A jövő sportja? Budapesten 300 milliós versenyt rendeztek

Vágólapra másolva!
2018.04.20. 07:58
null
A budapesti V4 Future Sports Festival nem okozott csalódást, megtelt a BOK-csarnok (Fotók: V4 Future Sports Festival)
Az Ázsiai Játékokon már tesztelik, olimpiai sportág lehet, a profik fél napokat edzenek, a hagyományos sportágaktól mégis nagyon messze áll. Ez az e-sport, amelynek Magyarország is feliratkozott a térképére.

 

A Nemzeti Sport felületein eddig vajmi keveset olvashattak a kompetitív videojátékozásról, azaz az e-sportról, de a visegrádi országok (Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország) játékosainak kiírt nemzetközi verseny után már egyszerűbb a helyzet: mára már jóval többről van szó annál, mint hogy néhány gyerek ül az asztalnál egy sötét szobában és csépeli a billentyűzetet. A profi játékosok olykor napi tíz-tizenöt órát is gyakorolnak, a felkészülés része a fizikai és a stratégiai tréning is. A csapatok mögött szponzorok állnak, a világ vezető vállalatai (mint például a Vodafone, a Telekom vagy a Samsung) egyre inkább kiaknázzák az e-sportban rejlő lehetőségeket. A nemzetközi versenyeken jelentős pénzdíjak találnak gazdára, arról nem beszélve, hogy az eseményeknek otthont adó sportcsarnokot rendre megtöltik a szurkolók.

AZ E-SPORT SZÁMOKBAN
46 évvel ezelőtt Amerikában indult útjára az új sportág
3 millió dollárt keresett a legjobban fizetett e-sportos
800 ezer Facebook-követője van egy dél-koreai sztárnak
6 év múlva már olimpiai sportág lehet az e-sport
20 milliárd dollár évi nyereséget termelhet rövidesen

Az első hivatalos e-sportversenyt 1972-ben rendezték a Stanford Egyetemen, a győztes egyéves előfizetést nyert a Rolling Stone magazinra. Összehasonlításképp: a március végén Budapesten rendezett fesztiválon összesen egymillió eurót osztottak szét – azaz több mint 300 millió forintot.

Az e-sport sok mindenben hasonlít a hagyományos sportokhoz: a szurkolók az interneten követik kedvenc csapatuk szereplését, ha tehetik, szurkolnak a helyszínen, sőt, mezeket és egyéb termékeket is vásárolnak, hogy még közelebb érezzék magukat a legjobb játékosokhoz.

Jelentőségét először Dél-Koreában fedezték fel a 2000-es évek elején, majd Kínától Európán át az Egyesült Államokig mindenhol elindult a mozgalom. A „jövő sportága” 2012-ben 130 millió dollár nyereséget termelt, 2016-ban már 493 milliót, a szakértők szerint néhány év múlva ez a szám elérheti a 15-20 milliárdot is. A nagy sportklubok felismerték a jelentőségét, és e-sportszakosztályokat alapítottak, így többek között a Manchester City, a PSG és a Valencia is rendelkezik igazolt játékossal. A nemzetközi szövetségnek (IESF) több mint 50 tagországa van már, a világsajtó pedig akkor figyelt fel rá igazán először, amikor 2017 tavaszán bejelentették, hogy az e-sportot a programba iktatják a 2022-es Ázsiai Játékokon. Néhány hónappal ezután az kavarta fel az állóvizet, hogy a 2024-es párizsi olimpia szervezőbizottsága kijelentette: fontolóra veszik az e-sport ötkarikás műsorba vételét.

A legnépszerűbb e-sportoló a Faker becenévre hallgató dél-koreai Li Szang Hjok, akinek a Facebookon több mint 800 ezer követője van – a legnépszerűbb magyar sportolónak, Hosszú Katinkának valamivel több mint 500 ezer. A legjobban kereső e-sportjátékos a Business Insider idei kimutatása szerint a német származású Kuro Takaszomi, aki 21 éves korára már csaknem 3 millió dollárt „kattintgatott össze”. Összehasonlításképp: a világranglistán 39. helyen álló 24 éves Babos Tímea a WTA honlapja szerint kicsivel több mint 4.5 millió dollárt keresett eddig teniszezéssel.

Li Szang Hjok életét csaknem egymillió ember követi nap mint nap
Li Szang Hjok életét csaknem egymillió ember követi nap mint nap

Hazánkban tavaly alakult meg a Magyar E-sportszövetség, és egyre több klub alapít idehaza is szakosztályt, van már többek között az Újpesti TE-nek, az FTC-nek, az MTK-nak, a Honvédnak és a DVSC-nek is. A magyar kormány tavaly ősszel jelentette be, hogy támogatja az e-sport fejlődését, kezdésként kétmilliárd forinttal, a sportággal kapcsolatos ügyek intézését a Deutsch Tamás vezette Digitális Jóléti Programra bízták.

TAPSPÁRNA, NÉZŐCSÚCS, MAGYAR SIKER – ILYEN VOLT A BUDAPESTI FESZTIVÁL

Budapesten rendezték meg a V4 Future Sports Festivalt. A BOK-csarnok tökéletes helyszínnek bizonyult, ugyanis négy különböző játékban (Counter-Strike: GO, League of Legends, FIFA 18, Clash Royale) mérhették össze tudásukat a versenyzők. A szervezők négy különböző arénát hoztak létre. A belépés ingyenes volt, és az úgymond hagyományos sportágak világversenyeit idéző átvilágítás után a szervezők a szurkoláshoz tapspárnát osztogattak. A programfüzetben percről percre végigvett menetrend volt mind a négy arénához, játékosbemutatók, ismertetők, sőt az utolsó oldalakon aláírásgyűjtő.

VÉLEMÉNYEK
Biró Balázs György, az Egymillióan a magyar esportért egyesület elnöke: Vitathatatlanul a mostani volt az eddigi legnagyobb rendezvény a magyar e-sport történetében. Teljesen új dolgot hoztunk létre, de úgy érezzük, a mély víz ellenére kiálltuk a próbát. Természetesen már most látjuk, melyek a fejlesztendő területek, de igyekeztünk mindent úgy rendezni, hogy a versenyzők, a közönség ebből semmit se vegyen észre. Több mint kétmillió egyedi nézőnk és tizenhatezer látogatónk volt online a három nap alatt.
Szirtesi „Gabinho” Gábor, a V4 Future Sports Festival FIFA18 bajnoka: Nekem ez volt az első LAN-versenyem, jó érzés volt megtapasztalni, milyen közönség előtt játszani. Ez főleg a döntőben jelentett nagy előnyt, hiszen ekkor mindenki nekem szurkolt, ők jelentették a tizenkettedik embert. Ha újrakezdhetném, az első nap is a begyakorolt taktikámmal kezdenék.

A fesztiválra kilátogatók átlagéletkora becslésünk alapján a tizennyolc évet sem érte el, ugyanakkor rengeteg családdal is találkoztunk. Nem véletlenül: itt a szülők is megtapasztalhatták, illetve kipróbálhatták mindazt, ami gyermekeik figyelmét játszi könnyedséggel leköti órákra.

A nézők – akik a vasárnapi Counter Strike-döntőre megtöltötték a csarnokot – több óriáskivetítőn követhették a meccseket, a kommentátorok a színpad oldalában ültek. A szurkolás sem maradt el, főleg, amikor egy-egy magyar versenyzőnek lehetett drukkolni. A legkedveltebb futballszimulációs játék, a FIFA 18 fináléját például éppen honfitársunk, Szirtesi Gábor (becenevén Gabinho) nyerte meg – ezzel egy lépésre került az idei világbajnokságon való részvételtől.

Összesen a négy játékban egymillió eurót osztottak szét, a Counter-Strike győztese, a Mousesports 238 ezer euróval (mintegy 72 millió forint) gazdagodott.

A BOK-csarnokba kilátogatók pedig örök élménnyel, hiszen Magyarország eddigi legnagyobb e-sporteseményének lehettek részesei. Lehet, hogy ez csak a kezdet volt.

A magyar versenyen Szirtesi Gábor „futballozott” a legjobban
A magyar versenyen Szirtesi Gábor „futballozott” a legjobban
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik