Lewis Hamilton nagy taktikai csatában nyert a Hungaroringen (Fotó: Tumbász Hédi)

 

ÖSSZECSISZOLT GÉPEZET

Lewis Hamilton a harmadik rajtkockából várhatta a 34. Magyar Nagydíj startját, az első kör végén már a második helyen haladt, első kerékcseréje után pedig az élen álló Max Verstappent támadta, ám hiába diktált jobb tempót, nem tudta átvenni a vezetést, ráadásul a fékjei is túlmelegedtek a Red Bull mögött. A Mercedes ekkor úgy döntött, alternatív stratégiával próbál az élre törni, így a 49. körben újra a bokszba rendelte Hamiltont.

34. MAGYAR NAGYDÍJ
AUGUSZTUS 2., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:17.233
2. szabadedzés: 1. Gasly 1:17.854
AUGUSZTUS 3., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Hamilton 1:16.084
Időmérő: 1. Verstappen 1:14.572
AUGUSZTUS 4., VASÁRNAP
Futam: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Vettel
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Szeptember 1., 15.10 64. Belga Nagydíj
Szeptember 8., 15.10
70. Olasz Nagydíj
Szeptember 22., 14.10
12. Szingapúri Nagydíj

A brit közepes keveréken 21 másodperces hátrányban tért vissza a második helyre, és megkezdhette a felzárkózást. Nagy tempóban közeledett, szinte időmérős köröket futott, és többször is pályacsúcsot döntött. A 65. körre teljesen felért a Red Bull-os mögé, és a következő körben az 1-es kanyarban át is vette az első helyet, amelyet már nem is engedett ki a kezei közül.

Hamilton pályafutása 81. győzelmét aratta, a Hungaroringen a 7. alkalommal állhatott fel a dobogó legfelső fokára. Bár kívülről úgy tűnik, a Mercedes mindent tökéletesen kiszámított, és az irányítása alatt tartott, a versenyt követően kiderült, csakis a túlmelegedő fékek miatt döntöttek a kétkiállásos stratégia mellett, és a bokszfalon sem voltak biztosan abban, hogy a címvédő egyáltalán felér-e Verstappenre. Toto Wolffék tehát ugyanúgy kételkedtek a taktikában, mint ahogyan a brit versenyző, a siker érdekében pedig cselhez is folyamodtak.

„Úgy számoltunk, vagy nagyon szoros befutóval a másodikok leszünk, vagy megpróbáljuk megelőzni a Red Bullt. Az első körök után úgy tűnt, nem fog sikerülni, és Lewis sem volt meggyőződve a döntésünk helyességéről. Szóval arra utasítottam a mérnököt, mondja azt neki, sikerülni fog, és az utolsó körben utol fogja érni Maxot” – árulta el a csapatfőnök, hogy hazudtak a versenyzőnek, hogy eloszlassák a kétségeit.

Wolff azt is elmondta, amikor egyszer a címvédő édesapjával, Anthony Hamiltonnal beszélt, akkor azt mondta neki, a fiánál egyetlen mondatot kell használni, „meg tudod csinálni”, szóval a csapatfőnök pontosan így tett, és be is vált a taktikája.

A Mercedesnél tehát minden adva van ahhoz, ami egy sikeres együttműködéshez kell: egy jó autó, egy jó versenyző és a tökéletes összhang a csapatban.

HAMILTON ÉS VERSTAPPEN KÖRIDEJEI (49–66. KÖR)
 HAMILTONVERSTAPPEN
49. kör1:36.1221:20.029
50. kör1:19.4041:20.461
51. kör1:19.1991:19.807
52. kör1:19.7331:21.276
53. kör1:19.5851:19.560
54. kör1:19.6731:19.851
55. kör1:19.6271:19.813
56. kör1:20.0421:20.253
57. kör1:19.1741:19.940
58. kör1:18.6681:19.913
59. kör1:18.5661:19.808
60. kör 1:18.5281:19.794
61. kör1:18.5751:20.137
62. kör1:18.6581:20.185
63. kör1:18.6251:20.907
64. kör1:18.7851:21.068
65. kör1:18.8541:21.030
66. kör1:20.9451:21.587

HOVA TŰNT A FERRARI?

Nem biztos, hogy egyáltalán elgondolkozott volna a Mercedes a kétkiállásos stratégián, ha a két Ferrari közelebb van az első kettőshöz a vasárnapi versenyen, hiszen akkor a brit kerékcseréje pozícióvesztéssel járt volna.

Sebastian Vettel és Charles Leclerc azonban nemhogy nem jelentett veszélyt Hamiltonékra, igazából a senki földjén autózott. A harmadik pozícióban befutó Vettel, illetve a negyedik Leclerc lemaradása több mint 1 perc (!) volt, miközben az ötödik helyezett Carlos Sainz Jr. már egy teljes kört kapott Hamiltontól.

A két ferraris így egymással csatázott taktikailag és a pályán is, a monacói a közepesről a kemény abroncsra váltott, míg Vettel a 41. körig tolta el az első etapját, és kapott lágyat. Kettejük közül érezhetően a német bánt jobban a gumikkal, a 68. körben pedig meg is előzte az addig előtte haladó csapattársát.

„Mindent megtettünk, az egész versenyen piszkosul nyomtuk, megosztottuk a stratégiánkat is, hogy valami mással próbálkozzunk, de összességében eléggé sok tempó hiányzott. Ez nem igazán volt a mi pályánk a sok kanyar és kevés egyenes miatt. Hatvan másodpercet veszíteni hetven kör alatt azt mutatja, mennyire le vagyunk maradva. Talán összességében nem a miénk volt a leggyorsabb stratégia, ám az igazság az, hogy egyszerűen nem voltunk elég gyorsak” – magyarázta a német, akinek a hátránya pontosan egygyőzelemnyi az egyéni vb-összetettben harmadik Verstappen mögött.

„Nem teljesítettünk túl jól az idény első felében, volt pár felemás versenyünk, és bizony, győzelmi esélyeket is elszalasztottunk. A lényeg, hogy a folytatásban jobbak legyünk, erre fókuszálunk. Papíron Spa és Monza is jobban fekszik nekünk, ez azonban nem számít, a pályán kell bizonyítanunk. Tudjuk, a kanyarokban szenvedünk, egy versenypálya pedig természetéből adódóan részben kanyarokból épül fel. Tehát egy olyan autót kell építenünk, amelyik ennél gyorsabb a kanyarokban, és bár mindent megteszünk, ez nem elég” – jelentette ki a Hungaroringen 2015-ben és 2017-ben is győzedelmeskedő Vettel.

VERSTAPPEN VALÓBAN BAJNOKESÉLYES?

Míg a Ferrari négy győzelmet is elszalasztott a 2019-es kiírásban, és egyre inkább leszakadni látszik a bajnoki összetettben, a Red Bull az Osztrák Nagydíj óta remek formában versenyez. Max Verstappen az utóbbi négy nagydíjon két győzelmet aratott, emellett Magyarországon megszerezte pályafutása első pole-ját is.

Bár a holland Mogyoródon nem tudta győzelemre váltani rajtelsőségét, egészen a 66. körig az élen állt, és a Mercedeshez hasonlóan sokkal jobb tempót diktált, mint a Ferrari. Verstappen ráadásul az elmúlt 21 futamon rendre pontszerző volt, miközben egyre több szakértő úgy látja, hogy teljesen megérett, és csapaton belül is képes lenne felvenni a küzdelmet Hamiltonnal. Sőt, egyesek úgy vélik, le is tudná győzni az ötszörös világbajnokot.

AZ EGYÉNI VB-ÖSSZETETT ÁLLÁSA
1. Hamilton 250
2. Bottas188
3. Verstappen181
4. Vettel156
5. Leclerc132
6. Gasly  63

Verstappen remek formája a ponttáblázaton is megmutatkozik: a negyedik helyen álló Vettel előtt már 25 ponttal vezet, míg a Mercedesben helyet foglaló Bottast hét pontra (!) megközelítette, vagyis nem választja el sok attól, hogy egy Honda-erőforrás hajtott autóval legyen Hamilton első számú riválisa.

„Versenyzőként nincs is jobb érzés, amikor egy ilyen erős kihívóval és nagyszerű pilótával találod szemben magadat, mint Maxillette dicsérő szavakkal a címvédő a Red Bull-ost. – Amikor egy másodpercen belülre kerültem, az futott át az agyamon, hogy most megvalósul tényleg a mindenki által emlegetett csata közöttünk, és igazán lenyűgöző volt” – utalt arra Hamilton, hogy mennyire nagy várakozás előzte meg kettejük párharcát, és sok szakértő a brit és a holland rivalizálását látja a következő évek (egyik) legnagyobb csatájának.

„A Red Bull hirtelen nagyot lépett előre, így most remek kihívót kaptunk, és úgy fest, az idény végéig így is marad” – jelentette ki a brit.

Ahhoz, hogy Verstappen ne csak a futamokon jelentsen kihívást, hanem valóban esélyessé lépjen előre a bajnoki címért zajló harcban, erősebb Ferrarira és csapattársra lenne szüksége, hogy elég pontot tudjon hozni Hamiltonon is. A brit ugyanis 69 ponttal vezet előtte, amikor még kilenc verseny van hátra az idei kiírásból, vagyis Verstappennek nagydíjanként nyolc pontot kellene hoznia Hamiltonon, aki az elmúlt hétvégéken egyértelműen hátvéd nélkül maradt.

BOTTASNAK MÁR B-TERVE VAN…

A finn hiába kezdte jól az idényt, az Azeri GP óta nem aratott győzelmet, az elmúlt 3 versenyhétvégén pedig a második pozíciója mellett egy kiesés és egy 8. hely szerepel a neve mellett. Így nemcsak még inkább leszakadt csapattársáról – 62 pont a hátránya –, hanem lassan az előnyét is elveszíti a remek formában versenyző Verstappen előtt.

Utóbbi ugyanis a soron következő Belga Nagydíjon meg is előzheti Bottast az egyéni vb-összetettben, igaz, addigra a finn lehet, tisztában lesz már azzal, milyen jövőt szán neki a Mercedes. Wolff ugyanis elárulta, augusztusban döntenek arról, ki lesz 2020-ban Hamilton csapattársa: a két esélyes Bottas és az idei évben kényszerpihenőn lévő Esteban Ocon.

A Mercedes csapatfőnöke pedig a hungaroringi versenyt követően is utalt arra, hogy nem lesz egyszerű a választás – Bottas alatt valóban eléggé rezeg a léc, és a finn nem is könnyítette meg a dolgát az elmúlt két futamon. Az olajat amúgy Nico Rosberg kijelentése öntötte a tűzre, a német ugyanis úgy fogalmazott, tudomása szerint Ocon váltja Bottast jövőre.

„Nagyon jól szeretett volna teljesíteni, és minden elromlott. Összeért Lewisszal, majd Leclerc-rel is, ezt követően pedig nem is vártam tőle igazán semmit. Ennek ellenére nem szeretném, hogy egyetlen rossz nap döntsön a jövőjéről. Megnézzük az összes rendelkezésünkre álló adatot, számításba vesszük az összes tényezőt, ami ellene vagy éppen mellette szól. De nem itt akarom megbeszélni, hogy marad-e vagy megy, hiszen ez nem fair. Sok munkát fektetett a csapatba, zárt ajtók mögött kívánjuk megvitatni a helyzetet” – magyarázta Toto Wolff, a finn pilóta eközben elmondta, minden eshetőségre felkészült.

„Ha a Formula–1-ben szerepelsz, mindig rendelkezned kell egy B- és egy C-tervvel is” – jelentette ki Bottas. Már csak az a kérdés, ha a finn valóban ülés nélkül marad a Mercedesnél, melyik csapatnál köthet ki 2020-ban. Talán a Red Bullnál? Merész felvetés, de az biztos, hogy ha Gasly így folytatja, neki is szüksége lesz más forgatókönyvekre is.

MI LESZ VELED, GASLY?

Hamilton és Verstappen egyre inkább kicsúcsosodó küzdelme még inkább csapattársaik gyenge teljesítményére irányítja a figyelmet. Bár többször is kijelentette a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko, illetve Christian Horner csapatfőnök, ezúttal nem kerül sor idény közbeni pilótacserére a „vörös bikáknál”, a Magyar Nagydíjon körhátrányt kapó és az Alfa Romeóval küzdő Gasly teljesítményét több kritikai is érte.

„Nem túl jó érzés, hogy csak az egyik autónkkal harcolunk az élen. Ugyanannyi pontot szereztük, mint a Ferrari egy olyan pályán, amelyen pontokat kellett volna hoznunk rajta a konstruktőrök versenyében. Ki kell szellőztetnie a fejét a nyári szünetben, és le kell vonnia a tanulságokat az idény első feléből, majd ezeket felhasználni a folytatásban. Szándékunk szerint az év végéig velünk marad, ám minél hamarabb látnunk kellene, hogy jobban kihasználja az autóban rejlő potenciált” – fogalmazott Horner.

A KONSTRUKTŐRI VB ÁLLÁSA
1. Mercedes483
2. Ferrari288
3. Red Bull-Honda244
4. McLaren-Renault   82
5. Toro Rosso-Honda
  43
6. Renault   39

Úgy tűnik tehát, Gasly az idény végéig lehetőséget kap az újabb bizonyításra, és talán akkor sem lesz 2020-ra biztos az ülése, ha hirtelen nagyot lépne előre. Az viszont biztos, a Red Bullnak a konstruktőrök versenyében nagy szüksége lesz a francia pilótára, hogy levadássza a Ferrarit, hiszen a „vörös bikák” 244 pontjából csupán 63 fűződik Gasly nevéhez, miközben a maranellóiak 44 ponttal gyűjtöttek többet az osztrák istállónál.

A francia gyenge teljesítményére pedig, úgy látszik, Hamilton is felfigyelt, hiszen a hungaroringi viadalt követő sajtótájékoztatón kijelentette a mellette helyet foglaló Verstappennek: a Red Bullnál van egy extra ülés akár Fernando Alonso számára is...

A MCLAREN EGYRE MAGABIZTOSABB LEHET

A wokingiak a 7–8. rajthelyet sajátították ki a magyarországi időmérőn, és a másnapi futamon újabb kettős pontszerzést tudtak felmutatni. Remek teljesítményüket jól mutatja, hogy az Osztrák Nagydíj óta a hungaroringi ötödik Carlos Sainz Jr. szerezte a negyedik legtöbb pontot a teljes mezőnyből.

A spanyol lemaradása így már csak öt pont Gasly mögött, a McLaren előnye pedig 39 egység az ötödik Toro Rosso előtt a konstruktőrök versenyében. A Renault eközben pont nélkül maradt a Magyar GP-n, így már 43 pont a lemaradása a középmezőnyt vezető wokingi alakulattól.

A MAGYAR NAGYDÍJ VÉGEREDMÉNYE
  1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:35:03.796
  2. Max Verstappen holland Red Bull-Honda 17.796 mp h.
  3. Sebastian Vettel német Ferrari 1:01.433
  4. Charles Leclerc monacói Ferrari 1:05.250
  5. Carlos Sainz Jr. spanyol McLaren-Renault 1 kör
  6. Pierre Gasly francia Red Bull-Honda 1 kör
  7. Kimi Räikkönen finn Alfa Romeo-Ferrari 1 kör
  8. Valtteri Bottas finn Mercedes 1 kör
  9. Lando Norris brit McLaren-Renault 1 kör
10. Alexander Albon thaiföldi Toro Rosso-Honda 1 kör
11. Sergio Pérez mexikói Racing Point-Mercedes 1 kör
12. Nico Hülkenberg német Renault 1 kör
13. Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari 1 kör
14. Daniel Ricciardo ausztrál Renault 1 kör
15. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Honda 1 kör
16. George Russell brit Williams-Mercedes 2 kör
17. Lance Stroll kanadai Racing Point-Mercedes 2 kör
18. Antonio Giovinazzi olasz Alfa Romeo-Ferrari 2 kör
19. Robert Kubica lengyel Williams-Mercedes 3 kör
  FELADTA     MEGTETT KÖR
  Romain Grosjean francia Haas-Ferrari 49