Két defekt sem hátráltatta: Nasszer al-Attijah újabb szakaszgyőzelmet aratott (Fotó: Red Bull)

Olvasni a dűnéket. Ez olykor még a rutinos rókáknak is gondot okoz, főleg, hogy ezek a perui homokdombok különösen trükkösek. Az ember már épp felvenné a ritmust, amikor egyszer csak váratlanul egy „letört” dűne előtt találja magát (amelynek a túloldala meredek), és akkor vagy szerencséje van, vagy nem… A ritmusból így is, úgy is kiesik, de jó esetben nem fordul át az autó orrán, vagy nem esik át a motor kormánya fölött, hanem legalább talpon marad.

Az utóbbi időben jó néhányszor szó érte a ház elejét a Dakar nehézségével kapcsolatban, hogy már nem olyan mint régen, meg hogy nem is olyan bonyolult itt célba érni… Nos, az elmúlt három nap nem ezt bizonyítja. Ennyi összetört autót rég láttunk két nap alatt, volt, amelyik dűnéről bucskázott le, mást egy láthatatlan bukkanó dobott meg, a harmadikat egyszerűen csak vontatókötéllel le akarták húzni és úgy esett hatalmasat, a negyedik meg nagy lánggal porrá égett – és ez csak néhány példa a horrorsztorikból, amelyeket lapunkban is olvashattak.

A legújabb „vezéráldozat” az autóval és motorral is Dakar-győztes Joan „Nani” Roma, aki már egy kilométerre sem volt a hétfői szakasz céljától, amikor felborult. Szerencséjére négy kerékre esett, és el tudott evickélni a célig, ám a küzdeni akarás olykor kevés – az orvosok úgy döntöttek, mentőhelikopterrel az egyik limai kórházba szállítják a spanyolt, akinek a versenye így véget is ért. (Nagyon rájár a rúd az évekig egyeduralkodó Minire: az előző szakaszon Bryce Menzies törte rommá az autóját, Jazid al-Radzsi pedig ütközött csapattársával, Borisz Garafulic-kal.)

Volt néhány óra, amikor a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettősért is aggódnunk kellett, mert bár a szakasz első felét (ezen a napon két részből állt a szelektív) simán teljesítette, mindössze annyi gondja volt, hogy az egyik hatalmas dűnének kétszer kellett nekifutnia, a másodikon húsz kilométerre a rajttól lefulladt az autó és egyszerűen nem volt hajlandó továbbmenni. Utóbb kiderült, az önindítóval volt probléma… A szervizcsapat pedig bevetésre készen várt a rajtnál.

Eltelt egy óra, eltelt kettő, s lassan három is, és az volt a gyanús, hogy idővel már nem lehetett elérni a versenyzőket telefonon. Ez jelenthette azt, hogy lemerült a telefonjuk, vagy azt, hogy továbbmentek, és a dűnék között nincs térerő. A maroknyi magyar csapat utóbbiban reménykedett.

S jól imádkoztak, mert egyszer csak felvillant az eredményjelző képernyőn, hogy a páros áthaladt az első pecsételős ponton (CP1), amely már a hosszú pálya felénél volt, tehát a jelek szerint talált valami megoldást. Magyar idő szerint éjjel fél egykor Szalayék már nagyon közel voltak a szakasz céljához, de még nem érték el.

Mint később kiderült, Szalayék a dűnék között felborultak, de folytatni tudták a versenyt!

Szalay Balázséknak nehéz napjuk volt (Fotó: dakar.hu)

Ami az élmezőnyt illeti, a kétszeres Dakar-győztes Nasszer al-Attijah újabb szakaszgyőzelmet könyvelhetett el annak ellenére, hogy két defekt miatt körülbelül három percet veszített.

„Nyertünk, ami jó hír – mondta a katari pilóta, akinek az életrajzát tanítják hazája iskoláiban. – A jó eredményhez nyomni kellett a gázt, de nem őrült módon. Már csak azért sem, mert a pálya elég nagy veszélyeket rejtett, és hosszú még az út a célig. De jó úton járunk.”

Az összetettben a világ egyik legjobb (ha nem a legjobb) sivatagi versenyzője, Stéphane Peterhansel vette át a vezetést – ő az, akire mindenki figyel, valahogy mégis mindig az élen találja magát, miközben a riválisok egymást gyapálják. „Gyönyörű szakasz volt, de a dűnék miatt nehéz is. Nem feszegettük a határainkat, de azért jó erős tempót diktáltunk” – mondta a tizenháromszoros Dakar-győztes Peterhansel.

A motorosoknál a címvédő Sam Sunderland újabb részsikert zsebelt be, miközben az előző napi győztes Joan Barreda Bort úgy eltévedt, hogy valószínűleg el is vesztette esélyét a végső sikerre. Nem lehetett kellemes érzés…

„Az volt a tervem, hogy húzom a gázt, ahogy bírom, és nem is ment rosszul – mondta a táborban Sunderland. – A szakasz első felében kimondottan erősnek éreztem magam, de a második nagyon trükkös volt. Egyszer el is estem, amivel egy kicsit magara ijesztettem, de azután mentem tovább. Egyáltalán nem volt könnyű keresztezni az előző napi nyomokat, alaposan összezavarta az embert, de a lényeg, hogy itt vagyok. Ilyen a Dakar, megbízhatóan kell menni mindent nap. Mérges vagyok magamra az esés miatt, de ezerből egy az nem is olyan rossz…”

A magyar versenyzők közül egyedül az erdélyi Gyenes Emánuel érte el a tábort éjfélig, de Dési János (102. hely) és Saghmeister Gábor (110.) is úton volt.

„A szakasz jellege az előző napihoz hasonlított, csak valamivel gyorsabb volt, és azt kell mondanom, ezek a dűnék szemből sem voltak sokkal könnyebbek – mondta Gyenes, aki a 37. helyen ért célba. – A nyomok helyenként olyan mélyek voltak, hogy a motor eleje elsüllyedt a homokban, egyszer át is estem a kormányon. De felállítottam a motort és mentem tovább. Továbbra sem vagyok teljesen elégedett a tempómmal, szeretnék ennél előrébb lenni, de hosszú még ez a verseny. A navigáció nehézségét jelzi, hogy amikor elestem, hárman utolértek, de nem előztek meg, hanem végig jöttek mögöttem. Gyakorolhattam a navigációt, és szerencsére jól is ment…”

Folytatás kedden egy újabb hurokszakasszal, de még mindig a sivatagban… Gatyákat felkötni!

40. DAKAR RALI
3. nap, Pisco–San Juan de Marcona (össztáv: 504 km, ebből szelektív szakasz: 296 km). Autósok:
1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 3:09:08, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Peugeot 3008 Maxi) 4:05 perc hátrány, 3. Sainz, Cruz (spanyol, Peugeot 3008 Maxi) 6:07 p h., …Szalay Balázs, Bunkoczi László – idő nélkül. Motorosok: 1. Sam Sunderland (brit, KTM) 3:20:43, 2. Benavides (argentin, Honda) 3:03 p h., 3. Price (ausztrál, KTM) 3:28 p h., …37. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 37:29 p h., …102. Dési (magyar, KTM) 1:55:32 ó h., 110. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 2:17:51 ó h.
Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 6:34:58, 2. Despres, Castera (francia, Peugeot 3008 Maxi) 3:11 p h., 3. Al-Attijah 7:43 p h. Motorosok: 1. Sam Sunderland 6:44:23, 2. Benvides 4:38 p h., 3. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 5:00 p h., …34. Gyenes 1:14:16 ó h., …104. Saghmeister 5:20:29 ó h., …106. Dési 5:30:57 ó h.