Festői környezetben zseniális versenyre készülnek (Fotók: Action Images)

 

RED BULL

Sebastian Vettel

A német pilóta a bahreini pole-ja és győzelme után Barcelonában visszakerült a középmezőnybe, és végérvényesen bebizonyosodott, hogy 2012-ben nem ismétlődik meg a Red Bull 2011-es dominanciája. A Spanyol GP hajrájában legalább Kimi Räikkönenhez hasonlóan az utolsó körökben villámgyors és ellenállhatatlan volt, hét kör alatt hármat előzött, ami mindenképpen biztató lehet.
Kilátások:
Vettel számára a régmúlt emlékeinek tűnnek azok az idők tavalyról, amikor a kvalifikáció 3. szakaszában fél karját leengedve is sikeresen vívta meg a pole-ért folyó bokszmeccseket. Monacóban tavaly egy boxkiállással nagy nehezen nyert, ezúttal is sikeresen megvívott taktikai csata kell a diadalhoz.
„Különleges a monacói pálya, mert a győzelemhez ugyanolyan keményen kell nyomni a gázt, mint a többi aszfaltcsíkon, de itt tilos hibázni, mert a pályát szegélyező falak azonnal büntetnek. Fizikailag nem túl nehéz, de mentálisan roppant fárasztó lesz a hétvége.”

Mark Webber

Barcelonában kiesett az időmérő második szakaszában, ami nem feltétlenül rossz a verseny gumistratégiája szempontjából, de az ausztrálnak esélye sem volt arra, amit Räikkönen Bahreinben bemutatott (2. hely), a verseny végére a pontszerzésről is lemaradt. A 4. helyezések sorozata és a 10 verseny óta tartó pontszerzési széria véget ért.
Kilátások:
Webber mutatott már csodákat Monacóban, s miután az idén hat-hét csapatból bárki képes lehet kiugró eredményre, hiba lenne leírni.
„A pálya kicsit könnyebb lett azóta, hogy tíz évvel ezelőtt először versenyeztem rajta F1-es autóval, de verseny közben a mostani vonalvezetés is nagyon kíméletlen, észnél kell lenni.”

McLAREN

Jenson Button

59. MONACÓI NAGYDÍJ 
CSÜTÖRTÖK
10.00–11.30: 1. szabadedzés
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

Az idén a Pirelli kiismerhetetlen gumijain eddig is gyakran előfordult, hogy a nagy varázsló Button képtelen volt kihozni a maximumot abroncsaiból, miközben Lewis Hamilton, aki korábban hamarabb hazavágta a gumijait, sokkal hatékonyabban kezelte azokat. Button nem is köntörfalazott, többször szóvá tette tanácstalanságát.
Kilátások:
Hamiltonnal ellentétben Button képtelen határtalan magabiztossággal nekivágni egy-egy versenyhétvégének, a gumik kusza viselkedése könnyen elbizonytalanítja. Ha viszont ráérez, és az autójával is sikerül megtalálni azt a beállítást, amellyel megfelelően működik, egykettőre a mezőny leggyorsabbja lehet. Tavaly is az volt itt, de három kiállásos taktikájára ráfázott, és csak harmadik lett.
„Tavaly fantasztikus volt itt a kocsim, mégsem nyertem, de úgy érzem, befejezetlen ügyem van itt. A McLaren nagyon sikeres Monacóban, szeretném folytatni a sort.”

Lewis Hamilton

AZ IDŐ IS KISZÁMÍTHATATLAN

Változékony időt jósolnak a hét végére Monte-Carlóban. A jelentések szerint csütörtökön még napos idő lesz, 25 fokos maximális hőmérséklettel. A pénteki szünnap estéjén viharokkal érkezik meg a hűvösebb idő, amely szombaton és vasárnap is kitarthat. Mindkét napra 20-20 fokos maximális hőmérsékletet jósolnak, szombaton 60, vasárnap 40 százalékos eséllyel az esőre.Persze, akárcsak a futam dobogósai esetében, az időjárás kapcsán is szinte lehetetlen megjósolni, mi fog történni a délről a tenger, északról pedig a hegyek által határolt hercegségben.

Hamilton az idei szezon egyik legkiegyensúlyozottabb tagja, de sorozatos balszerencséje miatt nem tudott még futamot nyerni. Az időmérőkön rendre nagyon gyors, a versenyeken azonban mindig közbejött valami, ami miatt nem győzhetett.
Kilátások:
ha tartani tudja időmérős formáját, és a mezőny éléről rajtolhat, a futam fő esélyese lesz. Martin Whitmarsh szerint kijárna már neki a győzelem.
„Mivel nagyon nehéz kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtani, a rendszeres pontszerzés már elég lehet ahhoz, hogy életben tartsam világbajnoki esélyeimet. A biztos pontszerzés fontosabb, mint valaha, és amíg nem tisztulnak le az erőviszonyok, elégedett is leszek ezzel.”

FERRARI

Fernando Alonso

Barcelonában jó rajtja ellenére sem tudta legyőzni a jobban taktikázó Williamsszel versenyző Pastor Maldonadót, a 2. helyezéssel pedig nem lehetett felhőtlenül boldog a Ferrari. A spanyol pilóta zseniális idei formája viszont továbbra is biztató, Alonso továbbra is versenyben tartja a Ferrarit, és Vettellel holtversenyben vezeti a vb-t.
Kilátások:
egy éve Vettel és Button között a második lett a Ferrari egyik legjobb futamán. Az idén a Ferrari cseppet sem lóg ki a sorból Alonsóval, így könnyen lehet, hogy az eggyel jobb helyezés is összejön neki.

Felipe Massa

Továbbra sem tud Alonso közelébe érni, két pontja eltörpül a spanyol eddigi gyűjteménye mellett, és már a Ferrari vezetősége is jelezte, hogy gyors javulást vár a braziltól.
Kilátások:
messze van már a 2008-as pole pozíció és a helyenként ellenállhatatlan Massa képe, a brazilról jelen pillanatban könnyebb elképzelni, hogy Monte-Carlóban az egyik falnak csapódva fejezi be a versenyt, mint a dobogón.

MERCEDES

 CIRCUIT DE MONACO

Hosszúság: 3.340 km
Teljes versenytáv: 78 kör (260.520 km)
Pályacsúcs: 1:14.439 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Időmérőrekord: 1:13.523 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2006)

 

A tavalyi eredmény

Győztes: Sebastian Vettel (Red Bull; 2:09:38.373)
Pole pozíció: Sebastian Vettel (Red Bull; 1:13.556)
Leggyorsabb kör: Mark Webber (Red Bull; 1:16.234)

Michael Schumacher

A Kínai Nagydíjat követő hurráhangulat már elmúlt a Mercedesnél, Schumacher pedig frusztráltan vette tudomásul, hogy az első hullámot nem sikerült megülnie. Hol a csapat rontotta el a versenyét, Barcelonában ő maga hibázott, s továbbra is Massával holtversenyben két ponttal áll.
Kilátások: fényes győzelmek és híres hibák is fellelhetőek Schumacher monacói múltjában, és az ő esetében is nehéz megtippelni, melyik fejezet bővül ezen a hétvégén. Öt rajthelyes büntetése miatt a győzelem felé igen nehéz út vezethet.
„Mennyire ironikus is az, hogy miközben a Formula–1 éveken át erős kampányt folytat a biztonságért, évről évre eljövünk Monte-Carlóba versenyezni. Persze egy évben egyszer belefér, különben is élvezet autót vezetni ezeken a szűk utcákon.”

Nico Rosberg

Bár az év első időmérő edzésein úgy tűnt, Schumacher a harmadik közös évükben átveszi a karmesteri pálcát, a Kínai Nagydíj óta Rosberg ismét nyeregben van, és gyerekkori otthonában, Monte-Carlóban megtartaná ezt a trendet.
Kilátások: kedvezhet a Mercedesnek a monacói pálya, és Rosberg jó formáját látva semmi sem elképzelhetetlen.

LOTUS

Kimi Räikkönen

Räikkönen szerint már semmi sem meglepő

A finn az előző két versenyen dobogóra állt, a Lotus és ő maga is jelezte, készen áll a sikerre, és képes lehet tartósítani jó formáját a mezőny élbolyában.
Kilátások:
a raliban az autókat sorra törő finn eddig semmi jelét sem mutatta bizonytalanságnak vagy pontatlanságnak, az igazi élességi teszt azonban Monacóban jön el.
„Monte-Carlo minden évben más, mint a többi verseny, a pálya képes meglepetéseket generálni, ami az idén furcsán fog hatni, hiszen itt már semmi sem számítana meglepetésnek. Hogy mégis mi fog történni, nem tudhatjuk, de eddig elégedett vagyok a csapattal.”

Romain Grosjean

A szezon egyik kellemes meglepetése: versenyt ugyan nem nyert még, de az időmérőkön és a versenyeken is kiegyensúlyozott, jó teljesítményt nyújt, egyáltalán nem játszik alárendelt szerepet a szintén zseniális Räikkönen mellett.
„Tudjuk, hogy az autónk elsősorban az aerodinamikai szempontból fontos pályákon remek, de remélem, kellemes meglepetésben lesz részünk, és Monte-Carlo is feküdni fog nekünk.”

TOVÁBBI CSAPATOK
 FORCE INDIA

Paul di Resta

A skót egy év rutinjával a háta mögött máris a mezőny egyik legmegbízhatóbb tagjának tűnik, aki nem sziporkázik, de hozza azt a teljesítményt, amire a győzelemre egyelőre esélytelen Force Indiának szüksége van.

Nico Hülkenberg

A balszerencsés idénykezdet után Barcelonában Webbert maga mögött tartotta, ami önmagáért beszél. Már nem az övé a Williams legutóbbi pole-ja, ami cseppet sem zavarja, hiszen már más csapatot akar megörvendeztetni.

 SAUBER

Kobajasi Kamui

A tekintélyes autosport.com szerint Kobajasi lenne az ideális megoldás arra az esetre, ha a Ferrari a szezon közben leváltaná Massát. Persze korábban már Pérezt is szóba hozták a Scuderiával, de Kobajasi barcelonai ötödik helyezése a japánt emelte fel. Monacóban tavaly szintén ötödik lett, hasonló produkcióval tovább erősítheti pozícióját.

Sergio Pérez

Egy évvel ezelőtt az időmérőn hatalmasat bukott Monacóban, s nemcsak ezt a versenyt, a Kanadai Nagydíjat is ki kellett hagynia, s kellett jó pár futam, hogy visszaszerezze önbizalmát, és folytassa fejlődését. A Malajziai Nagydíj óta nem szerzett pontot, de vannak jó pillanatai, és az időmérőkön kifejezetten jól szerepel. Már csak némi szerencsére lenne szüksége.

 TORO ROSSO

Daniel Ricciardo

„Pastor csodát tett Barcelonában, amivel velünk is elhitette, hogy a középcsapatok képesek lehetnek a futamgyőzelemre. Remélem, Monte-Carlóban én lehetek az, akinek ez összejön, mert reális esélyt látok rá.”

Jean-Éric Vergne

A francia pilóta ezt tekinthetné hazai nagydíjának, de nem teszi, szerinte Monte-Carlo nem valós tükre hazájának, erre inkább Spa a megfelelő. „Egyszer versenyeztem eddig Monacóban, de eltoltam az időmérőt, a versenyen pedig borzasztóan lassú voltam.”

 WILLIAMS

Pastor Maldonado

A Spanyol Nagydíj győztese a kedvenc pályájára érkezik, Monte-Carlóban ugyanis minden kategóriában szenzációs volt, és tavaly, F1-es újoncként is itt érte volna el legjobb eredményét, ha Hamilton nem löki ki a hajrában. Önbizalma Barcelona után az egekben van, de a gumik miatt az idén azt sem lehet garantálni, hogy a dobogóért versenybe szállhat.

Bruno Senna

Miközben Maldonado nyert Spanyolországban, Senna Schumacherrel történt ütközése miatt a boxutca faláról figyelte, ahogy venezuelai csapattársa végleg magához ragadja a vezérpilótai szerepkört a Williams-istállónál. Még az is felröppent, hogy ha nem lép feljebb egy szintet megbízható, de visszafogott tempójából, a szezon közben elbocsátják. Ezt a Williams cáfolta.

 CATERHAM

Heikki Kovalainen

A finn pilóta egy-két biztató momentumot leszámítva képtelen felzárkózni a középmezőnyhöz, ami a 3. évében járó csapatnál már frusztráló számára. A szerződése az idény végén lejár, így nehéz lesz megtartani – igaz, Petrov társaként nehezebben is tudja eladni magát.

 Vitalij Petrov

Az orosz, akárcsak a három kiscsapat többi pilótája, a nagy esélyt látja a Monacói GP-ben, mert ha a gyorsan kopó gumikon csúszkálni fognak az autók, és a falnak ütközve kiesnek, meglehet az a helyezés valamelyik „kicsi” számára, amely az év végén az összetett 10. helyét jelenti.

 HRT

Narain Karthikeyan

A Spanyol GP-n annak ellenére elrajtolhatott, hogy a 107 százalékos határon kívülre szorult. Okozott némi galibát a verseny elején, de legalább nem uborkázta le senki…

Pedro de la Rosa

A spanyol arra kérte csapata vezetőit, ne a Marussiára gondolva próbálják meg fejleszteni az autót, hanem attól függetlenül – már ha ez az esetükben megoldható.

 MARUSSIA

Timo Glock

„Az autóm az elmúlt néhány versenyen nem volt tökéletes, de remélhetőleg sikerült megtalálni a probléma forrását, és támadhatok a versenyen, mert itt lesz lehetőség a kiugrásra.”

Charles Pic

A csapat vezetősége el van ragadtatva a francia újonc teljesítményétől, mint mondták, sokkal többet kaptak az eddigi versenyeken Pictől, mint amit vártak – és esküsznek rá, ez nem csak duma.