A fogadóirodáknál Alonso a legnagyobb favorit (Fotó: Action Images)
A fogadóirodáknál Alonso a legnagyobb favorit (Fotó: Action Images)

A 2010-es szezon számos érdekes kérdést tartogat: mi várható az új csapatoktól; hogyan befolyásolják majd a versenyeket az új szabályok; mire lesz képes a visszatérő Michael Schumacher és a Mercedes-istálló; számíthatunk-e hasonló meglepetésre, mint amilyet tavaly a Brawn-istálló szerzett, vagy idén – a korábbi évekhez hasonlóan – ismét a McLaren, Ferrari kettős dominál?

Hatrészes sorozatunkban többek között ezeket a kérdéseket járjuk végig. Ma az erőviszonyokkal foglalkozunk, amellyel kapcsolatban az egyetlen objektív mércét az év eleji tesztek eredményei jelenthetik.

MIT MUTATNAK A TESZTEK?

KATTINTSON A 2010-ES ADATBANK MEGTEKINTÉSÉHEZ!
KATTINTSON A 2010-ES
ADATBANK MEGTEKINTÉSÉHEZ!

Egy évvel ezelőtt például a Brawn az utolsó, barcelonai teszten tönkreverte a mezőnyt, és aztán a vb-n is tarolt. Persze, tavaly nem sokan hitték volna, hogy a jó tesztet egyéni és konstruktőri világbajnoki cím követi, sőt azzal vádolták meg a Brawnt, hogy a teszten szándékosan szabálytalan autókkal vett részt, hogy így szerezzen szponzorokat a szezonra...  

Nem árt tehát komolyan venni a tesztek eredményeit (azért is, mert akárcsak tavaly, az idén sem lehet már év közben tesztelni), persze abba a hibába nem szeretnénk esni, hogy messzemenő következtetéseket vonunk le 15 nap tapasztalatai alapján (Valenciában három, Jerezben kétszer négy, Barcelonában négy napot teszteltek a csaptok). Már csak azért sem, mert az új szabály miatt a versenyeken nem lehet tankolni, vagyis mindenki tele tankkal rajtol majd.

A teszteken mindenesetre a Ferrari, McLaren kettős szerepelt a legjobban: Valenciában a Fernando Alonso (Ferrari), Felipe Massa (Ferrari) páros volt a leggyorsabb, míg a két jerezi teszten előbb Lewis Hamilton, majd Jenson Button autózta a legjobb időt (utóbbi összesítésben is megnyerte a két jerezi gyakorlást), majd a múlt héten Barcelonában ismét Hamilton végzett az élen.

Rajtuk kívül az összesített teszteredményekben a Saubert vezető Kobajasi Kamui két 3. helye (Valenciában és a jerezi teszteken), a Renault-ban ülő Robert Kubica jerezi második helye és Mark Webber barcelonai második helye figyelemre méltó. No meg az, hogy a Mercedes legjobb eredménye mindössze egy 7. hely volt, Michael Schumacher révén Valenciában.

Ennek ellenére szinte mindegyik szakértő arról beszél a szezon kapcsán, hogy mire lesz képes a visszatérő hétszeres világbajnok – holott a jelek szerint ez az idény nem a 41 éves németről fog szólni. Persze, a Michael Schumacher, Ross Brawn kettős már sokszor bizonyította, nagy hiba leírni őket...

Egyébként Schumacher mellett a tesztek egyik nagy csalódását az előző szezonban második helyen záró Sebastian Vettel (Red Bull) eredményei jelentették, a legjobb helyezése a Barcelonában elért 7. hely volt.

MIT JÓSOLNAK A FOGADÁSI IRODÁK?

A címvédő sikere 11-szeres pénzt fizetne
A címvédő sikere 11-szeres pénzt fizetne

Bármilyen esélylatolgatás kapcsán érdemes megnézni, hogyan vélekednek a legnépszerűbb európai fogadási irodák. A mértékadónak számító brit William Hill – némileg meglepő módon – Fernando Alonsót tartja a legesélyesebbnek a világbajnokság megnyerésére (a spanyol vb-címe egy fontra 3.75-öt fizetne), őt a brit Lewis Hamilton (4.50-es nyereményszorzóval) követi, majd a német Sebastian Vettel (5.00) és Michael Schumacher (5.50) következik. A brazil Felipe Massa (9.00) az 5. a rangsorban, míg a címvédő brit Button csak a 6. (11.00).

Ugyanezt a képet mutatja a betclic.com, a betathome.com és a sportingbet.com internetes fogadási oldalak tétlapja is, csak az oddsok egy kicsit másak. A bwin.com-nál ugyancsak Alonso végső győzelme fizeti a legkevesebb pénzt (háromszoros a szorzója), viszont itt a második legesélyesebb holtversenyben Hamilton, Schumacher és Vettel, egyaránt 5.5-ös oddsszal. A Betclicnél Alonsót (3.75) Hamilton és Vettel (egyaránt 5.00) követi.

A konstruktőröknél az irodák többsége a Ferrari, McLaren, Red Bull, Mercedes sorrendet állította fel a vb-címre legesélyesebb csapatok között, míg a  bwin.com ebben is eltér, a Ferrarit ugyanis a Red Bull követi, míg a McLaren csak a harmadik.

ALONSO KONTRA MASSA, BUTTON KONTRA HAMILTON

És akkor foglalkozzunk egy kicsit a Ferrari és a McLaren párosával, azzal, hogy vajon milyen kettőst alkothat Massa és Alonso, illetve a két világbajnok, Hamilton és Button. Hiszen annak ellenére, hogy a Formula-1 alapvetően az egyénekről szól (túl a mérnökök és szerelők csapatán, amely a pilóta mögött áll), a világbajnoki cím szempontjából nagyon fontos lehet a két pilóta összhangja, az, hogy mennyire tudják támogatni egymást. Ennek pozitív példáját mutatta a Ferrarinál Michael Schumacher és Rubens Barrichello, majd később Schumacher és Massa, a negatívat pedig a McLarennél 2007-ben összeállt Hamilton, Alonso páros.

„Már most több szót váltottam Fernandóval, mint az elmúlt három évben Kimivel összesen. Persze ez nem volt olyan nehéz, mivel Kimi nem szeret sokat beszélni – de vele ugyancsak remekül együtt tudtunk dolgozni, szavak nélkül is. Szóval az is jó volt. Azt hiszem, Fernandóval is kiváló lesz a kapcsolatunk a munka terén – mondta a néhány hetes közös munka után új társáról Massa. – Úgy gondolom, muszáj megfelelően együttműködnünk, különben sem a csapat, sem mi nem profitálunk belőle. Természetesen a pályán én is elöl akarok lenni, meg ő is, na de ilyen a sport. Nagyon motivált vagyok."

 SENNA NÉV ÉS LOTUS
 

Sorozatunk első részét, amelyben a három újonc istállót és az öt újonc pilótát mutatjuk be, ide kattintva olvashatja el!

Ahogy a McLarennél a Button, Hamilton kettős is nagyon motivált: előbbi címvédésre készül – bár a szakma és a közvélemény ezúttal is leírta őt, akárcsak 2009-ben –, utóbbi a trón visszaszerzésére. Kérdés, hogy kettejük párharca nem megy-e a csapat szereplésének rovására, és nem vezet-e majd olyan konfliktusokhoz, mint 2007-ben Hamilton és Alonso kapcsolata. A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh mindenesetre nem tart ettől.

„Jenson pontosan tudta, hogy hová szerződik. Olyan csapatban, amelyben két világbajnok versenyez, az egyik óhatatlanul kényelmetlenül fogja érezni magát, elégedetlen lesz, ha kikap a másiktól" – nyilatkozta a Button és Hamilton közti várható rivalizálásról Martin Whitmarsh.

A McLaren csapatfőnöke hozzátette, ennek ellenére úgy érzi, jó döntés volt a címvédő szerződtetése, és nem tart attól, hogy Button Alonsóhoz hasonlóan egy év után távozik.

Egy biztos, izgalmas lesz, miként birkózik meg egymással a két világbajnok, de aligha ez lesz a szezon egyetlen érdekes kérdése. Talán nem vállalunk nagy kockázatot, ha a fentiek fényében kijelentjük, sok szempontból az utóbbi évek egyik legérdekesebb szezonja előtt állunk.

A szezon előtti tesztek összesített eredményeit ide kattintva tekinthetik meg!

 KI LESZ A VÉGSŐ GYŐZTES – A WILLIAM HILL ODDSZAI
Fernando Alonso     3.75-ös szorzó 
Lewis Hamilton     4.50 
Sebastian Vettel     5.00 
Michael Schumacher     5.50 
Felipe Massa     9.00 
Jenson Button   11.00 
Mark Webber   15.00 
Nico Rosberg   21.00 
Robert Kubica   41.00 
Kobajasi Kamui   41.00 
Rubens Barrichello   67.00 
Nico Hülkenberg   81.00 
Adrian Sutil 101.00 
Pedro de la Rosa 101.00 
Heikki Kovalainen 151.00 
Jarno Trulli 201.00 
Timo Glock 201.00 
Bruno Senna 201.00 
Vitantonio Liuzzi 201.00 
Vitalij Petrov 201.00 
Sebastien Buemi 251.00 
Karun Chandhok 501.00 
Jamie Alguersuari 501.00 
Lucas di Grassi 501.00 
 NEMZETI SPORT EXTRA FORMULA–1 2010
 

A Nemzeti Sport immár negyedik éve extra kiadvánnyal készül a Formula–1-es szezonra. A 100 oldalas összeállításból megtudhatja, hogy Michael Schumacher három év után milyen esélyekkel tér vissza a gyorsasági autósport királykategóriájába. A Ferrarinál legendává váló németnek vajon a Mercedesszel is sikerül vb-címet nyernie? Vajon meg tudja-e őt állítani Fernando Alonso, Jenson Button, Lewis Hamilton, esetleg Sebastian Vettel? A Nemzeti Sport extra kiadványát keresse az újságárusoknál!