Vitorlázás: 50. Kékszalag – egyértelmű favorit nincs, de tucatnyi hajó nyerhet

Vágólapra másolva!
2018.07.20. 14:12
null
Hamarosan elrajtol Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye (Fotók: Cserta Gábor)
Nem lehet csak két vagy három, a győzelemre egyértelműen esélyes hajót megnevezni a legnagyobb magyarországi vitorlásversenyre, a Kékszalagra, amely Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye is egyben. A végeredményt rengeteg tényező befolyásolja, például az időjárás. Az elmúlt években született eredmények alapján arra azonban jó esély van, hogy a többtestű hajók, jellemzően katamaránok közül kerül ki az abszolút győztes – erre viszont tucatnyi egység is esélyes.

 

Bár a legtöbb sporteseményen vannak favoritok, a vitorlázásban az előzetes esélylatolgatással érdemes óvatosan bánni. Egy-egy vitorlásversenyre sok, előre nem látható tényező lehet hatással, például az időjárás, amely a pontos előrejelzések ellenére megkavarhatja a hajók sorrendjét. Nagyon leegyszerűsítve egy-egy hajó kaphat magának, a többiekénél kedvezőbb, úgynevezett lokális szelet, amiből a riválisok kimaradnak, és így előrébb kerülhet. Erre volt példa már több Kékszalagon: akadt olyan verseny, amikor a balatonfüredi cél felé haladt az élmezőnybe tartozó 3-4 hajó, az egyikük még a sor végén volt Tihanynál, de olyan szelet sikerült kifognia, amellyel megelőzte a többieket, akik nem sokkal a cél előtt lényegében szélcsendben álltak.

Tuti nyerőesélyes hajót megnevezni tehát nem lehet, ennek ellenére azért jól körülhatárolható az indulók egységek azon köre, amelyek közül kikerülhet a július 26-án Balatonfüredről elrajtoló jubileumi Kékszalag Erste Nagydíj végső győztese. Ha az időjárás megfelelő lesz a számukra, akkor a többtestű hajók, elsősorban katamaránok között lehet nagy küzdelem az első helyért. Ezt mutatják az elmúlt évek Kékszalag-eredményei is.

Az utóbbi négy versenyen minden évben katamarán haladt át elsőként a balatonfüredi célvonalon, 2014-ben a Józsa Márton vezette Opel Fifty-Fifty, amely a Kékszalag időrekordját tartja alig több mint 7 órás eredménnyel. 2015-ben a Christophe Péclard kormányozta Safram, 2016-ban és 2017-ben pedig a Festipay, amelyet a ma már tizenháromszoros Kékszalag-győztes – az idei versenyen a Prevital nevű katamaránnal induló – Litkey Farkas irányított. Őket az idei versenyen is mindenképpen az esélyesek közé kell sorolni. Ugyanakkor az is lényeges, hogy akár az utolsó pillanatban is benevezhet egy olyan csapat, amely egy korszerű, gyors hajóval szintén ott lehet a legjobbak között.

Az 50. Kékszalag Erste Nagydíjon például elindul egy teljesen új magyar fejlesztésű, háromtestű, két egymás után lévő árbóccal rendelkező hajó, a Hungexpo-Hungarian Silence. Ez a hajó most szerepel majd először a Kékszalagon, a versenyen derül majd ki, mire lesz képes a riválisokkal szemben. Az esélyesek között vannak magyar fejlesztésű hajók, köztük a már említett Opel Fifty-Fifty kétárbócos katamarán a nemzetközi vitorláséletben is elismert magyar tervező, a Paulovits Dénes vezette Pauger-műhelyben készült. Paulovits Dénes egyébként szintén rajthoz áll egy, az Opel Fifty-Fiftyhez hasonló, kétárbocos, 47 lábas katamaránnal, az Evergreennel. Várhatóan elindul az 50. Kékszalag Erste Nagydíjon a szintén magyar fejlesztésű, háromtestű, két egymás után lévő árbóccal rendelkező hajó, a Hungexpo-Hungarian Silence, a hajó most szerepel majd először a Kékszalagon, a versenyen majd kiderül, mire lesz képes.


A győzelemre esélyesek közé tartozik továbbá a Red Bull Extreme Sailing Team, a többszörös olimpiai bajnok, osztrák Roman Hagara csapata, ők várhatóan két katamaránt is hoznak a versenyre. A verseny előtt az osztrák csapat azt tervezte, hogy Roman Hagara megy az egyik hajóval, amely egy Extreme 40-es katamarán. Ilyen hajóból több is van a Balatonon és esélyesként indulnak a mostani versenyen is, mert az elmúlt években mindig az első tízben végeztek.

A karbontestű Extreme 40-es katamaránok nemzetközi szinten az egyik legkorszerűbb hajóknak számítanak, 2007-ben ezekkel indult el az Extreme Sailing Series, az egyik legnépszerűbb vitorlásverseny-sorozat. A Red Bull-csapat másik hajója egy GC32-es, szintén nemzetközi szinten ismert katamarán, ezt pedig a Hagarával egy hajóban korábban olimpiát nyerő Hans P. Steinacher viszi majd. Az sem lenne meglepő, ha a két AC45-ös egyike nyerné meg az idei versenyt, ezek a hajók a nemzetközi vitorlázás legnagyobb eseményén az America's Cupon szerepeltek korábban. A Keszthelyi Yachtkikötőből érkező Bogi nevű – átépített Ventilo M1-es katamarán – szintén a leggyorsabbak egyike lehet. Ahogy a Black Jack nevű – SL33-as katamarán is –, amelyet rendszerint a Tornádó hajóosztály többszörös világbajnoka, a 2010-ben Kékszalag-győztes német Roland Gaebler irányít, valamint az IRF nevű katamarán is esélyes lehet, utóbbi hajót pedig a tavalyi Kékszalagon Váradi Szabó János kormányozta.

Ahogy már szó volt róla, a többtestű hajók a számukra megfelelő szélben tudnak igazán gyorsak lenni, ha nagyon erős – mondjuk óránként 40-60 kilométeres, az problémát jelenthet a számukra, mert egész egyszerűen nem ilyen időjárásra vannak kitalálva. Ha az idei Kékszalag során végig ilyen erős szél fújna – amire az utóbbi évek tapasztalatai alapján azért kevés az esély –, akkor a nagy szélben stabilan és gyorsan hajózó, tőkesúlyos egytestű hajók kerülhetnek előrébb.

Összességében elmondható, hogy a legvalószínűbb forgatókönyv szerint az egyik többtestű hajó nyerheti meg a jubileumi Kékszalagot. Biztosat azonban csak a verseny lezárása után, július 28-án szombaton lehet mondani.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik