tudott, Vettel a 35. körben a verseny leggyorsabb körét futotta. Button ekkor a 3. helyről – a mezőnyben utolsóként – a boxba állt, Grosjean elé jött vissza, de a francia a meleg gumijaival hamar megelőzte.

Az első tízben Vettel, Hamilton, Alonso, Räikkönen, Massa, Grosjean, Button, Hülkenberg, Senna, Maldonado volt a sorrend. Az állás szerint Vettelnek a Brazil GP előtt 20 pontos előnye lett volna.

Alonso eközben 29 másodpercre volt Hamiltontól.

Vettel a DRS-zónás egyenesben a váltó beállításának köszönhetően nagyon jól gyorsított ki, így hiába volt nagyobb Hamilton végsebessége, utóbbi nem tudott elég közel kerülni ahhoz, hogy előzzön. Az angol nemigen használta a KERS-t ebben az egyenesben.

Vettel a 42. körig visszaverte Hamilton támadásait
Vettel a 42. körig visszaverte Hamilton támadásait

A Lotusok veszítettek egy-egy helyet, Räikkönent Massa, Grosjeant Button előzte meg. A mclarenes lágy gumikon száguldott, hamar utolérte Räikkönent.

A 41. körben Hamilton már használta a KERS-t a DRS mellé, minden korábbinál közelebb is került a némethez. A 42. körben aztán sikerült az előzés, sokkal gyorsabb volt a McLaren a Red Bullnál. Hamilton vezetett. Vettel előnye eme állással 13 pontra zsugorodott (volna).

Button közben utolérte Räikkönent. Hamilton otthagyta Vettelt, a 43. kör végén 1.3 másodperc volt az előnye. Ám a német nem szakadt le jobban róla, tartotta a különbséget.

Button a 45. körben megelőzte Räikkönent, Alonso pedig a verseny leggyorsabb körét futotta. Így is 32 másodpercre volt Vetteltől.

A címvédő hiába ment hasonló tempót, mint Hamilton, az első szektorban az angol gyorsabb volt, így bő másfél másodperces előnnyel érkezett a DRS-zónához, ahol Vettel nem nyithatta a légterelőjét.

A hajrában Grosjean Räikkönent, Maldonado Sennát érte utol, csapatokon belüli párharcok alakultak ki: Maldonado megelőzte Sennát a 9. helyért. Massa tartotta 11 másodperces hátrányát Alonso mögött.

Hamilton megtartotta első helyét, és 2007 után ismét megnyerte az Amerikai Nagydíjat. Vettel a konstruktőr-vb-címet „hozta el" a Red Bullnak, de az egyéni csata csak Brazíliában dől el egy hét múlva! Vettelnek 13 pontos előnye lesz Alonsóval szemben. E három világbajnok először állt együtt a dobogón.

Massa, Button, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, Maldonado és Senna szerzett még pontot.

AMERIKAI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:35:55.269
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 0.675 mp h.
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 37.229 mp h.
4. Felipe Massa brazil Ferrari 46.013 mp h.
5. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 56.432 mp h.
6. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:04.425 p h.
7. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:10.313 p h.
8. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:13.792 p h.
9. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:14.525 p h.
10. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:15.133 p h.
11. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:24.341 p h.
12. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:24.871 p h.
13. Nico Rosberg német Mercedes 1:25.510 p h.
14. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1 kör h.
15. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1 kör h.
16. Michael Schumacher német Mercedes 1 kör h.
17. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1 kör h.
18. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1 kör h.
19. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1 kör h.
20. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 2 kör h.
21. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 2 kör h.
22. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 2 kör h.
FELADTÁK
Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 16 megtett kör
Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 14
Leggyorsabb kör: Vettel (56. kör) 1:39.347
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 5 10 16 273
2. Fernando Alonso 3 12 17 260
3. Kimi Räikkönen 1 7 18 206
4. Lewis Hamilton 4 7 14 190
5. Mark Webber 2 4 14 167
6. Jenson Button 2 5 13 163
7. Felipe Massa 1 13 107
8. Romain Grosjean 3 10 96
9. Nico Rosberg 1 2 10 93
10. Sergio Pérez 3 7 66
11. Kobajasi Kamui 1 8 58
12. Nico Hülkenberg 10 53
13. Paul di Resta 9 46
14. Pastor Maldonado 1 1 5 45
15. Michael Schumacher 1 7 43
16. Bruno Senna 10 31
17. Jean-Éric Vergne 3 12
18. Daniel Ricciardo 6 10
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 440 (már bajnok)
2. Ferrari 367
3. McLaren-Mercedes 353
4. Lotus-Renault 302
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 124
7. Force India-Mercedes 99
8. Williams-Renault 76
9. Toro Rosso-Ferrari 22
A MÓDOSÍTOTT RAJTSORREND
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
4. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
5. Michael Schumacher német Mercedes
6. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes
7. Fernando Alonso spanyol Ferrari
8. Romain Grosjean* francia Lotus-Renault
9. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
10. Bruno Senna brazil Williams-Renault
11. Felipe Massa* brazil Ferrari
12. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
14. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
15. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari
16. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari
17. Nico Rosberg német Mercedes
18. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
19. Timo Glock német Marussia-Cosworth
20. Charles Pic francia Marussia-Cosworth
21. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault
22. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott
A DRS-zóna a 11-es és a 12-es kanyar közötti egyenesben volt
A DRS-zóna a 11-es és a 12-es kanyar közötti egyenesben volt
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik