Michelisz Norbert az első szabadedzésen a 9. helyet szerezte meg

– Címvédőként mindenki a skalpjára vadászik. Hogy viseli?
– Szeretek üldözött lenni, mert ugyan jelent némi plusznyomást, azt is mutatja, hogy korábban jól végeztem a dolgomat – mondta a Nemzeti Sportnak Michelisz Norbert, aki a csütörtöki teszten a 9.  helyen végzett. – Régóta vágytam a bajnoki címre, pontosan tudom, milyen érzés törekedni rá, és most már azt is, milyen megszerezni. Szóval, bár egyelőre fogalmam sincs, miként alakulnak az erőviszonyok, jöjjenek csak a skalpvadászok!

– Sok minden változott a járvány miatt hosszúra nyúlt szünetben. Összefoglalná az újdonságokat?

– Új helyszínek kerültek a tisztán európai versenynaptárba, új pilóták csatlakoztak a sorozathoz, változtattak a motorvezérlésen, és új a gumibeszállító is – utóbbi jelenti a legnagyobb kihívást.

– Miért?

– Szélesebbek, keményebbek a gumik, az ilyen mértékű változás azt jelentheti, hogy aki a Yokohamán brillírozott, az a Goodyearen szenved majd, s hogy a tavaly gyengébben szereplő autó az idén pusztán a gumi miatt futamgyőztes lesz. Nem csupán a finom mozgások változnak, hanem fel kell tudni építeni egy időmérős gyors kört és egy gumikímélő versenyt – ez sok-sok kilométer, sok apró, finom mozdulat. Nekünk azonban nincs időnk, ezért fel kell gyorsítani a tanulási folyamatot.

  Új pálya, új gumik

A zolderi aszfaltcsík először szerepel a WTCR versenynaptárában, ellenben nem utoljára, hiszen vonalvezetése tökéletes a túraautó-versenyekhez, és az érdeklődés is nagy a kategória iránt. Ezt most kevésbé tudja kamatoztatni a pálya, hiszen zárt kapuk mögött rendezik a túraautó-világkupa első futamát, a televíziós közvetítések azonban lehetővé teszik, hogy az érdeklődők megnézzék a küzdelmeket.
Ezen a pályán mutatkozik be az új gumiszállító, a Goodyear, és az új időmérős szabály: a mostanihoz hasonló kétversenyes hétvégék esetében az első futam rajtsorrendjét az időmérő edzés kombinált eredménye határozza meg, az első tíz helyezett fordított sorrendben indul. A másodikon az első öt helyezett a Q3, a 6–12. helyezettek a Q2 eredménye alapján foglalhatják el rajthelyüket.
A háromversenyes hétvégéken az első futam rajtsorrendjét a Q1 végeredménye határozza meg, a többi változatlan. Az időmérő edzések legjobbjainak pont jár (5, 4, 3, 2, 1), a versenyek pontozási rendszere pedig a következő: 25, 20, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

– Mi van, ha az első időmérésen nem kerül a top ötbe?
– Nem dőlök a kardomba, hiszen van tizenhat futamunk bizonyítani. Nálam az vált be, hogy csak magamra figyelek, magamból akarom a lehető legtöbbet kihozni, és ha sikerül, akkor tudom, ott leszek a bajnoki címre esélyesek között. Nyilván közben vizsgálni kell azt is, mit csinálnak az ellenfelek, hiszen ez segít felismerni, ha te magad rossz utat választottál.

– Ha visszatekint az elmúlt hónapokra, mennyi időre tette jóllakottá a világkupa-győzelem?
– Ha februárban kérdezi, azt mondom, minden teljesen más lett a bajnoki cím óta, de most azt, hogy rövid ideig tartott az elégedettség. Persze, érzem az önbizalmat, amelyet a győzelem adott, viszont már újra éhes vagyok a sikerre. Kicsit olyan, mintha megint mindent a nulláról kellene kezdenem, s bár egy lépcsőfokkal feljebb vagyok, ugyanúgy érzem a motivációt, ugyanúgy szeretnék magamnak is bizonyítani.

– Mennyire erős a mezőny?

– Erős. Ha csak azt nézzük, hogy ott a négy Hyundai, a négy Lynk & Co és a négy Honda, már az tizenkét meghatározó pilóta-autó kombináció. És akkor még nem beszéltünk az Audiról, amely az előttünk álló hétvégén nagyon erős lehet.

– Izgatottnak tűnik. Ennyire hiányzott a versenyzés?

– Nagyon! Próbáltuk magunkat elfoglalni, és jó is volt kicsit otthon lenni a sok utazás után. Amióta gyerekeim vannak, sokkal jobban élvezem az otthon töltött időt, és az utóbbi években belülről kicsit emésztett is, hogy nem vagyok velük eleget. Ám most kihasználtunk minden egyes napot, sikerült feltöltenem az aksikat, és újra készen állok a csatára.

– Milyen volt az első nap Zolderben?

– Viszonylag sok munka volt az autón, és a pályán is körbesétáltunk, hogy megnézzük magunknak a csütörtöki egész napos teszt előtt. Szóval, nem unatkoztunk. Kicsit furcsa, hogy külön csoportokra vagyunk osztva, mindenki csak a saját csapatának tagjaival érintkezhet, úgyhogy a viszontlátás öröméről sok mindent nem tudok mondani… Ugyanakkor mindenki boldog, hogy végre elkezdődik az idény: felszabadító érzés volt újra autóba ülni.

– Viszont nem lesznek nézők. Ezt hogy éli meg?

– Nyilván nem ideális, ám versenyzőként tudni kell kezelni. Bízom benne, hogy az újrainduló évad izgalma feledteti a zárt kapukat.

– Mit vár a hétvégétől?

– Zolderben alacsony lesz a végsebesség, és a sok lassú kanyar miatt fékgyilkos a pálya, nagy kihívás lesz rajta versenyezni. Ha jól megyünk itt, biztos szeretni fogom.

– Úgy, mint Himesháza új szelfifalát, amelyben ön az i betű? Mit szólt, amikor meglátta?

– Tudtam, hogy készül, mert kértek rá engedélyt, és meg is hatódtam. A falu három bejáratánál lévő tábla alá egy tavalyi, malajziai képpel kirakták azt is, hogy „Michelisz Norbert szülőfaluja”, ami szintén jó érzés. Ilyenkor rádöbbenek, milyen messzire jutottam, és nekem tényleg nagyon fontos, hogy másoknak is ilyen sokat jelent a sikerem.

A ZOLDERI HÉTVÉGE PROGRAMJA
SZEPTEMBER 11., PÉNTEK
17.00: 1. szabadedzés
SZEPTEMBER 12., SZOMBAT
9.50: 2. szabadedzés
14.00: időmérő (Tv: Eurosport2, Sport2)
SZEPTEMBER 13., VASÁRNAP
10.30: 1. verseny (Tv: Eurosport1, Sport1)
14.15: 2. versenyt (Tv: Eurosport2, Sport1)